Vraag

Fritz!Box 7590 vs. KPN Box 12 en evt. alternatieven?

  • 12 July 2021
  • 9 reacties
  • 3012 keer bekeken

Badge
  • Deelnemer
  • 8 reacties

Op aanraden heb ik nu voor het zakelijke KPN alles in 1 abonnement (1000/500) de KPN Box 12 vervangen door een Fritz!Box 7590.

Nu is eigenlijk mijn vraag (beter laat dan nooit); zijn er nog andere alternatieven voor de frtiz7590?
Deze heeft namelijk geen Wifi 6 ondersteuning zie ik nu (gelukkig is deze te ruilen binnen een maand, ook na gebruik).

Daarnaast vraag ik mij af wat ik het beste kan gebruiken om het signaal van de fritz te versterken/repeaten, apparatuur van fritz? Of zijn er ook daarvoor (betere) alternatieven?

Heb een verouderde repeater liggen, maar bij het testen hiervan is op kortere afstand het signaal wel sterker, maar zodra ik een speedtest doe, dan ben ik uiteindelijk beter af door er geen repeater tussen te zetten, want ondanks het zwakkere signaal, is het internet dan wel sneller… :dizzy_face:

 

Admin: Lees hier alles over de Fritzbox via KPN


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heb een verouderde repeater liggen, maar bij het testen hiervan is op kortere afstand het signaal wel sterker, maar zodra ik een speedtest doe, dan ben ik uiteindelijk beter af door er geen repeater tussen te zetten, want ondanks het zwakkere signaal, is het internet dan wel sneller… :dizzy_face:

Dat is dus bij repeaters bijna altijd zo. Het signaal word sterker, maar de snelheid vaak niet.

Reputatie 7
Badge +24

Maar euhm... als snelheid echt heel belangrijk is, dan kan je denk ik beter op een bekabeld aangesloten apparaat werken.

Badge

Heb een verouderde repeater liggen, maar bij het testen hiervan is op kortere afstand het signaal wel sterker, maar zodra ik een speedtest doe, dan ben ik uiteindelijk beter af door er geen repeater tussen te zetten, want ondanks het zwakkere signaal, is het internet dan wel sneller… :dizzy_face:

Dat is dus bij repeaters bijna altijd zo. Het signaal word sterker, maar de snelheid vaak niet.

Maar euhm... als snelheid echt heel belangrijk is, dan kan je denk ik beter op een bekabeld aangesloten apparaat werken.


Klopt, maar sommige devices hebben niet de optie om bekabeld te worden aangesloten.

WIFI 5 (2.4 & 5 GHZ) werkt direct vanaf de Fritz daarvoor in principe snel genoeg, mits niet te ver weg van de fritzbox, daardoor is er tenminste 1 repeater benodigd. Iets inleveren qua snelheid is geen probleem, dat doe je inderdaad sowieso met Wifi 4 en 5 en in mindere mate met Wifi 6, alleen heeft deze dan weer andere beperkingen. Daar ben ik van op de hoogte.

Ik heb het idee dat de fritz 7590 die nu in gebruik is zorgt voor sneller internet, ook de tv lijkt sneller te reageren als deze verbind met terugkijken en het wifi signaal komt ook verder. Alleen is er helaas niet de optie voor wifi 6 (wat in sommige gevallen sneller werkte dan de wifi die er nu hangt).

Bedankt voor het meedenken en de informatie die je tot nu toe gegeven hebt, maar mijn daadwerkelijke vraag is helaas nog niet beantwoord, zal ze even duidelijk opsommen, zodat deze makkelijk te overzien is zonder dat deze lap tekst eerst gelezen hoeft te worden:

  • Zijn er alternatieven voor de Fritzbox (die nu de Box 12 van KPN heeft ontvangen), want ik wil o.a. graag de optie hebben om (ook) Wifi 6 te gebruiken.
  • Zo ja of zo nee, welke repeater/versterker raden jullie mij aan, waarop ik niet al te veel signaal inlever, hieronder staat nogmaals de situatie die ik nu heb:
  • KPN internet 1000/500 via Fritz!Box 7590, bekabeld met CAT6 en Wifi 5 (denk ik?) 2,4 en 5 GHZ.
Reputatie 7
Badge +24

Er is een fritzbox die WiFi 6 ondersteund. Even googlen dus. Maar ik geloof niet dat je er wat mee opschiet.

