Vraag

FRITZ!Box 5530 Fiber

  • 30 January 2021
  • 280 reacties
  • 12968 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

280 reacties

Reputatie 3

Dit klopt helemaal. De juiste patch- kabel toepassen.!

 

Werkt voor mij prima met deze kabel. 

LWL Glasvezelkabel - 2m OS2 geel, LC/APC naar SC/UPC stekker, Simplex 9/125 patchkabel - lichtgolfgeleider 2 meter

 kwestie van groen naar blauw brengen ;) online bestellen en een dag later aangesloten.

 

ook met  de fritzbox 5530?   

Reputatie 5
Badge +1

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is/word om een FRITZ!Box 5530 Fiber direct op het glas aan te sluiten en hoe ik er achter kan komen welk type aansluiting ik heb (AON of GPON) (een medewerker van de helpdesk wist mij dit niet te vertellen).

 

Alvast bedankt.


Ik heb het gevraagd aan AVM in Berlin. Ze wisten nog niet wanneer de FRITZ!Box 5530 fiber in Nederland verkrijgbaar is. Er zijn nu in Nederland providers (Xs4all, KPN en Freedom) die dit apparaat aan klanten verstrekken. De FRITZ!Box 5530 fiber is nu al in Duitsland te koop en niet duurder als je dit vergelijkt met een FRITZ!Box 7590. Uit ervaring weet ik dat je géén FRITZ!Box in Duitsland moet kopen, omdat die apparaten met een andere internet techniek werken dan de Nederlandse internet techniek. Maar de medewerker gaf aan dat je nu best een FRITZ!Box 5530 fiber in Duitsland kunt kopen, want die werkt dus ook met internet van Nederland. Als dàt geen goed nieuws is, weet het ik het ook niet meer…….

@gensnet

Een Duitse fritzbox kun je gewoon gebruiken

Ik heb zelf een Duitse fritzbox 7590

Deze heb ik wel op de nt (glasvezel kastje) aangesloten

Wel een leuk topic dit

Mij lijkt de fritzbox 5530 wel wat 

Ook om het doel de nt te verwijderen

Na aanleiding dat mijn Tp-link omada router niet met het kpn netwerk werkt ben ik gebonden aan de fritzbox

En de dect(telefooncentrale) functie van de fritzbox vindt ik prima werken

Ik wacht nog af ben me wel aan het verdiepen geweest

Met de fritzbox 5530

Ik heb een blauwe connector sc de ntu

In de fritzbox moet een groene lc

Wat bij blauw is de glasvezel recht

Bij groen 8 graden schuin "dacht ik" 

@Eric van Uden

Komt er een patch kabel voor de nl markt bij de fritzbox

Van blauw ntu naar groen fritzbox

 

 

Reputatie 7

Zo'n SC/PC - SC/APC patchkabel kan je jn vele webshops kopen, zoals bijvoorbeeld deze.

Zo'n SC/PC - SC/APC patchkabel kan je jn vele webshops kopen, zoals bijvoorbeeld deze.

Nee is niet zo gangbaar maar wel tekoop

@wjb

Gewoon een vraag aan @Eric van Uden 

Reputatie 5
Badge +4

Ik wacht nog af ben me wel aan het verdiepen geweest

Met de fritzbox 5530

Ik heb een blauwe connector sc de ntu

In de fritzbox moet een groene lc

Wat bij blauw is de glasvezel recht

Bij groen 8 graden schuin "dacht ik" 

@Eric van Uden

Komt er een patch kabel voor de nl markt bij de fritzbox

Van blauw ntu naar groen fritzbox

 

 

T.a.v. fiber Patch kabel, de FRITZ!Box 5530 is er in een model voor heel Europa. Het is logistiek nu onmogelijk om er voor ieder land de juiste kabel bij te doen helaas.

 

Ik wacht nog af ben me wel aan het verdiepen geweest

Met de fritzbox 5530

Ik heb een blauwe connector sc de ntu

In de fritzbox moet een groene lc

Wat bij blauw is de glasvezel recht

Bij groen 8 graden schuin "dacht ik" 

@Eric van Uden

Komt er een patch kabel voor de nl markt bij de fritzbox

Van blauw ntu naar groen fritzbox

 

 

T.a.v. fiber Patch kabel, de FRITZ!Box 5530 is er in een model voor heel Europa. Het is logistiek nu onmogelijk om er voor ieder land de juiste kabel bij te doen helaas.

 

Oke bedankt

Ik heb die op het plaatje "gele" kabel besteld

De blauwe (vlak) komt bij de ntu

De groene komt in de fritzbox sfp module

(8 graden)

 

Reputatie 7

Ik heb die op het plaatje "gele" kabel besteld

De blauwe (vlak) komt bij de ntu

De groene komt in de fritzbox sfp module

(8 graden)

Weet je zeker dat de zijde voor de FTU echt de juiste is?

