Vraag

FRITZ!Box 5530 Fiber

  • 30 January 2021
  • 280 reacties
  • 12973 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

280 reacties

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

Bij glasvezelaansluitingen is geen sprake van een modem. Achter een NTU of ONT kan je juist een willekeurige router zonder DSL modem gebruiken.


Klopt wat je hier zegt, achter de NTU of ONT, wat al het modem is,

Een NTU is een modem dat de optische signalen omzet in elektrische signalen die nodig zijn voor de geleverde telecommunicatiediensten.

Alleen levert KPN zelf modem/routers, die je of als modem/router op DSL kunt inzetten of je gebruikt alleen de router functie op hun glasvezel netwerk.

Laat de fritzbox 5530 nu wel een modem functie hebben waardoor de NTU of ONT kunnen vervallen, de ONT word lastig zonder de gegevens, maar het kan.

 

Nee dat zit in de sfp module wat je in de 5530 steekt 


Zo kun je het ook zien, maar word onlosmakelijk met elkaar verbonden, terwijl de NTU of ONT een eigen spanningsbron nodig hebben.

Reputatie 7

Klopt wat je hier zegt, achter de NTU of ONT, wat al het modem is,

Een NTU is een modem dat de optische signalen omzet in elektrische signalen die nodig zijn voor de geleverde telecommunicatiediensten.

Nee, hoe vaak moet ik het nog zeggen, een NTU is geen modem, het is een mediaconverter.

Er wordt bij glasvezelverbindingen niets gemoduleerd, alleen één op één omgezet van lichtpulsjes naar stroompulsjes vice-versa. Er wordt hierbij geen draaggolf gebruikt.

Reputatie 5
Badge +1

Een FRTZ!Box5530 is wel degelijk een modem ...

Nee, een FRITZ!Box 5530 is een router, geen modem.

Bij glasvezelverbindingen wordt er helemaal niets gemoduleerd en de gedemoduleerd.

Bij glasvezelverbindingen is er dan ook nooit een modem in gebruik.

Bij glasvezelverbindingen is er sprake van een mediaconverter en die rol zit bij de 5530 in de SFP module of, als je hem via de LAN/WAN poort aansluit, in de NTU of ONT.

> Nee, een FRITZ!Box 5530 is een router, geen modem.

Goed jij je zin ;-) Er wordt inderdaad op de bladzijde van AVM niet gesproken van een modem (trouwens bij geen enkel apparaat zoals ook met een FRITZ!Box7590) maar van een “betrouwbare centrale”.

> Bij glasvezelverbindingen is er dan ook nooit een modem in gebruik.

Nu gebruik ik een FRITZ!Box7590 (een héél fijn apparaat) op glasvezel via een NTU-aansluiting. Voorheen gebruikte ik die voor de adsl.  Is dat nu ook een “router” geworden die nu op glasvezel is aangesloten?

Doornekamp33 schrijft:

> Zou even wachten, de 5530 is nog een beetje een buggy verhaal, veel problemen met die dingen op glas.

Dàt is mij inmiddels ook opgevallen; …… een beetje buggy verhaal. Het apparaat is aangekondigd in december 2020 en is toen in januari 2021 waarschijnlijk een hele korte tijd te koop geweest op de vrije markt. De verkoop is toen waarschijnlijk weer gestaakt. Er zijn nu in Nederland een select aantal providers die hun klanten de FRITZ!Box5530 fiber leveren. Maar daar “hoor” je dus nooit wat over, omdat die klanten nu proefkonijn zijn voor de FRITZ!Box5530 fiber.

De FRITZ!Box5530 filber kon je bij voor intekening alvast bestellen bij een heleboel internet winkels. Levertijd naar verwachting begin april 2021 prijkt achter de eventuele prijs. Begin april 2021 was de FRITZ!Box5530 bijna overal van de websites van de internet winkels verdwenen waar je het apparaat kon bestellen. Nu moet je  je niet gaan vastpinnen op dat vermoedelijk leverbaar begin april, want dat kan altijd later worden. Maar dan verwijder je de FRITZ!Box5530 fiber toch niet in z'n geheel van je website?

