Beantwoord

Fritzbox 7590 betere wifi maar internet en lan verbinding langzamer. iemand oplossing?

  • 18 October 2021
  • 16 reacties
  • 567 keer bekeken

Ik gebruik nu sinds vrijdag een fritzbox 7590 ipv experiabox 12 en durf het bijna niet te typen maar wat een klereding rare vertalingen vreemde eigen benamingen voor algemene opties. maar goed deze kan herstarten zonder iedere keer de zelf ingestelde dns server te overschrijven. iets wat ik met box 12 niet voor elkaar kreeg verder had ik niets te klagen super snel internet ook via 1 switch servers op zolder haalde makkelijk 800/900Mbit lan aangesloten de wifi was icm asus RT87u als accesspoint goed.

 

nu heb ik 2 fritzboxen 7590 een als router en ander als switch/mesh accesspoint op zolder. aangesloten via lan met tussenkomst van een gigabit 5 port switch. zelfde situatie als box 12. alleen had ik ik eerst nog een switch boven die is dus nu vervangen door fritz 7590 als switch/AP echter krijg ik nu gemiddeld nog maar tussen de 500/600Mbit binnen. ook als ik de 2e fritz eruit haal en daar weer een gigabit switch gebruik wordt het niet beter. ik kan niet anders concluderen dat het bekabelde netwerk er niet op vooruit is gegaan door over te schakelen naar fritz ik heb minder upload en download snelheid en hogere ping. iemand een idee wat ik niet goed heb gedaan. owja wifi signaal is wel beter geworden maar ja dat vond ik niet zo belangrijk. verder gebruik ik geen opties op de fritz geen vpn, geen telefonie, geen media nas  server, geen QOS of hoe fritz dat ook noemt. dus niets wat de snelheid zou moeten drukken. als dit niet beter wordt ga ik zeker weer terug na experiabox v12 want de voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen op dit moment.

icon

Beste antwoord door Eric van Uden 19 October 2021, 14:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Badge +12

Dan lijkt er inderdaad iets niet goed met je instellingen want die snelheden kan een 7590 makkelijk aan.

Maar ja...welke instellingen staan niet goed. Paar vragen:

  • Heb je de 1e 7590 ingesteld als hoofdrouter en de 2e als ip-client?
  • Staan alle LAN-instellingen op Power Mode?
  • Heb je ‘mesh via LAN’ ingesteld op de 2e FB?
  • Staan de toegangsgegevens op KNP en op 1000 Mbit/s?
  • Firmware up to date?

Van daaruit kijken we weer verder.

 

 

Hoi bedankt voor je reactie. Hieronder heb ik je vragen beantwoord.
 

  • Heb je de 1e 7590 ingesteld als hoofdrouter en de 2e als ip-client?
  • ja ik heb 
  • Staan alle LAN-instellingen op Power Mode?
  • Nee dit heb ik niet expliciet ingesteld ben ik ook nergens tegengekomen eerlijk gezegd. 
  • Heb je ‘mesh via LAN’ ingesteld op de 2e FB?
  • ja heb ik 
  • Staan de toegangsgegevens op KNP en op 1000 Mbit/s
  • ja staat op 1000
  • Firmware up to date?
  • ja 7.28

Dan lijkt er inderdaad iets niet goed met je instellingen want die snelheden kan een 7590 makkelijk aan.

Maar ja...welke instellingen staan niet goed. Paar vragen:

  • Heb je de 1e 7590 ingesteld als hoofdrouter en de 2e als ip-client?
  • Staan alle LAN-instellingen op Power Mode?
  • Heb je ‘mesh via LAN’ ingesteld op de 2e FB?
  • Staan de toegangsgegevens op KNP en op 1000 Mbit/s?
  • Firmware up to date?

Van daaruit kijken we weer verder.

 

 

Zie hierboven mijn antwoorden. Ik kon de reply knop niet vinden 😅

Badge +12

@pbvdven 

 

  • Wat voor abonnement neem je af?
  • Geldt die maximale snelheid voor beide FB's of alleen tussen Fb 1 en FB2?
  • Heb je al een andere UTP kabel geprobeerd?
  • heb je al een andere LAN poort geprobeerd?

Ps Die Power Mode instellingen vindt je onder ‘Netwerk, Thuisnetwerk, tabblad Netwerkinstellingen

 

Reputatie 5
Badge +4

Soms helpt het als je het glasaansluitkastje een minuut spanningsloos maakt en weer opstart. 

@pbvdven

 

  • Wat voor abonnement neem je af?
  • Geldt die maximale snelheid voor beide FB's of alleen tussen Fb 1 en FB2?
  • Heb je al een andere UTP kabel geprobeerd?
  • heb je al een andere LAN poort geprobeerd?

Ps Die Power Mode instellingen vindt je onder ‘Netwerk, Thuisnetwerk, tabblad Netwerkinstellingen

 

Ik heb gekeken alles staat op powermode 1gbit/s.

