FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN
Reputatie 7
Badge +30

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021


1377 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Indien mensen met de Fritz!!Box aan de gang gaan en eventueel ook een soort Super-WiFi willen: Ik heb aan mijn Fritz!Box 2 x Fritz!Repeater 3000 hangen om een perfecte dekking in huis te krijgen. Ze hebben overigens meerdere (en goedkopere) oplossingen:

https://nl.avm.de/producten/fritzwlan/

 

Verder een uitstekende keus de Fritz!Box 7590. Deze gebruik ik hier ook met plezier. De Experiabox heeft hier slechts 5 minuten aan de lijn gehangen bij de installatie.
Een beetje zonde van het geld dat het ding nu stof ligt te happen, maar goed. Ik ben blij met de huidige oplossing.

Reputatie 7

Wat mooi dat de FRITZ!Box ook gehuurd kan worden.

Reputatie 7
Badge +30

FRITZ!Repeaters raden wij ook aan om te gebruiken als je een FRITZ!Box hebt. Of je ‘em nou huurt via ons, of los gekocht hebt :thumbsup_tone1: De FRITZ!Repeater 2400 kun je in ieder geval via ons aanschaffen als je zou willen.

 

Heb zelf zojuist ook de FRITZ!Box toegevoegd aan m'n abonnement. Ben benieuwd hoe snel ik ‘em in huis heb :blush:

Reputatie 7
Badge +16

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen. Dit moet je zelf instellen.

Misschien moet MijnKPN dan ook aangepast worden, want deze geeft aan dat de Superwifi niet is te gebruiken i.c.m. de Fritzbox.
 

 

Reputatie 7
Badge +30

Het kan wel, alleen niet op de manier zoals het samenwerkt met een Experia Box. Wat die toelichting in de MijnKPN voornamelijk betekent is dat je niet tegelijkertijd Superwifi punten én een FRITZ!Box kunt bestellen. De ruimte in de MijnKPN is beperkt voor toelichtingen, dus we kiezen ervoor om het op die manier aan te geven. Als je al wel Experia Wifi of Superwifi punten hebt, die blijven an sich gewoon werken. Alleen nemen ze niet automatisch meer gegevens over. Dus moet er handmatig dingen worden ingesteld. In de praktijk is het dan ook praktischer om, bij een eigen modem, ook andere access points/versterkers te gebruiken.

Reputatie 7

Het kan wel, alleen niet op de manier zoals het samenwerkt met een Experia Box. 

Daarbij moet je ook heel goed kijken of de mesh implementaties van de FRITZ!Box en de “Super”WiFi wel compatible zijn anders zit je net als bij de “oudere” Experia Boxen dat je de wifi van de FRITZ!Box zelf uit zou moeten zetten voor een optimale werking van de “Super”WiFi's. 

ik heb mijn gewonnen super wifi punten weg gegeven

wat een drama ik wou ze los naast het zwarte kastje experia wifi gebruiken

maar met stipt nam deze de instelling over en je kunt ze niet gescheiden gebruiken

ze werken wel achter een eigen router in mij geval achter een netgear r9000

 

Reputatie 7
Badge +9

Dat eigen modem-verhaal geldt ook voor de Fritz!Box 7490, neem ik aan? 

Reputatie 7

Dat eigen modem-verhaal geldt ook voor de Fritz!Box 7490, neem ik aan? 

Zeker, ook de 7490 kan gewoon gebruikt worden. Wel even zorgen dat FRITZ!OS 7.13 of nieuwer op die 7490 staat.

Reputatie 7
Badge +9

07.12 is de nieuwste, volgens mijn Fritz!Box 7490.

Reputatie 7

07.12 is de nieuwste, volgens mijn Fritz!Box 7490.

Dat zou ook moeten werken.

ik heb naar tevredenheid 07.19 draaien op de 7590

het is een beta maar is hier te vinden

7.12 moet ook werken

https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

dit is wel voor eigen verantwoordelijkheid

net even de kpn voip tool door lopen

en de gegevens in de fritz 7590 ingeklopt en werkt perfect

firmware 07.19

kan nu eindelijk de switch en dev10 weg halen

Ik heb een Hussel Glas 500/500 abonnement. Indien ik overweeg mijn Experiabox V10 te vervangen voor een FritzBox welk model krijg ik dan, de 7583 of 7590? en zijn beide boxen aan de muur te bevestigen?

Reputatie 7
Badge +9

Verwarring alom. Volgens KPN Webcare kan de Fritz!Box 7490 niet gebruikt worden, maar alleen de beide door KPN in huur aangeboden Fritz!Boxen. @Erik_ weet vast het juiste antwoord...

Piet.

Verwarring alom. Volgens KPN Webcare kan de Fritz!Box 7490 niet gebruikt worden, maar alleen de beide door KPN in huur aangeboden Fritz!Boxen. @Erik_ weet vast het juiste antwoord...

Piet.


vanaf 7.12 kun je alle fritzboxen gebruiken maar let wel op de spec.

i.v.m. type adsl enz.

Reputatie 7

Volgens KPN Webcare kan de Fritz!Box 7490 niet gebruikt worden, maar alleen de beide door KPN in huur aangeboden Fritz!Boxen. ​​​​​

Je moet niet alles geloven wat gezegd wordt. Ook voor KPN Webcare is dit gloedje nieuw en ik kan me helemaal voorstellen dat zij nog niet over alle benodigde informatie beschikken.