De te gebruiken connector is namelijk afhankelijk van het type FTU.

Ik heb die op het plaatje "gele" kabel besteld

De blauwe (vlak) komt bij de ntu

De groene komt in de fritzbox sfp module

(8 graden)

Weet je zeker dat de zijde voor de FTU echt de juiste is?

De te gebruiken connector is namelijk afhankelijk van het type FTU.


ja zeker de ftu heb ik een blauwe SC/UPC

de fritzbox (heb ik nog niet) groene  LC-APC 8° (in de module)

https://www.fs.com/de-en/products/48488.html

@wjb zie 10e foto op deze site

rechts heb ik groen maar wordt niet gebruikt

 

 

Reputatie 7

ja zeker de ftu heb ik een blauwe SC/UPC

Dan heb je de juiste.

Ben nu bezig mijn 5530 aan te sluiten op glas. Heb een kabel met een groene stekker die gaat in de aon module de andere kant een blauwe stekker gaat met een koppelstuk op de Genexis lege kast (direct op glas). De 5530 eerst de laatste software in de box geflashed. In het Fritzmenu op KPN internetprovider ingesteld. Daarna lijn getest, deze was groen. Daarna de lijn getest of alle KPN instellingen goed zijn. Dan krijg ik rode lijn te zien kan geen verbinding tot stand brengen.

De volgende actie wordt de lijn in de centrale in stellen op gof. Dit moet nog gebeuren.

 

 

Reputatie 7

De volgende actie wordt de lijn in de centrale in stellen op gof. Dit moet nog gebeuren.

Ik denk dat KPN NetwerkNL bij de omzetting van EoF naar GoF ook weer een NTU zal gaan plaatsen.

De volgende actie wordt de lijn in de centrale in stellen op gof. Dit moet nog gebeuren.

Ik denk dat KPN NetwerkNL bij de omzetting van EoF naar GoF ook weer een NTU zal gaan plaatsen.

In de meeste gevallen niet

Hans kun je eens een foto van jou NT (glasvezel kastje) plaatsen hier

 

Reputatie 7

De volgende actie wordt de lijn in de centrale in stellen op gof. Dit moet nog gebeuren.

Ik denk dat KPN NetwerkNL bij de omzetting van EoF naar GoF ook weer een NTU zal gaan plaatsen.

In de meeste gevallen niet

In alle gevallen wel immers zij zullen de lijn door willen meten en daarvoor zal er een NTU geplaatst moeten zijn. Dat kan de oorspronkelijke Genexis zijn als dit een 1Gbps model is en anders zal een andere NTU geplaatst worden.

De volgende actie wordt de lijn in de centrale in stellen op gof. Dit moet nog gebeuren.

Ik denk dat KPN NetwerkNL bij de omzetting van EoF naar GoF ook weer een NTU zal gaan plaatsen.

In de meeste gevallen niet

In alle gevallen wel immers zij zullen de lijn door willen meten en daarvoor zal er een NTU geplaatst moeten zijn. Dat kan de oorspronkelijke Genexis zijn als dit een 1Gbps model is en anders zal een andere NTU geplaatst worden.

Hier bleef de NT netjes hangen van eof naar gof 

Dat inmiddels oude ding kon 1gbit aan

 

Reputatie 7

De volgende actie wordt de lijn in de centrale in stellen op gof. Dit moet nog gebeuren.

Ik denk dat KPN NetwerkNL bij de omzetting van EoF naar GoF ook weer een NTU zal gaan plaatsen.

In de meeste gevallen niet

In alle gevallen wel immers zij zullen de lijn door willen meten en daarvoor zal er een NTU geplaatst moeten zijn. Dat kan de oorspronkelijke Genexis zijn als dit een 1Gbps model is en anders zal een andere NTU geplaatst worden.

Hier bleef de NT netjes hangen van eof naar gof 

Dat inmiddels oude ding kon 1gbit aan

Klopt helemaal, als er al een 1Gbps NTU geplaatst is dan zal die gewoon blijven zitten.

Maar lees nu mijn bericht even in de context van @Hans4521 waar de Genexis NTU dus niet aangesloten is omdat daar een FRITZ!Box 5530 aangesloten is. Voor de omzetting van EoF naar GoF zal daar toch echt weer een NTU geplaatst gaan worden.

@wjb

Ja sorry maar bij een werkende glasvezel verbinding

Deze 5530 is direct op de glasvezel aangesloten

Moet het werken

En hoeft de omzetting alleen in de pop gemaakt worden eof naar gof

Sorry de nt (glasvezel kastje) is niet van toepassing hier

Wjb waarom zou volgens jou de ftu vervangen moeten worden 

De fritzbox zit toch alop de glasvezel aangesloten 

 

Reputatie 7

Wjb waarom zou volgens jou de ftu vervangen moeten worden 

Ik heb helemaal niet gezegd dat de FTU vervangen moet worden, ik heb gezegd dat KPN NetwerkNL de NTU (terug) zal plaatsen bij de omzetting van EoF naar GoF.

