Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

Toon eerste bericht

1253 reacties

Reputatie 7
wva_N schreef:
Hoi JanKleinPoelhuis,

Welkom op dit form.

Router TP Link (DHCP instelling)

DHCP start: 192.168.3.100

DHCP end: 192.168.3.199

Default gateway: 192.168.3.1

Primary DNS: 195.121.1.34

Secundary DNS: 195.121.1.66

Ik zou hem zo invullen dan gaat internet een stuk beter en sneller.

M Vr Gr Willy

Het is verstandiger om de primary DNS gewoon op 192.168.2.254 in te stellen.

Hierdoor wordt dus ook gebruik gemaakt van de DNS cache van de Experia Box en dit zal de snelheid alleen maar ten goede komen.

Daarbij komt dat jij je geen zorgen hoeft te maken over de exacte IP adressen die door de provider gebruikt worden. In het (theoretische) geval dat de IP adressen van de DNS servers van KPN wijzigen zal dit automatisch op de Experia Box aangepast worden, maar niet op jouw eigen router en dan werkt DNS ineens niet meer.

Reputatie 7
Op deze site kun je zien wat er op jouw adres mogelijk is. Als daar glasvezel bij staat wordt jouw aansluiting in glasvezel uitgeleverd. Er is geen verschil in abo tussen glasvezel en koper, prijs en opties zijn hetzelfde, ook de niet-symmetrische snelheden (tot 50/5 Mb/s). Het enige verschil betreft de gegarandeerde snelheid bij glasvezel (bij koper altijd een tot snelheid). Verder kunnen glasvezelklanten beschikken over een aantal HD Glas-zenders die een (veel) hogere beeldkwaliteit hebben dan de standaard HD-zenders (die ook bij koper beschikbaar zijn).

Bij glasvezel kun je kiezen voor een Glasvezelpakket: daarmee krijg je een hogere én symmetrische (100/100 Mb/s) snelheid (voor € 7,50/mnd) of - indien beschikbaar op jouw adres - 500/500 Mb/s (€ 17,50).

De KPN Experia Box kan niet in Bridge mode gezet worden (wel als DMZ fungeren). Het Wi-FI SSID en w8woord zijn vooraf ingesteld maar kunnen gewijzigd worden. Ik gebruik zelf een Linksys EA6500 router als Access Point (in bridge mode) en dat werkt prima; hij krijgt via DHCP Binding een vast IP-adres uit de DHCP-server van de ExperiaBox en heeft hetzelfde SSID (maar wel een ander kanaal) en w8woord als de EB.

Reputatie 7
En als het goed is, dan is deze ook via FTP op jouw publieke IP adres te benaderen. ;)

Het zou kunnen zijn dat je de gebruikersnaam moet opgeven in de url.

Bijvoorbeeld: ftp://admin@89.76.54.123

Nu nog een mooie bestemming vinden voor de oude WD harddisk. ;)

Reputatie 7
Staat het 192.168.2.0/24 netwerk bij de vertrouwde netwerken?

Bron: Deze pagina.

Reputatie 7
Hoi Bas, welkom op het forum.

Dit fenomeen wordt inderdaad veroorzaakt door het feit dat er nu "routed-TV" gebruikt wordt op jouw Experia Box.

Dit is echter niet de "fout" in de configuratie, de "fout" in de configuratie is dat jij jouw FritzBox (wat een router is) met een LAN poort van de FritzBox aangesloten hebt op de Experia Box.

Helaas zien we dit wel vaker, mensen die een router inzetten als accesspoint door deze met een LAN poort te verbinden met de Experia Box.

Ondanks dat dit op vele fora genoemd wordt als methode om een router als accesspoint aan te sluiten is dit niet verstandig, het blijft een router met specifieke "router functionaliteit".

Wat is nu het probleem:

Op jouw FritzBox is een IGMP proxy server actief en deze neemt de afwikkeling van het TV verkeer over van de Experia Box. De TV ontvangers denken dus dat ze bij de FritzBox moeten zijn voor de TV streams.

Deze IGMP proxy server moet dus uit gezet worden op de FritzBox, dan zal je dit probleem niet meer ervaren.

Mocht je de IGMP proxy server niet uit kunnen zetten op de FritzBox, dan kan je deze niet meer gebruiken. (Nogmaals dit is geen probleem van de infrastructuur van KPN, maar van het oneigenlijk gebruik van de FritzBox.)

Zie ook mijn opmerking van 29 april onderaan in het openingsbericht van dit topic.

Reputatie 7
Zo te zien dus multid -i om de IGMP proxy te disablen.

