Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761249 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Reputatie 7
Die 192.168.1.x moet je ook niet op de Experia Box instellen maar op de Netgear.
Reputatie 1
Die 192.168.1.x moet je ook niet op de Experia Box instellen maar op de Netgear.
Okee, welke van deze instellingen moet ik allemaal aanpassen dan?
Reputatie 7
Local IP address: 192.168.1.254
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254
Local DNS: 192.168.1.254

Start IP Address: 192.168.1.1
Reputatie 1
Local IP address: 192.168.1.254
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254
Local DNS: 192.168.1.254

Start IP Address: 192.168.1.1


Ga ik instellen! En moet het ip van mijn Mac dan 192.168.1.252 worden? Is nu 2.252.

Daarnaast staat er portforwarding aan voor 2.252 op de Experia voor poort 32400 om Plex extern benaderbaar te maken. Moet ik die regel er uit halen en de netgear ip bij dmz invullen? Moet ik op de netgear dan nog portforwarding instellen?
Reputatie 7
Stel nooit IP adressen hard in op computers, maar laat computers altijd hun IP adres van de DHCP server krijgen.
Als je dan wilt dat het IP adres niet wijzigt, maak je op de router (de Netgear in dit geval) een DHCP binding aan.
Jouw Mac zal dan inderdaad een IP adres in de 192.168.1.x range krijgen.
Port-forwardings stel je dan ook in op de Netgear en niet op de Experia Box immers die moet die poort naar de DMZ Host sturen.
Reputatie 1
Stel nooit IP adressen hard in op computers, maar laat computers altijd hun IP adres van de DHCP server krijgen.
Als je dan wilt dat het IP adres niet wijzigt, maak je op de router (de Netgear in dit geval) een DHCP binding aan.
Jouw Mac zal dan inderdaad een IP adres in de 192.168.1.x range krijgen.
Port-forwardings stel je dan ook in op de Netgear en niet op de Experia Box immers die moet die poort naar de DMZ Host sturen.


Helder! Moet ik mijn NAS (aangesloten op de experia met een statisch ip) ook geen statisch ip geven maar binding gebruiken?

Ik heb de op instellingen gewijzigd naar de gegevens die je aangegeven had maar kan nu de Netgear zowel op 192.168.2.1 (oud) als 192.168.1.254 (nieuw) niet benaderen, zowel met een LAN-LAN verbinding als met de LAN-WAN verbinding.. enig idee wat ik verkeerd doe? Heb alles ook al een keer opnieuw opgestart inmiddels
Reputatie 7
Screenshots zijn altijd zeer verhelderend.
Plaats nog eens de instellingen op de Netgear.
Je kunt de Netgear alleen benaderen met apparaten die aangesloten zijn op de Netgear en dus een IP adres in de 192.168.1.x reeks hebben. (Zie openingsbericht van dit topic.)
Reputatie 1
Screenshots zijn altijd zeer verhelderend.
Plaats nog eens de instellingen op de Netgear.

Hierbij nog een screenshot! Het valt me nu op dat de WAN ip (rechtsboven) in de 192.168.2.xxx range zit, hoort dat? Moet ik de Netgear ook een DHCP Binding geven? Als ik op de Netgear aangesloten ben heb ik geen internettoegang.
Reputatie 7
Dat ziet er goed uit.
Aangezien je op de Experia Box de Netgear als DMZ Host hebt ingesteld (zie eerste bericht van dit topic) wil je natuurlijk dat het IP adres niet wijzigt. Daarom moet je op de Experia Box een DHCP binding vastleggen voor de WAN poort van de Netgear. Ook dat staat vermeld in het openingsbericht van dit topic.
Reputatie 1
Dat ziet er goed uit.
Aangezien je op de Experia Box de Netgear als DMZ Host hebt ingesteld (zie eerste bericht van dit topic) wil je natuurlijk dat het IP adres niet wijzigt. Daarom moet je op de Experia Box een DHCP binding vastleggen voor de WAN poort van de Netgear. Ook dat staat vermeld in het openingsbericht van dit topic.


