FRITZ!Box 5530 fiber met AON en GPON module en vrije modemkeuze

  • 11 January 2022
  • 6 reacties
  • 1320 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +1

In Hardware Info staat het volgende bericht met de kop: “Vanaf 28 januari: vrije modemkeuze in Nederland, ….”
 

Ik heb een FRITZ!Box 5530 fiber met AON en GPON module.

Ik ben nu erg benieuwd wat de kpn hier mee gaat doen voor wat betreft een “echte” glasvezelrouter GPON rechtstreeks op glasvezel te kunnen aansluiten. Een glasvezelrouter mag je wel zelf op AON aansluiten, maar een GPON niet, omdat die verbinding storing bij andere gebruikers “kan” geven. Maar er zit een beveiliging in de FRITZ!Box 5530 fiber met GPON. Wanneer die geen “veilige” verbinding kan maken, wordt er geen verbinding gemaakt.

Admin: Reacties afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7

Ook KPN zal vanaf 28 januari de specificaties van het netwerkaansluitpunt moeten publiceren zodat leveranciers daarvoor geschikte apparatuur kunnen produceren en abonnees die apparatuur kunnen gaan gebruiken.

KPN zal dus het rechtstreeks op de glasvezel aansluiten van een eigen ONT moeten faciliteren.

Persoonlijk zou ik daar overigens nooit aan beginnen, laat die ONT en in mijn geval een NTU, toch gewoon z'n werk doen, daar zijn ze heel goed in.

Weet ook dat je elke keer dat je een glasvezel goed moet reinigen met special reinigingspennen als je een apparaat rechtstreeks op de glasvezel gaat aansluiten. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat de kwaliteit van de verbinding achteruit gaat doordat er vuil op het koppelvlak zit waardoor er extra demping ontstaat.

Bezint eer ge begint.

Reputatie 5
Badge +1

Ook KPN zal vanaf 28 januari de specificaties van het netwerkaansluitpunt moeten publiceren zodat leveranciers daarvoor geschikte apparatuur kunnen produceren en abonnees die apparatuur kunnen gaan gebruiken.

KPN zal dus het rechtstreeks op de glasvezel aansluiten van een eigen ONT moeten faciliteren.

Persoonlijk zou ik daar overigens nooit aan beginnen, laat die ONT en in mijn geval een NTU, toch gewoon z'n werk doen, daar zijn ze heel goed in.

Weet ook dat je elke keer dat je een glasvezel goed moet reinigen met special reinigingspennen als je een apparaat rechtstreeks op de glasvezel gaat aansluiten. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat de kwaliteit van de verbinding achteruit gaat doordat er vuil op het koppelvlak zit waardoor er extra demping ontstaat.

Bezint eer ge begint.

Je doet nu net alsof dit iets onmogelijks (of uiterst riskant) is om een FRITZ!Box 5530 fiber met GPON aan te sluiten. Er wordt standaard bij een in Duitsland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber twee modules geleverd. Om die aan te kunnen sluiten heb je een andere glasvezelkabel nodig met passende stekkers omdat die alleen geschikt is voor het Duitse glasvezelnetwerk. Zo'n glasvezelkabel heb ik en het je hoeft helemaal niet “aan” de glasvezel kabel te komen om die op GPON aan te kunnen sluiten.

En waarom wil ik nu de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op de glasvezel aansluiten? Om de 2,5 Gb. poort te kunnen gebruiken. Die is nu namelijk in gebruik en aangesloten op de ONT. Ik heb nu inmiddels een 10 Gb. switch en kan dan mijn interne netwerk “opwaarderen” naar van 1 Gb. naar 2,5 Gb.

Reputatie 7
Badge +11

Je doet nu net alsof dit iets onmogelijks (of uiterst riskant) is om een FRITZ!Box 5530 fiber met GPON aan te sluiten. [..] Zo'n glasvezelkabel heb ik en het je hoeft helemaal niet “aan” de glasvezel kabel te komen om die op GPON aan te kunnen sluiten.

