Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• 13 december 2013
  • 1290 reacties
  • 547291 keer bekeken

Toon eerste bericht

1290 reacties

Reputatie 7
Het kan ook via één kabel, maar dan moet je beneden en boven een switch plaatsen die vlans ondersteunt. Op vlan 1 kan je dan het netwerk van jouw Asus distribueren en op bijvoorbeeld vlan 2 het netwerk van jouw Experia Box t.b.v. jouw TV ontvanger boven.
Zelf gebruik ik ook switches met vlan ondersteuning om ons privé netwerk van de Experia Box en zakelijk netwerk van de tweede router te distribueren.
Reputatie 7
Klopt maar dan moet je wel vlans geconfigureerd hebben op die switches. Ik gebruik zelf switches van Netgear uit de ProSafe serie. (GS105Ev2 (5 poorts) en de GS108Ev3 (8 poorts)).
Onderstaand een voorbeeld van de vlan configuratie waarbij vlan 1 het lan van de Experia Box is en vlan 10 het lan van mijn zakelijke router.

Op poort 1 is de Experia Box aangesloten.
Op poort 2 is de WAN poort van mijn zakelijke router aangesloten.
Op poort 8 is een LAN poort van mijn zakelijke router aangesloten.

De huidige ITV app ondersteunt nog geen Chromecast, maar de nieuwe, die momenteel door 500 abonnees getest wordt, gaat dat wel doen. (Tenminste, dat heeft KPN beloofd.)
Dat scheelt je €5,- per maand omdat je dan geen tweede TV ontvanger nodig hebt. Het is zo dat alleen de SD zenders bekeken kunnen worden via de app en dat zal dan waarschijnlijk via die Chromecast niet anders zijn.
Het is opgelost, mede door je hulp WJB!

De Netgear Router heb ik 2 dagen geleden ge-upgrade met firmware en sindsdien had ik problemen (van v1.1.0.3 naar v1.1.0.5). Ik dacht dat de instellingen niet meer goed waren tussen Netgear en Experiabox, en heb dus e.e.a. ingesteld. Door je bevestiging dat alles OK moet zijn, heb ik mijn router teruggeschroefd naar de v1.1.0.3 versie, en na reboot doet alles het weer. Dit stond niet vermeld bij Netgear en zelfs de router geeft aan een compatible release. Uiteindelijk had ik dit eerder moeten terugzetten, maar simpelweg niet in me opgekomen dat zoiets qua basis niet ondersteund is/werd.

Merci... en het is weer zoals het was!!
Reputatie 7
,

Graag gedaan 😃, heb je jouw wifi accesspoint ook al?

Reputatie 7
Hoi BYU, welkom op het forum.

Die router is prima achter de Experia Box te plaatsen.

Waar je wel rekening mee moet houden is double-natting bij het gebruik van IPSec VPN verbindingen.

Als jouw huidige hoofdrouter (van Ziggo) niet in bridge- mode staat, dan hoef je ook niet bang te zijn dat het niet zou werken bij een Experia Box.

Staat jouw huidige Ziggo router wel in bridge mode, dan moet je goed kijken welke VPN Cliënts gebruikt worden voor de IPSec VPN tunnel.

Ik heb een Cisco RV180W router/VPN gateway achter de Experia Box staan en gebruik VPN cliënts van Shrewsoft (windows) en NCP (Android) voor VPN verbindingen.

Had zelf een eb 7 h220n en deze moest ik iederemaand herstarten omdat de DHCP lease dan was gestopt/vastgelopen.
KPN gebeld en binnen 2 dagen het modem zonder eenig probleem om kunnen ruilen naar een v10 en deze werkt al weer meer dan een maand zonder problem.
Heb zelf een apple airport netwerk er achter hangen in een andere DHCP range en dit werkt hier prima!
Reputatie 7
Zoals ook aangegeven in het openingsbericht van dit topic zal een TV ontvanger rechtstreeks of via een switch op de Experia Box aangesloten moeten worden.
Om een VPN verbinding met jouw NAS op te zetten heb je ook geen tweede router nodig, dat is gewoon een kwestie van de juiste port-forwardings op de Experia Box instellen om de VPN verbinding naar jouw NAS door te zetten.
Reputatie 7
Dat gaat inderdaad niet werken.

