Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761435 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Reputatie 7
Krijg jij vanaf die command prompt response op een ping 8.8.8.8?
Waarom gebruik jij DNS servers van leaseweb en waar heb je dat ingesteld?
Hier is ie opnieuw met auto DNS.
Mijn broertje doet iets met servers en linux enzo. Daarvoor is dat ingesteld. Maar als het uitstaat krijg ik nog steeds geen verbinding.
Hier is de ping kan doelhost niet bereiken.
nog meer ideeën? Ik begin namelijk te denken dat de DCHP van de Experiabox niet goed functioneerd.
Reputatie 7
De DHCP server van de Experia Box functioneert prima.
Bij de DNS server hoort 192.168.2.250 niet opgenomen te zijn.
Ik heb bij DNS ook geen 192.168.2.250 ingesteld. Daar heb ik 192.168.2.254 staan.
Waarom maakt die dan geen verbinding? Ik heb alles ingesteld zoals het zou moeten.
Reputatie 7
Ik heb bij DNS ook geen 192.168.2.250 ingesteld. Daar heb ik 192.168.2.254 staan.
Waarom maakt die dan geen verbinding? Ik heb alles ingesteld zoals het zou moeten.
Toch zie ik in dat eerste screenshot 192.168.2.250 staan als DNS server.
Je bedoeld in die van de ipconfig? Ik heb op de asus bij DNS 192.168.2.254 ingesteld.
Dus waarom neemt die 192.168.2.250 dan als DNS? Wat op de Expria moet de DCHP samen met DMZ 192.168.2.250 zijn om naar de asus te linken.
Toch? of lees ik iets verkeerd ofzo?
Reputatie 7
Alles ziet er goed uit echter lijkt die Asus wat vreemds te doen met die DNS instellingen.
Kan je op de Asus instellingen t.a.v. DNS vinden?
Badge
I'm trying to post my own question about this (as a new topic), but I keep getting the error validation.user_login.ratelimit. Anyone know why this is?
Reputatie 7
Badge +30
Hi @Neo-X, that happens sometimes! Can you try to remove cache and cookies and try again please? If it still doesn't work, ask your question in this topic and we will move it so you'll get your own topic.
Goedenavond,

Ik heb alle stappen doorlopen zoals het in bovenstaande topic wordt beschreven en alles werkt prima, ben er zeer tevreden mee. Alles is zowel lokaal als extern goed benaderbaar en functioneert goed.

Mijn configuratie bestaat uit: KPN Experiabox V9 met hierachter een Asus RT-AC66U router.
Nu heb ik een vaag probleem met mobiele telefoons die zich op het WIFI netwerk bevinden van de Asus router. Op deze telefoons is alles benaderbaar in het netwerk en functioneert internet ook gewoon.
Apps zoals Facebook, Twitter, WhatsApp e.d. werken ook naar behoren.

Het enige probleem dat ik ondervindt is het openen van een mobiel bankieren app (SNS). Hij schijnt geen connectie op te kunnen stellen en geeft de foutmelding ''Geen netwerkverbinding''. De app functioneert wel op 4G en ook op het WIFI netwerk van de Experiabox.

Kun jij verklaren waar dit probleem vandaan komt? Ik vermoede eerst dat het WIFI netwerk te traag was en er hierdoor een time-out ontstond. Maar als ik de snelheid bekijk van de verbinding is hier niets mee aan de hand.

Graag hoor ik of je dit eerder hebt gehoord en/of hier een oplossing voor is.

Groeten,

Marc
Reputatie 7
Dat zou dan eigenlijk moeten betekenen dat de bankieren app van SNS niet tegen double natting kan. Misschien dat je dat eens bij de SNS bank moet informeren. Ik heb er in ieder geval niet eerder van gehoord en de app van ABN-Amro werkt gewoon wel met double nat.
Oké dan zou ik dit inderdaad eens na moeten vragen. Bedankt voor de snelle reactie.
Hoi.

Ik heb vandaag mijn netwerk naar KPN omgezet, en mijn eigen router (Linksys WRT1900ACS) achter de experiabox v10 geplaatst zoals aangegeven in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box". Nu blijkt dat elk apparaat dat ik (opnieuw) aansluit, zonder dat dit apparaat een IP reservering in mijn Linksys router heeft of zijn eigen vaste IP adres, een adres in het netwerk van de Experiabox krijgt (dus 192.168.2.xxx). Dus ipv de door mij gewenste adres in mijn eigen netwerk 192.168.1.xxx.