Je hoeft er inderdaad niet aan te zitten maar het wordt wel streng geadviseerd om altijd te cleanen met een oneclick-cleaner, ook vers uit de verpakking. Ik weet niet beter dan dat ik bij iedere aansluiting standaard alle connectoren schoonmaak van de ferrules waar ik een aansluiting op maak dus zowel in de PoP tussen ODF en PPL maar ook bij de klant tussen FTU en die van het NT/ONT. Kan het werken zonder cleanen? Zeker maar de kans op verbrekende verbindingen hierdoor is zeker wel aanwezig.

 

En waarom wil ik nu de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op de glasvezel aansluiten? Om de 2,5 Gb. poort te kunnen gebruiken. Die is nu namelijk in gebruik en aangesloten op de ONT. Ik heb nu inmiddels een 10 Gb. switch en kan dan mijn interne netwerk “opwaarderen” naar van 1 Gb. naar 2,5 Gb.

 Het waarom is ondertussen wel bekend. Een 10Gbit-switch is overigens voor een thuisnetwerk wel echt overkill, of je moet er enorm veel en veelgebruikende apparaten op hebben maar de situaties in een thuisnetwerk een switch met 1Gbit-aansluitingen niet voldeed ben ik nog niet tegengekomen. Zonde van het geld.

Reputatie 5
Badge +1

Je doet nu net alsof dit iets onmogelijks (of uiterst riskant) is om een FRITZ!Box 5530 fiber met GPON aan te sluiten. [..] Zo'n glasvezelkabel heb ik en het je hoeft helemaal niet “aan” de glasvezel kabel te komen om die op GPON aan te kunnen sluiten.

Je hoeft er inderdaad niet aan te zitten maar het wordt wel streng geadviseerd om altijd te cleanen met een oneclick-cleaner, ook vers uit de verpakking. Ik weet niet beter dan dat ik bij iedere aansluiting standaard alle connectoren schoonmaak van de ferrules waar ik een aansluiting op maak dus zowel in de PoP tussen ODF en PPL maar ook bij de klant tussen FTU en die van het NT/ONT. Kan het werken zonder cleanen? Zeker maar de kans op verbrekende verbindingen hierdoor is zeker wel aanwezig.

 

En waarom wil ik nu de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op de glasvezel aansluiten? Om de 2,5 Gb. poort te kunnen gebruiken. Die is nu namelijk in gebruik en aangesloten op de ONT. Ik heb nu inmiddels een 10 Gb. switch en kan dan mijn interne netwerk “opwaarderen” naar van 1 Gb. naar 2,5 Gb.

 Het waarom is ondertussen wel bekend. Een 10Gbit-switch is overigens voor een thuisnetwerk wel echt overkill, of je moet er enorm veel en veelgebruikende apparaten op hebben maar de situaties in een thuisnetwerk een switch met 1Gbit-aansluitingen niet voldeed ben ik nog niet tegengekomen. Zonde van het geld.

> ben ik nog niet tegengekomen.

Voor alles moet het een eerste keer zijn ;-) Jij weet niet wat voor “veelgebruikte” apparaten ik hier heb. Ik heb in ieder geval drie computers met een 10 Gb. “adapter” en een NAS met een 10 Gb. netwerkaansluiting. Ik copieer dingen elke dag. Maar de “bottleneck” zit hem nu nog in de snelheid van de vaste schijven die het nog niet helemaal kunnen bijbenen :-( Maar dat veranderd nu al langzaam omdat er nu al computers zijn met een 2,5 Gb. netwerkaansluiting. Over niet al te lange tijd wordt 10 Gb. de “standaard” snelheid en gaan we afscheid nemen van de huidige 1 Gb.

> Zonde van het geld.

Hoe weet jij dat dit “zonde” van het geld is? Kun jij in mijn beurs kijken?

Reputatie 7
Badge +11

> ben ik nog niet tegengekomen.

