Beantwoord

Fritzbox geen verbinding glasvezel

  • 19 April 2021
  • 38 reacties
  • 1304 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Hier mijn laatste reactie over het aansluiten van mijn Fritzbox 5530.

Mijn glasvezellijn is in de centrale omgezet naar gof.

Mijn 5530 in de meterkast gekoppeld aan de glasvezel. De provider KPN ingevuld. De powerled op de Fritzbox brandt nu constant. Geslaagd.

De 5530 heeft een gof nodig in de centrale. Ik heb 100 mbit en de test geeft 122 mbit aan. Perfect.

 


Bedankt voor je feedback

Dit houdt in dat de fritzbox 5530 niet op een eof (100 mbit) verbinding werkt

Vindt ik wel vreemd

Dat het eerst naar gof moet omgezet worden (1gbit) 

Mijn vraag is dan waarom de fritzbox niet op eof werkt via fiber

Wat ik van Fritzbox heb begrepen is dat de 5530 is ontworpen voor hoge data snelheid. 1 Lan van 2,5 mbit en 2 van 1 mbit. Deze hoge snelheid eist dan ook een hoge snelheidglasvezel structuur, gof.

Klinkt logisch. Zo heb ik dat begrepen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik verwacht toch echt dat het probleem meer te maken heeft met de VLANs. Zoals eerder genoemd (waar ik toen nog niet volledig van op de hoogte was) is KPN nu actief de Telfort-verbindingen om te zetten naar KPN-verbindingen. Dus niet meer alleen administratief KPN maar ook technisch.

 

Lijkt me eerder dat het bij het omzetten van EoF naar GoF automatisch omgezet is naar de VLAN-indeling van KPN waardoor het ineens is gaan werken. De beperkende factor met EoF is namelijk wat de SFP+ module in de PoP aan kan en wat de onboard module van de MC/NT aankan, heel diepe kennis heb ik er niet van maar in de daadwerkelijke datastream veranderd volgens mij niets. Het 100Mbps profiel op zowel EoF als GoF is hetzelfde naar mijn weten. Ook bij EoF sturen we 122Mbps de deur uit, maar niet alles past door die spreekwoordelijke deur heen.

 

Nu ben ik wel weer zo'n type dat het graag uittest om mijn uitspraken te kunnen bevestigen maar helaas niemand in mijn omgeving met een EoF-verbinding en ik heb niet zo'n Fritzbox 😅

@NHendriks 

ik kan het mis hebben maar het kan ook nog aan de sfp module liggen

de “kpn” (gbit) NT kan er wel mee overweg

ik had eerst eof en toen branden het lampje oranje

toen ik over was groen naar gof 

ik denk dat de eof sfp module van kpn kant en die van de fritzbox niet met elkaar overweg kunnen

trouwens met eof haalde ik nooit boven de 100mbit en dat kan volgens mij ook niet

ik heb een vaste kabel met sfp modules tussen r9000 (10gbit) en switch (1gbit) gehad werkt niet

ik denk het zelfde dat speelt hier

als er een andere sfp module in de fritz (kan nog niet) volgens mij geplaatst kan worden bv nieuwe firmware op de fritz zou het zo wel kunnen werken

nogmaals ik weet het niet zeker maar zoiets kan hier het geval zijn

 

Reputatie 7
Badge +11

Dat zou ook nog eens een optie kunnen zijn! Vandaar dat ik het tof zou vinden als het eens getest kan worden, deze situatie was namelijk enigszins afwijkend vanwege de Telfort-migratie. Anders zou de andere Fritzbox het wel gewoon gedaan moeten hebben op de reeds aanwezige NT.  @Eric van Uden kun jij hier misschien iets meer over vertellen? Klopt het dat de 5530 niet overweg kan met EoF-verbindingen? Ik kan hier op internet niet zo wat over vinden, misschien handig als dit wel wordt aangegeven dan.

 

Dat de ZTE-NT inderdaad overweg kan met zowel EoF als GoF is inderdaad bekend, alleen jammer dat ze voor oranje gekozen hebbens als ledje om dat kenbaar te maken 😅

 

Het klopt inderdaad dat je niet boven de 100Mbps gaat uitkomen bij EoF, ik meet bij die verbindingen meestal zo rond de 96 tot 98Mbps.

@NHendriks 

ik ben er ook wel benieuwd naar of de fritzbox 5530 op een eof kan werken

als dat niet zo is zal een swap mogelijkheid kunnen komen met een andere sfp module die wel werkt

alleen wordt eof uitgefaseerd ? had ik begrepen

hendrik

ik ga er van uit dat een fritzbox 5490 met vaste glasvezel aansluiting gewoon werkt op een eof verbinding

 

 

Hier mijn laatste reactie over het aansluiten van mijn Fritzbox 5530.

Mijn glasvezellijn is in de centrale omgezet naar gof.