Sluit extra WiFi toegangspunten altijd bekabeld aan.

Badge

Er is een fritzbox die WiFi 6 ondersteund. Even googlen dus. Maar ik geloof niet dat je er wat mee opschiet.

Sluit extra WiFi toegangspunten altijd bekabeld aan.

 

In welke zin schiet ik er dan niks mee op, omdat het enige verschil WIFI 6 is? Of omdat het niet werkt met mijn KPN Glasvezel abbo?

Er is een fritzbox die WiFi 6 ondersteund. Even googlen dus. Maar ik geloof niet dat je er wat mee opschiet.

Sluit extra WiFi toegangspunten altijd bekabeld aan.

 

In welke zin schiet ik er dan niks mee op, omdat het enige verschil WIFI 6 is? Of omdat het niet werkt met mijn KPN Glasvezel abbo?

Je kunt als je de fritzbox gebruikt Deze erbij gebruiken

Mijn advies deze wel bedraad aansluiten

Dan heb je wifi ax via de fritz 6000 

Maar moeten je apparaten ook wifi ax ondersteunen 

Echter lijkt mij wifi ac snel genoeg 

 

Badge +12

 

  • Zijn er alternatieven voor de Fritzbox (die nu de Box 12 van KPN heeft ontvangen), want ik wil o.a. graag de optie hebben om (ook) Wifi 6 te gebruiken.

Als je Fritz!box mwt wifi 6 wilt gebruiken is de 7530AX vooralsnog de enige optie. De 7590 AX is onderweg en zal binnen een paar maanden beschikbaar worden (lees ik her en der)

  • Zo ja of zo nee, welke repeater/versterker raden jullie mij aan, waarop ik niet al te veel signaal inlever, hieronder staat nogmaals de situatie die ik nu heb:
  • KPN internet 1000/500 via Fritz!Box 7590, bekabeld met CAT6 en Wifi 5 (denk ik?) 2,4 en 5 GHZ.

Wil je perse wifi 6 en een goed mesh netwerk met Fritz! dan is de Repater 6000 een optie. Die zijn nieuw en (veel te) duur. Mijn advies zou zijn: ga voorlopig gewoon voor de 7590 met een extra repeater(s) 3000. Die heb ik hier ook en alles draait super. De repeaters heb ik wel bekabeld aangesloten. Hierdoor komt de 2e 5Ghz beschikbaar voor wifi. Volledige dekking op zowel de lage als hoge 5Ghz kanalen. Wacht gewoon tot wifi 6 ingeburgerd is. Lees: meer apparaten die er mee om kunnen gaan en meer betaalbaar.

 

 

  • Zijn er alternatieven voor de Fritzbox (die nu de Box 12 van KPN heeft ontvangen), want ik wil o.a. graag de optie hebben om (ook) Wifi 6 te gebruiken.

Als je Fritz!box mwt wifi 6 wilt gebruiken is de 7530AX vooralsnog de enige optie. De 7590 AX is onderweg en zal binnen een paar maanden beschikbaar worden (lees ik her en der)

  • Zo ja of zo nee, welke repeater/versterker raden jullie mij aan, waarop ik niet al te veel signaal inlever, hieronder staat nogmaals de situatie die ik nu heb:
  • KPN internet 1000/500 via Fritz!Box 7590, bekabeld met CAT6 en Wifi 5 (denk ik?) 2,4 en 5 GHZ.

Wil je perse wifi 6 en een goed mesh netwerk met Fritz! dan is de Repater 6000 een optie. Die zijn nieuw en (veel te) duur. Mijn advies zou zijn: ga voorlopig gewoon voor de 7590 met een extra repeater(s) 3000. Die heb ik hier ook en alles draait super. De repeaters heb ik wel bekabeld aangesloten. Hierdoor komt de 2e 5Ghz beschikbaar voor wifi. Volledige dekking op zowel de lage als hoge 5Ghz kanalen. Wacht gewoon tot wifi 6 ingeburgerd is. Lees: meer apparaten die er mee om kunnen gaan en meer betaalbaar.

