Vraag

Gastnetwerk op Experiabox V10

• 23 januari 2017
  • 18 reacties
  • 6954 keer bekeken

Beste mensen,

Een zakelijke klant van mij heeft twee providers. Ziggo voor het kas systeem en KPN voor VOIP telefonie en een muziek PC die erop draait. Het zou voor de klant goedkoper kunnen om alles op KPN te laten draaien. De klant zou ook graag een gastnetwerk willen draaien voor de gasten. Hier ligt dan ook mijn grootste vraagstuk. Ik zou graag op de Experia Box V10 een gastnetwerk willen instellen. Ik had al begrepen dat dit niet zo makkelijk gaat. De Experia kan in Bridge gezet worden maar hoe gaat het dan met de telefonie? Is het mogelijk om er een extra vlan te krijgen via kpn op de Experia zodat ik daar een AP op zou kunnen installeren voor de gasten. Ik hoor graag van jullie.

Admin: bericht naar juiste board verplaatst

18 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Zowel bij zakelijk als consument wordt dit niet op de Experiabox ondersteund. Eventueel kan je dit wel met andere apparaten bereiken.
Reputatie 7
KPN heeft overigens wel beloofd dat op de V10 gastnetwerk functionaliteit beschikbaar zal komen. Vraag blijft dan altijd of dat dit jaar zal zijn, volgende jaar of zelfs nog later.
Zelf heb ik EDIMAX wifi accesspoints in gebruik waarmee ik een gastnetwerk beschikbaar stel aan vrienden en kennissen.
Op het gastnetwerk worden wel een aantal sites van KPN geblokkeerd om te voorkomen dat de KPN Servicetools benaderbaar zijn. Samen met een sterk wachtwoord op de Experia Box voorkom ik zo dat er wijzigingen op mijn Experia Box doorgevoerd kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi MikeyMike16575, welkom op het forum.

Het is niet mogelijk om een gastnetwerk op te zetten met de V10. Wat wel kan, is 2 WiFi netwerken maken. 1 via de het 5Ghz netwerk en 1 via het 2.4Ghz netwerk. Wat wjb zegt klopt, we willen het wel graag beschikbaar maken met de V10, maar ook ik weet niet wanneer dat komt.
Reputatie 7
Badge +30

Het is niet mogelijk om een gastnetwerk op te zetten met de V10. Wat wel kan, is 2 WiFi netwerken maken. 1 via de het 5Ghz netwerk en 1 via het 2.4Ghz netwerk. Wat wjb zegt klopt, we willen het wel graag beschikbaar maken met de V10, maar ook ik weet niet wanneer dat komt.

Maar je bereikt helemaal niets door 2 SSIDs te maken. Uiteindelijk is het precies hetzelfde subnet en kunnen alle apparaten elkaar nog bereiken.
Reputatie 7

Maar je bereikt helemaal niets door 2 SSIDs te maken. Uiteindelijk is het precies hetzelfde subnet en kunnen alle apparaten elkaar nog bereiken.
Precies, om nog maar te zwijgen over STA isolation zodat devices op een gastnetwerk elkaar ook niet kunnen benaderen. Wel hoop ik dat KPN zo slim is om et gastnetwerk op een apart vlan te plaatsen zodat het bereik van het gastnetwerk ook m.b.v. wifi accesspoints verbeterd kan worden.
Allereerst dank voor jullie reacties,

