Vraag

FRITZ!Box 7581 in plaats van Experia Box

  • 6 August 2019
  • 20 reacties
  • 1987 keer bekeken

Nadat KPN mijn uiterst slome internetaansluiting had vervangen door Bonded Vectored VDSL2 POTS (BVVDSL2-POTS), kon ik mijn oude FRITZ!Box modem niet meer gebruiken. Ik maakte ook gebruik van het DECT station in de FRITZ!Box, in combinatie met een aantal FRITZ!Fon telefoons. Voordeel: goede geluidskwaliteit, één centraal telefoonboek, registratie van binnenkomende en uitgaande oproepen, meerdere antwoordapparaten (waarvan één voor anonieme telefoontjes, Call centers spreken geen boodschap in), enz.

Aansluiting van mijn oude FRITZ!Box op de Experia Box is niet gelukt, onder meer omdat de FRITZ!Box geen telefoonnummers meer herkende (dus alle bellers werden direct, zonder dat de telefoon overging, doorgesluisd naar het antwoordapparaat voor dubieuze bellers).

Nu wil ik een FRITZ!Box 7581 kopen (ondersteunt VDSL-bonding en supervectoring), maar de aansluiting die ik nu heb bestaat uit een kabel die uit de PTT aansluiting komt, om een verdieping hoger met een RJ14 connector (4 draden) te eindigen, die in de Experia Box v10 is geprikt.

Een slordige montage. Het was wel zo netjes geweest als er een aansluitpunt op de muur was aangebracht, waarop de Y-kabel die gewoonlijk bij de Experia Box wordt geleverd zou kunnen worden aangesloten. Had ik er ook de FRITZ!Box op aan kunnen sluiten.

Mijn probleem is nu: de RJ14 connector past niet op de RJ45 aansluiting van de FRITZ!Box.
Hoe los ik dit op, wie heeft hier ervaring mee?

Wat zijn de ervaringen met de FRITZ!Box 7581 in combinatie met een BVVDSL2-POTS?

20 reacties

Ik weet uit ervaring dat een fritzbox achter een experiabox prima werkt.
Met een niet-kpn nummer uiteraard (!)

Aansluiting van mijn oude FRITZ!Box op de Experia Box is niet gelukt, onder meer omdat de FRITZ!Box geen telefoonnummers meer herkende (dus alle bellers werden direct, zonder dat de telefoon overging, doorgesluisd naar het antwoordapparaat voor dubieuze bellers).
Maar dat antwoordapparaat zit in de FB, dus hoe kan dat dan ?
Zie het "lampje" voor registratie in de FB (webinterface) ?
Kun je wel uitbellen ?

Ik maakte ook gebruik van het DECT station in de FRITZ!Box, in combinatie met een aantal FRITZ!Fon telefoons. Voordeel: goede geluidskwaliteit, één centraal telefoonboek, registratie van binnenkomende en uitgaande oproepen, meerdere antwoordapparaten (waarvan één voor anonieme telefoontjes, Call centers spreken geen boodschap in), enz.
Exact zo hier, werkt perfect !
De Experia Box geeft alle telefoontjes door aan de FRITZ!Box.

De telefonie van de FRITZ!Box is als volgt ingesteld:
Herkenbaar nummer: telefoon gaat over en als telefoon binnen 1 minuut niet wordt opgenomen neemt antwoordapparaat 1 het over.
Afgeschermd nummer: telefoon gaat niet over, de beller wordt onmiddellijk doorverbonden met antwoordapparaat 2 dat de beller meedeelt dat wij wegens een afgeschermd nummer niet kunnen terugbellen. De beller wordt verzocht een boodschap in te spreken, maar dat gebeurt alleen in serieuze gevallen.

Het probleem is echter dat ergens in de keten Experia Box - FRITZ!Box de nummerherkenning wegvalt, waardoor de FRITZ!Box alle binnenkomende gesprekken afhandelt als oproep met een afgeschermd nummer: de telefoon gaat niet over, en elke beller wordt onmiddellijk doorverbonden met antwoordapparaat 2.

Naar buiten bellen via de FRITZ!Box was geen probleem
Hallo @Friedrich 7581 , bij de Experia modem wordt nooit een Y-kabel meegeleverd.
Indien er van pair-bonding sprake is dient dit altijd door een monteur aangesloten te worden, zowel thuis als aanpassingen in de centrale.
Dat is ook de reden dat je eerder genoemde kabel niet los kunt kopen in de webshop van KPN.
Hmm, het is me nog niet helemaal duidelijk.
Heb je telefonie van kpn ?
Hoe zit de de FB verbonden met de EB, ethernet of via de telf. poort.
Dag Jan-D, In de Start installatie handleiding (KPN), pagina 3:

Overzicht onderdelen uit het pakket:
- Experia Box v10
Dit is het modem. Deze regelt telefoongesprekken, ......
- Stroomadapter
Hiermee sluit je de Experia Box aan op het elektriciteitsnet.
- Aansluitmaterialen
a) Aansluitdoosje groene poort.
b) Telefoonkabel groene stekker.
c) Ethernetkabel gele stekker.
d) Y-kabel
- Muurbeugel/voet
Hiermee heb je de mogelijkheid de Experia Box op te hangen of neer te zetten.

