Beantwoord

Gastennetwerk in combinatie met Experia Wifi

  • 30 January 2019
  • 17 reacties
  • 432 keer bekeken

Ik heb 2 Experia Wifi's gekregen. De eerste indruk is dat het echt een verbetering is. Alleen doordat deze de Wifi op mijn Experiabox uit zet, is mijn gastennetwerk verdwenen en dat is voor mij toch wel een groot gemis.

Is er misschien iemand die een oplossing heeft, zodat ik toch mijn gastennetwerk weer in gebruik kan nemen?
icon

Beste antwoord door wjb 30 January 2019, 19:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hallo @Bastiaan81
Je zou dan de wifi op de modem weer aan kunnen zetten en is je gastnetwerk weer bereikbaar.
Je moet dan ook op de uitbreidingsset iets aanpassen in de wifi maar ik kan zo snel niet op de naam komen.
Misschien een ander forumlid?
Succes.☺️
@Jan-D bedankt voor je reactie. Ik wacht even af. Er is vast wel iemand die kan vertellen welke optie ik dan aan moet passen.
Reputatie 5
Badge +6
Voor zover ik weet, gaat dat gewoon niet. Tenzij je afscheid neemt van die ExperiaWifi's en de Wifi op je EB weer aanzet. Anders zou je moeten wachten op een update ben ik bang.
Voor zover ik weet, gaat dat gewoon niet. Tenzij je afscheid neemt van die ExperiaWifi's en de Wifi op je EB weer aanzet. Anders zou je moeten wachten op een update ben ik bang.
Ik heb net gekeken, maar de Wifi op de EB is gewoon weer aan te zetten, dus zal het niet zo zwart-wit zijn als jij schetst. Aangezien er ook al gereageerd is dat het wel kan, maar dat je dan een aanpassing moet doen in de Experia Wifi's, zal er toch wel iets mogelijk zijn?
Reputatie 5
Badge +6
Ja je kan het weer aanzetten, maar als je de Experia Wifi's behoud gaat het na verloop van tijd toch weer uit.
Ja je kan het weer aanzetten, maar als je de Experia Wifi's behoud gaat het na verloop van tijd toch weer uit.
Maar zou dat niet opgelost worden met die aanpassing waar door Jan-D naar verwezen wordt?
Hallo @Bastiaan81 , ik probeer nog steeds te achterhalen welke aanpassing het is.
Als je in de extra wifipunten inlogt, zie je dan niet een vreemde naam staan bij de instellingen die met wifi te maken heeft en die je aan of uit kunt vinken?
Ik weet nu het antwoord:
er is een mogelijkheid om BANDSTEERING aan- of uit te vinken binnen de extra wifipunten, dan blijft de wifi op het modem wèl aan staan.
Laat maar even weten of het gelukt is.☺️
Reputatie 5
Badge +6
Bandsteering zorgt er alleen voor dat je apparaat automatisch schakelt tussen 2,4Ghz en 5Ghz op 1 netwerk, omdat de EB dat niet ondersteund is dat een van de redenen om de WiFi op de EB volledig uit te schakelen. Maar je kan het altijd proberen 😉
Hallo @Bastiaan81 , ik probeer nog steeds te achterhalen welke aanpassing het is.
Als je in de extra wifipunten inlogt, zie je dan niet een vreemde naam staan bij de instellingen die met wifi te maken heeft en die je aan of uit kunt vinken?
Ik weet nu het antwoord:
er is een mogelijkheid om BANDSTEERING aan- of uit te vinken binnen de extra wifipunten, dan blijft de wifi op het modem wèl aan staan.
Laat maar even weten of het gelukt is.☺️

Ik had naar aanleiding van jouw reactie de Wifi al even weer aangezet op de EB en die lijkt gewoon aan te blijven staan. Denk dat ik het nu maar even zo laat en afwacht of het aan blijft staan.

