Vraag

FRITZ!Box 5530 Fiber

  • 30 January 2021
  • 280 reacties
  • 12968 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

280 reacties

Daarom vraag ik ook of de experiabox wel werkt wjb

Hallo

Fritzbox Nederland heeft mij geadviseerd de glasvezel om te zetten naar gof. Dit gaat volgende week gebeuren in de centrale. Verder geen handelingen. De vraag van een medeforumlid over de NTU. De 5530 werkt wel wanneer ik bij de internetproviderlijst invul LAN verbinding. Maar op deze manier heb ik NTU van Genexis aan de Experiabox en deze zit dan aan de Fritzbox. Dus 2 modem/router  achter elkaar. Dit wil ik absoluut niet. Nu is het wachten op de overzetting.

Werkt de fritzbox ook direct op het glasvezelkastje dan via de 2.5gbit lanpoort

Dan hoef je die experiabox niet te gebruiken

Test dat even dan

 

@Hans4521

Dat zou moeten werken ik heb dan mijn 7590 op de wan poort op glasvezel kastje aangesloten 

Maar bij een 5530 moet je de 2.5gbit poort als wan kunnen gebruiken

Is een mooie oplossing om het zonder experiabox te kunnen werken

Overens zou glas ook moeten werken 

Eof of gof mag na mijn idee niks uit maken

Maar test het eerst even via de 2.5gbit poort op glasvezel kastje en voer het kpn wizard uit

Zou moeten werken 

Ga ik doen.

@Hans4521  Je zal moeten bekijken in hoeverre je SFP en/of 5530 automatisch tussen de optische tranceiver standaarden kan wisselen en of die dat ook doet. Ik weet zo de standaarden niet uit mijn hoofd, maar dat kun je opzoeken. Wat betreft glasvezelconvertor/NTU zit o.a. al flink verschil tussen een TP-Link v4 met oudere versie van het model, was/is populair onder T-Mobile eigenrouters klanten. Sommige convertors/modules staan hard op een bepaalde standaard, anderen met DIPswitches, anderen zoals nieuwere Genexis automatsch.

Reputatie 5
Badge +1

Mensen moeten me maar “corrigeren” wanneer ik het fout heb…...

Ik heb momenteel glasvezel. Het hangt af hoe dat netwerk opgezet is. Er zitten twee receiver modules bij de FRITZ!Box5530 AON en GPON. Ik heb hier een GPON netwerk en die kun je rechtstreeks aansluiten op de glasvezelaansluiting middels een groene kabel en de andere kant van die kabel gaat naar een receiver module in de FRITZ!Box5530 die eveneens dan GPON heeft. Het is dus bepalend welke receiver module er in de FRITZ!Box5530 zit. Er schijnen nu verschillende andere receiver modules in de omloop te zijn voor de FRITZ!Box5530.

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

Heb de 2.5 gbit LAN poort aangesloten op de RJ45 poort van de Genexis. Internetprovider op KPN en keuze gemaakt KPN glas via LAN. 5530 geeft aan kan niets vinden.

Eind van de maand ga ik met KPN verder spitten.

 

Mensen moeten me maar “corrigeren” wanneer ik het fout heb…...

Ik heb momenteel glasvezel. Het hangt af hoe dat netwerk opgezet is. Er zitten twee receiver modules bij de FRITZ!Box5530 AON en GPON. Ik heb hier een GPON netwerk en die kun je rechtstreeks aansluiten op de glasvezelaansluiting middels een groene kabel en de andere kant van die kabel gaat naar een receiver module in de FRITZ!Box5530 die eveneens dan GPON heeft. Het is dus bepalend welke receiver module er in de FRITZ!Box5530 zit. Er schijnen nu verschillende andere receiver modules in de omloop te zijn voor de FRITZ!Box5530.