Niet geschoten is altijd mis. ;)

Zo te zien is er ook nog wel meer te "optimaliseren".

-U (geen UPnP want dat moet de Experia Box doen)

-P (geen UPnP, dan ook geen UPnP plugins)

-d (geen tr069discover, werkt toch niet want die wordt door de Experia Box -voor eigen gebruik- al afgevangen)

Reputatie 7
,

Graag gedaan 😃, heb je jouw wifi accesspoint ook al?

ik heb mijn router behouden, die haalt snelheden van 1200 Mbps, in theorie. De V9 haalt max 300 Mbps.
De router staat nu wel in een bridge (heb de instelling er van gevonden)

Alles is benaderbaar, ook extern. PS4 kan nu ook in een dmz zag ik. Moet even kijken hoe dat werkt met die nieuwe router.
Komt goed :-)

Thnx!
Reputatie 7
Hoi BYU, welkom op het forum.

Die router is prima achter de Experia Box te plaatsen.

Waar je wel rekening mee moet houden is double-natting bij het gebruik van IPSec VPN verbindingen.

Als jouw huidige hoofdrouter (van Ziggo) niet in bridge- mode staat, dan hoef je ook niet bang te zijn dat het niet zou werken bij een Experia Box.

Staat jouw huidige Ziggo router wel in bridge mode, dan moet je goed kijken welke VPN Cliënts gebruikt worden voor de IPSec VPN tunnel.

Ik heb een Cisco RV180W router/VPN gateway achter de Experia Box staan en gebruik VPN cliënts van Shrewsoft (windows) en NCP (Android) voor VPN verbindingen.

Reputatie 7
Dat gaat inderdaad niet werken.

Je kunt niet zomaar twee LAN's op hetzelfde fysieke netwerk zetten, dan zal je VLAN's moeten gebruiken, maar daar heb je de apparatuur niet voor.

Zoals je in het eerste bericht in dit topic kunt zien zijn in alle voorbeelden de TV ontvangers op de Experia Box aangesloten en dat is noodzakelijk zolang je geen routed-ITV hebt of jouw router in router-mode (dus met eigen IP adres range) hebt draaien.

Je zult die powerline dus of met de Experia Box of met de Netgear moeten verbinden, met beide gaat niet.

Alternatief waarmee het wel gaat is door twee switches aan te schaffen die VLAN's ondersteunen. (Bijvoorbeeld de Netgear GS105e.) Één plaats je tussen de Experia Box en de TP-Link 6030 en één tussen de andere TP-Link 6030 en de TV ontvanger en minix Neo.

Met behulp van VLAN configuratie op de switches kan je nu de netwerken gescheiden houden.

Kosten: Ongeveer € 75,-

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een netwerkkabel van de Experia Box naar jouw TV ontvanger te trekken.

Reputatie 7
Frankvanh schreef:
...Je geeft aan dat het met routed tv misschien wel zou kunnen? Is dat iets wat ik zelf kan initieren? Of moet ik dan wachten op een update van KPN/Telfort?...

Kijk eens op jouw TV ontvanger naar het IP adres (Menu -> Instellingen -> Systeem instellingen -> Systeem informatie). Als het IP adres met 192.168.1 begint dan heb je routed ITV, anders zal je moeten wachten op een update van Telfort.

Frankvanh schreef:
...Switches zou dus werken, maar klinkt ook wat omslachtig. Kan je dan in de switches instellen hoe de DHCP verdeelt gaat worden oid? Want uiteindelijk gaan er dus 2 kabels ( 1 van de netgear en 1 van de experia ) in de switch? En 1 van de switch naar de powerline adapter? En bij de tv vanuit de powerline 1 naar de switch en dan weer 1 naar de iTv en 1 naar de Minix? Zie ik dat goed? En dan stel je in de switch in hoe het verkeer verdeelt gaat worden?...

Klopt helemaal, ook ik heb twee routers thuis die m.b.v. vlan's over dezelfde fysieke netwerkkabels gedistibueerd worden. Het gaat te ver om hier nu precies uit te leggen hoe je die switches dan moet configureren, maar als je hiertoe besluit, dan kan je die vraag altijd weer hier stellen. ;)

Frankvanh schreef:
...Een 2e powerline netwerk zou dus ook kunnen? Dan moet ik nog een powerline adapter bijkopen, die apart op de netgear aansluiten, en dan 1 erbij zetten voor de minix. Dan krijg je dus 4x powerline adapters in totaal?

