Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 760394 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Door dit topic (top!) heb ik ook een eigen subnetwerk met een eigen TP-Link C5 router en C2 router (bridged mode) aan de praat gekregen. Deze hanteert eigen ip range 10.0.0.x en zo kan ik gebruik maken van eigen DNS, goed wifi bereik (5GHz) en meer inzicht in eigen netwerk.

Probleem: code 3025
Enige probleem wat nu resteert en ik niet zeker weet of het met deze configuratie te maken heeft, maar sinds de wijziging heb ik probleem met bekijken KPN opnames (error 3025) en On Demand (systeem tijdelijk niet beschikbaar). Gek genoeg werkt Netflix via de KPN box wel prima (net als regulier TV kijken)

Wat zou dit kunnen zijn? KPN box direct op de Experiabox aansluiten zou een extra kabel vergen (hier lopen nu nl ook. Hue en Sonos overheen, die zouden dan in ander subnet als Wifi hangen)

Configuratie:
- Experiabox v9 (192.168.2.254)
--- TP-Link C5 (10.0.0.250, WAN via DHCP: 192.168.2.250 - IGMP Proxy aan, DHCP aan, NAT aan)
------ Netgear switch in huiskamer (stond hier altijd al)
--------- KPN ipTV(enige TV box)
--------- Andere apparaten (Philips Hue, PS4, Sonos)
------ NAS (10.0.0.200)
------ TP-Link C2 (10.0.0.225, bridged wireless AP, IGMP snooping aan)
--------- PC
--------- PS4

NB. Net nog even geprobeerd om de kabel waar KPN TV op zit direct op Experiabox te hangen, maar dat werkt ook niet.
Update: het probleem met opnames (3025) leek toch door Router te komen, ondanks IGMP proxy en snooping.
Nu de KPN box alleen direct aangesloten op Experiabox, werkt als een trein. Andere apparaten die daar ook staan nu via de Powerline (die liep ook al TP-Link C2), dat gaat prima (hoeft niet zoveel verkeer over en haal +/- 200Mbit)
Bij mij thuis krijg ik de router achter de ExperiaBox v10 niet aan de praat. Ik heb volgens mij alles volgens het boekje gedaan, maar ik heb geen internet. Alles heeft gewerkt voor 1 jaar totdat ik gisteren een router upgrade deed. Sindsdien heb ik geen internet meer en krijg ik het niet aan de praat.

Mijn setup is als volgt: De experiabox en de TV zijn rechtstreeks verbonden en dit werkt naar behoren. Daarnaast heb ik een eigen thuisnetwerk voor WIFI, DHCP, NAS, etc. Daarom heb ik de Experiabox heb met een LAN-WAN verbinding aangesloten op mijn thuisrouter (Netgear WNDR3700). De experiabox is teruggezet naar fabrieksinstelling, en geconfigureerd volgens de instructive op dit fora. Dus.: DMZ instelling op 192.168.2.200, uitschakelen van poortforwarding, en een binding profiel naar de thuisrouter (Netgear WNDR3700) op hetzelfde IP nummer.

De thuisrouter draait op zijn eigen DHCP. De router zelf heeft IPnummer 100.100.1.1. De DHCP range loopt 11-253. Al mijn apparatuur krijgt netjes IP, WIFI, etc. Maar als ik naar internet wil gaan dan werkt dit niet. Wat zie ik over het hoofd?
Reputatie 7
Kan jij eens screenshots plaatsen van de DHCP binding t.b.v. de Netgear en van de WAN instellingen van de Netgear.

Als jij in een commandprompt een "ping www.google.com" doet, wat is dan het resultaat?
En wat als jij een "ping 8.8.8.8" doet?
Hi WJB, natuurlijk en zie hieronder...