Bandsteering zorgt er alleen voor dat je apparaat automatisch schakelt tussen 2,4Ghz en 5Ghz op 1 netwerk, omdat de EB dat niet ondersteund is dat een van de redenen om de WiFi op de EB volledig uit te schakelen. Maar je kan het altijd proberen ;)
Als de EB geen bandsteering ondersteund. Zou het dan geen optie zijn om Wifi gewoon weer aan te zetten en die van de EB dan te hernoemen, zodat de Wifi van de EB de Experia Wifi's niet in de weg zit?
Reputatie 5
Badge +6
WiFi op je ExperiaBox blijft inderdaad aan, totdat hij verbinding probeert te maken met het 'beheersysteem' van KPN. Zie ook dit topic. Bekijk anders ook het berichtje van wjb op dit topic, :

"Wel kan je eventueel een extra wifi accesspoint in jouw netwerk plaatsen met een eigen SSID en wachtwoord. Let op, dit is dan geen volwaardig gastnetwerk immers de apparaten op jouw LAN zijn nog altijd bereikbaar door apparaten van jouw gasten."
WiFi op je ExperiaBox blijft inderdaad aan, totdat hij verbinding probeert te maken met het 'beheersysteem' van KPN. Zie ook dit topic. Bekijk anders ook het berichtje van wjb op dit topic, :

"Wel kan je eventueel een extra wifi accesspoint in jouw netwerk plaatsen met een eigen SSID en wachtwoord. Let op, dit is dan geen volwaardig gastnetwerk immers de apparaten op jouw LAN zijn nog altijd bereikbaar door apparaten van jouw gasten."

Ik wil het netwerk wel echt gescheiden hebben, daarnaast vind ik de maximale bandbreedte die je in kan stellen wel fijn. Maar als ik dat wil is de enige optie dus om het handmatig weer aan te zetten als hij verbinding gemaakt heeft met het "beheersysteem"?
Reputatie 7
Ik wil het netwerk wel echt gescheiden hebben, daarnaast vind ik de maximale bandbreedte die je in kan stellen wel fijn. Maar als ik dat wil is de enige optie dus om het handmatig weer aan te zetten als hij verbinding gemaakt heeft met het "beheersysteem"?
Dat gaat dus helaas niet lukken zolang die Experia WiFi's de wifi van de Experia Box uit blijft zetten.
Als je een volwaardig gastnetwerk wilt hebben, dan zijn er drie alternatieven.
1) De Experia WiFi's de deur uit.
2) Een eigen router achter de Experia Box plaatsen en de wifi van de Experia Box als gastnetwerk gebruiken terwijl de eigen apparatuur achter de eigen tweede router geplaatst wordt.
3) De Experia Box te vervangen door een eigen router die dit wel ondersteunt.
Reputatie 4
Badge +4
Niet alleen je gasten netwerk is weg, ook je FON is uit.
En als je deze niet aan hebt staan, kun je zelf ook geen gebruik maken van het FON netwerk.
Ik blijf hier dus even mee lezen 😊

Theo
Reputatie 5
Badge +6
Fon kan je wel weer aanzetten via de interface van de Experia Wifi's :)

Reputatie 4
Badge +4
Ik denk dat je de experia box bedoelt?
Daar zie ik dit staan:


Of andere vraag, hoe kom ik in de experia WiFi?
Sorry voor het een andere wending geven v/het topic.

Theo
Reputatie 7
Fon kan je wel weer aanzetten via de interface van de Experia Wifi's :)


Helaas, het vinkje kan je wel zetten op een Experia WiFi, maar werken doet het (nog) niet.
Daarbij komt dat KPN Fon iets heel anders is dan een wifi gastnetwerk.
Je kinderen zien je al aankomen, 2Mbps voor hun vriendjes en vriendinnetjes en dat anno 2019.
Reputatie 5
Badge +6
@wjb was weer eerder hoor 😛 bij mij werkt het wel om via daar KPN Fon aan te zetten, Theo zijn vraag stond ook los van de vraag over het gastnetwerk.

Fon staat namelijk uit op mijn EB, maar aan op mijn ExperiaWifi's, en ik kan FON gewoon zonder problemen nog gebruiken.