 

Ach ja wat je wil

Maar wifi ax ik zie de meerwaarde niet

Dan hebben we een smartphone met ax

En heb ik een Tp-link eap660hd tussen de eap245 hangen

Ik haal met de wifi 5 ac zelfde speedtest als met ax met de Samsung telefoon

Misschien wel op de opvolger wachten van ax

Wifi Ad wat ik op mijn netgear r9000 heb is nooit wat geworden

Na mijn idee is wifi ac wifi 5 prima voldoende in deze tijd dan

Een fritzbox met een paar fritz 3000 werkt misschien goed

Bij mij minder

Ik heb dan een Tp-link omada

Maar dat geeft weer veel gedoe met goed instellen

Fritzbox is in ieder geval goed als router heb zelf een 7590

Daar achter de rest 

Badge +12

 

  • Zijn er alternatieven voor de Fritzbox (die nu de Box 12 van KPN heeft ontvangen), want ik wil o.a. graag de optie hebben om (ook) Wifi 6 te gebruiken.

Als je Fritz!box mwt wifi 6 wilt gebruiken is de 7530AX vooralsnog de enige optie. De 7590 AX is onderweg en zal binnen een paar maanden beschikbaar worden (lees ik her en der)

  • Zo ja of zo nee, welke repeater/versterker raden jullie mij aan, waarop ik niet al te veel signaal inlever, hieronder staat nogmaals de situatie die ik nu heb:
  • KPN internet 1000/500 via Fritz!Box 7590, bekabeld met CAT6 en Wifi 5 (denk ik?) 2,4 en 5 GHZ.

Wil je perse wifi 6 en een goed mesh netwerk met Fritz! dan is de Repater 6000 een optie. Die zijn nieuw en (veel te) duur. Mijn advies zou zijn: ga voorlopig gewoon voor de 7590 met een extra repeater(s) 3000. Die heb ik hier ook en alles draait super. De repeaters heb ik wel bekabeld aangesloten. Hierdoor komt de 2e 5Ghz beschikbaar voor wifi. Volledige dekking op zowel de lage als hoge 5Ghz kanalen. Wacht gewoon tot wifi 6 ingeburgerd is. Lees: meer apparaten die er mee om kunnen gaan en meer betaalbaar.

 

Ach ja wat je wil

Maar wifi ax ik zie de meerwaarde niet

Dan hebben we een smartphone met ax

En heb ik een Tp-link eap660hd tussen de eap245 hangen

Ik haal met de wifi 5 ac zelfde speedtest als met ax met de Samsung telefoon

Misschien wel op de opvolger wachten van ax

Wifi Ad wat ik op mijn netgear r9000 heb is nooit wat geworden

Na mijn idee is wifi ac wifi 5 prima voldoende in deze tijd dan

Een fritzbox met een paar fritz 3000 werkt misschien goed

Bij mij minder

Ik heb dan een Tp-link omada

Maar dat geeft weer veel gedoe met goed instellen

Fritzbox is in ieder geval goed als router heb zelf een 7590

Daar achter de rest 

Ik zie de meerwaarde van AX voorlopig ook niet. Ik haal hier gewoon prima mijn volle abonnement snelheden met AC. Daar zal ik dus geen euro extra aan uit gaan geven voorlopig, zeker met de bandbreedte (160mhz) die je met de 7590 aan kunt.

Bij mij was het met de Omada juist andersom. Ik had hier 3x EAP245 hangen. Bereik was uitstekend maar ik had constant last van wegvallende verbindingen en valse meldingen op de app. Waarom? Beats me, maar de AVM-serie werkt hier een stuk stabieler (met name met domitica). Bandsteering werkte bij mij met de Omada's ook minder en met AVM uitstekend. Qua instellingen is AVM iets beperkter maar het belangrijkste heb ik (gastnetwerk met portal bijvoorbeeld). Voorlopig hou ik het dus bij het setje wat ik heb.Â