De EB DHCP setting


De EB DMZ setting, met hetzelfde IP


Mijn thuisrouter (netgear WNDR3700) overzicht


Mijn thuisrouter (netgear WNDR300) WAN/Internet instelling


Mijn thuisrouter (netgear WNDR3700) LAN instelling


PING google & PING 8.8.8.8
C:\Users\nly16679>ping www.google.nl

Pinging www.google.nl [209.85.203.94] with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 209.85.203.94:
Packets: Sent = 2, Received = 0, Lost = 2 (100% loss),
Control-C
^C
C:\Users\nly16679>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 1, Received = 0, Lost = 1 (100% loss),
Control-C
^C

IPCONFIG
Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
Physical Address. . . . . . . . . : D4-25-8B-2F-B2-5F
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::4c70:32d3:3246:1d43%4(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 100.100.1.16(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Tuesday, January 16, 2018 22:15:49
Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, January 17, 2018 22:15:49
Default Gateway . . . . . . . . . : 100.100.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 100.100.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 81012107
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-21-E6-92-08-80-CE-62-21-4C-B5
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 100.100.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
Reputatie 7
Ik zie eigenlijk zo één twee drie niets vreemds behalve dat je een IP range gebruikt die eigenlijk niet voor LAN doeleinden gebruikt mag worden.
IP ranges voor LAN zijn:
- 10.x.x.x
- 192.168.x.x
- 172.16.x.x t/m 172.31.x.x

De reeks 100.x.x.x is eigenlijk niet correct, maar dat kan mijns inziens ook niet de oorzaak zijn. Toch zou ik je willen vragen de IP range van het LAN van de Netgear te veranderen in een 10.x.x.x range.
Dank je, en het is fijn om te lezen dat het eigenlijk zou moeten werken...

Vanavond zet ik de IP range om naar 10.x.x.x. Daarnaast ga ik ook de Netgear weer downgraden of een andere router gebruiken. Het euvel gebeurde toen ik een firmware upgrade uitvoerde. Ik had gisteren de 192.168.x.x range ook gebruikt met zelfde resultaat.
Ik houd je op de hoogte..., maar goed om te lezen dat de setup an sich zou moeten werken.
Het is opgelost, mede door je hulp WJB!

De Netgear Router heb ik 2 dagen geleden ge-upgrade met firmware en sindsdien had ik problemen (van v1.1.0.3 naar v1.1.0.5). Ik dacht dat de instellingen niet meer goed waren tussen Netgear en Experiabox, en heb dus e.e.a. ingesteld. Door je bevestiging dat alles OK moet zijn, heb ik mijn router teruggeschroefd naar de v1.1.0.3 versie, en na reboot doet alles het weer. Dit stond niet vermeld bij Netgear en zelfs de router geeft aan een compatible release. Uiteindelijk had ik dit eerder moeten terugzetten, maar simpelweg niet in me opgekomen dat zoiets qua basis niet ondersteund is/werd.

Merci... en het is weer zoals het was!!
Ik ben voornemens om een WiFi Router te gaan kopen. Deze moet eigenlijk de gehele functionaliteit van de Experiabox overnemen op het telefoonverkeer na. Hieronder heb ik een afbeelding van de gewenste layout van het netwerk opgenomen.



Zoals te zien is hangt er een NAS aan het netwerk welke ik van extern wil kunnen benaderen. Tevens zijn er twee ITV ontvangers opgenomen in het netwerk. De ene komt aan de nieuwe router te hangen en de tweede hangt aan een unmanaged switch.

Alle apparatuur op het moet de NAS kunnen bereiken. Verder wil ik controle hebben over de apparaten die aan het internet hangen. Ik wil op ieder gewenst moment de internetverbinding van apparatuur kunnen blocken en ook op bepaalde tijden. Ik wil namelijk niet dat de kinderen na 21:00 op internet kunnen bijvoorbeeld.

Ik zit er zelf aan te denken een Asus RT-AC68U te kopen.