Reputatie 7

> Nee, een FRITZ!Box 5530 is een router, geen modem.

Goed jij je zin ;-) 

Daar gaat het uiteraard niet om, waar het wel om gaat is dat de juiste terminologie gebruikt wordt.

 

> Bij glasvezelverbindingen is er dan ook nooit een modem in gebruik.

Nu gebruik ik een FRITZ!Box7590 (een héél fijn apparaat) op glasvezel via een NTU-aansluiting. Voorheen gebruikte ik die voor de adsl.  Is dat nu ook een “router” geworden die nu op glasvezel is aangesloten?

Inderdaad want de modem functionaliteit maakt onderdeel uit van de dsl verbinding en wordt dus niet aangesproken als die 7590 via de WAN poort op de NTU is aangesloten. Jij gebruikt die 7590 dan inderdaad alleen als router.

Reputatie 5
Badge +1

Een NTU is alleen nodig om licht naar spanning om te zetten zodat je elk modem kunt gebruiken die je ook met adsl kunt gebruiken.

Bij glasvezelaansluitingen is geen sprake van een modem. Achter een NTU of ONT kan je juist een willekeurige router zonder DSL modem gebruiken.


Klopt wat je hier zegt, achter de NTU of ONT, wat al het modem is,

Een NTU is een modem dat de optische signalen omzet in elektrische signalen die nodig zijn voor de geleverde telecommunicatiediensten.

Alleen levert KPN zelf modem/routers, die je of als modem/router op DSL kunt inzetten of je gebruikt alleen de router functie op hun glasvezel netwerk.

Laat de fritzbox 5530 nu wel een modem functie hebben waardoor de NTU of ONT kunnen vervallen, de ONT word lastig zonder de gegevens, maar het kan.

 

> Een NTU is een modem dat de optische signalen omzet in elektrische signalen die nodig zijn voor de geleverde telecommunicatiediensten.

Is dan de benaming van een NTU niet helemaal juist? Het is eigenlijk gewoon een omvormer die licht signalen omzet naar spanning signalen? Maar tsja, een “modem” klinkt heel wat voornamer dan maar een gewone “omvormer"……..

Reputatie 7

Het is eigenlijk gewoon een omvormer die licht signalen omzet naar spanning signalen? 

Vandaar dat zo'n ding ook een mediaconverter (omvormer) heet. (Hé, in het Engels klinkt dat al een stuk beter. :wink: )

Bij een modem wordt de uit te wisselen data op een hoogfrequente draaggolf geplaatst (moduleren) en aan de andere zijde weer van die draaggolf afgehaald (demoduleren). Daar is bij het uitwisselen van data m.b.v. licht op de glasvezel geen sprake van.

Reputatie 5
Badge +1

> Nee, een FRITZ!Box 5530 is een router, geen modem.

Goed jij je zin ;-) 

Daar gaat het uiteraard niet om, waar het wel om gaat is dat de juiste terminologie gebruikt wordt.

 

> Bij glasvezelverbindingen is er dan ook nooit een modem in gebruik.

Nu gebruik ik een FRITZ!Box7590 (een héél fijn apparaat) op glasvezel via een NTU-aansluiting. Voorheen gebruikte ik die voor de adsl.  Is dat nu ook een “router” geworden die nu op glasvezel is aangesloten?

Inderdaad want de modem functionaliteit maakt onderdeel uit van de dsl verbinding en wordt dus niet aangesproken als die 7590 via de WAN poort op de NTU is aangesloten. Jij gebruikt die 7590 dan inderdaad alleen als router.


> Daar gaat het uiteraard niet om, waar het wel om gaat is dat de juiste terminologie gebruikt wordt.

……. juiste terminlogie gebruikt. Dáár geef ik je volledig gelijk in. Maar ik zou die mensen die dit niet weten niet graag de kost willen geven.

Een mooi voorbeeld. In de volksmond wordt er gesproken van een “stopcontact“. Maar een “stopcontact” heet officieel “wandcontactdoos”. Als je naar een “wandcontactdoos” vraagt, word je vreemd aangekeken “wandcontactdoos”? Wat is dat?