  • Wat voor abonnement neem je af?
    1gbit/s 
  • Geldt die maximale snelheid voor beide FB's of alleen tussen Fb 1 en FB2?
    Nee voor beide FB als de PC gebruik die direct achter de eerste FB zit haal ik max 625mbit via lan pc op de FB2 590mbit 
  • Heb je al een andere UTP kabel geprobeerd?
    ja wel tussen de glas en FB aansluiting heeft niks geholpen verder ligt er UTP cat 6 van de woonkamer naar de zolder net half jaar geleden aangelegd deze heb ik dus niet vervangen maar de experiabox haalt over de zelfde kabel wel 800/900+
  • heb je al een andere LAN poort geprobeerd?
    Nee ik heb zowel via pc aangesloten via FB1 als FB2 snelheid gemeten hier zit bijna geen verschil in.

ik heb de experiabox nog en als ik deze aansluit krijg ik meteen de goede snelheid weer met de zelfde kabels ik snap er niks meer van maar bedankt voor het mee denken in ieder geval.

Soms helpt het als je het glasaansluitkastje een minuut spanningsloos maakt en weer opstart. 

Heb ik ook geprobeerd geen suc6 ook de profiel instellingen nog keer doorlopen maar ook zonder resultaat.  toch bedankt voor je advies

Reputatie 5
Badge +4

@pbvdven AVM heeft  een nederlandstalige site nl.avm.de waar je allerhande nuttige tips kunt vinden.

Je kunt ook vragen per mail inzenden, je krijgt dan ook in het nederlands (inclusief enkele germanismen) antwoord. En als je er dan nog niet uitkomt, kun je een logboek opsturen per mail, waar mee zij de verbinding kunnen analyseren.

Ik heb met een ander probleem daar goede ervaringen mee.

@pbvdven AVM heeft  een nederlandstalige site nl.avm.de waar je allerhande nuttige tips kunt vinden.

Je kunt ook vragen per mail inzenden, je krijgt dan ook in het nederlands (inclusief enkele germanismen) antwoord. En als je er dan nog niet uitkomt, kun je een logboek opsturen per mail, waar mee zij de verbinding kunnen analyseren.

Ik heb met een ander probleem daar goede ervaringen mee.

Bedankt voor de tip. die kende ik nog niet. ik ga daar eens kijken. 

Badge +12

@pbvdven test je telkens met dezelfde PC? Heb je ook de mogelijkheid om het eens met een andere PC te proberen? 

 

edit: dat antwoord heb je indirect al gegeven door te melden dat de test met de EB wel de volledige snelheid heeft. 

Volg inderdaad de tip van @JRe eens. 

Reputatie 7
Badge +20

Hou je ons op de hoogte @pbvdven van wat AVM hierover kan zeggen? 

@pbvdven test je telkens met dezelfde PC? Heb je ook de mogelijkheid om het eens met een andere PC te proberen? 

 

edit: dat antwoord heb je indirect al gegeven door te melden dat de test met de EB wel de volledige snelheid heeft. 

Volg inderdaad de tip van @JRe eens. 

Ja, ik heb diverse pc geprobeerd met testen op verschillende momenten van de dag daarnaast gebruik ik home assistant en die meet ook ieder uur.

Badge +12

@Eric van Uden weet jij zo wat er bij @pbvdven kan spelen? Wellicht zijn wij iets over het hoofd wat jij als medewerker van AVM wel kunt bedenken. 

Hou je ons op de hoogte @pbvdven van wat AVM hierover kan zeggen? 

ik heb op de site nl.avm.de geen topic gevonden die hier betrekking op heeft. Zal vandaag eens kijken hoe je met hun in contact komt. Ik heb inmiddels de fritzbox van lan los gekoppeld wifi uit een laptop eraan en dan haal ik 89,9MB das netjes maar als ik hem dan aansluit zoals het bedoeld is max 60,8MB maar meestal rond de 45,7MB.

ik gebruik veel apparaten oa 2 servers 1 daarvan win voor blueiris met 8 cameras allemaal 1080p of 4k en daarnaast debian server met oa plex met opslag via gdrive en home assistant die ook alle camera streams van blueiris binnenkrijgt Maw dingen die veel bandbreedte vragen nou heb ik gisteren ergens gelezen dat de fritzbox 7590 2Gbps kan verwerken zo had ik het begrepen en de experia box 12 theoretisch het dubbele? 

 

maar ik zal avm vragen en houdt jullie op de hoogte. Bedankt voor jullie tijd.

Reputatie 5
Badge +4

@Eric van Uden weet jij zo wat er bij @pbvdven kan spelen? Wellicht zijn wij iets over het hoofd wat jij als medewerker van AVM wel kunt bedenken. 

Dit is idd vreemd, soms staan idd de lanpoorten niet in Powermode. , Soms is het de switch met een interop probleem naar de FRITZ!Box. Soms klopt de config tussen de boxen niet. Een paar algemene tips vindt je hier:

Mocht dit niet voldoende zijn, dan aub via de helpdesk.

Groet,

 

Eric

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/346_Ondersteunde-doorvoersnelheden-voor-de-WAN-poort/#zd

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/241_LAN-verbindingen-worden-met-maar-100-Mbit-s-tot-stand-gebracht/#zd

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3404_Computer-of-ander-apparaat-in-het-FRITZ-Box-thuisnetwerk-gebruiken/#zd

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/708_FRITZ-Box-configureren-voor-gebruik-met-andere-FRITZ-Box/#zd

Badge +12

Dank je @Eric van Uden . Hier kan @pbvdven weer verder mee 👍🏼