Beantwoord

Gastnetwerk krijgt geen ip bug?

  • 16 May 2020
  • 11 reacties
  • 283 keer bekeken

Beste,

Mijn gastennetwerk geeft geen ip adressen terug. DHCP laat ik niet door de Experia box uitvoeren, maar door een pi-hole doosje. Regulier Wi-Fi werkt prima en bekabeld ook.

 

Iemand een idee?

Alvast dank!

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door wjb 21 May 2020, 11:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Welkom op het forum @lsvdbrom!

Ik moet bekennen dat ik hier zelf niet veel van af weet aangezien je ‘gewone’ internet via onze KPN apparatuur wel prima werkt en het probleem daar dus niet gezocht moet worden. Misschien kan @wjb je hier verder mee helpen?

Reputatie 7

Welke Experia Box gebruik je?

Kan je eens een screenshot plaatsen van de gastnetwerk instellingen?

Gebruik je naast de Experia Box ook de Experia WiFi, "super"WiFi" of een ander wifi accesspoint?

Reputatie 7
Badge +24

Logisch natuurlijk. Want gastennetwerk van de Experiabox blokeerd toegang tot andere apparaten in je netwerk. Dus ook tot de pi-hole. Al zou dhcp wel werken, dan werkt dns nog niet.

Als je dit wilt, dan zul je een heel wat uitgebreidere router moeten hebben dan de Experiabox. 

Reputatie 7

Logisch natuurlijk. Want gastennetwerk van de Experiabox blokeerd toegang tot andere apparaten in je netwerk. Dus ook de pi-hole.

Dat hangt van de gebruikte Experia Box af.

Als er namelijk een V10 (zonder a) gebruikt wordt dan is er een aparte DHCP server voor het gastnetwerk mits de wifi van de V10 (zonder a) gebruikt wordt en niet van een ander wifi toegangspunt.

Vandaar ook mijn vragen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik ken de mogelijkheden van de v10 niet precies. Maar als dhcp zou werken, dan kom je bij het volgende vraagstuk: werkt dns dan ook?

Reputatie 7

Ik ken de mogelijkheden van de v10 niet precies. Maar als dhcp zou werken, dan kom je bij het volgende vraagstuk: werkt dns dan ook?

Het gastnetwerk op een V10 (zonder a) heeft ook aparte instellingen voor de DNS.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie geen mogenlijkheid om de dhcp uit te zetten. En dat zou wel moeten als je de dhcp van de pi-hole wilt gebruiken. Zoals topicstarter zeg.

Maar eigenlijk vraag ik me stiekum af of topicstarter echt de dhcp van de pi-hole gebruikt... standaard staat die uit, en is de pi-hole alleen een dns server.

 

Reputatie 7

Ik zie geen mogenlijkheid om de dhcp uit te zetten. 

Klopt en dat is ook precies de bedoeling bij het gastnetwerk van de V10. Het wifi gastnetwerk van de V10 is volledig gescheiden van het privé netwerk netwerk.

Topicstarter heeft waarschijnlijk ook geen V10 (zonder a) maar een V10a eventueel met een Experia WiFi cq "super"WiFi en daar is geen aparte DHCP server voor het wifi gastnetwerk.

Dat zou ook niet gaan want dan zou er een apart vlan gebruikt moeten worden om ook via een Experia WiFi of "super"Wifi op het gastnetwerk aan te kunnen sluiten.

Het gastnetwerk en privénetwerk zitten daardoor dus op hetzelfde subnet en om te voorkomen dat gasten apparaten op het privénetwerk kunnen benaderen is er dus STA isolation van toepassing. Een apparaat op het gastnetwerk kan daardoor alleen met de gateway (Experia Box) communiceren en niet met andere apparaten en dus ook niet de pi-hole.

Precies zoals je zelf (terecht) ook al zei, alleen was jouw antwoord te vroeg immers we weten nog niet welke Experia Box door topicstarter gebruikt wordt.

Reputatie 7
Badge +20

We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!

Beste,

 

De notificaties van dit forum werken niet zoals ik dacht dat het zou zijn. Ik heb enkel bij het eerste bericht een notificatie ontvangen en nu het laatste bericht. 

Ik heb de V10A. 

Vanuit het Gasten netwerk kun je hier niets instellen behalve een SSID/Authenticatie methode en een wachtwoord.

 

De enige locatie die ik heb om mijn DHCP uit te zetten is onder het kopje “Network”→ LAN”

En die staat uiteraard uit. Zoals aangegeven doet mijn PI de DHCP afhandeling. 

 

De Gateway op de PI-Hole wijst wel netjes naar de Experiabox, maar dit is dan dus vermoedelijk niet voldoende doordat de eerste initiatie al niet plaats vindt en hij geen IP krijgt?

 

Dank voor de antwoorden zo ver en ik houd het topic in de gaten ;)

 

Groet,

Lsvdbrom

 

 

Reputatie 7

Het antwoord op jouw vraag is al gegeven in dit topic.

Ik snap dat je een andere DHCP server wilt gebruiken in jouw netwerk want de DHCP server van de V10a blijkt nog altijd behoorlijk onbetrouwbaar te zijn. Het is dan echter niet mogelijk om apparaten op jouw gastnetwerk via DHCP een IP adres te laten verkrijgen. STA isolation op het gastnetwerk staat dat niet toe.