Reputatie 5
Badge +1

Het is eigenlijk gewoon een omvormer die licht signalen omzet naar spanning signalen? 

Vandaar dat zo'n ding ook een mediaconverter (omvormer) heet. (Hé, in het Engels klinkt dat al een stuk beter. :wink: )

Bij een modem wordt de uit te wisselen data op een hoogfrequente draaggolf geplaatst (moduleren) en aan de andere zijde weer van die draaggolf afgehaald (demoduleren). Daar is bij het uitwisselen van data m.b.v. licht op de glasvezel geen sprake van.

> Vandaar dat zo'n ding ook een mediaconverter (omvormer) heet. (Hè, in het Engels klinkt dat al een stuk beter. :wink: )

Dat klinkt inderdaad veel “flitsener” dan maar een “gewone omvormer”, maar het is en blijft- ondanks de welklinkende Engelse naam- maar een apparaat die licht signalen omzet naar spanning…...

Reputatie 7

> Daar gaat het uiteraard niet om, waar het wel om gaat is dat de juiste terminologie gebruikt wordt.

……. juiste terminlogie gebruikt. Dáár geef ik je volledig gelijk in. Maar ik zou die mensen die dit niet weten niet graag de kost willen geven.

Precies, vandaar dat het mijns inziens goed is om misverstanden over de termen router en modem uit de wereld te ruimen, ze worden helaas maar al te vaak verkeerd gebruikt.

Zo spreekt KPN nog vaak over het glasvezelmodem maar het is dus helemaal geen modem.

Ook spreekt KPN en zelfs de ACM over een vrije modemkeuze maar dat dekt de lading niet, het gaat daarbij immers over de vrije routerkeuze.

 

> Vandaar dat zo'n ding ook een mediaconverter (omvormer) heet. (Hè, in het Engels klinkt dat al een stuk beter. :wink: )

Dat klinkt inderdaad veel “flitsener” dan maar een “gewone omvormer”, maar het is en blijft- ondanks de welklinkende Engelse naam- maar een apparaat die licht signalen omzet naar spanning…...

Klopt, maar het is daarmee nog steeds geen modem. :wink:

Reputatie 7
Badge +7

> Nee, een FRITZ!Box 5530 is een router, geen modem.

Goed jij je zin ;-) 

Daar gaat het uiteraard niet om, waar het wel om gaat is dat de juiste terminologie gebruikt wordt.

 

> Bij glasvezelverbindingen is er dan ook nooit een modem in gebruik.

Nu gebruik ik een FRITZ!Box7590 (een héél fijn apparaat) op glasvezel via een NTU-aansluiting. Voorheen gebruikte ik die voor de adsl.  Is dat nu ook een “router” geworden die nu op glasvezel is aangesloten?

Inderdaad want de modem functionaliteit maakt onderdeel uit van de dsl verbinding en wordt dus niet aangesproken als die 7590 via de WAN poort op de NTU is aangesloten. Jij gebruikt die 7590 dan inderdaad alleen als router.


> Daar gaat het uiteraard niet om, waar het wel om gaat is dat de juiste terminologie gebruikt wordt.

……. juiste terminlogie gebruikt. Dáár geef ik je volledig gelijk in. Maar ik zou die mensen die dit niet weten niet graag de kost willen geven.

Een mooi voorbeeld. In de volksmond wordt er gesproken van een “stopcontact“. Maar een “stopcontact” heet officieel “wandcontactdoos”. Als je naar een “wandcontactdoos” vraagt, word je vreemd aangekeken “wandcontactdoos”? Wat is dat?

En in die WCD gaat… een steker. Jazeker, dat is de officiële naam. Dus niet stekker.

