Vraag

FRITZ!Box 5530 Fiber

  • 30 January 2021
  • 280 reacties
  • 12950 keer bekeken

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is/word om een FRITZ!Box 5530 Fiber direct op het glas aan te sluiten en hoe ik er achter kan komen welk type aansluiting ik heb (AON of GPON) (een medewerker van de helpdesk wist mij dit niet te vertellen).

 

Alvast bedankt.

 

Admin: Lees hier alles over de Fritzbox via KPN


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

280 reacties

Die kan inderdaad rechtstreeks op de glasvezel aansluiting, gaat er nu om of je AON of Gpon hebt, als je een foto van de aansluiting plaatst kunnen we dat beoordelen.

Hoop wel dat er nog 1 komt met 4 LAN poorten, kom er nu 1 tekort om te upgraden vanaf de 5490, en een extra switch zie ik niet zo zitten.

Zojuist een medewerker gesproken en die heeft mij doorverwezen naar de netbeheerder (KPN Netwerk XL) omdat ik eigenlijk niet aan de aansluiting zelf zou mogen komen. Deze zijn telefonisch vandaag niet bereikbaar maar ik zal dit nog even navragen.

 

Dit is mijn aansluiting. Ze geven niet veel prijs want er zit geen informatie of stickers op o.i.d.

 

AON, simpel te zien, oud regefiber met nog twee aansluitingen, helaas ter ziele gegaan, was een veel betere techniek.

@MelvinG Volgens dit artikel kun je hem zo uit de doos aansluiten, de meegeleverde module herkent het automatisch.

• De FRITZ!Box 5530 Fiber voor de retail krijgt een AON- en GPON-module. Bij het aansluiten thuis wordt het type netwerk automatisch herkend.

 

https://www.pcactive.nl/update/5835-avm-fritz-box-5530-fiber-voor-snelle-glasvezelverbindingen

Ik heb even verder nagevraagd bij zowel de klantenservice van KPN als KPN Netwerk NL. Beiden konden mij niet met 100% zekerheid zeggen wat nou wel en niet mag en wat nou wel/niet onder een “aansluiting” valt. Na zelf even wat verder gelezen te hebben is, als ik het nu begrijp, de grondplaat waarop de FTU en de NT zijn gemonteerd, en de FTU zelf, eigendom van KPN Netwerk NL maar het NT kastje is van KPN (zie deze reactie).

Dit zou betekenen dat ik ook de NT gewoon zou mogen verwisselen. Als ik deze er af schuif zie ik glasvezel aansluiting zitten. Dat zou betekenen dat ik hier gewoon een glasvezel patchkabel op kan aansluiten op de 5530.

 

Ik heb ook nog even gekeken naar de specs van de SPF modules en deze blijken ook overeen te komen (KPN vs FRITZ!Box).

 

Nu alleen nog wachten tot hij ergens te koop is :)

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb even verder nagevraagd bij zowel de klantenservice van KPN als KPN Netwerk NL. Beiden konden mij niet met 100% zekerheid zeggen wat nou wel en niet mag en wat nou wel/niet onder een “aansluiting” valt. Na zelf even wat verder gelezen te hebben is, als ik het nu begrijp, de grondplaat waarop de FTU en de NT zijn gemonteerd, en de FTU zelf, eigendom van KPN Netwerk NL maar het NT kastje is van KPN (zie deze reactie).

Dit zou betekenen dat ik ook de NT gewoon zou mogen verwisselen. Als ik deze er af schuif zie ik glasvezel aansluiting zitten. Dat zou betekenen dat ik hier gewoon een glasvezel patchkabel op kan aansluiten op de 5530.

 

Ik heb ook nog even gekeken naar de specs van de SPF modules en deze blijken ook overeen te komen (KPN vs FRITZ!Box).

 

Nu alleen nog wachten tot hij ergens te koop is :)

De FRITTZ!Box 5530 wordt nu in Nederland geleverd door een aantal ISP`s. De FRITZ!Box 5530 komt ook in het indirecte kanaal beschikbaar. Hier is nu nog geen datum voor bekend. We beginnen in Nederland met een versie voor active (p2p, AON) omdat dit het meeste voorkomt en het meest eenvoudige is om in te richten. Hier komt later dit jaar G.PON en XGS.PON bij. Daarmee is de FRITZ!Box 5530 dus geschikt voor alle in Nederland toegepaste FTTH technieken. AVM ontwikkeld altijd door naar nieuwe producten, ook op het gebied van FTTH.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Heb de fritzbox inmiddels binnen  helaas werkt het niet omdat deze nog niet met de juiste sfp module word geleverd    ik heb hem nu even met een lan verbinding aangesloten   tot ik een oplossing heb. De fritzbox word geleverd met de groene fiber 

 

Reputatie 7
Badge +9

Even bij een site zoals allekabels punt nl kijken, hebben dit ongetwijfeld in het assortiment

ja klopt   heb al een mailtje gestuurd  even afwachten 👍🏼

Reputatie 7
Badge +10

Zie filmpje,

Daaruit kun je mogelijk bepalen welke glasvezel patchkabel en koppelstuk je nodig hebt.
Met de juiste onderdelen kan “een kind de was doen”:

https://www.youtube.com/watch?v=5AuvQrQ8t74

Misschien ook te bestellen bij het 088 nummer wat op het eind van het filmpje verschijnt.

https://infopact.nl/

De meegeleverde sfp module die je in de fritzbox moet steken verschilt verschilt met de glasvezel kabel    zie foto   hier gaat de kleine groene kabel in   en uit mijn meterkast komt de de wat dikkere blauwe ..

