Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

Toon eerste bericht

1253 reacties

Update: het probleem met opnames (3025) leek toch door Router te komen, ondanks IGMP proxy en snooping.
Nu de KPN box alleen direct aangesloten op Experiabox, werkt als een trein. Andere apparaten die daar ook staan nu via de Powerline (die liep ook al TP-Link C2), dat gaat prima (hoeft niet zoveel verkeer over en haal +/- 200Mbit)
Het is opgelost, mede door je hulp WJB!

De Netgear Router heb ik 2 dagen geleden ge-upgrade met firmware en sindsdien had ik problemen (van v1.1.0.3 naar v1.1.0.5). Ik dacht dat de instellingen niet meer goed waren tussen Netgear en Experiabox, en heb dus e.e.a. ingesteld. Door je bevestiging dat alles OK moet zijn, heb ik mijn router teruggeschroefd naar de v1.1.0.3 versie, en na reboot doet alles het weer. Dit stond niet vermeld bij Netgear en zelfs de router geeft aan een compatible release. Uiteindelijk had ik dit eerder moeten terugzetten, maar simpelweg niet in me opgekomen dat zoiets qua basis niet ondersteund is/werd.

Merci... en het is weer zoals het was!!
Reputatie 7
Ik heb zelf ook een tweede router achter mijn Experia Box en als die routers bij elkaar staan, dan is het geen enkel probleem om de netwerken van beide routers overal in jouw woning te krijgen mits je bereid bent switches te gebruiken die vlans ondersteunen.
Wifi accesspoints hebben veelal geen parental control functionaliteit.
Ik weet niet wat de UniFi AC Pro daarin doet.
Reputatie 7
Het kan ook via één kabel, maar dan moet je beneden en boven een switch plaatsen die vlans ondersteunt. Op vlan 1 kan je dan het netwerk van jouw Asus distribueren en op bijvoorbeeld vlan 2 het netwerk van jouw Experia Box t.b.v. jouw TV ontvanger boven.
Zelf gebruik ik ook switches met vlan ondersteuning om ons privé netwerk van de Experia Box en zakelijk netwerk van de tweede router te distribueren.
Reputatie 7
Klopt maar dan moet je wel vlans geconfigureerd hebben op die switches. Ik gebruik zelf switches van Netgear uit de ProSafe serie. (GS105Ev2 (5 poorts) en de GS108Ev3 (8 poorts)).
Onderstaand een voorbeeld van de vlan configuratie waarbij vlan 1 het lan van de Experia Box is en vlan 10 het lan van mijn zakelijke router.

Op poort 1 is de Experia Box aangesloten.
Op poort 2 is de WAN poort van mijn zakelijke router aangesloten.
Op poort 8 is een LAN poort van mijn zakelijke router aangesloten.

De huidige ITV app ondersteunt nog geen Chromecast, maar de nieuwe, die momenteel door 500 abonnees getest wordt, gaat dat wel doen. (Tenminste, dat heeft KPN beloofd.)
Dat scheelt je €5,- per maand omdat je dan geen tweede TV ontvanger nodig hebt. Het is zo dat alleen de SD zenders bekeken kunnen worden via de app en dat zal dan waarschijnlijk via die Chromecast niet anders zijn.
Voor de volledigheid (voor andere lezers), hier mijn configuratie:

Zie hier, NAT ingeschakeld: (zonder dit werkt het niet!)

En hier voor de zekerheid ook de config van de NAS:

Last but not least, moest ik óók de port forwarding activeren op de Experia Box. (ondanks dat de DMZ host ook was ingesteld!)