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

FRITZ!Box5530 met GPON  direct glasvezel/SFP kan niet bij KPN, je krijgt de versleutelingscode/kanaliseercode voor downstream niet (is/zit in Nokia ONT, van NetwerkNL, monteurs kwestie).

Zit nog een foutje in @gensnet , Je kan ook niet elk ADSL modem gebruiken, bij somige kun je geen ingang krijgen via de UTP aansluiting en die zijn onbruikbaar, je gebruikt eigenlijk het modem deel niet, dat word verzorgt door de ONT, en van een adsl modem gebruik je alleen het router gedeelte, de meesten zijn modem/router combinaties.

Wat je hier zegt kon wel eens waar zijn. KPN zegt tegen mij dat ze zullen proberen de ONT code te achterhalen.

Deze kun je ook invullen in de 5530.

 

Reputatie 7

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

Bij glasvezelaansluitingen is geen sprake van een modem. Achter een NTU of ONT kan je juist een willekeurige router zonder DSL modem gebruiken.

Reputatie 7

Wat je hier zegt kon wel eens waar zijn. KPN zegt tegen mij dat ze zullen proberen de ONT code te achterhalen.

Nee, jij hebt immers geen GPON aansluiting maar een AON aansluiting.

Raar dat de fritzbox 5530 niet werkt via lan/wan poort dit zou moeten werken 

Wat betreft de sfp module je kunt die alleen van avm gebruiken (heb ik begrepen) voor de fritzbox momenteel

Heel verleidelijk om zelf een 5530 te kopen

En te testen

Reputatie 7

FRITZ!Box5530 met GPON  direct glasvezel/SFP kan niet bij KPN, je krijgt de versleutelingscode/kanaliseercode voor downstream niet (is/zit in Nokia ONT, van NetwerkNL, monteurs kwestie).

Waarbij KPN zich beroept op de bewaking van de privacy van de abonnee en zo wil voorkomen dat GPON verbindingen kunnen worden "afgeluisterd".

Reputatie 5
Badge +1

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

Bij glasvezelaansluitingen is geen sprake van een modem. Achter een NTU of ONT kan je juist een willekeurige router zonder DSL modem gebruiken.

> Bij glasvezelaansluitingen is geen sprake van een modem.

Ben ik het niet met je eens. Een FRTZ!Box5530 is wel degelijk een modem maar dan alleen om die rechtstreeks aan te kunnen sluiten op glasvezel. Een echt glasvezelmodem die je dus ook nooit op een adsl kunt aansluiten. Een router levert echt geen internet maar “routeert” alleen de diverse apparatuur die erop aangesloten zitten middels- meestal- DHCP.  Internet krijgt je via een modem en geen router. Modem en router worden heel vaak door elkaar gehaald omdat veel bedrijven en mensen niet meer goed weten waar een apparaat voor gebruikt wordt.

> Achter een NTU of ONT kan je juist een willekeurige router zonder DSL modem gebruiken.

Ook niet elk willekeurig modem. Het adsl modem moet dan wel een wan-aansluiting hebben. Die is bij de kpn oranje (zoals de cat6-draad die tussen de NTU en een modem zit) maar bij de FRITZ!Box is die zwart en dus niet conform kpn.

Ik heb voor een poosje terug contact gehad met de maker (AVM) van de FRITZ!Box5530 en die heeft mij verteld dat je een FRITZ!Box5530 probleemloos op het Nederlandse glasvezelnetwerk kunt aansluiten, omdat die speciaal gemaakt zijn om wereldwijd te kunnen worden gebruikt op elk glasvezelnetwerk in de hele wereld. Maar zoals ik dat nu hier lees kan dit helemaal niet. Is de kpn nu weer bezig om dit te verhinderen door weer onnodige belemmeringen te bedenken dat je dus géén echt glasvezel modem rechtstreeks op hun glasvezelnetwerk kunt aansluiten?