De FRITZ!Box 7490 kan gebruikt worden, tenzij je bonded VDSL of VPLUS (200Mbps over één aderpaar) hebt.

Wat voor een aansluiting heb je?

Reputatie 4
Badge +5

Even voor mij als NOOB… 

Wat zijn de voordelen van de Fritzbox vs Experia V10?

Wat zijn de nadelen??

Ben zelf al aan het zoeken geweest maar kan niet echt vinden wat ik zoek...(ohhh lekker cryptisch)

 

 

Reputatie 7

Even voor mij als NOOB… 

Wat zijn de voordelen van de Fritzbox vs Experia V10?

Wat zijn de nadelen??

Ben zelf al aan het zoeken geweest maar kan niet echt vinden wat ik zoek...(ohhh lekker cryptisch)

Ik denk dat je een andere vraag moet stellen.

Ervaar je problemen met de V10 of mis je functionaliteit dan zou een FRITZ!Box wellicht uitkomst kunnen bieden.

Reputatie 7

Mmh, interessant, zal ik hem huren of niet? Voor mij zal de 7583 gaan gelden. Echter, met een beetje rekenen, als je zelf één aanschaf heb je die er met 2,5 jaar ook wel uit wat dat betreft,..

Anderzijds, zit de Techdesk er ook bij, die is normaliter €5,- per maand, niet dat ik het nodig ben, toch even nadenken!

 

Totaal hierbuiten, maar ik moet nu zelf netflix betalen helaas, dus die via kpn toevoegen, krijg ik nog 5€ korting ook, dan is het verschil wel weer verwaarloosbaar,..

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Ik heb een gewone VDSL-aansluiting, dus de Fritz!Box 7490 zou gewoon gebruikt kunnen worden.

Reputatie 5
Badge +4

Dat eigen modem-verhaal geldt ook voor de Fritz!Box 7490, neem ik aan? 

Bij de FRITZ!Box 7490 ALLEEN als er gebruikt gemaakt wordt van de LAB FW. Deze vindt je hier: https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

Groet,

AVM GmbH 

Eric

Badge

ben benieuwd of je zelf de Fritz! mag uitkiezen, want ik wil de 7583 maar zie de keuze optie niet…

Weet iemand of en zo ja, waar ik dat kan kiezen?

Reputatie 7
Badge +30

Dat eigen modem-verhaal geldt ook voor de Fritz!Box 7490, neem ik aan? 

Zeker! Je bent helemaal vrij in wat je aansluit. Zolang het een model is dat geschikt is voor je type aansluiting (ADSL/VDSL/Bonding/Glas) dan zal hij werken.

Let wel inderdaad even op de profielen. Versie 7.1x en ouder hebben een KPN profiel voor Internet en TV, maar géén voor Bellen. Als je VoiP dan wilt instellen moet je daar kiezen voor Other provider en alles zelf doen.

Versies 7.13 en 7.15 op, respectievelijk, de 7590 en de 7583, hebben ook een KPN profiel bij Bellen. Dat maakt het instellen makkelijker.

Voor jouw 7490 kun je dan of alles handmatig doen voor Bellen, of je kunt de test versie van aankomende release (7.20) installeren via het FRITZ!Lab .Deze heeft ook KPN profiel voor Bellen.

 

Ik heb een Hussel Glas 500/500 abonnement. Indien ik overweeg mijn Experiabox V10 te vervangen voor een FritzBox welk model krijg ik dan, de 7583 of 7590? en zijn beide boxen aan de muur te bevestigen?

Kan allebei in jouw geval. Voor zover ik weet kun je ze ophangen, maar durf ik niet helemaal te garanderen.

 

Even voor mij als NOOB… 

Wat zijn de voordelen van de Fritzbox vs Experia V10?

Wat zijn de nadelen??

Ben zelf al aan het zoeken geweest maar kan niet echt vinden wat ik zoek...(ohhh lekker cryptisch)

FRITZ!Box geeft je meer mogelijkheden om dingen in te stellen (parental controls bijvoorbeeld) en biedt meer ingebouwde opties (VPN, NAS). Deze pagina van AVM, de fabrikant, geeft een globaal overzicht. 

 

ben benieuwd of je zelf de Fritz! mag uitkiezen, want ik wil de 7583 maar zie de keuze optie niet…

Weet iemand of en zo ja, waar ik dat kan kiezen?

Je kunt niet zelf kiezen, je krijgt een opgestuurd gebaseerd op je verbinding. Voor de meeste verbindingen kunnen beide. Bij pairbonding krijg je sowieso de 7583, bij ADSL2+ de 7590. Voor de rest check ik even.

Reputatie 4
Badge +5

Even voor mij als NOOB… 

Wat zijn de voordelen van de Fritzbox vs Experia V10?

Wat zijn de nadelen??

Ben zelf al aan het zoeken geweest maar kan niet echt vinden wat ik zoek...(ohhh lekker cryptisch)

Ik denk dat je een andere vraag moet stellen.

Ervaar je problemen met de V10 of mis je functionaliteit dan zou een FRITZ!Box wellicht uitkomst kunnen bieden.

Op het ogenblik draait de V10 probleemloos. De enige problemen die ik had waren met de wifi versterkers maar dat heb ik opgelost met de TP Link Deco M9plus.

Of I'm nu functionaliteit mis... Eerlijk gezegd Nee.

Maar soms weet je ook niet alle mogelijkheden die je misschien zou kunnen toepassen als je het zou weten…

 

Vandaar de vraag!

 

 

Reageer