Mijn 5530 in de meterkast gekoppeld aan de glasvezel. De provider KPN ingevuld. De powerled op de Fritzbox brandt nu constant. Geslaagd.

De 5530 heeft een gof nodig in de centrale. Ik heb 100 mbit en de test geeft 122 mbit aan. Perfect.

 


Bedankt voor je feedback

Dit houdt in dat de fritzbox 5530 niet op een eof (100 mbit) verbinding werkt

Vindt ik wel vreemd

Van de Duitse YouTube videohandleiding begrijp ik dat er 2 SFP modules bij die FB5530 zitten. Die zullen beide SFP-BiDi  “TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm” zijn en enkel 1000Base-BX-10-U. Alleen zullen ze een verschillend serienummer/getal/ID in hun EEPROM hebben geprogrammeerd, zodat de FB firmware weet welke de gebruiker erin heeft gestopt en dus ook dat er bij de AON SFP module geen ongecontroleerd TX moet worden gedaan, maar eerst op RX moet worden ‘geluisterd’ of de fiber toch niet GPON is (zoja, dan niks doen,, niks in werking zetten, behalve in de webinterface de gebruiker sommeren dat ie de ander module erin moet stoppen).

Dat het eerst naar gof moet omgezet worden (1gbit) 

Mijn vraag is dan waarom de fritzbox niet op eof werkt via fiber

Er zijn bij mijn weten geen multi-standaard SFP modules te koop, kijk maar eens op fs.com

Reputatie 7
Badge +11

alleen wordt eof uitgefaseerd ? had ik begrepen

Naar mijn weten wel. Geen idee hoe het proces nu in elkaar steekt maar ik gok dat de optie nu open staat om een hogere snelheid aan te vragen maar kans is ook dat er op termijn actief monteurs ingezet gaan worden om de overstap te doen aangezien niet alle NT's ook GoF ondersteunen.

Er zitten bij 5530 2 sfp modules, nl gpon en de aon,. Ik heb de aon in de box zitten, ik heb point to point aansluiting. Fritzbox Nederland zegt dat de glasvezellijn gof moet zijn in de centrale. Wat Fritzbox mij gezegd heeft heb ik gedaan en met succes.

 

Fritzbox Nederland zegt dat de glasvezellijn gof moet zijn in de centrale. Wat Fritzbox mij gezegd heeft heb ik gedaan en met succes.

Inderdaad ja, die bijgelevderde SFP modules kunnen alleen Gbit. Net als sommige glasvezelconvertor kastjes. Je zou in theorie nog wel een 100Mbit SFP module kunnen proberen te kopen, ik heb ze laast nog wel ergens gezien, maar die waren relatief duur omdat dat natuurlijk nu niet meer echt gangbaar is. Je gaat eerder voor dat geld 10Gbit SFP(+ ?) module kopen als je hoge netwerksnelheden wilt en niet meer in ethernetkabels wilt investeren.

Reputatie 5
Badge +4

@NHendriks

ik ben er ook wel benieuwd naar of de fritzbox 5530 op een eof kan werken

als dat niet zo is zal een swap mogelijkheid kunnen komen met een andere sfp module die wel werkt

alleen wordt eof uitgefaseerd ? had ik begrepen

hendrik

ik ga er van uit dat een fritzbox 5490 met vaste glasvezel aansluiting gewoon werkt op een eof verbinding

 

 

De FRITZ!Box 5530 kan alleen GoF (Gigabit over Fiber) en geen EoF (Ethernet over fiber)

@NHendriks

ik ben er ook wel benieuwd naar of de fritzbox 5530 op een eof kan werken

als dat niet zo is zal een swap mogelijkheid kunnen komen met een andere sfp module die wel werkt

alleen wordt eof uitgefaseerd ? had ik begrepen

hendrik

ik ga er van uit dat een fritzbox 5490 met vaste glasvezel aansluiting gewoon werkt op een eof verbinding

 

 

De FRITZ!Box 5530 kan alleen GoF (Gigabit over Fiber) en geen EoF (Ethernet over fiber)


dat is duidelijk bedankt weten we dat ook weer

Reputatie 5
Badge +4

Het glasvezel wat ik heb is APON, point to point die is 2013 aangelegd.

Dat is geen APON maar AON (Active Optical network). De tegenganger is PON (Passive Optical Network).

Welke versie van FRITZ!OS staat op jouw 7530 AX

Let op! Een Duitse FRITZ!Box 7530 AX is NIET geschikt voor Nederland.
1 Bij VDSL kan de Duitse FRITZ!Box 7530 AX ALLEEN de Annex B standaard (In Nederland is het Annex A)
2 Het land “Nederland” ontbreekt in de profielen. Dus je mist o.a. het KPN profiel.

De juiste FRITZ!Box 7530 AX voor Nederland heeft het artikelnummer: 20002944

Groet,
AVM GmbH for ICT

Eric