En elders in de handleiding:
Stap 2 (Monteur)
Aansluiten Experia Box
De monteur sluit ook het modem, de Experia Box, aan op de hoofdaansluiting met de meegeleverde Y-kabel,
De bijgeleverde Y/kabel is niet te koop. Laat deze in het pakket zitten voor de monteur,
Dag KeesYagi,
Ik heb Internet, BelOnbeperkt en Vast telefoonnummer van KPN.
Op de telefoonpoort van de Experiabox kan je een willekeurig DECT station aansluiten, maar je kan er ook de DSL/TEL ingang van de FRITZ!Box (7390 in mijn geval) op aansluiten.

En het werkt allemaal, met uitzondering van de nummerherkenning.

Zie https://media.wifimedia.eu/fritz-handleiding-ziggokpn-7490.pdf pagina 14 en verder
A ja, op de vaste lijn ingang van de FB, dat vermoedde ik al, maar omdat je eerder de FB als modem gebruikte leek me dat niet niet direct logisch.

De nummer informatie werkt niet want de kastjes verstaan elkaar niet, de ptt heeft ooit gekozen -als enige in de wereld- voor een ander protocol.
Nu meen ik te weten dat ik het wel eens werkend had op een FB met DTMF signaal, maar dat is wellicht ondertussen uitgefaseerd door AVM(=maker FB).

In jouw geval is de oplossing uiterst eenvoudig, je nummer porteren naar een voip-aanbieder en dan als SIP registreren op de FB.
Maar je hebt het nummer juist naar de kpn geporteerd ?
Hallo @Friedrich 7581 , inderdaad, ik heb het nagekeken, die y-kabel wordt bij een pair-bonding-installatie meegeleverd, doch het feit blijft dat dan alléén een KPN-monteur de aansluiting kan en mag maken omdat er ook in de centrale de nodige aanpassingen moeten gebeuren.
Dus als je zelf die y-kabel aansluit heb je of geen verbinding of wel een verbinding maar géén pair-bonding.
Dag Jan-D, ik heb over de slordige aansluiting contact gehad met KPN. Ik wil een nette oplossing, met een muuraansluitpunt bij mijn modem.
Hiervoor gaf men drie mogelijkheden:
  1. Een KPN monteur laten komen en een aansluitpunt laten aanleggen (€ 50 + materiaalkosten),
  2. Een muuraansluitpunt kopen en door Studentaanhuis laten aanleggen (is goedkoper),
  3. Het muuraansluitpunt zelf aanleggen.
Bij 2. en 3. komt eventuele schade (bijv, kabel te kort knippen) voor mijn rekening.

Ik heb voor optie 1. gekozen: laat KPN haar werk alsnog netjes afmaken, helaas op mijn kosten.
Hallo KeesYagi,
Ik ben me er niet van bewust mijn nummer naar KPN te hebben geporteerd. Ik heb de oude instellingen van mijn FRITZ!Box 7390 (inclusief mijn KPN telefoonnummer) zo min mogelijk aangepast bij aansluiting op de Experia Box.
Als KPN een aansluitpunt heeft aangelegd schaf ik me in ieder geval een FRITZ!Box 7581 aan zodat ik de Experia Box niet meer nodig heb.
En daarna kijk ik naar een VOIP aanbieder. Heb je hiervoor suggesties?
Reputatie 7
Badge +9
@Friedrich 7581 Bij de Fritz!Box 7581 zit een RJ14-RJ45 verloopstekker.

Piet.
Dag Piet,
Goed om dat te weten.
Ik heb uitgebreid contact gehad met AVM over deze FRITZ!Box, zij hebben mij dit laten weten:

"Dit wordt met de FRITZ!Box gelevert:

Omvang van de levering

· FRITZ!Box 7581
· Stroomadapter met 1,5 m lange kabel
· 1,5 m lange LAN-kabel
· Y-kabel voor bonding-aansluiting
· Installatiehandboek"

Ik ben vast niet de eerste KPN klant met dit probleem en AVM heeft de levering uitgebreid met een verloopstekker.
Ik had zelf op internet naar een dergelijke verloopstekker gezocht, maar die niet kunnen vinden.
Reputatie 7
Badge +9
@Friedrich 7581 Ik begin nu toch een beetje te twijfelen. Ik heb de Fritz!Box 7581 gekregen toen ik een internetabonnement bij XS4ALL afsloot. Daar zat die verloopstekker in ieder geval wel bij, maar het kan ook zijn dat XS4ALL die stekker bij het installatiepakket gedaan heeft. Goed dus om het voor alle zekerheid even te checken. Ik kwam de verloopstekkers in ieder geval wel tegen op de site van Conrad.