Zijn al mijn ideeën technisch mogelijk met de apparatuur die ik voor ogen heb en is dit in te stellen zoals in de openingspost staat?
Reputatie 7
De ITV ontvangers zullen rechtstreeks of via een switch met de Experia Box verbonden moeten worden, deze zullen niet goed werken achter een tweede router. Zie de optie "Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers" in het openingsbericht.
Mocht je geen aparte netwerkkabels voor de ITV ontvangers kunnen trekken, dan moet je switches gebruiken die vlans ondersteunen zoals de Netgear GS105Ev2. Hier heb je er in jouw opzet dan twee van nodig.

De overige functionaliteit is geen enkel probleem zolang je de eigen router maar als DMZ Host van de Experia Box definieert.
Hmmm, dat is wel jammer. Maar ik had inderdaad al het vermoeden dat het niet zou gaan werken. Dan kan ik beter kiezen voor een AP met de functionaliteit van parental control. De overige zaken kan ik ook wel regelen via de EB. Er is helaas geen mogelijkheid om de tweede ITV box rechtstreeks aan te sluiten.

Zou de UniFi AC Pro AP goed werken achter de EB en de parental control functies hebben zoals ik wens?
Reputatie 7
Ik heb zelf ook een tweede router achter mijn Experia Box en als die routers bij elkaar staan, dan is het geen enkel probleem om de netwerken van beide routers overal in jouw woning te krijgen mits je bereid bent switches te gebruiken die vlans ondersteunen.
Wifi accesspoints hebben veelal geen parental control functionaliteit.
Ik weet niet wat de UniFi AC Pro daarin doet.
Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn eigen router met de ExperiaBox v8. De problemen zijn ontstaan toen ik vorige week mijn ExperiaBox moest resetten naar fabrieksinstellingen (knopje achterop 10 secondeni ngedrukt houden) van KPN. Omdat ze ontkenden dat er een storing was. Echter bleek toch dat er een storing was, dus alles voor niks.

Ik ondervind nu het probleem dat ik bij sommige websites de "ERR_CONNECTION_RESET" melding krijg. Deze melding krijg ik bijvoorbeeld op www.knab.nl en op www.tui.nl maar niet op geenstijl.nl of tweakers.net.

Door de fabrieksinstellingen resetten is er vast ergens iets geks komen te staan. M.i. heb ik alles gedaan zoals in de beschrijving. Het probleem bestaat zowel via kabel als via WIFI. Ik gebruik een Netgear Nighthawk r7000.
Hieronder wat screenshots.

Reputatie 7
Dat knab.nl niet op pings reageert is prima, we zien veel vaker dat servers niet op pings reageren.

Heb je jouw eigen router als DMZ Host van de Experia Box ingesteld?
Doe op die PC een een ipconfig /flushdns.
Geeft dat een ander resultaat?
Ja de router IP staat als DMZ en staat ook aan. Het ligt niet aan de PC... Want het zelfde probleem bestaat op 2 iphones, een ipad, een macbook en een dell laptop. Ik heb het wel geprobeerd, maar mag niet baten.

De zelfdes sites werken ook niet, en als ik dan naar 4g switch laden de webpagina's wel. Heel vreemd gedraag. Het lijkt erop dat bepaalde HTTPS request worden tegengehouden/verkeerd worden gerouteerd.
Reputatie 7
Dat zou dan nog kunnen duiden op een corrupte DNS cache op de Experia Box of eigen fouter.
Wat gebeurt er overigens als je de PC rechtstreeks op de Experia Box aansluit?
Reputatie 7
Badge +9
Hmmm, dat is wel jammer. Maar ik had inderdaad al het vermoeden dat het niet zou gaan werken. Dan kan ik beter kiezen voor een AP met de functionaliteit van parental control. De overige zaken kan ik ook wel regelen via de EB. Er is helaas geen mogelijkheid om de tweede ITV box rechtstreeks aan te sluiten.

Wij hebben ook de Asus RT-AC68U en is een prima apparaat! 🙂 Kun je de TV ontvangers toevallig niet rechtstreeks aansluiten op de Asus RT-AC68U? Binnen de Asus RT-AC68U is het namelijk mogelijk om poort 3 en 4 te configureren voor ITV doeleinde. Zo hebben wij alleen poort 4 in gebruik voor ITV. (kan dan geen internet overheen!)