 

Reputatie 7
Badge +10

De blauwe stekker voor FTU deksel, heb je nog dat koppelstukje nodig wat het flimpje laat zien.

Echter met een andere sfp module zou dat ook afgestemd kunnen zijn op een andere golflengte laserlicht?  Zou je de specs ervan goed moeten nalopen.

dat is het koppelstukje voor de blauwe  niet voor de groene

Reputatie 5
Badge +4

Over de FRITZ!Box 5530 en de SFP.

De FRITZ!Box 5530 AON is de versie die je in Nederland nodig hebt voor active P2P verbindingen. Het artikel nummer is 20002937. De SFP module is voorzien van een LC connector. Aan de andere kant heb je in Nederland een SC connector nodig. Dit kan zijn SC/PC Blauw of SC/APC Groen. Vaak heb je ook nog een soort adapter nodig. Ik ken persoonlijk al 14 verschillende FTU´s (Fiber Termination Unit) met bijbehorende adapters, vandaar dat er in de doos geen LC naar SC patch kabel zit. Ik ben bezig e.e.a. in Nederland samen met een handelaar beter in te richten zodat er bij interesse de juiste kabel kan worden besteld. Zie ook https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/

Zoals eerder aangegeven, later dit jaar ook versies met G.PON en XGS.Pon

LET OP! Op dit moment ondersteund de FRITZ!Box 5530 alleen SFP modules van AVM

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Reputatie 7

KPN accepteert bij G.PON nog geen andere NTU's dan de door KPN geleverde NTU.

KPN ziet de NTU (nog) als integraal onderdeel van de KPN infrastructuur.

Bron.

Reputatie 5
Badge +4

KPN accepteert bij G.PON nog geen andere NTU's dan de door KPN geleverde NTU.

KPN ziet de NTU (nog) als integraal onderdeel van de KPN infrastructuur.

Bron.

Daar mag de ACM een uitspraak over doen. Technisch is er geen enkele belemmering of beperking. Daarom is er Broadbandforum TR247

Reputatie 3

Is het ook mogelijk / toegestaan om een fritzbox 5530 fiber direct op de glasvezel aan te sluiten ?
De glasvezel is nu afgewerkt op een Genexis mudule.
Kan / mag dit ?  (KPN aansluiting) Eventueel i.o.m. een moteur van / namens KPN ?
 

Bij voorbaat dank voor reactie (s) !

 

 

Reputatie 7

Is het ook mogelijk / toegestaan om een fritzbox 5530 fiber direct op de glasvezel aan te sluiten ?
De glasvezel is nu afgewerkt op een Genexis mudule.
Kan / mag dit ?  (KPN aansluiting) Eventueel i.o.m. een moteur van / namens KPN ?

Dat mag, maar de FTU waar een Genexis NTU op geplaatst kan worden is nu niet de meest geschikte FTU om een patchkabeltje op aan te sluiten.

Mijn vraag is waarom je die Genexis er tussenuit zou willen halen?

Reputatie 3

De Fritzbox 5530 in geschikt voor WiFi 6.

De Fritzbox 7590 AX die (mogelijk)binnenkort verkrijgbaar is, ondersteund dit ook.

de “5530” is nu verkrijgbaar !

Reputatie 7

De Fritzbox 5530 in geschikt voor WiFi 6.

De Fritzbox 7590 AX die (mogelijk)binnenkort verkrijgbaar is, ondersteund dit ook.

de “5530” is nu verkrijgbaar !

Als je echt zo uitkijkt naar wifi 6 ... tja ... :thinking:

Als ik je een advies mag geven, wacht gewoon nog even met wifi 6, de marketing voor wifi 6 is krachtiger dan het werkelijke voordeel.

En wat heb je aan wifi 6 in de meterkast. Mijn filosofie is gebruik een router zonder wifi en gebruik goede accesspoints op de plekken waar je wifi nodig hebt.

heeft even geduurd ..   maar eindelijk werkend 

 

Reputatie 3

De Fritzbox 5530 AX werkt nu nog alleen in Duitsland en niet in Nederland. Mogelijk komt er binnenkort een 5530 AX internationaal.

De 5530 AX heb ik getest (WIFI 6) en deze is beslist af te raden. Slecht bereik.

Wachten dus op de 7590 AX. !

woon in amsterdam en werkt gewoon perfect met t mobile abb 1000/1000

 

Reputatie 3

Da’s mooi dat dat bij jou werkt..

Helaas niet bij KPN.

kpn profile zit in fritzbox lijst dus zou moeten werken  je moet alleen de juiste fiber kabel hebben