FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN
Reputatie 7
Badge +30

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021


1377 reacties

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_

ik wil hiermee duidelijk maken dat je de verloop kabel moet gebruiken

die mee geleverd word met de fritzbox

en niet de  xdsl kabel met de rj11 stekker

die hoort niet in de rj45 poort van de fritzbox 7590

Maar, de DSL-poort van de FRITZ!Box is geen RJ45 poort. Wellicht dat zo'n kabel er wel in past, maar de poort is bedoeld voor de dunnere RJ11 DSL kabel die ook meegeleverd wordt. En zoals het ook in de handleiding wordt aangegeven.

Die verloopstukjes worden meegeleverd voor als je nog een oude stijl shared line aansluiting hebt met analoge telefonie. In dat geval moet je een splitter gebruiken. Dan heb je de verloopstukjes nodig.

Reputatie 7

Maar, de DSL-poort van de FRITZ!Box is geen RJ45 poort. Wellicht dat zo'n kabel er wel in past, maar de poort is bedoeld voor de dunnere RJ11 DSL kabel die ook meegeleverd wordt. En zoals het ook in de handleiding wordt aangegeven.

Het maakt ook niet uit dat die twee buitenste aansluitingen daarbij "platgedrukt" zouden worden, ze worden toch nooit gebruikt.

Reputatie 1

Kan ik ook een “eigen” fritzbox 5490 rechtstreeks op glas met een glasvezel aansluiten? De glas aansluiting van xs4all zit er nog en nu is de 5490 aangesloten op de fiberport

Reputatie 7

Als de 5490 firmware versie 7.13 of hoger draait dan is dat sowieso geen probleem.

Draait de 5490 een oudere firmware dan is dat in principe ook geen probleem maar zullen de instellingen op de FRITZ!Box handmatig gedaan moeten worden. Nu zijn qua netwerk XS4ALL en KPN al jaren identiek en dus zou alleen VoIP nog een (kleine) uitdaging kunnen zijn.

Reputatie 4
Badge +4

Het zou fijn zijn als voor de RJ45 en RJ11 poort een apart topic wordt geopend heb het idee dat jullie het NOOIT eens worden.

 

Wat @Koudhe al zegt, kan er een aparte topic komen hierover? Dan kunnen we daar verder praten.

Badge +12

Wat @Koudhe al zegt, kan er een aparte topic komen hierover? Dan kunnen we daar verder praten.


Die kun je zelf eentje aanmaken.

Reputatie 7
Badge +16

Kan ik ook een “eigen” fritzbox 5490 rechtstreeks op glas met een glasvezel aansluiten? De glas aansluiting van xs4all zit er nog en nu is de 5490 aangesloten op de fiberport

Niet direct op een glaskabel (De 5490 heeft een fibre poorten). Maar wel aan ‘t kastje dat er aanhangt 🙂 Gebruik daarvoor de WAN poort

Kan ik ook een “eigen” fritzbox 5490 rechtstreeks op glas met een glasvezel aansluiten? De glas aansluiting van xs4all zit er nog en nu is de 5490 aangesloten op de fiberport

Niet direct op een glaskabel (De 5490 heeft een fibre poorten). Maar wel aan ‘t kastje dat er aanhangt 🙂 Gebruik daarvoor de WAN poort

Waarom kan die 5490 niet direct op de FTU? Als iemand een correcte en passende fiber patchkabel heeft, waarin zit em dan de onmogelijkheid?

Reputatie 7
Badge +16

Kan ik ook een “eigen” fritzbox 5490 rechtstreeks op glas met een glasvezel aansluiten? De glas aansluiting van xs4all zit er nog en nu is de 5490 aangesloten op de fiberport

Niet direct op een glaskabel (De 5490 heeft een fibre poorten). Maar wel aan ‘t kastje dat er aanhangt 🙂 Gebruik daarvoor de WAN poort

Waarom kan die 5490 niet direct op de FTU? Als iemand een correcte en passende fiber patchkabel heeft, waarin zit em dan de onmogelijkheid?