Voor alles moet het een eerste keer zijn ;-) Jij weet niet wat voor “veelgebruikte” apparaten ik hier heb. Ik heb in ieder geval drie computers met een 10 Gb. “adapter” en een NAS met een 10 Gb. netwerkaansluiting. Ik copieer dingen elke dag. Maar de “bottleneck” zit hem nu nog in de snelheid van de vaste schijven die het nog niet helemaal kunnen bijbenen :-( Maar dat veranderd nu al langzaam omdat er nu al computers zijn met een 2,5 Gb. netwerkaansluiting. Over niet al te lange tijd wordt 10 Gb. de “standaard” snelheid en gaan we afscheid nemen van de huidige 1 Gb.

Uiteraard moet er voor alles een eerste keer zijn maar de 10Gbit voor thuis daar zie ik oprecht het praktisch nut niet van in, voor kantoren misschien waar er regelmatig met grote bestanden heen en weer geschoven moet worden zoals bijvoorbeeld in de grafische wereld waar nog wel eens live vanaf een server geëdit wordt. Thuis denk ik het toch echt niet, of je moet zo'n grafisch kantoor met meerdere medewerkers aan huis hebben en je eigen netwerk daar ook maar op aansluiten voor het gemak.

Ik verwacht ook niet dat 10GBase-T binnen de komende 10 jaar de standaard wordt voor thuis, kijkend naar hoe lang het geduurd heeft voordat 1000Base-T echt de standaard werd, kijkend naar de hoeveelheid apparatuur wat nog steeds ‘slechts’ een fast-ethernet poort aansluiting heeft.

Vooral ook het netwerkgebruik van het overgrote deel van de consumenten valt echt in het niets ten opzichte wat zo'n 10Gbit-netwerk kan hebben. Het prijsverschil is ook nog eens immens kijkend naar het prijsverschil tussen een 5-poorts 10Gbps-switch en een 5-poorts gigabit-switch. Kleine factor 10. Ook 2.5Gbps laat denk ik nog wel even op zich wachten maar ik verwacht eerder dat zoiets ‘groot’ gaat worden, vooral omdat dat ook nog eens werkt met CAT5e bekabeling wat de meeste mensen toch wel hebben liggen.

 

Kleine sidenote: Sinds 2016 zijn 2.5Gbase-T en 5Gbase-T een feit en zijn officiële standaarden voor 2.5Gbps of 5Gbps snelheden te kunnen halen middels bestaande CAT5e bekabeling. Op korte afstanden is 10Gbps haalbaar maar dit valt niet binnen de standaard. Middels auto-negotiation zullen apparaten echter afstemmen op welke snelheid er gecommuniceerd wordt.

 

> Zonde van het geld.

Hoe weet jij dat dit “zonde” van het geld is? Kun jij in mijn beurs kijken?

Ik had er denk ik beter kunnen neerzetten dat ik het zonde van het geld vindt. Voor de prijs van een enkele fatsoenlijke 10Gb switch kan ik alle netwerkapparatuur kopen die ik nu heb staan en dan houdt ik nog geld over ook.

Ook KPN zal vanaf 28 januari de specificaties van het netwerkaansluitpunt moeten publiceren zodat leveranciers daarvoor geschikte apparatuur kunnen produceren en abonnees die apparatuur kunnen gaan gebruiken.

KPN zal dus het rechtstreeks op de glasvezel aansluiten van een eigen ONT moeten faciliteren.

Persoonlijk zou ik daar overigens nooit aan beginnen, laat die ONT en in mijn geval een NTU, toch gewoon z'n werk doen, daar zijn ze heel goed in.

Weet ook dat je elke keer dat je een glasvezel goed moet reinigen met special reinigingspennen als je een apparaat rechtstreeks op de glasvezel gaat aansluiten. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat de kwaliteit van de verbinding achteruit gaat doordat er vuil op het koppelvlak zit waardoor er extra demping ontstaat.

Bezint eer ge begint.

Ja zo,n one click cleaner is een must 

Mijn mening iedereen die direct op glasvezel wil moet dat ook kunnen 

Wat de meerwaarde is is voor mij een meting over glasvezel de db waarde rx ligt bij mij veel te hoog 10.7 dBm

 

Zie ook ff Dit topic