Een tweede powerline kan inderdaad ook, maar dan zullen de adapters van huidige powerline een ander wachtwoord moeten hebben dan de adapters van de tweede powerline. Anders gaat dat namelijk absoluut verkeerd.

Tevens neemt de kans op storingen aanzienlijk toe bij het gebruik van twee aparte powerlines. Het kan, maar of je het zou moeten willen...

Een laatste alternatief is:

Netgear R7000 er uit en een KPN Wifi "versterker" er in.

Waarschijnlijk had je die Netgear alleen gekocht voor een beter wifi dekking, klopt dat?

Die Netgear brengt op marktplaats vast nog wel wat op en dus is dat misschien nog wel de voordeligste oplossing voor jou.

Reputatie 7
Als je beide subnets via één UTP kabel wil distribueren, dan heb je managed switches nodig die vlan's ondersteunen.

Ik gebruik dat ook om zowel mijn privé subnet (192.168.2.x van Experia Box) en mijn zakelijke subnet (10.x.x.x van mijn tweede router) over één UTP kabel te distribueren.

Het privé subnet is hierbij untagged en het zakelijke subnet is hierbij tagged op vlan 10.

Hoe je een tweede router moet instellen staat in het eerste bericht van dit topic. Jouw router configureer je hierbij in router-mode zodat deze een ander subnet gebruikt.

Vervolgens heb je twee managed switches nodig (advies Netgear GS105e /GS108e, let op de e aan het einde).

Switch 1 (beneden).

Poort 1: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar een LAN poort van de Experia Box

Poort 2: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar de WAN poort van de eigen router

Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar een LAN poort van de eigen router

Poort 4: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 2 (boven)

Switch 2 (boven).

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 4 van switch 1 (beneden).

Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar de KPN Wifi "versterker". (Ja, geen wifi router daar, maar een wifi accesspoint met ingebouwde switch.)

Poort 3: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger in de andere kamer.

Poort 4-n: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router moeten vallen.

Poort 4-n: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box moet vallen.

Apparaten die aangesloten worden op de LAN poorten van de KPN Wifi "versterker" zullen binnen het subnet van de eigen router vallen.

Kosten: Ongeveer 145 Euro.

Mocht je bovenstaande gaan overwegen, schroom dan niet om hier vragen te stellen mocht je onverhoopt tegen issues aanlopen bij het configureren van die switches.

Overigens ben ik er van overtuigd dat jij die eigen router beneden ook snel zult vervangen door een dual-band 802.11ac router als je eenmaal kennis gemaakt hebt met de snelheid van de 5GHz wifi van de KPN Wifi "versterker". ;)

Reputatie 7
Die TL-WR1043ND heeft geen 802.11ac wifi en daarmee valt ie voor mij af.

Met mijn 500Mbps glasvezel wil ik toch ook graag minstens 250Mbps op mijn draadloze apparaten en dan is 802.11ac wifi dus een must.

wjb schreef:
[knip]

Switch 2 (boven).

• Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 4 van switch 1 (beneden).
  • Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar de KPN Wifi "versterker". (Ja, geen wifi router daar, maar een wifi accesspoint met ingebouwde switch.)
  • Poort 3: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger in de andere kamer.
  • Poort 4-n: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router moeten vallen.
  • Poort 4-n: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box moet vallen.
[knip]
De eerste 2 kabels liggen er al, de derde zal getrokken moeten worden op een plek waar ik slecht bij kan.
Als ik toch een kabel ga trekken, dan is het misschien handiger om van de experiabox een extra kabel te trekken naar boven voor de tweede tv-ontvanger, die apparaten staan vrijwel direct boven elkaar. Het kan alleen wel eens wringen worden om de extra kabel erin te krijgen.

Als ik dat ga doen, dan wordt het plaatje m.i. ook een stuk simpeler.

1. Beneden naast de experiabox een goede router.
  2. Boven in de eerste kamer een gewone (of een managed) switch, verbonden met de eigen router
  3. Boven, in de andere kamer, de KPN Wifi "versterker" verbonden met de switch, voor oa. de mediaspeler.
Kom ik blijkbaar toch weer uit op mijn eerste idee :S, maar wel met beter apparatuur :D

Alleen ben ik dan iets minder flexibel, want er kan dan verder niets meer op de experiabox aangesloten worden.

Ik ben er nog niet helemaal uit. beide mogelijkheden hebben zo hun voor en na-delen.