Ik begrijp echter niet dat een modern bedrijf als KPN niet een simpele gastnetwerk tool integreren in de nieuwe V10. Maar het moet toch op een af andere manier toch voor elkaar te maken zijn. Is het niet mogelijk via bijvoorbeeld een managed switch of moet de Experia dan toch nog in bridge staan.
Reputatie 7
KPN is juist helemaal geen "modem bedrijf". Ze moeten alles uitbesteden en doen dat, net als vele andere providers, bij Chinese leveranciers zoals ZTE. Ik zal dan ook een gat in de lucht springen op het moment dat KPN de technische specificaties gaat publiceren zodat ik de Experia Box kan vervangen door mijn eigen router.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248
Reputatie 7
Badge +30
Ik zie overigens nog steeds niet waarom KPN zelf die firmware niet kan bouwen. Ik snap dat ze de hardware in kopen maar met een paar slimme koppen kan je die firmware zelf wel maken.
Maar is het dan niet op te lossen met een managed switch?
Reputatie 7
Badge +30
Maar is het dan niet op te lossen met een managed switch?Hoe wil je die inzetten?
Waar mij het om gaat is dat de gasten geen toegang hebben tot het kas systeem de muziek computer en geen toegang kunnen krijgen tot de Voip. Dat ze elkaar kunnen benaderen maakt voor mij niet uit. Dus een gescheiden netwerk is ook prima. Ben alleen benieuwd of dit dan kan met een managed switch.
Reputatie 7
Badge +30
Dat telefonieabonnement neem je via de Experiabox af? Dan kan je sowieso via WiFi al niet bij VoIP. Met een managed switch ga je helemaal niets bereiken. Je wilt eerder iets met 2e routers doen oid. zodat je het kassysteem en de computer achter een extra router kan zetten.

Maar ook dan moet je nog steeds oppassen omdat de gasten via WiFi een DHCP server kunnen runnen waardoor de 2e router misschien denkt dat zn verkeer naar een andere gateway moet waardoor eventueel alle verkeer door een telefoon gerouteert kan worden. De vraag is wel hoe zo'n groot probleem dit is maar t is zeker niet wenselijk.

Als je het icm met de Experiabox wilt doen zal je, denk ik, twee routers achter de EB moeten plaatsen 1 voor de gasten en 1 voor jezelf. Of 1 router die uit zichzelf een gastnetwerk ondersteund.

Maar uit je TopicStart begrijp ik dat je de EB kan bridgen. Is dit een functie van het ondernemerspakket ofzo? Als dat zo is kun je de EB bridgen naar een router met gastnetwerk functionaliteit. Afhankelijk van die router kan je beide netwerken een VLAN toewijzen en dat ook doorgeven aan eventuele accesspoints.
Reputatie 7
Twee methoden om een gastnetwerk te realiseren.
1) Schaf een wifi accesspoint aan waarmee een gastnetwerk opgezet kan worden zoals bijvoorbeeld de EDIMAX CAP1200.
2) Schaf een tweede router aan die je achter de Experia Box plaatst zoals beschreven in dit topic (optie 2 of 4). Alle eigen apparatuur sluit je aan op de eigen tweede router. De wifi van de Experia Box gebruik je dan als gast wifi.

In beide gevallen moet je zorgen dat het wachtwoord voor de Experia Box behoorlijk sterk is.
Ik gebruik een tp link powerline voor onder andere gastnetwerk een paar tientjes spenderen en klaar is kees.
Reputatie 7
Met een powerline kan je geen gastnetwerk opzetten. Als je bedoelt dat je daarmee een aparte SSID gebruikt voor jouw gasten, dan is dat natuurlijk nog geen gastnetwerk.

Welke TP-Link powerline gebruik je?
ik gebruik de tl wpa 4530 en de 8730 en bij alle 2 heb je gastnetwerk mogelijkheden
Bij het activeren van gast wifi genereert de experiabox een 172 ip-range onder de tab geavanceerd. Dit functioneert niet, want de apparatuur krijgt dan een 169 nummer. De ip-range en/of primaire DNS veranderen, blijkt tot hetzelfde resultaat te leiden. Uiteindelijk het gast wifi maar weer uitgezet. Is dit een experiaboxv10 probleem of moet je echt specifieke instelingen gebruiken?

Noot 1: Als noodoplossing het gastnetwerk op de airport extreme geactiveerd., die achter de experiabox hangt.
Noot 2: Poortforwarding op de ExperiaboxV10 is trouwens ook niet echt gebruikersvriendelijk.
Reputatie 4
Badge +1
Sorry @wjb, heb mijn vraag alweer verwijderd. Had jouw bericht niet goed gelezen...

Reageer