Jammer :disappointed_relieved:

 

 

 

 

Dàt is mij inmiddels ook opgevallen; …… een beetje buggy verhaal. Het apparaat is aangekondigd in december 2020 en is toen in januari 2021 waarschijnlijk een hele korte tijd te koop geweest op de vrije markt. De verkoop is toen waarschijnlijk weer gestaakt. Er zijn nu in Nederland een select aantal providers die hun klanten de FRITZ!Box5530 fiber leveren. Maar daar “hoor” je dus nooit wat over, omdat die klanten nu proefkonijn zijn voor de FRITZ!Box5530 fiber.

De FRITZ!Box5530 filber kon je bij voor intekening alvast bestellen bij een heleboel internet winkels. Levertijd naar verwachting begin april 2021 prijkt achter de eventuele prijs. Begin april 2021 was de FRITZ!Box5530 bijna overal van de websites van de internet winkels verdwenen waar je het apparaat kon bestellen. Nu moet je  je niet gaan vastpinnen op dat vermoedelijk leverbaar begin april, want dat kan altijd later worden. Maar dan verwijder je de FRITZ!Box5530 fiber toch niet in z'n geheel van je website?

Er is genoeg te lezen over de 5530 op het forum van Tweak en Freedom, ellende en nog eens ellende.

Dan de leverbaarheid, klopt dat ze even niet vrij te verkrijgen is, in Duitsland zijn ze massaal naar de providers gegaan net als in NL naar Tweak en Freedom omdat de 5490/5491 uit productie is gehaald en nu er een chip gebrek is zijn er gewoon te weinig geproduceerd om ze al vrij te verkopen, we zullen wat langer geduld moeten hebben, ze komen vanzelf en ik hoop dat ze dan ongeveer bij firmware 8.12 zijn aanbeland en de problemen verholpen zijn.:wink:

@Doornekamp33

Bedankt

ik had ook al contact gehad met avm

Hun berichten mij naar een webshop

Maar omdat ik geen haast er mee heb

En toch een 7590 gebruik niet gekocht

Wel jammer van hun om dit niet te vermelden

Dat de 5530 nog vol met bugs zit

 

Reputatie 5
Badge +1

 

 

 

Dàt is mij inmiddels ook opgevallen; …… een beetje buggy verhaal. Het apparaat is aangekondigd in december 2020 en is toen in januari 2021 waarschijnlijk een hele korte tijd te koop geweest op de vrije markt. De verkoop is toen waarschijnlijk weer gestaakt. Er zijn nu in Nederland een select aantal providers die hun klanten de FRITZ!Box5530 fiber leveren. Maar daar “hoor” je dus nooit wat over, omdat die klanten nu proefkonijn zijn voor de FRITZ!Box5530 fiber.

De FRITZ!Box5530 filber kon je bij voor intekening alvast bestellen bij een heleboel internet winkels. Levertijd naar verwachting begin april 2021 prijkt achter de eventuele prijs. Begin april 2021 was de FRITZ!Box5530 bijna overal van de websites van de internet winkels verdwenen waar je het apparaat kon bestellen. Nu moet je  je niet gaan vastpinnen op dat vermoedelijk leverbaar begin april, want dat kan altijd later worden. Maar dan verwijder je de FRITZ!Box5530 fiber toch niet in z'n geheel van je website?

Er is genoeg te lezen over de 5530 op het forum van Tweak en Freedom, ellende en nog eens ellende.

Dan de leverbaarheid, klopt dat ze even niet vrij te verkrijgen is, in Duitsland zijn ze massaal naar de providers gegaan net als in NL naar Tweak en Freedom omdat de 5490/5491 uit productie is gehaald en nu er een chip gebrek is zijn er gewoon te weinig geproduceerd om ze al vrij te verkopen, we zullen wat langer geduld moeten hebben, ze komen vanzelf en ik hoop dat ze dan ongeveer bij firmware 8.12 zijn aanbeland en de problemen verholpen zijn.:wink:

> Er is genoeg te lezen over de 5530 op het forum van Tweak en Freedom, ellende en nog eens ellende.

Ik ontvang de nieuwsbrief van Freedom en ik ontvang dagelijks nieuwtjes bij Tweakers maar daar heb daar nog nooit wat gelezen over die ellende die ik dus al vermoedde bij de FRITZ!Box5530 fiber.