Reputatie 7
Als jij bereid bent de NAS (één van de twee) waar de mediaplayers hun bestanden op vandaan halen op de Experia Box aan te sluiten (of op een LAN poort van de managed switch boven met vlan 1 untagged), dan kan jij jouw huidige switch boven verplaatsen naar de slaapkamer en daar de TV ontvanger en de mediaplayer op aansluiten.

Die NAS zal ook te benaderen zijn vanaf apparaten aangesloten op jou eigen router (zie ook het eerste bericht in dit topc.)

Ook dan hoef je dus geen extra kabel te trekken.

Reputatie 7
Met die derde Netgear is het prima mogelijk om beide vlan's ook op de slaapkamer beschikbaar te hebben.

Ik geloof dat je het begrip vlan onder de knie begint te krijgen. ;)

Die GS108eV3 is ook prima, werkt exact hetzelfde als de GS105eV2.

Om precies te zijn gebruik ik in mijn woning de onderstaande managed switches:

1xDell PowerConnect 2808

1xNetgear GS108eV3

2xNetgear GS105eV2

Reputatie 7
De 802.1Q vlan toewijzingen van alle switches met daarbij aangegeven wat op welke poort aangesloten is.

Welke firmware versie staat op de GS105Ev2?

Als dit niet versie 1.3.0.3 is, download die dan hier.

Reputatie 7
Dan ga ik een bug report bij Netgear inschieten. ;)

Reputatie 7
Configureer jouw Netgear echt als wifi accesspoint zoals beschreven op bladzijde 135 van deze handleiding.

Dat is echt belangrijk, deze wijze waarop je nu jouw Netgear hebt aangesloten leidt vroeg of laat altijd tot problemen.

Reputatie 7
Het staat er toch echt en het heet "bridge-mode". Een andere correcte wijze is er niet.

wjb, sorry dat ik zo uit mijn slof schoot.

Je helpt veel mensen.

Eigenlijk wil ik alleen maar zeggen, dat mensen als ze google, niet altijd uitkomen bij de eerste post van dit forum en ook niet alle posten door spitten. Houd daar rekening mee en verwijs ze gewoon naar de juiste pagina en post.

Reputatie 7
sheppardp schreef op 22 nov '15 om 14:42uHallo,

Hartelijk dank voor deze zeer goede info.

Ik denk erover om een alles in een pakket DSL bij KPN af te sluiten, maar zou graag i.p.v de Experia router mijn eigen Fritzbox 7490 gebruiken, daar deze meer mogelijkheden biedt (onder anderen een goede VPN toegang en NAS functionaliteit) en een ingebouwd DECT basisstation heeft voor de telefoon, zodat ik mijn bestaande FritzFon's kan blijven gebruiken (glasvesel ligt er helas niet dus de oplossing van netwerkje.com werkt niet). Verder heb ik alles van Apple en heb dus Bonjour nodig.

Ik heb veel ervaring met routers en heb dus geen probleem deze in te stellen.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Indien deze de Experia box niet kan vervangen, b.v. vanwege IPTV, zou dit werken als ik hem achter de Experia box aansluit?

Helaas kan je de Experia Box niet vervangen door jouw Fritz!Box 7490. Jouw 7490 is namelijk een ADSL/VDSL modem/router en heeft geen WAN poort om hem als router achter de Experia Box te kunnen plaatsen.

Bonjour is geen enkel probleem meer met de huidige Experia Boxen.

De Experia Box V10 is op zich een heel goed ADSL/VDSL modem/router met een behoorlijk krachtige wifi (zowel 2.4GHz als 5GHz) en doet wat dat betreft absoluut niet onder t.o.v. de Fritz!Box 7490. Helaas ontbeert deze wel een VPN server.

Ik hoop dat KPN mijn bericht over de Experia Box V11 heel serieus wil nemen, want dat is namelijk de oplossing voor al die consumenten die iets meer verlangen van hun Internet verbinding.

Reputatie 7
Badge +30
Bij de 7490 kan je de eerste LAN poort toch een WAN poort maken?
Reputatie 7
Kies bij "Verbind via" voor DHCP. 

De Routermodus is goed. (Uitgeschakeld (brugmodus))

Persoonlijk zou ik voor een test de IPv6 nog even uit laten staan.

Eigenlijk zou het dan gewoon goed moeten werken.

Welke versie van de firmware draait op die Airport?

Is de Airport op een switch aangesloten waar ook een KPN TV ontvanger op is aangesloten of is op de Airport zelf een KPN TV ontvanger aangesloten?

Reputatie 7
Of je benadert jouw netwerk op basis van het IP adres i.p.v. een ddns, dat werkt altijd en jouw publieke IP adres wijzigt niet dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken.

Reageer