Je kunt niet zomaar twee LAN's op hetzelfde fysieke netwerk zetten, dan zal je VLAN's moeten gebruiken, maar daar heb je de apparatuur niet voor.

Zoals je in het eerste bericht in dit topic kunt zien zijn in alle voorbeelden de TV ontvangers op de Experia Box aangesloten en dat is noodzakelijk zolang je geen routed-ITV hebt of jouw router in router-mode (dus met eigen IP adres range) hebt draaien.

Je zult die powerline dus of met de Experia Box of met de Netgear moeten verbinden, met beide gaat niet.

Alternatief waarmee het wel gaat is door twee switches aan te schaffen die VLAN's ondersteunen. (Bijvoorbeeld de Netgear GS105e.) Één plaats je tussen de Experia Box en de TP-Link 6030 en één tussen de andere TP-Link 6030 en de TV ontvanger en minix Neo.

Met behulp van VLAN configuratie op de switches kan je nu de netwerken gescheiden houden.

Kosten: Ongeveer € 75,-

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een netwerkkabel van de Experia Box naar jouw TV ontvanger te trekken.

Reputatie 7
Frankvanh schreef:
...Je geeft aan dat het met routed tv misschien wel zou kunnen? Is dat iets wat ik zelf kan initieren? Of moet ik dan wachten op een update van KPN/Telfort?...

Kijk eens op jouw TV ontvanger naar het IP adres (Menu -> Instellingen -> Systeem instellingen -> Systeem informatie). Als het IP adres met 192.168.1 begint dan heb je routed ITV, anders zal je moeten wachten op een update van Telfort.

Frankvanh schreef:
...Switches zou dus werken, maar klinkt ook wat omslachtig. Kan je dan in de switches instellen hoe de DHCP verdeelt gaat worden oid? Want uiteindelijk gaan er dus 2 kabels ( 1 van de netgear en 1 van de experia ) in de switch? En 1 van de switch naar de powerline adapter? En bij de tv vanuit de powerline 1 naar de switch en dan weer 1 naar de iTv en 1 naar de Minix? Zie ik dat goed? En dan stel je in de switch in hoe het verkeer verdeelt gaat worden?...

Klopt helemaal, ook ik heb twee routers thuis die m.b.v. vlan's over dezelfde fysieke netwerkkabels gedistibueerd worden. Het gaat te ver om hier nu precies uit te leggen hoe je die switches dan moet configureren, maar als je hiertoe besluit, dan kan je die vraag altijd weer hier stellen. ;)

Frankvanh schreef:
...Een 2e powerline netwerk zou dus ook kunnen? Dan moet ik nog een powerline adapter bijkopen, die apart op de netgear aansluiten, en dan 1 erbij zetten voor de minix. Dan krijg je dus 4x powerline adapters in totaal?

Een tweede powerline kan inderdaad ook, maar dan zullen de adapters van huidige powerline een ander wachtwoord moeten hebben dan de adapters van de tweede powerline. Anders gaat dat namelijk absoluut verkeerd.

Tevens neemt de kans op storingen aanzienlijk toe bij het gebruik van twee aparte powerlines. Het kan, maar of je het zou moeten willen...

Een laatste alternatief is:

Netgear R7000 er uit en een KPN Wifi "versterker" er in.

Waarschijnlijk had je die Netgear alleen gekocht voor een beter wifi dekking, klopt dat?

Die Netgear brengt op marktplaats vast nog wel wat op en dus is dat misschien nog wel de voordeligste oplossing voor jou.

Hallo jwb,

Na even weg geweest te zijn, ben ik weer in de lucht.

Laten we ons maar concentreren op de huidige situatie: de server is een Arduino micro computer met ee WiFly internet shield. Daarmee zijn de problemen ontstaan en is het onderzoek ook gedaan met het ExpertTeam.

Om het fisieke adres  van WiFly te vinden, moet ik wat programmeer werk doen met het apparaat. Is dat echt  nodig? Zijn de gegevens die op de H368 staan door mij ingegeven of door het apparaat zelf opgehaald?

Onderstaand de screen shots.

https://

Harry

Reputatie 7
Als je beide subnets via één UTP kabel wil distribueren, dan heb je managed switches nodig die vlan's ondersteunen.