Omdat ik boven een 2e KPN TV ontvanger heb staan, heb ik mbv 2 netgear managed switches (GS105Ev2) een VLAN verbinding aangelegd van beneden naar boven waarbij ik VLAN 4 en 6 untag en tag afhankelijk van de port op de switch). Hoe dit te doen heb ik eerder op dit forum gelezen (topic "ITV en Internet via VLAN Scheiden"). Nu heb ik boven goed internet en goede TV ontvangst. Maar allleen dus nog bovenstaand probleem met uitgeven van de verkeerde IP's

Moet ik de DHCP server van de Experiabox uitztten, of iets veranderen in de settings van mijn Linksys router?
Reputatie 7
Staat die Linksys dan toevallig in bridge-mode?
Nee. De Linksys staat niet in bridge mode, maar gewoon in DHCP mode.
Reputatie 7
Kan je eens screenshots plaatsen van de WAN/Internet instellingen en en LAN/DHCP instellingen.
Je bedoelt op de linksys router, toch?
Zie hieronder...
Reputatie 7
Nu blijkt dat elk apparaat dat ik (opnieuw) aansluit, zonder dat dit apparaat een IP reservering in mijn Linksys router heeft of zijn eigen vaste IP adres, een adres in het netwerk van de Experiabox krijgt (dus 192.168.2.xxx). Dus ipv de door mij gewenste adres in mijn eigen netwerk 192.168.1.xxx...Bedoel je hier bekabeld aangesloten apparaten of via wifi aangesloten apparaten?

Kan je hier ook eens screenshots plaatsen van de "VLAN configuration" en "Port PVID" van beide Netgear switches.
Kan je ook aangeven op welke poort de Experia Box is aangesloten, op welke poort de Linksys en op welke poort de andere switch.
Screenshots attached.
Antwoorden op je vragen:
- bekabeld --> dan krijg ik een IP adres in de range van het netwerk van de Experiabox.
- Wifi --> lijkt goed te gaan. Voor laptop van mijn dochter wordt een goed IP adres uitgegeven, ook al is die niet reserved in mijn router settings, en ook niet fixed op de laptop zelf

Aansluitingen switch 1 (beneden)
- Linksys aangesloten op port1
- Experia Box aangesloten op port2
- Andere switch aangesloten op port5

Aansluitingen switch 2 (zolder)
- Rest van mijn netwerk (unmanaged switch) op port 1
- IPTV op de slaapkamer op port2
- Switch van beneden op port 5
Reputatie 7
Ok, dan is het me duidelijk waarom je op bekabeld aangesloten apparaten IP adressen uit de range van de Experia Box krijgt.
Gooi op beide switches vlan 4 en vlan 6 weg, die hebben we niet nodig. Maak op beide switches vlan 2 aan.

Zet de PVID op 2 bij de poorten waar de Experia Box en de TV ontvangers op aangesloten worden. Op alle andere poorten blijft de PVID op 1 staan.
Zet vlan 2 untagged op de poorten waar de Experia Box en de TV ontvangers op aangesloten worden. Op deze poorten wordt vlan 1 niet gekoppeld.
Zet op alle andere poorten vlan 1 untagged.
Zet op poort 5 van beide switches vlan 2 als tagged.

Nu zou alles moeten werken. ☺️

Let op: De switches moeten ook beheerd gaan worden vanaf een PC aangesloten op de Linksys.
Dank voor je snelle reply.

Dat is de configuratie zoals ik het had ingesteld toen de overgang vanmiddag plaatsvond. Initieel leek dit goed te werken, totdat ineens (na ongeveer een 1/2 uurtje) mijn netwerk snelheid in elkaar stortte. Volgens de installateur van de KPN kwam dat door een dubbele loop van VLANs. Daarna ben ik op de VLANs van de KPN gaan zitten (4 en 6 dus). Toen was mijn probleem opgelost...

Zal het het toch nog eens gaan proberen 😅
Thanks! Heb het werkend. Enige verschil dat ik opmerk tov mijn originele config is dat ik toen op port 5 van beide switches zowel VLAN1 als VLAN2 op tagged had staan. Nu heb ik alleen VLAN2 op tagged staan, zoals door jou aangegeven.

Ik hoop dat het allemaal blijft werken. In ieder geval hartstikke bedankt tot zover 👍🏻 👍🏻 👍🏻 .

Als mijn internet snelheid alsnog (weer) instort laat ik het wel weten...

Laatste vraag: ik heb IGMP snooping aangezet op VLAN2. Ik neem aan dat dat OK is, en ik op deze manier het multicast verkeer over mijn kabel naar boven beperk tot alleen de momenten dat de TV ontvanger boven ook aanstaat?
Reputatie 7
Aangezien jij vlan 2 alleen voor ITV gebruikt, hoeft IGMP snooping niet aan te staan en al helemaal niet als er maar 1 TV ontvanger is aangesloten.
Aan de andere kant kan het ook helemaal geen kwaad en zou ik IGMP snooping gewoon aan laten staan op vlan 2.
Reputatie 6
Goedenavond wjb - @wjb!

Precies het topic - leuke opening in je OP - waar ik naar zocht, met name door al jouw kennis van de Experia Box. Ik zal je OP eens goed nader bestuderen.

Ik ben een Ubiquiti UniFi netwerk - wegens ouderdom van mijn huidige hardware en dus aan vervanging toe - aan het opzetten, ja inderdaad niet echt PnP!

Wel leuk en interessant om te doen! 😎

Reageer