Normaal kun je bij geen wan poort aanwezig 

De lan1 als wan poort gebruiken

In ieder geval bij de 7490

en de 5490 (glasvezel) 

Ik ga er van uit dat dat bij de 5530 dat ook kan

@Hans4521 

Heb je wel regio Nederland ingesteld 

(ik er van uitgaande dat jou glasvezel kastje werkt met de experiabox) 

 

 

Reputatie 7

Een FRTZ!Box5530 is wel degelijk een modem ...

Nee, een FRITZ!Box 5530 is een router, geen modem.

Bij glasvezelverbindingen wordt er helemaal niets gemoduleerd en gedemoduleerd.

Bij glasvezelverbindingen is er dan ook nooit een modem in gebruik.

Bij glasvezelverbindingen is er sprake van een mediaconverter en die rol zit bij de 5530 in de SFP module of, als je hem via de LAN/WAN poort aansluit, in de NTU of ONT.

Een FRTZ!Box5530 is wel degelijk een modem ...

Nee, een FRITZ!Box 5530 is een router, geen modem.

Bij glasvezelverbindingen wordt er helemaal niets gemoduleerd en de gedemoduleerd.

Bij hlasvezelaansluitingen is er dan ook nooit een modem in gebruik.

Bij glasverbindingen is er sprake van een mediaconverter en die rol zit bij de 5530 in de SFP module of, als je hem via de LAN/WAN poort aansluit, in de NTU of ONT.

Juist 

Ik heb wat spullen of ik het ga gebruiken weet ik nog niet misschien in de toekomst

 

Raar dat de fritzbox 5530 niet werkt via lan/wan poort dit zou moeten werken 

Wat betreft de sfp module je kunt die alleen van avm gebruiken (heb ik begrepen) voor de fritzbox momenteel

Heel verleidelijk om zelf een 5530 te kopen

En te testen


Zou even wachten, de 5530 is nog een beetje een buggy verhaal, veel problemen met die dingen op glas.

De 5530 kun je ook als router inzetten, alleen vervalt er dan nog een UTP poort, en hij heeft er al 1 te weinig, 3 ipv 4, 2x een GB en 1 keer een 2.5GB poort.

Reputatie 7

De 5530 kun je ook als router inzetten, 

De 5530 is alleen maar als router in te zetten, het is immers alleen maar een router.

@Doornekamp33

Bedankt ik heb er ook geen drukte mee

Een fritzbox op glasvezel is trouwens ook een router 

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

Bij glasvezelaansluitingen is geen sprake van een modem. Achter een NTU of ONT kan je juist een willekeurige router zonder DSL modem gebruiken.


Klopt wat je hier zegt, achter de NTU of ONT, wat al het modem is,

Een NTU is een modem dat de optische signalen omzet in elektrische signalen die nodig zijn voor de geleverde telecommunicatiediensten.

Alleen levert KPN zelf modem/routers, die je of als modem/router op DSL kunt inzetten of je gebruikt alleen de router functie op hun glasvezel netwerk.

Laat de fritzbox 5530 nu wel een modem functie hebben waardoor de NTU of ONT kunnen vervallen, de ONT word lastig zonder de gegevens, maar het kan.

 

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

Bij glasvezelaansluitingen is geen sprake van een modem. Achter een NTU of ONT kan je juist een willekeurige router zonder DSL modem gebruiken.


Klopt wat je hier zegt, achter de NTU of ONT, wat al het modem is,

Een NTU is een modem dat de optische signalen omzet in elektrische signalen die nodig zijn voor de geleverde telecommunicatiediensten.

Alleen levert KPN zelf modem/routers, die je of als modem/router op DSL kunt inzetten of je gebruikt alleen de router functie op hun glasvezel netwerk.

Laat de fritzbox 5530 nu wel een modem functie hebben waardoor de NTU of ONT kunnen vervallen, de ONT word lastig zonder de gegevens, maar het kan.

 

Nee dat zit in de sfp module wat je in de 5530 steekt