Ik gebruik dat ook om zowel mijn privé subnet (192.168.2.x van Experia Box) en mijn zakelijke subnet (10.x.x.x van mijn tweede router) over één UTP kabel te distribueren.

Het privé subnet is hierbij untagged en het zakelijke subnet is hierbij tagged op vlan 10.

Hoe je een tweede router moet instellen staat in het eerste bericht van dit topic. Jouw router configureer je hierbij in router-mode zodat deze een ander subnet gebruikt.

Vervolgens heb je twee managed switches nodig (advies Netgear GS105e /GS108e, let op de e aan het einde).

Switch 1 (beneden).

Poort 1: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar een LAN poort van de Experia Box

Poort 2: vlan 1 untagged, geen tagged vlans: gaat naar de WAN poort van de eigen router

Poort 3: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar een LAN poort van de eigen router

Poort 4: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 1 van de switch 2 (boven)

Switch 2 (boven).

Poort 1: vlan 1 untagged, vlan 10 tagged: gaat naar poort 4 van switch 1 (beneden).

Poort 2: vlan 10 untagged, geen andere vlans: gaat naar de KPN Wifi "versterker". (Ja, geen wifi router daar, maar een wifi accesspoint met ingebouwde switch.)

Poort 3: vlan 1 untagged, geen andere vlans: gaat naar de TV ontvanger in de andere kamer.

Poort 4-n: vlan 10 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de eigen router moeten vallen.

Poort 4-n: vlan 1 untagged, geen andere vlans: voor apparaten die in het subnet van de Experia Box moet vallen.

Apparaten die aangesloten worden op de LAN poorten van de KPN Wifi "versterker" zullen binnen het subnet van de eigen router vallen.

Kosten: Ongeveer 145 Euro.

Mocht je bovenstaande gaan overwegen, schroom dan niet om hier vragen te stellen mocht je onverhoopt tegen issues aanlopen bij het configureren van die switches.

Overigens ben ik er van overtuigd dat jij die eigen router beneden ook snel zult vervangen door een dual-band 802.11ac router als je eenmaal kennis gemaakt hebt met de snelheid van de 5GHz wifi van de KPN Wifi "versterker". ;)

Reputatie 7

@wjb Op de Experia box krijg ik wel de juiste snelheid binnen. maar als ik met de kabel mijn laptop met de netgear router verbind dan is het maximale 350 mbps. wat zou ik hieraan kunnen doenDat zou kunnen betekenen dat jouw Netgear R6400ac aan zijn max zit.
Hij moet 1750mbps aankunnen. wat zou het nog meer kunnen zijn denk je

Dat is natuurlijk niet waar, die 1750Mbps staat voor de bandbreedte die (theoretisch) via wifi beschikbaar is voor alle aangesloten apparaten tezamen. Dat wil absoluut niet zeggen dat die snelheid door één enkel device te halen zou zijn. Leuk detail daarbij is ook nog dat de WAN connectie sowieso al niet meer dan 1Gbps kan verstouwen.
Als je vanaf een bekabeld aangesloten PC minder dan 500Mbps haalt en je haalt met dezelfde PC bekabeld aangesloten op de Experia Box wel ongeveer 500Mbps, dan kan dat drie dingen betekeken:
1) De DMZ Host van de Experia Box laat niet meer door, maar dat zagen we eigenlijk alleen bij de V8.
2) De netwerkkabel tussen Experia Box en Netgear heeft veel demping. (Meet ook eens met de PC rechtstreeks aangesloten op de Experia Box via die netwerkkabel.)
3) De Netgear kan er niet meer doorheen persen en zit aan zijn max.
Reputatie 7
Die TL-WR1043ND heeft geen 802.11ac wifi en daarmee valt ie voor mij af.

Met mijn 500Mbps glasvezel wil ik toch ook graag minstens 250Mbps op mijn draadloze apparaten en dan is 802.11ac wifi dus een must.

Reputatie 7
Als jij bereid bent de NAS (één van de twee) waar de mediaplayers hun bestanden op vandaan halen op de Experia Box aan te sluiten (of op een LAN poort van de managed switch boven met vlan 1 untagged), dan kan jij jouw huidige switch boven verplaatsen naar de slaapkamer en daar de TV ontvanger en de mediaplayer op aansluiten.