Ik heb niet gezegd dat je het niet op de FTU kan aansluiten. Het is alleen dat de Fritzbox geen glasvezel aansluiting heeft waardoor het lastig is om een glaskabel direct op de fritzbox aan te sluiten. Met een UTP/sftp kabeltje zal dit wel lukken dmv van het gebruik van de WAN poort. 

Ik meende dat de FTU gewoon een RJ45 connector heeft net zoals de fritzbox dus een UTP/SFTP kabeltje zou geen enkel probleem moeten zijn. 

Edit: Lijkt er op dat een FTU geen RJ45 aansluiting heeft 🙂 Dat gaat hem niet worden 🙂 Je zit aan het Genexis kastje vast (Die je evt. kan vervangen voor een ander apparaat dat hetzelfde doet.). Een kabel zal het hem niet doen gezien het signaal geconverteerd moet worden voordat de fritzbox er iets mee kan (Ivb met het gebrek aan een glasvezel aansluiting) 

Reputatie 7
Badge +22

Als ik die Fritz!Box wil kopen vind ik ze best prijzig! 

Maar ik zie dat het niet privé kan, schijnt dat dit alleen voor zakelijke klanten mogelijk is. Druk ik op Privé, dan kan ik hem niet vinden. 🤔

Ik heb niet gezegd dat je het niet op de FTU kan aansluiten. Het is alleen dat de Fritzbox geen glasvezel aansluiting heeft waardoor het lastig is om een glaskabel direct op de fritzbox aan te sluiten. Met een UTP/sftp kabeltje zal dit wel lukken dmv van het gebruik van de WAN poort. 

FTU is een passief onderdeel, het heeft ergens een fiber connector

NTU is een actief onderdeel, heeft o.a. fiber in, power in en RJ45 uit

FB5490 heeft een SC connector

Hoe de praktische implementatie is van wat er nog hangt van XS4ALL bij de vraagsteller is de vraag. En of- en hoe hij de combinatie van FTU+NTU zou willen openmaken.

Reputatie 7

Als ik die Fritz!Box wil kopen vind ik ze best prijzig! 

Maar ik zie dat het niet privé kan, schijnt dat dit alleen voor zakelijke klanten mogelijk is. Druk ik op Privé, dan kan ik hem niet vinden. 🤔

Privé kan je ze bij KPN alleen huren voor €7,49 per maand.

Reputatie 7
Badge +22

Privé kan je ze bij KPN alleen huren voor €7,49 per maand.

Krijgen we de vrijheid om de modem zo in te stellen hoe we het zelf willen, 😉 Worden we nog tegen gehouden! 😂 Huren mag, maar kopen niet! 🤣 Daar krijg ik de vrijheid weer niet in! 🙈😜LOL!

Reputatie 7

Krijgen we de vrijheid om de modem zo in te stellen hoe we het zelf willen, 😉 Worden we nog tegen gehouden! 😂 Huren mag, maar kopen niet! 🤣 Daar krijg ik de vrijheid weer niet in! 🙈😜LOL!

Jawel hoor, je kunt ook gewoon een FRITZ!Box kopen.

Reputatie 7
Badge +22

Jawel hoor, je kunt ook gewoon een FRITZ!Box kopen.

Mag ik dan van jou een linkje? Wat ik denk er nog steeds over na. Het is wel zo als ik huur heb ik wel de Techdesk er gratis bij.

Reputatie 7
Badge +9

Jawel hoor, je kunt ook gewoon een FRITZ!Box kopen.

Mag ik dan van jou een linkje? Wat ik denk er nog steeds over na. Het is wel zo als ik huur heb ik wel de Techdesk er gratis bij.


Wat denk je van https://www.marktplaats.nl/q/fritzbox+7581/ of https://www.marktplaats.nl/q/fritzbox+7583/

Reputatie 7

Bij de Mediamarkt koop je een 7590 voor €199,-.

Alleen als je bonded VDSL hebt dan heb je de 7581 of 7583 nodig.

Reputatie 7
Badge +22

Jawel hoor, je kunt ook gewoon een FRITZ!Box kopen.

Mag ik dan van jou een linkje? Wat ik denk er nog steeds over na. Het is wel zo als ik huur heb ik wel de Techdesk er gratis bij.