Reputatie 7
Zoals ook aangegeven in het openingsbericht van dit topic zal een TV ontvanger rechtstreeks of via een switch op de Experia Box aangesloten moeten worden.
Om een VPN verbinding met jouw NAS op te zetten heb je ook geen tweede router nodig, dat is gewoon een kwestie van de juiste port-forwardings op de Experia Box instellen om de VPN verbinding naar jouw NAS door te zetten.
Reputatie 7
abdel884 schreef:

wjb schreef:

abdel884 schreef:

@wjb Op de Experia box krijg ik wel de juiste snelheid binnen. maar als ik met de kabel mijn laptop met de netgear router verbind dan is het maximale 350 mbps. wat zou ik hieraan kunnen doen

Dat zou kunnen betekenen dat jouw Netgear R6400ac aan zijn max zit.

Hij moet 1750mbps aankunnen. wat zou het nog meer kunnen zijn denk je

Dat is natuurlijk niet waar, die 1750Mbps staat voor de bandbreedte die (theoretisch) via wifi beschikbaar is voor alle aangesloten apparaten tezamen. Dat wil absoluut niet zeggen dat die snelheid door één enkel device te halen zou zijn. Leuk detail daarbij is ook nog dat de WAN connectie sowieso al niet meer dan 1Gbps kan verstouwen.
Als je vanaf een bekabeld aangesloten PC minder dan 500Mbps haalt en je haalt met dezelfde PC bekabeld aangesloten op de Experia Box wel ongeveer 500Mbps, dan kan dat drie dingen betekeken:
1) De DMZ Host van de Experia Box laat niet meer door, maar dat zagen we eigenlijk alleen bij de V8.
2) De netwerkkabel tussen Experia Box en Netgear heeft veel demping. (Meet ook eens met de PC rechtstreeks aangesloten op de Experia Box via die netwerkkabel.)
3) De Netgear kan er niet meer doorheen persen en zit aan zijn max.
Reputatie 7
Jouw Linksys zou de Experia Box kunnen vervangen als jij een glasvezelverbinding hebt.
Als je een VDSL verbinding hebt dan is die Linksys daar niet voor geschikt, dan moet je een router hebben met ingebouwd VDSL modem.

Die Linksys zal je bij een VDSL verbinding dus achter jouw Experia Box moeten plaatsen en de te volgen stapjes staan in het openingsbericht van dit topic.
Reputatie 7
Galdor68 schreef:

Bij KPN wellicht niet maar via dsl bij Telfort wel degelijk hier nog een Link

Maar hier zitten we bij KPN, niet bij Telfort.
Ik hoop dat AVM ook met een configuratiewizard voor KPN (glas en DVSL) zal gaan komen.
Reputatie 7
Het stappenplan is bij die zin over de keuze tussen bridge mode of router mode al afgerond.
In alle vier de opties is de tweede router in router mode.
Beste wjb,

Ik heb daar inderdaad gevonden waarover je het hebt.
Echter is er door mij zoveel info verzameld dat ik door de bomen, met mijn zeer beperkte kennis, het bos niet meer zie.
Alles geprint en geprobeerd.
Als ik als provider XS4All in typ dan wordt de fritz inderdaad geinstalleerd.
Echter daarna worden er vragen gesteld die ik invul maar niet echt begrijp.
Ik dank je voor de tip.
Hoop er op een dag uit te komn.

dutch66
Reputatie 7
Edwin_Merks schreef:

Als ik naar bovenstaande omschrijving kijk kom ik er denk ik wel uit. Een ding is me echter nog niet helemaal duidleijk: Op welke poort van de switch in de meterkast wordt de NTU dan aangesloten? Die zie ik namelijk nergens terug.

De NTU blijft gewoon aangesloten op WAN poort van de V10 die in de meterkast hangt.
Reputatie 7
Je kunt prima zo'n AmpliFi-HD als DMZ Host achter de Experia Box plaatsen.
Als je een glasvezelaansluiting hebt, dan kan je ook overwegen om de telefonie bij een VoIP provider onder te brengen en de Experia Box vervangen door die AmpliFi-HD.
Hallo

Ik ga vanavond de TL-WR1043ND achter mijn expriabox aansluiten.