Ik heb de DMZ ingesteld op 192.168.1.254, maar als ik DHCP Binding aan wil zetten voor dat ip krijg ik een foutmelding dat dat niet kan. Heeft dat te maken met het feit dat de Experia op xxx.xxx.2.xxx zit en de Netgear op xxx.xxx.1.xxx?
Reputatie 7
Jouw moet ook het WAN IP adres van de Netgear gebruiken bij de DMZ Host op de Experia Box.
Het WAN IP adres van jouw Netgear is op dit moment 192.168.2.1. Als je voor de netgear een DHCP binding vastlegt met een ander 192.168.2.x IP adres, dan zal dat het WAn IP adres gaan worden van de Netgear nadat je die opnieuw opstart. Ook dat staat beschreven in het openingsbericht van dit topic.
Reputatie 1
Jouw moet ook het WAN IP adres van de Netgear gebruiken bij de DMZ Host.
Top!
Ik heb de DMZ en DHCP binding op de experia beide gezet op 192.168.2.7, dat was op dit moment ook het WAN ip op de Netgear. Is dat goed?
Ik krijg helaas nog steeds geen contact met de Mac die achter de Netgear hangt en kan niet op internet met een apparaat datvachter de Netgear hangt.
Reputatie 7
Wat is het IP adres van dat apparaat aangesloten op de Netgear die niet op Internet kan?
Apparaten die aangesloten zijn op de Experia Box kunnen apparaten aangesloten op de Netgear niet bereiken, andersom wel. Zie openingsbericht van dit topic.
Reputatie 1
Wat is het IP adres van dat apparaat aangesloten op de Netgear die niet op Internet kan?
Apparaten die aangesloten zijn op de Experia Box kunnen apparaten aangesloten op de Netgear niet bereiken, andersom wel. Zie openingsbericht van dit topic.


Wanneer ik mijn computer bedraad achter de Netgear hang zijn dit de instellingen.
Ik zie dan wel de ander computer die aan de netgeer hangt en de netgear zelf, maar kan niet op internet.
Reputatie 7
Kies dan eens voor "Gateway" bij "Operating mode" op de Netgear.
Reputatie 1
Kies dan eens voor "Gateway" bij "Operating mode" op de Netgear.

That's it!!! Nu lijkt het inderdaad allemaal te werken!!
Ik ga nu gelijk testen of het WOL script werkt 🙂

Super bedankt voor je hulp!!!!!!!!!!
Reputatie 1
@wjb
Het script werkt!! Echt 1000 maal dank hiervoor! Nu wordt er eindelijk geen onnodige stroom meer verbruikt en staat de Mac niet 24/7 aan!
Reputatie 1
Hallo @wjb ,

Helaas werkt alles nog niet 100% zoals ik dacht dat het werkte.
Het WOL gedeelte werkt niet altijd, eigenlijk alleen als de Mac nét in slaap gevallen is. Als ik een tijdje (10 minuten) wacht en hem dan wakker probeer te maken (dmv het script) reageert hij nergens op. Het lijkt er op dat het verkeer dan niet bij de Netgear aan komt. Kan het dat het verkeer niet altijd door de Netgear gaat of gebeurd dit altijd met de huidige installatie?? Enig idee wat ik hier nog aan zou kunnen passen? Als ik vanaf de Netgear handmatig een WOL verstuur naar de Mac werkt het wel!

Met vriendelijke groet,
Patrick
Reputatie 7
Dat Wake on LAN na een aantal minuten niet meer werkt heeft te maken met het feit dat de Mac na een aantal minuten uit de ARP tabel van de router verdwijnt. De router weet dan niet meer via welke LAN poort (of wifi) de Mac te bereiken is.
Ondersteunt de router static ARP entries?
Anders moet je het WoL pakket als broadcast versturen.
Reputatie 1
Ah zo! Waar zou ik die instelling kunnen vinden? Zie hem nergens staan in de router instellingen.
Las online wel dat het met een startup-script kon (arp -i br0 -s 192.168.1.254 FF:FF:FF:FF:FF:FF) maar dat is al in gebruik voor het andere script. Zie ook niet de mogelijkheid om twee startup-scripts te draaien.

