Beantwoord

Fritzbox geen verbinding glasvezel

  • 19 April 2021
  • 38 reacties
  • 1289 keer bekeken

Hallo

Ik heb een Fritzbox 7530 AX aangesloten op de RJ 45 aansluiting van de Genexis NTU. De Fritzbox zich laten aanmelden dat gaat goed. Daarna test gedaan. Fritzbox zegt geen DSL verbinding met KPN server. Dit houd in geen Internet. Wie kan mij helpen?

 

icon

Beste antwoord door Hans4521 28 May 2021, 21:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Hans4521! Zou je kunnen aangeven of je de Fritzbox ook is inbegrepen in het abonnement van KPN? Zo niet zou je dan nog controleren of gebruik van de Experiabox hetzelfde resultaat geeft? Zou je ook het NTU meer dan 120 seconden stroomloos willen laten? Als je hierna nog geen diensten hebt zou ik je willen vragen je profiel in te vullen en hier te laten weten als je dat gedaan hebt zodat we voor je aan de slag kunnen gaan! 

Klopt inderdaad, de Fritzbox heeft geen DSL verbinding, je hebt glasvezel.

Je moet in de Fritz aangeven dat je een KPN verbinding hebt en de RJ45 in de WAN poort of de eerste UTP poort aansluiten, dan zou het meteen moeten werken.

Heb Genexis 120 minuten de spanning er af gehad. In de Fritzbox KPN aangeklikt. UTP kabel zit in 1ste LAN poort. Daarna gekeken of de Fritzbox KPN ziet, dit is goed. Daarna een test. Deze geeft een foutmelding. Dus geen internet.

 

Ik heb ook geprobeerd met een Fritzbox 5530 rechtstreeks op het glas. Dit werkt ook niet. Deze ligt nu op de plank.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Misschien moet dat ding eerst updaten. Daarvoor moet je hem achter de Experiabox hangen. En je zet hem daarbij gewoon op default instellingen. Niet instellen dat KPN je provider is. Want als je de fritzbox achter de Experiabox hebt, dan is dat niet van toepassing. Vervolgens updaten.

Andere vraag: bent u misschien oud Telfort klant?

Hallo Nick83

De box heeft afgelopen week de laatste update gekregen. Dit is in orde.

Jouw vraag of ik een oud Telfort klant was, is juist.

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Je zou eens ‘KPN’ kunnen kiezen in plaats van KPN Glasvezel. In het dropdown-menu, zit daar ook de optie Telfort tussen? Het is al een tijdje geleden dat ik iets met een Fritzbox moest doen bij een klant dus mijn geheugen laat mij even in de steek. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik er ook iedere keer weer even mee moet klooien voor ik het werkend krijg.

 

Als je een oude Telfort-klant bent dan is het vrij normaal dat er andere VLANs gebruikt worden voor de internetverbinding, deze blijven ook na glasvezel actief. Voor een internetverbinding met KPN is de standaard VLAN nummer 6, bij Telfort was dit 34. De reden dat dit nog actief is heeft te maken met de grote hoeveelheid modems die nog op firmware draaien die ingericht is op VLAN 34, het is vrij lastig om dat allemaal om te zetten naar VLAN 6 dus dat gebeurt vrijwel nooit.

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij is KPN op dit moment druk bezig om alle Telfort verbindingen, vlan 34 dus, om te zetten in KPN verbindingen, vlan 6 dus. Maar dat zal in batches gaan denk ik. Niet iedereen tegelijk. @wjb weet jij hier wat meer over?

Reputatie 7
Badge +11

Volgens mij is KPN op dit moment druk bezig om alle Telfort verbindingen, vlan 34 dus, om te zetten in KPN verbindingen, vlan 6 dus. Maar dat zal in batches gaan denk ik. Niet iedereen tegelijk. @wjb weet jij hier wat meer over?

Ah, dat zou zo maar eens kunnen, daar durf ik niks over te zeggen. Bij de uitrol van PON weet ik wel dat dit gebeurd inderdaad, dan worden de oude Telfort V8’s ook standaard omgeruild omdat deze geen autohunt bevatten en niet online gaan komen. De V10A's willen dit euvel ook nog wel eens hebben dat ze niet online komen bij overstap op PON.

Volgens mij zit Telfort er niet bij, je zal dan andere provider moeten selecteren en zelf de Vlan’s invullen, als je tenminste oud Telfort klant bent.

Reputatie 5
Badge +4

Voor oud Telfort-klanten, met een TFT-abonnement staat nuttige informatie in

Eigen modem aanpassen naar KPN binnen 5 dagen

met name in de bijdrage van Jeroen.v.H. van 7 april (12 dagen geleden).

Ik heb nu internet met mijn Fritzbox 7530 AXdie aangesloten is op de 1ste LAN poort van de Experiabox. De Fritzbox staat dan niet op KPN maar op LAN verbinding.

Dit werkt goed. Wifi Experiabox uit en Wifi Fritz aan. Ik heb nu 2 modems achter elkaar geschakeld en dat wil ik niet.