Zet hem dus boven op de zolder neer en wil hem dus gebruiken als tweede Wifi apparaat en als vaste aansluiting voor de Ps3.

Reden is dat mijn zoon dus op zolder met vaste verbinding wilt spelen online en dat we ook de wifi signaal willen uitbreiden ( verbeteren ) is nu slecht.

Maar volgende dingen wil ik dat kan:

- KPN TV ontvanger er geen last van heeft. ( ik denk aan static IP ? in de router) met 10.x nummers

- Alle apparaten in huis met elkaar kunnen communiceren

- SSID zelfde is maar dan op aparte kanalen.

Nu heb ik de stappen gelezen maar heb nog wel vragen

KPN Tv ontvanger:

=================

Ik lees in in je manual dat je de TV ontvanger uitgezonderd heb en nar een 10.x adres

Wij rezetten deze wel eens dus dan krijgt hij een nieuw ip adres.

Is dat altijd een adres in de 10 range of wordt dit door KPN experiabox gegeven of is het beter om die static Ip in te stellen in de Experiabox ?

Wil voorkomen dat ik weer dus probleem krijg dat de Tv ontvanger twee routers zit om een dhcp te ontvangen en dat vind hij niet leuk !.

Stap1 : eigen router configuratie.

Ik sluit toch eerst mijn router aan op de experiabox met vaste kabel.

( want anders zie hij toch de experiabox niet ).

In de Tp-link kan

DHCP settings

Als ik dit lees moet ik wel dus DHCP instellen maar dan op ander subnet

Dan is dat toch Enable DHCP:

Start IP Adress: 192.168.3.100

End IP Adress:   192.168.3.199

Default Gateway:192.168.2.254 ( is toch de Experiabox ? )

Primary DNS  ( wordt toch gegeven door KPN ?

Mijn doel is dus simpel:

Tweede draadloze router met zelfde SSID

Groetjes.

Hallo ik heb een experiabox v8 van kpn met een tp-link tl-wr1043nd erachter aangesloten.

Die dan met kabel naar mijn console's gaat.

Nu begrijp ik dat mensen problemen hebben met de v8 met services zoals xbl psn nintendo live etc,

wij hebben juist de glasvezel van kpn genomen zodat we beter online konden spelen maar we kunnen nu dus niks. 

kpn heeft mij tot nu toe nog niet willen helpen met dit probleem. Maar als ik het goed begrijp kan ik met deze stappen  gewoon online spelen op al mijn console's?

Ik heb het volgende gedaan

Xperiabox v8

start-lan-static dhcp         ip = 192.168.2.250 mac = 90-f6-52-a4-d3-2d

data-firewall-dmz             enabled dmz - client pc ip adress = 192.168.2.250

upnp = enabled

TL-WR1043ND

WAN ip adress = 192.168.2.1

LAN ip adress = 192.168.1.1

start ip adress = 192.168.1.100 

end ip adress = 192.168.1.199

upnp enabled

dmz disabled

Moet dit zo goed zijn?

Badge
Wat door studeren. Ik heb geen gameconsole problemen.

Ik had ze niet op de 787, Arcadyan of ZTE H220N..............

Ook geen VPN problemen. misschien maak ik het mezelf te makkelijk....

Dus niks tomato abled router nodig van paar honder dollar.

Hoi dat heb ik ook.

MEdiamarkt was hij nu 33 eurootjes :)

Werkt wel bij mij

Wel moetje op zolder reconnecten soms om ander ip te krijgen in de x.x.1.x range.

Alleen ik zit te dubben met wel of niet bridge.

Stel dat je bridge neems wordt het dan niet trager of is het alleen maar een Ip uitgave ?

HEb liever Bridge vanwege als kids naar boven lopen ip zelfde is

En zoon kan boven gewoon ps3 spelen 🙂.

Halo wjb.

Nog bedankt voor de antwoorden.

Nu klaagde mijn zoon dat als hij de playstation bedraad aansluit op mijn tweede route dan fifa soms wegvalt.