Zou ik dat stukje script kunnen toevoegen aan het bestaande script? 🤔
Reputatie 7
Probeer eerst eens het WoL Magic Packet als broadcast te versturen.
Als dat ook niet werkt kan je daarna een statische ARP entry voor de Mac in het startup script kunnen opnemen m.b.v. een arp -s commando. Hoe dat verder precies moet kan ik je niet mee helpen. Op mijn Cisco routers worden heel andere commando's daarvoor gebruikt.
Reputatie 1
Als ik het WoL handmatig verstuur maakt hij gebruik van het broadcast adres en dan wordt hij wel wakker.
Ik ga er dan van uit dat het script het op basis van IP doet ipv broadcast.
Heb je toevallig wel een idee wat ik in het script aan moet passen om het WoL als broadcast te laten versturen?
Hieronder het gebruikte script!

#!/bin/sh
#Enable JFFS2 and place script in /jffs/ then run on startup in web interface.
#You can check the log from http://192.168.1.254/user/wol.html

INTERVAL=2
PINGTIME=1
OLD_TIME=""
PORT=32400
WOLPORT=9
TARGET=192.168.1.252
BROADCAST=192.168.1.255
MAC=XX.XX.XX.XX.XX.XX
WOL=/usr/sbin/wol
LOGFILE="/tmp/www/wol.html"
# Never change LOGLINESTOSTORE to under 100. It will create pretty much a loop on the cleanup log procedure
LOGLINESTOSTORE=500
PURGECOUNT=0

echo "" > $LOGFILE
echo "["`date`"] AUTO WOL Script started. " >> $LOGFILE
echo "For server: $TARGET:$PORT and MAC: $MAC on port $WOLPORT " >> $LOGFILE

tcpdump -q -n -i any -p -P out -K -l -O -U 'dst host '$TARGET' and dst port '$PORT'' 2>/dev/null | while read NEW ; do
# Get the line in seconds, to minimize the number of processed commands.
NEW_TIME=`echo $NEW | awk -F'.' '{print $1}'`
if [ "$NEW_TIME" != "$OLD_TIME" ]; then
# Get the source IP for logging
SRC=`echo $NEW | awk -F'[.| ]' '{print $4"."$5"."$6"."$7}'`
# If box is alive (responding to ping)
if ping -qw $PINGTIME $TARGET >/dev/null; then
echo "[`date`] NOWAKE - $TARGET accessed by $SRC ">> $LOGFILE
#touch /dev/null
else
echo "[`date`] _WAKE_ - $TARGET accessed by $SRC ">> $LOGFILE
$WOL -i $BROADCAST -p $WOLPORT $MAC >> $LOGFILE
fi
OLD_TIME=$NEW_TIME
# Cleanup log file procedure, keeping the header and the last 10 last WAKE log lines
if [ "`wc -l $LOGFILE | awk -F'[ ]' '{print $1}'`" -gt "$LOGLINESTOSTORE" ]; then
head -n 3 $LOGFILE > /tmp/www/wol.tmp
PURGECOUNT=$((PURGECOUNT+1))
echo "Log File purged $PURGECOUNT times, last one at $NEW_TIME " >> /tmp/www/wol.tmp
grep _WAKE_ $LOGFILE | tail -n 10 >> /tmp/www/wol.tmp
mv /tmp/www/wol.tmp $LOGFILE
echo "" >> $LOGFILE
fi
sleep $INTERVAL
fi
done
Hi all,

Ik ga binnenkort verhuizen, waardoor ik voor het eerst een glasvezel verbinding krijg 🙂 Nu heb ik een bepaalde gewenste setup, waarvoor ik zelf (waarschijnlijk) aan de slag moet maar waarvoor het mij nog niet helemaal duidelijk is welke stappen echt essentieel zijn (omdat anders dingen niet werken). Het pakket is 500 / 500 alles in 1 (TV / Internet / Telefoon)