We gebruiken de Asus RT-AC68U gewoon als 'normale' router en levert zijn eigen IP Adressen uit.

We kunnen prima TV kijken via LAN poort 4 van de ASUS en alle diensten werken.
Dat zou dan nog kunnen duiden op een corrupte DNS cache op de Experia Box of eigen fouter.
Wat gebeurt er overigens als je de PC rechtstreeks op de Experia Box aansluit?


Rechstreeks op ExperiaBox is geen probleem meer. Ik zie nu overigens dat ik als de PC rechtstreeks aansluit op de experiabox dat ik een DNS suffix krijg en bij mijn eigen router niet. Kan dat het zijn?
Dat zou dan nog kunnen duiden op een corrupte DNS cache op de Experia Box of eigen fouter.
Wat gebeurt er overigens als je de PC rechtstreeks op de Experia Box aansluit?


Ik heb het probleem gevonden. Als ik namelijk de DMZ functionaliteit uitschakel op de EB werkt alles weer. Vervolgens heb ik portforwarding toegepast op de poorten 1-65000 naar mijn router ip. Websites werken weer en ook kan ik mijn services/servers intern benaderen (NAS, PLEX, etc)
Reputatie 2
Asus router rt-ac51u koppelen aan Experiabox V10

01 Heb mijn Experiabox V10 terug gezet naar fabrieksinstellingen.
02 Wifi SSID aangepast van Experiabox V10
03 Open DNS geactiveerd op Experiabox V10
04 Asus router geactiveerd met aansluiting op WAN poort
05 DHCP binding gemaakt met Mac-adres Asus op router Experiabox V10
06 DMZ geactiveerd op Experiabox V10





Nu krijg ik de melding op Asus router: "The WAN IP is not the external IP. External IP-based services will not work."

Hoe los ik dit probleem op, wil mijn router ook extern kunnen benaderen?
Reputatie 7
Badge +9
Nu krijg ik de melding op Asus router: "The WAN IP is not the external IP. External IP-based services will not work."

Hoe los ik dit probleem op, wil mijn router ook extern kunnen benaderen?


Dat hoort prima te werken 🙂 zelf heb ik ook een ASUS ingesteld doormiddel van DMZ. Kun je het volgende beantwoorden:

1) Heeft de ASUS echt het IP Adres die je hebt ingesteld bij DHCP binding en DMZ?
2) Heb je portforwarders gemaakt op de ASUS? Werken deze wel vanaf buitenaf?
3) Werkt het internet via de ASUS wel of niet?
4) Staat de ASUS in router mode?

Gaat het echt alleen om het extern benaderen van de ASUS? waarom zou je dat bijvoorbeeld niet via een VPN tunnel doen? Dat is immers 'veiliger' dan dat hij voor iedereen openstaat en je alleen nog maar een gebruikersnaam + wachtwoord hoeft in te vullen.
Reputatie 2
Zie hieronder, foutje ...
Reputatie 2
Hierbij de antwoorden (en aanvullende vragen):
1 WAN IP asus is inderdaad afwijkend namelijk, 192.168.2.5, zie afbeelding Kan ik het WAN IP ook vastzetten?
2 Geen portforwarders aangemaakt.
3 Ja. getest met smartphone
4 Ja, router mode denk ik, kan ik dat ergens checken?

Reputatie 7
Het WAN IP adres kan je vast zetten door een DHCP binding op de Experia Box te maken voor het MAC adres van de WAN poort van de Asus.
Als je bij de DHCP binding een ander IP adres gebruikt dan de huidige 192.168.2.5, dan moet je daarna de Asus opnieuw opstarten.
Reputatie 2
Reset lost niets op. Wat nu? Of moet ik bij DHCP Binding een ander IP adres n.l. 192.168.2.5 invullen? Of kan ik het IP adres van mijn Asus router ergens vastinstellen? Zo ja, welk ip adres en welk subnetmask?

Reageer