Als hij dus rechstreeks met de kabel op de experiabox zit dan heeft hij niet dat probleem.

De tweede router is netjes aangesloten bedraad op de experiabox. ZTE220.

Kan dat te maken hebben met niet andere Ip range in de router ?

of MTU.

Ik zou ook eigenlijk de ip range door de experiabox willen houden dus bridge zodat ik voor dhcp in de range van de experiabox geheel blijft.

Mijn zoon verplaats nog wel eens de  ps4 naar beneden en dan heeft hij een ander ip adres.

En hoe kan ik nuet met een URL de tweede router benaderen

Ik heb hem ingesteld op de .250 static adres zoals geadviseerd.

Groeten

Kun jij mij verder helpen met het volgende:

Ik heb een experiabox H220N versie V1.0.03 met daar achter een Apple Extreme als wifi router en als verlenger een Apple Express, dit geheel functioneert prima.

Nu wil ik een Wifi IP Camera aansluiten, daarvoor moet ik in de instellingen van de Camera kiezen voor de Extreme met een vast IP adres (voorbeeld) 10.0.1.190, ook dit werkt en kan ik de beelden belijken op diverse devices echter alleen binnen Wifi bereik van het subnet.

Wat ik zou willen is de camera beelden ook bekijken via internet.

Ik moet daarvoor een Port forwarding openzetten en dan gaat het mis, want op de experia box kun je alleen poorten koppelen aan een adres van de experiabox 192.168.2.xxx

Naast de wifi van de Apple routers, ook de wifi van de experiabox aanzetten zou kunnen (met gescheiden radio kanalen) maar is gevoelig voor storingen en interverrenties, daarnaast is het wifi bereik van de experia zeer beperkt.

Hoop dat je mij verder kunt helpen.

met een vriendelijke groet,

Ruud Rijkse

Beste Wjb,

Voor mijn klant in Diemen wil ik een andere router aanschaffen omdat nu de tweede router van KPN (Experia Box v8) ook problemen heeft met portforwarding. Deze wordt o.a. gebruikt voor VPN forwarding. Ik doe remote beheer en kan er nu niet meer bij erg vervelend dus. Met de oudere Experia Box hadden we ook problemen. 

Ze hebben een KPN zakelijk contract met ADSL+.

Er wordt enkel gebruik gemaakt van Internet (geen telefonie en/of televisie). Kan ik zonder problemen deze router vervangen door een Fritz!box 7490? Deze ondersteund o.a. ADSL2+.

Kan ik hun ADSL gegevens inzien/opvragen om de nieuwe router te configureren?

Alvast dank!

Mvg,

Edwin

Persoonlijk geef ik het de voorkeur om hem er niet achter,

maar er naast te hangen.

Staat hier: Uitleg 

Reputatie 7
Beide methoden hebben zo hun voor- en nadelen.

Het naast de Experia Box aansluiten is alleen mogelijk bij glasvezel en niet bij ADSL.

Als je geen telefonie en/of tv afneemt, dan kan je de router door een willekeurige ADSL2+ router vervangen.

Dank wjb!

Ze hebben een apparte ISDN-lijn voor telefonie en dus enkel internet over deze verbinding. Dan kan ik hem zonder problemen vervangen.

Weet je hoe ik achter de login-gegevens van KPN kan komen? Of wordt de Fritz!box net als de Experia box automatisch geconfigureerd?

Alvast bedankt voor je reactie. 

Zodra ik mijn ervaring heb zal ik die delen...

Mvg,

Edwin

Reputatie 7
Ik heb begrepen dat de login gegevens gelijk zijn aan

(MAC adres router}@direct-adsl met als wachtwoord KPN (of kpn).

Overigens heb ik op mijn kantoor ook een ADSL lijn (fallback) aangesloten op een Cisco 1811 en daarbij werken de login gegevens KPN met wachtwoord ook KPN ook.

Reageer