Beantwoord

Gastnetwerk doorgeven aan accesspoints

  • 22 February 2019
  • 30 reacties
  • 2512 keer bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 4
Badge +4
-EAP 245v1 Beneden Check!
-EAP 245v1 Boven Check!
-EAP 225v1 Outdoor Check!
-Omada cloud controller vandaag geïnstalleerd in de meterkast check!

Kom er alleen nog niet uit met access control, ik heb de accesspoints, switches en printers vanaf 192.168.2.200...enz ingesteld (vast ip), kan het daar aan liggen ik heb de accescontrol ingesteld bij alle ssids of moet dit alleen bij het gastnetwerk ingesteld worden worden?
Rule mode: Block
Rule members: 192.168.2.0/24
Exclude: 192.168.2.254/32


Reputatie 7
Badge +24
Ik zelf gebruik acces control niet, maar volgens mij is dat bedoelt om je wifi tijden bepaalde uren van de dag / nacht uit te schakelen. Is dat wat je wilt?
Reputatie 4
Badge +4
Ik zelf gebruik acces control niet, maar volgens mij is dat bedoelt om je wifi tijden bepaalde uren van de dag / nacht uit te schakelen. Is dat wat je wilt?
Access control is zover ik weet ervoor om je persoonlijke ip adressen te beschermen tegen de devices op het gast netwerk, ik hoop dat @wjb en @Edwin_Merks mij kunnen helpen.
Reputatie 7
Badge +24
Volgens mij is daarvoor een vinkje zetten bij "Gastnetwerk" voldoende. Waar dient die instelling anders voor?

Anders gewoon proberen. Verbinden met je gastnetwerk met je laptop en probeer dan maar eens je NAS of netwerkprinter te bereiken.
Badge +12

Ik zelf gebruik acces control niet, maar volgens mij is dat bedoelt om je wifi tijden bepaalde uren van de dag / nacht uit te schakelen. Is dat wat je wilt?Access control is zover ik weet ervoor om je persoonlijke ip adressen te beschermen tegen de devices op het gast netwerk, ik hoop dat @wjb en @Edwin_Merks mij kunnen helpen.


Excuus voor mijn late reactie. Aangezien ik een overstap heb gemaakt naar een andere provider (XS4ALL) ben ik niet meer zo vaak op het forum aanwezig.

Ik zie dat je een apart gastnetwerk hebt aangemaakt (Thuis Gast). Ik neem aan met een eigen wachtwoord. Je kunt in de 245 aanvinken dat het een gastnetwerk is (dat heb je gedaan). Dat is de eerste stap. Vervolgens maak je een Access Control Rule aan (dat heb je gedaan). Die instellingen staan ook goed zie ik. Deze control rule koppel je alleen aan dat gastnetwerk. De rule zorgt ervoor dat de gastapparaten het netwerk niet opkunnen. Het enige wat ze kunnen bereiken is de router, anders kunnen ze het internet niet op. Zorg wel voor een sterk wachtwoord voor de router. Gasten kunnen dus niet communiceren met andere apparaten in het netwerk. Nu heb je de control rule gekoppeld aan alle SSID's. Dat is niet juist en dat kan problemen opleveren. Je hebt ook de Portal op enabled gezet. Dat kan en mag maar is niet nodig.
Resume: Alleen het gastnetwerk koppelen aan de access controle rule. Het gastnetwerk een eigen wachtwoord geven. Router een eigen sterk wachtwoord geven. Portal hoeft niet om het veilig te krijgen. Gasten kunnen dan het internet op maar kunnen niet op het netwerk.

Reageer