Situatie nu:

Glasvezel komt binnen in de trapkast in de gang. KPN zal hier op 1 november de aansluiting afronden, en (zover ik weet) oa de modem installeren. Tijdens de verbouwing (nog steeds bezig), heb ik de aannemer door het hele huis UTP aansluitingen laten maken. 6 in de huiskamer, 2 in iedere slaapkamer (3x) en 2 in de gang op de eerste etage. Als deze aansluitingen komen samen in dezelfde trapgang kast als waar de modem komt te staan.

Gewenste situatie:

Ik ben niet opzoek naar een netwerk wat ik volledig zelf kan beheren (mag wel, maar hoeft niet) Mijn huidige ADSL verbinding van KPN doet het prima (inclusief 1 wifi versterker) Het enige wat ik wil is van de 4 standaard aansluitingen op het modem, 14 aansluitingen maken. Het idee is dat ik vervolgens de TV modem inprik op de UTP aansluiting in de huiskamer, daarnaast oa een Apple TV, NAS, SONOS controller etc inprik. Boven zullen de connecties voornamelijk gebruikt worden voor het aansluiten van KPN wifi versterkers, en misschien op ten duur een 2e TV box. Voor telefoon wil de eerste ontvanger in de standaard modem telefoon poort prikken (blijft dus in de trapkast), waardoor de overige telefoons 'draadloos' worden.

Mijn vraag is nu; stel ik hang een switch tussen mijn modem en de rest van de verbindingen in (dus WAN -> Switch -> 14x UTP) gaat dit dan ook werken voor een TV aansluiting? Of is het dan echt nodig om met VLAN's in de weer te gaan?

Zo niet; zou het dan een optie zijn om de TV ontvanger rechtstreeks in de modem te prikken (UTP kabel in poort 1 in meterkast -> TV ontvanger in UTP aansluiting 1 in huiskamer) Om vervolgens alle andere aansluitingen wel via de switch te laten verlopen? (dus poort 2 -> Switch -> 13x UTP) Of ga ik dan issues krijgen met 2 verschillende netwerken oid?

Voornaamste dingen die ik doe met mijn netwerk: muziek streamen via Sonos, bestanden op en van NAS zetten, video's streamen vanaf nas met Raspberry Pi & Apple TV, Philips Hue bedienen, NEST Rookmelders en thermostaat bedienen, en uiteraard; standaard internet gebruik op 3 laptops en 2 iPhones.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen 🙂
Reputatie 7
Ik heb in mijn meterkast twee 8-poorts Netgear GS108Ev3 switches hangen. Die switches verzorgen de distributie van ons privé netwerk en mijn zakelijk netwerk via Cat6 naar alle uithoeken van de woning.
Waarom die Netgear switches?
1) Ondersteunen IGMP snooping waardoor TV streams alleen richting TV ontvangers doorgestuurd worden.
2) Ondersteunen meerdere vlans waardoor ik mijn privé en zakelijke netwerken over dezelfde netwerkkabels kan distribueren.
Ik heb in mijn meterkast twee 8-poorts Netgear GS108Ev3 switches hangen. Die switches verzorgen de distributie van ons privé netwerk en mijn zakelijk netwerk via Cat6 naar alle uithoeken van de woning.
Waarom die Netgear switches?
1) Ondersteunen IGMP snooping waardoor TV streams alleen richting TV ontvangers doorgestuurd worden.
2) Ondersteunen meerdere vlans waardoor ik mijn privé en zakelijke netwerken over dezelfde netwerkkabels kan distribueren.


OK, maar dat betekend dus dat ik wel met vlans in de weer moet? Plat gezegd komt mijn vraag er op neer of alles out the box (uiteraard na installatie van de switch) gaat werken, of dat ik dus vlans moet opzetten (en IGMP snooping?..) voor de TV box(en).

Bedankt alvast!

Reageer