Het glasvezel wat ik heb is APON, point to point die is 2013 aangelegd.

Ik heb ook een 5530 box voor glas met Apon module die krijg ik ook niet aan de praat. Deze ligt nu op de plank.

Ik kreeg net een melding van KPN dat tussen 01.30 en 07.00 netwerk in de buurt wordt verbeterd. Wat dat inhoud weet ik niet.

 

Admin: bericht (+reacties) uit ander topic samengevoegd met je eigen topic

 

 

Reputatie 7
Badge +19

@Hans4521 Er is al een boel hulp toegesneld zo te zien, dat is fijn. Ik hoop dat je daarmee verder komt. Zo niet, kan je tijdelijk testen of de verbinding het wel doet als je de Experia Box aansluit, en even de tijd geeft om verbinding te maken? Dat sluit uit of het met instellingen van de Fritzbox te maken heeft. We horen het graag van je.

Hallo Alexandra

De Experiabox V10 werkt goed op de Genexis NTU (RJ45 aansluiting). De Fritzbox 7530 AX werkt niet op de Genexis NTU. De Fritzbox aangesloten op LAN1 poort Experiabox met als instelling LAN verbindingen werkt ook goed. Maar dan heb ik 2 modems achter elkaar. Dat is niet de bedoeling. Ik heb glas Apon of point to point. Dit is een systeem uit 2013.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Heb je een grijze of een zwarte Genexis NTU?

Een grijze.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo Alexandra

De Experiabox V10 werkt goed op de Genexis NTU (RJ45 aansluiting). De Fritzbox 7530 AX werkt niet op de Genexis NTU. De Fritzbox aangesloten op LAN1 poort Experiabox met als instelling LAN verbindingen werkt ook goed. Maar dan heb ik 2 modems achter elkaar. Dat is niet de bedoeling. Ik heb glas Apon of point to point. Dit is een systeem uit 2013.

Je moet gewoon wachten tot dat je overgezet bent naar KPN signaal. 

Reputatie 7
Badge +11

Een grijze.

Ah, die moet ik regelmatig vervangen voor een nieuw model. Ik durf alleen niet te zeggen of hier ook echt andere veranderingen in zitten. Het zou dus kunnen zijn dat hier het probleem in zit maar nu ik er echt goed over nadenk verwacht ik eerder dat het probleem in die Telfort VLAN zit, het KPN-profiel in de Fritzbox is namelijk ingesteld op VLAN 6 voor internet.

 

Of dit al eerder gepusht kan worden is mij niet bekend. Misschien kan @Alexandra hier antwoord op geven. 

Duidelijk Alexandra. Als ik jouw begrijp moet ik bijvoorbeeld elke maand mijn Fritzbox even op de Genexis aansluiten om te kijken of hij het doet. De Fritzbox moet dan ingesteld worden op KPN. De rest gaat dan vanzelf, toch. Ben niet meer zo jong.

 

Reputatie 7
Badge +10

...Ik heb nu 2 modems achter elkaar geschakeld en dat wil ik niet.

Waar het om gaat is dat je op de juiste internet structuur aanhaakt met je Fritzbox.
Is het “oud Telfort”, voor zover die structuur nog niet is omgezet zul je de instellingen moeten gebruiken die daarbij horen (dus die van “Telfort”). Is het inmiddels een “KPN” internet structuur, zul je een profiel moeten gebruiken wat daarop aansluit (dus die van KPN). Niet meer, niet minder.

Reputatie 7

Het glasvezel wat ik heb is APON, point to point die is 2013 aangelegd.

Dat is geen APON maar AON (Active Optical network). De tegenganger is PON (Passive Optical Network).

Welke versie van FRITZ!OS staat op jouw 7530 AX

Ja, inderdaad, aon. De laatste software is 07.24-87502 BETA . Dit is geïnstalleerd op 13.04.2021 0:51 .

 

Blij met een antwoord? Geef een like!

Wat is een like?????

Alexandra is het zo, volgens jouw woorden, dat ik het elke maand een keer moet proberen of de Fritzbox het doet?

Groet,

Hans

 

Reputatie 7
Badge +24

De fritzbox heeft toch ook een Telfort profiel? Of niet?

Ja, inderdaad. Deze optie heb ik ook geprobeerd maar werkt niet.

Schijnt heel moeilijk te zijn. Ik ben overgezet door de KPN van Telfort naar KPN. En het schijnt qua techniek erg ingewikkeld te zijn mijn Fritzbox aan de praat te krijgen.

Heb van alles geprobeerd wat de mensen hierboven mij adviseerden.

Zal toch een keer goed komen.

 

Hier mijn laatste reactie over het aansluiten van mijn Fritzbox 5530.

Mijn glasvezellijn is in de centrale omgezet naar gof.

Mijn 5530 in de meterkast gekoppeld aan de glasvezel. De provider KPN ingevuld. De powerled op de Fritzbox brandt nu constant. Geslaagd.

De 5530 heeft een gof nodig in de centrale. Ik heb 100 mbit en de test geeft 122 mbit aan. Perfect.