 

Ja sorry maar bij een werkende glasvezel verbinding

Deze 5530 is direct op de glasvezel aangesloten

Moet het werken

Tja, die 5530 zou met een EoF aansluiting ook moeten werken en dat doet hij bij @Hans4521 blijkbaar ook niet.

 

Wjb waarom zou volgens jou de ftu vervangen moeten worden 

Ik heb helemaal niet gezegd dat de FTU vervangen moet worden, ik heb gezegd dat KPN NetwerkNL de NTU (terug) zal plaatsen bij de omzetting van EoF naar GoF.


ja en wat heeft het nut als je een fritzbox 5530 gebruikt direct op de glasvezel

ik neem aan dat Hans de 2,5gbit poort niet wil inleveren en een extra NT wil gebruiken

voor mij een vraag aan @Hans4521 is de glasvezel werkend met de experiabox

zo ja moet een fritzbox op de glasvezel ook werken

mits je de glasvezel patch kabels goed hebt en de juiste sfp module gebruikt

is de glasvezel werkend ? probeer eens de fritzbox tijdelijk via de “wan” (2,5gbit) poort aan te sluiten op het glasvezelkastje

om zo de sfp module en of patchkabel uit te sluiten of dit het probleem kan zijn

je moet ook de AON module of GPON module gebruiken afhankelijk van de glasvezelaansluiting gebruiken (ik denk dan je AON hebt) foto ?

 

 

Reputatie 7

ja en wat heeft het nut als je een fritzbox 5530 gebruikt direct op de glasvezel

Daar gaat het helemaal niet om, het is natuurlijk prima om een 5530 te gaan gebruiken.

Het enige dat ik zeg is dat KPN NetwerkNL bij de omzetting van EoF naar GoF de NTU (terug) zal plaatsen. Zo zijn de voorschriften bij KPN nu eenmaal. Voor nu is de NTU nog integraal onderdeel van het netwerk en zal KPN NetwerkNL de oplevering doen i.c.m. een NTU.

Daarna ben je natuurlijk vrij om die NTU weer te vervangen door die 5530.

 

je moet ook de AON module of GPON module gebruiken afhankelijk van de glasvezelaansluiting gebruiken (ik denk dan je AON hebt) foto ?

Natuurlijk heeft @Hans4521 een AON aansluiting, hij spreekt immers over een Genexis. :wink:

ja en wat heeft het nut als je een fritzbox 5530 gebruikt direct op de glasvezel

Daar gaat het helemaal niet om, het is natuurlijk prima om een 5530 te gaan gebruiken.

Het enige dat ik zeg is dat KPN NetwerkNL bij de omzetting van EoF naar GoF de NTU (terug) zal plaatsen. Zo zijn de voorschriften bij KPN NetwerkNL nu eenmaal. Voor nu is de NTU nog integraal onderdeel van het netwerk en zal KPN NetwerkNL de oplevering doen i.c.m. een NTU.

Daarna ben je natuurlijk vrij om die NTU weer te vervangen door die 5530.

Nogmaals wjb van Eof naar Gof hoeft de monteur alleen in het pop station te zijn (wijkkast) 

Ik spreek uit ervaring zelf mee gemaakt

Geen monteur gezien om naar GoF te gaan

Alleen het oranje lampje op de NT (glasvezel kastje) ging groen branden

 

Reputatie 7

Nogmaals wjb van Eof naar Gof hoeft de monteur alleen in het pop station te zijn (wijkkast) 

Ik spreek uit ervaring zelf mee gemaakt

Geen monteur gezien om naar GoF te gaan

Alleen het oranje lampje op de NT (glasvezel kastje) ging groen branden

Met alle respect @peter-keetfm, maar heb je nu echt zo'n moeite met lezen?

Ja, uiteraard kwam er bij jou geen monteur langs immers jouw 1Gbps NTU was gewoon nog aangesloten en dat is nu precies wat het verschil is met de situatie bij @Hans4521.

Als @Hans4521 zelf zijn NTU terugplaatst en het is een 1Gbps NTU dan zal er bij hem ook geen monteur langskomen. Die monteur zal echter wel langskomen als er bij de overgang van EoF naar GoF geen werkende verbinding opgeleverd kan worden en aangezien die 5530 nu ook niet lijkt te werken is die kans aanzienlijk.

@Hans4521 doet er dus verstandig aan om de NTU terug te plaatsen en eerst de omzetting van EoF naar GoF af te wachten alvorens weer de 5530 aan te sluiten.