@gensnet 

 

Tweak, https://forum.tweak.nl/t/fritz-box-5530-fiber-met-wifi-6-en-2-5-gb-s-lan/1094

Freedom, denk even op de achtergrond of verwijderd, kan hem zo 123  niet vinden.

Nee, hoe vaak moet ik het nog zeggen, een NTU is geen modem, het is een mediaconverter.

Er wordt bij glasvezelverbindingen niets gemoduleerd, alleen één op één omgezet van lichtpulsjes naar stroompulsjes vice-versa. Er wordt hierbij geen draaggolf gebruikt.

Waarom staat er een A en een M in PAM5 in de IEEE 1000BASE-T standaard kun je je afvragen.

Bij laserlicht is er sprake van een golflengte van 1310 en 1490-1550 nanometer, het licht is dan vast volgens jouw bewoording pulserend aan en uit, wat in feite amplitude modulatie van de lichtgolf is, zou je in implementatie van 100-Base-BX-U of 1000Base-BX-10-U moeten kijken.

Je komt er toch nooit uit met je strijd, abstracte principes zijn niet 1-op-1 op kastjes te mappen.

Caiway spreekt b.v. van ‘glasmodem’, wat bij KPN NTU+Experiabox is, bij Vodafone (nu T-Mobile) Draytek. Met 4G, dus lucht aan de provider kant, wordt schijnbaar niks gemoduleerd/gedemoduleerd, want bij T-Mobile heet het 4G-router.

@Hans4521  Je zal moeten bekijken in hoeverre je SFP en/of 5530 automatisch tussen de optische tranceiver standaarden kan wisselen en of die dat ook doet. Ik weet zo de standaarden niet uit mijn hoofd, maar dat kun je opzoeken. Wat betreft glasvezelconvertor/NTU zit o.a. al flink verschil tussen een TP-Link v4 met oudere versie van het model, was/is populair onder T-Mobile eigenrouters klanten. Sommige convertors/modules staan hard op een bepaalde standaard, anderen met DIPswitches, anderen zoals nieuwere Genexis automatsch.

Ik lees op https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

  • IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)

Dat ‘no auto-negotiation’ zie ik als dat de klant met zijn glasspullen moet weten of proberen of het EoF dan wel GoF is.

Reputatie 5
Badge +1

@gensnet

 

Tweak, https://forum.tweak.nl/t/fritz-box-5530-fiber-met-wifi-6-en-2-5-gb-s-lan/1094

Freedom, denk even op de achtergrond of verwijderd, kan hem zo 123  niet vinden.

@gensnet

 

Tweak, https://forum.tweak.nl/t/fritz-box-5530-fiber-met-wifi-6-en-2-5-gb-s-lan/1094

Freedom, denk even op de achtergrond of verwijderd, kan hem zo 123  niet vinden.


Tweak is dus wat anders dan tweakers. Het lijkt veel op elkaar om die met elkaar te verwarren. Ik volg dus tweakers en niet tweak. Maar even op tweak gelezen en ben ik blij dat ik nog géén FRITZ!Box 5530 heb kunnen kopen. Nou werkt de FRITZ!Box 7590 ook perfect met glasvezel. Daarom hoef ik niet per se een FRITZ!Box 5530 te hebben. Misschien kun je uit een FRITZ!Box 5530 nog wat meer snelheid “persen” zonder NTU……..

@gensnet

 

Tweak, https://forum.tweak.nl/t/fritz-box-5530-fiber-met-wifi-6-en-2-5-gb-s-lan/1094

Freedom, denk even op de achtergrond of verwijderd, kan hem zo 123  niet vinden.

@gensnet

 

Tweak, https://forum.tweak.nl/t/fritz-box-5530-fiber-met-wifi-6-en-2-5-gb-s-lan/1094

Freedom, denk even op de achtergrond of verwijderd, kan hem zo 123  niet vinden.