Piet.
Er lopen hier 2 dingen door elkaar en ik probeer de puzzel in elkaar te zetten om te bedenken wat nu de situatie was of is.
Klopt het dat je een fritzbox werkend had op een DSL lijn van KPN ? Of zat je eerst bij xs4all misschien ?
Over het gebruik van iets anders dan een experiabox op een KPN-lijn is nogal wat te doen, er zijn uitgebreide verhandelingen over te vinden op dit forum, blijkbaar is wjb even niet op de lijn momenteel.

Wat ik ook nog kan bedenken, had je een analoge lijn naast je DSL lijn, al dan niet via een splitter ?

NB, de Y-kabel is uiterst eenvoudig zelf te maken
O ja, :
https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/hoe-kan-ik-een-data-sim-0970-blokkeren-voor-gebruik-buiten-europa-476461#post804305
Daar was @wjb
Dit is een onderwerp er over :
https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248
Er is nog een ander lang onderwerp over de techniek :
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Als je dat even door leest dan weet je het wel 🙂
Beste Kees,
De geschiedenis is als volgt.
Lang geleden hebben we ons telefoonabonnement van KPN uitgebreid met internet van KPN (HetNet om precies te zijn). Ik kreeg een SpeedTouch modem, die via een splitter moest worden aangesloten op de telefoonlijn van KPN. Ik heb daarbij de installatiehandleiding gevolgd, en heb noch de specifieke SSID ("SpeedTouch", gevolgd door een unieke hexadecimale code) noch het wachtwoord (stond immers achterop het kastje) gewijzigd.

Toen ik ca. 6 jaar geleden op internet een lijst van SpeedTouch modems vond waarop ik ook de SSID van mijn modem aantrof met het bijbehorende (fabrieks)wachtwoord, heb ik direct een FRITZ!Box 7390 aangeschaft, die ik met enige hulp van de AVM helpdesk werkend kreeg. Ook de telefonie via het DECT station heeft sindsdien uitstekend gewerkt, met de beschreven antwoordapparaten.

Toen ik vorig jaar KPN belde met de vraag waarom ik voor 50 Mbps betaalde en maar 8 Mbps kreeg, is er een monteur langsgekomen om mijn lijn te upgraden naar een BVVDSL2-POTS aansluiting. Met bovengenoemde probleem.

Wat mij stoort is de slordige montage door KPN: geen nette, gestandaardiseerde muuraansluiting waarop het KPN modem of een modem naar keuze met een Y-kabel kan worden aangesloten. In plaats daarvan ligt er een losse kabel met aan het einde een ongebruikelijke connector.
De Y-kabel is het probleem niet, die wordt normaal bij de Experia Box (en bij de FRITZ!Box) geleverd.

Ik heb ervoor gekozen om KPN haar werk alsnog netjes af te laten maken door een muuraansluitpunt aan te leggen waarop de vertakte kant van de Y-kabel kan worden aangesloten. Daarna koop ik de Duitse FRITZ!Box en stop ik de Chinese Experia Box in z'n doos.
. . hebben we ons telefoonabonnement van KPN uitgebreid met internet van KPN (HetNet om precies te zijn). Ik kreeg een SpeedTouch modem, die via een splitter moest worden aangesloten op de telefoonlijn van KPN.
Dat vermoedde ik dus al, telefonie apart, nu komt het als voip binnen op de experiabox.

. . . op internet een lijst van SpeedTouch modems vond waarop ik ook de SSID van mijn modem aantrof met het bijbehorende (fabrieks)wachtwoord,
O, aha, bij HetNet kreeg je (ook al) geen WW.

Ook de telefonie via het DECT station heeft sindsdien uitstekend gewerkt, met de beschreven antwoordapparaten.
Op de vaste lijn ingang van de FB dus.
Dan is het wel vreemd dat de FB wel de nummer informatie van de aparte vaste lijn herkende en niet de nummerinfo van de EB.

. . . koop ik de Duitse FRITZ!Box en stop ik de Chinese Experia Box in z'n doos.
Dat kan lastig worden, zie de 2e link uit mijn vorige bijdrage
Beste KeesYagi,
Bedankt voor de linkjes. Vooral die naar het Besluit eindapparaten van 12 december 2016.
Als ik snel lees, is dit Besluit het gevolg van bindende Europese regelgeving.
Reputatie 7
Als ik snel lees, is dit Besluit het gevolg van bindende Europese regelgeving.
Klopt, echter tijden veranderen en met overheidsinstellingen weet je het nooit.
Het was de bedoeling dat die wetgeving door onze Nederlandse overheid eind 2018 geeffectueerd zou worden maar, zoals zo vaak bij de overheid, werd die datum niet gehaald. Vervolgens heeft de Europese Unie de regeltjes varanderd en nu is het het BEREC dat die wetgeving moet vormgeven. Daar hebben ze 18 maanden de tijd voor gekregen. In het BEREC wordt Nederland door de ACM vertegenwoordigd.
Reputatie 7
Wat mij stoort is de slordige montage door KPN: geen nette, gestandaardiseerde muuraansluiting waarop het KPN modem of een modem naar keuze met een Y-kabel kan worden aangesloten. In plaats daarvan ligt er een losse kabel met aan het einde een ongebruikelijke connector.
Kan jij eens foto's posten van die aansluiting?

Reageer