Wat denk je van https://www.marktplaats.nl/q/fritzbox+7581/ of https://www.marktplaats.nl/q/fritzbox+7583/

Ik koop niet zomaar van Marktplaats, dat vertrouw ik al niet.

Reputatie 7
Badge +22

Bij de Mediamarkt koop je een 7590 voor €199,-.

Alleen als je bonded VDSL hebt dan heb je de 7581 of 7583 nodig.

Helaas kan ik de 7590 niet hebben, want ik heb Bonded VDSL. Dan heb ik de 7583 nodig. Maar wat is het verschil van de 7581 en de 7583? Want KPN doet alleen maar de 7583 verhuren met de Techdesk erbij.

Reputatie 7

De verschillen kan je zien in de "AVM productvergelijking".

Ik ben een leek op internetgebied maar ik wil gewoon een goed werkend en dekkend WIFI. Ik heb sinds de (verplichte) overstap van Ons Brabant Net (OBN) naar KPN alle bestaande (analoge) kabels gewisseld voor UTP ( Cat.6A en CAT.7) . Ik heb enkel TV + Internet. Dus geen telefoon ! Een FTTH-aansluiting en een 100/100-abo.

De installateur van KPN heeft toen alles ingesteld. Ook heeft hij toen de 2x Ubiquity AP bedraad via switches aangesloten zodat ik overal goede WiFi dekking had. Echter de laatste tijd is die dekking naar mijn gevoel veel minder en de Ubiquity AP zijn niet meer bereikbaar (?) . Een reset door KPN op de Experiabox V10 ? Verschillende speedtests ondersteunen die vermoedens.

Nu wil ik die Fritzbox van KPN wel huren maar dan wil ik meteen ook een paar zaken afregelen en ik weet niet of die FB 7590 dat wel kan. Dus graag jullie advies en daarvoor alvast bij voorbaat dank.

Wat ik graag zou willen:

1/ dat mijn Ubiquity Acces Points weer herkend worden / hun functie weer kunnen uitvoeren

2/ aparte netwerken→  a/ voor de kinderen → b/Internet of Things (IoT) en → c/ Laptop en iPad

3/ NordVPN op de Fritzbox installeren voor de privacy

Poeh.. ik weet het.. een heleboel maar misschien voor jullie een no-brainer..

 

Reputatie 7
Badge +16

Jawel hoor, je kunt ook gewoon een FRITZ!Box kopen.

Mag ik dan van jou een linkje? Wat ik denk er nog steeds over na. Het is wel zo als ik huur heb ik wel de Techdesk er gratis bij.

Ik heb hier eentje gekocht 😛 (Gezien ik mijn ExperiaBox niet in bridged mode mag zetten. Anders had ik daar iets anders neergezet 😛

https://www.coolblue.nl/product/795041/avm-fritz-box-7590-international.html 

 

Let er wel op, je krijgt hier geen techdesk ondersteuning bij, oftewel als je geen verstand hebt van zaken ben je op jezelf aangeschreven :) 

 

@tmoesel Met die gaat het denk ik wel werken. Ik ging van de 7590 uit die KPN actief aanbied :) 

Reputatie 7
Badge +22

Ik heb hier eentje gekocht 😛 (Gezien ik mijn ExperiaBox niet in bridged mode mag zetten. Anders had ik daar iets anders neergezet 😛

https://www.coolblue.nl/product/795041/avm-fritz-box-7590-international.html 

 

Helaas werkt de 7590 niet op mijn verbinding @SjorsK, want deze ondersteund geen Bonding VVSDL. 😉

Reputatie 7
Badge +16

Dat zag ik later ja 😛 Toen had ik je dat prive bericht gestuurd ;) 

 

De 7581 ondersteund trouwens wel bonding :) 

https://www.coolblue.nl/product/775000/avm-fritz-box-7581-international.html

 

Bron: 

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7581/technische-gegevens/ 

 

Nogmaals de disclaimer: Houd er rekening mee dat als je iets zelf aanschaft je niet de Tech Desk er bij krijgt. Je bent dus op jezelf aangewezen :) 

Stel dat je de tech desk nodig denkt te hebben kan je het wat mij betreft het beste via KPN huren :) 

Reageer