Tweak is dus wat anders dan tweakers. Het lijkt veel op elkaar om die met elkaar te verwarren. Ik volg dus tweakers en niet tweak. Maar even op tweak gelezen en ben ik blij dat ik nog géén FRITZ!Box 5530 heb kunnen kopen. Nou werkt de FRITZ!Box 7590 ook perfect met glasvezel. Daarom hoef ik niet per se een FRITZ!Box 5530 te hebben. Misschien kun je uit een FRITZ!Box 5530 nog wat meer snelheid “persen” zonder NTU……..

Dat persen zal wel mee vallen de NT zit een 1,25gbit module (vast gesoldeerd) in 

Verlies kan hem dan wel in de gebruikte lan kabel zitten van NT naar router 

Reputatie 7

Die 5530 lijkt echt een rampzalig apparaat te zijn.

Misschien dat @Eric van Uden hier wat meer over kan vertellen.

De 5490 was in het begin ook rampzalig, zo slecht dat xs4all ze wisselde voor de 7490 toenertijd, nu is het een heel stabiel ding geworden, dus even geduld denk ik, komt wel goed, de 7581 zelfde verhaal, de 7590 was ook geen beste start gegund, AVM heeft er dus genoeg ervaring met het oplossen daarvan.😉😉

De 5490 was in het begin ook rampzalig, zo slecht dat xs4all ze wisselde voor de 7490 toenertijd, nu is het een heel stabiel ding geworden, dus even geduld denk ik, komt wel goed, de 7581 zelfde verhaal, de 7590 was ook geen beste start gegund, AVM heeft er dus genoeg ervaring met het oplossen daarvan.😉😉

Helemaal eens de 7581 draaide hier perfect 

Op internet staan veel klachten nooit problemen mee gehad 

 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

@gensnet

 

Tweak, https://forum.tweak.nl/t/fritz-box-5530-fiber-met-wifi-6-en-2-5-gb-s-lan/1094

Freedom, denk even op de achtergrond of verwijderd, kan hem zo 123  niet vinden.

@gensnet

 

Tweak, https://forum.tweak.nl/t/fritz-box-5530-fiber-met-wifi-6-en-2-5-gb-s-lan/1094

Freedom, denk even op de achtergrond of verwijderd, kan hem zo 123  niet vinden.


Tweak is dus wat anders dan tweakers. Het lijkt veel op elkaar om die met elkaar te verwarren. Ik volg dus tweakers en niet tweak. Maar even op tweak gelezen en ben ik blij dat ik nog géén FRITZ!Box 5530 heb kunnen kopen. Nou werkt de FRITZ!Box 7590 ook perfect met glasvezel. Daarom hoef ik niet per se een FRITZ!Box 5530 te hebben. Misschien kun je uit een FRITZ!Box 5530 nog wat meer snelheid “persen” zonder NTU……..

Dat persen zal wel mee vallen de NT zit een 1,25gbit module (vast gesoldeerd) in 

Verlies kan hem dan wel in de gebruikte lan kabel zitten van NT naar router 


Kan ik immers niet vergelijken, omdat ik (nog) geen FRITZ!Box 5530 fiber heb en die koop ik dan pas als de vervelende foutjes er uit zijn. Dàt kan dus nog wel een mooi poosje duren, maar dat geeft niet. De FRITZ!Box 7590 werkt immers perfect met glasvezel. Ik heb overigens die cat6-kabel al vervangen door een veel kortere cat7-kabel, maar ik merk weinig verschil met de oranje cat6-kabel. Ik heb overigens nog geen echte ervaringen met FRITZ!Boxen, omdat de FRITZ!Box 7590 mijn allereerste is…..

De meeste problemen fixeren zich van de FRITZ!Box 5530 rond de wifi zo ik het goed begrijp op tweak. Ik gebruik nooit wifi van een router/modem maar een apart Unifi AP-AC-LR accesspunt via een switch op mijn interne netwerk. Een dure maar perfecte oplossing van een brakke wifi via een modem of router……

@gensnet

Ik heb gewoon de 7590 hoor

Deze zit op een media converter aangesloten

 

Reputatie 5
Badge +1

@gensnet

Ik heb gewoon de 7590 hoor

Deze zit op een media converter aangesloten

 

Goh, wat “toevallig” die van mij ook :-)