Die NAS zal ook te benaderen zijn vanaf apparaten aangesloten op jou eigen router (zie ook het eerste bericht in dit topc.)

Ook dan hoef je dus geen extra kabel te trekken.

Reputatie 7
Jouw Linksys zou de Experia Box kunnen vervangen als jij een glasvezelverbinding hebt.
Als je een VDSL verbinding hebt dan is die Linksys daar niet voor geschikt, dan moet je een router hebben met ingebouwd VDSL modem.

Die Linksys zal je bij een VDSL verbinding dus achter jouw Experia Box moeten plaatsen en de te volgen stapjes staan in het openingsbericht van dit topic.
Hoi Pim185

Je linksys werk niet via WAN omdat hij in het zelfde netwerk zit als je EB als je de Linksys op een ander netwerk zet b.v. 192.168.10.0 dan gaat het wel werken,

zoals je het nu aansluit heb je kan dat hij dubbele IPadressen gaat uitgeven en dat leverd nog meer problemen op en moeilijk te achter halen als je het niet herkend.

Reputatie 7
Met die derde Netgear is het prima mogelijk om beide vlan's ook op de slaapkamer beschikbaar te hebben.

Ik geloof dat je het begrip vlan onder de knie begint te krijgen. ;)

Die GS108eV3 is ook prima, werkt exact hetzelfde als de GS105eV2.

Om precies te zijn gebruik ik in mijn woning de onderstaande managed switches:

1xDell PowerConnect 2808

1xNetgear GS108eV3

2xNetgear GS105eV2

Reputatie 7
Bij KPN wellicht niet maar via dsl bij Telfort wel degelijk hier nog een Link
Maar hier zitten we bij KPN, niet bij Telfort.
Ik hoop dat AVM ook met een configuratiewizard voor KPN (glas en DVSL) zal gaan komen.
Reputatie 7
Het stappenplan is bij die zin over de keuze tussen bridge mode of router mode al afgerond.
In alle vier de opties is de tweede router in router mode.
Reputatie 7
De 802.1Q vlan toewijzingen van alle switches met daarbij aangegeven wat op welke poort aangesloten is.

Welke firmware versie staat op de GS105Ev2?

Als dit niet versie 1.3.0.3 is, download die dan hier.

Beste wjb,

Ik heb daar inderdaad gevonden waarover je het hebt.
Echter is er door mij zoveel info verzameld dat ik door de bomen, met mijn zeer beperkte kennis, het bos niet meer zie.
Alles geprint en geprobeerd.
Als ik als provider XS4All in typ dan wordt de fritz inderdaad geinstalleerd.
Echter daarna worden er vragen gesteld die ik invul maar niet echt begrijp.
Ik dank je voor de tip.
Hoop er op een dag uit te komn.

dutch66
Reputatie 7
Als ik naar bovenstaande omschrijving kijk kom ik er denk ik wel uit. Een ding is me echter nog niet helemaal duidleijk: Op welke poort van de switch in de meterkast wordt de NTU dan aangesloten? Die zie ik namelijk nergens terug.
De NTU blijft gewoon aangesloten op WAN poort van de V10 die in de meterkast hangt.
Reputatie 7
Dan ga ik een bug report bij Netgear inschieten. ;)

Hoi wjb,

Bedankt voor je reactie!

Als ik zo je reactie belees en ook je ander topic over switches, dan denk ik dat de kans op problemen een stuk minder zijn als ik toch maar een dedicated lijntje trek van EB naar TV ontvanger in de woonkamer (EB multicast verkeer scheiden van de rest). En dan  behoud ik de meeste router functionaliteit.

Dan heb ik in ieder geval geen probleem met mijn router die als AP ongewenst gedrag vertoont. Geen probleem met switches die wel of niet tegen multicast kunnen. En ook geen last van dat de EB multicast over het hele netwerk gooit voor alleen 1 TV ontvanger.

Groeten,

Robert

Reputatie 7
Configureer jouw Netgear echt als wifi accesspoint zoals beschreven op bladzijde 135 van deze handleiding.

Dat is echt belangrijk, deze wijze waarop je nu jouw Netgear hebt aangesloten leidt vroeg of laat altijd tot problemen.

Reageer