Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761456 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Reputatie 7
Plaats een een screenshot van de DHCP binding die je op de Experia box gemaakt hebt voor de Asus.
Is het daar gebruikte MAC adres exact het MAC adres van de WAN poort van de Asus?
Reputatie 2
Hierbij de screenshots.



Reputatie 7
Je gebruikt in de DHCP binding dus niet het MAC adres van de WAN poort, maar die van de LAN poort en dat gaat niet werken.
Wat is het MAC adres van de WAN poort van de Asus?
Gebruik die bij de DHCP binding en niet die van de LAN poort.
Als je dat MAC adres niet op de Asus kunt vinden, dan kan je deze ook topzoeken in de DHCP cliënt list. (Status -> Geavanceerd -> meest rechter tabblad na gebruik pijltje naar rechts)
Reputatie 2
Heb het MAC adres op de achterkant van de router gevonden. Neem aan dat dat de juiste is. Zal nu de router uit en aan zetten.
Reputatie 2
Krijg de melding op Asus router: "The WAN IP is not the external IP. External IP-based services will not work." nog steeds. Ook andere melding bij DDNS.

Reputatie 7
De melding dat het IP adres geen external IP adres is zal je ook niet wegkrijgen omdat het WAN IP adres in de LAN reeks van de Experia Box ligt. Die DDNS melding zal je gewoon moeten negeren.
Volgende week komt bij mij de monteur langs om alles aan te sluiten. Nu zit ik me net even een beetje in te lezen, maar het IPTV gedeelte is me niet helemaal duidelijk.

Nu heb ik mijn Ziggo modem deze zit direct aan mijn Asus router (rt ac68u?). Deze router is de basis van mijn thuis netwerk. Deze zou ik graag in Router modus gaan gebruiken straks met KPN. Ik gebruik veel de VPN server die de Asus router bied en ik verwacht een stabielere en snellere wifi verbinding met de Asus.

Ik heb nu echter 1 enkele cat6 kabel naar boven lopen. Deze kabel zal ik voor mijn gewone LAN moeten blijven gebruiken. Boven staat weer een acces point (oude Asus router als switch rt n66u), nas, camera's enz... Kan ik via deze kabel ook IPTV naar boven krijgen?

TV1 staat beneden naast het modem van KPN. TV2 staat boven.

Als ik mijn Asus router die direct op de EB komt op bridge modus zou zetten, zou ik tv kunnen kijken via de acces point boven verwacht ik. Maar ik zou graag de functies willen blijven gebruiken die Asus mij bied.

Moet er echt een 2e kabel komen voor die ene tv boven? Wat is jullie advies?

Bedankt!

ps deze link heb ik gelezen
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Reputatie 7
Het kan ook via één kabel, maar dan moet je beneden en boven een switch plaatsen die vlans ondersteunt. Op vlan 1 kan je dan het netwerk van jouw Asus distribueren en op bijvoorbeeld vlan 2 het netwerk van jouw Experia Box t.b.v. jouw TV ontvanger boven.
Zelf gebruik ik ook switches met vlan ondersteuning om ons privé netwerk van de Experia Box en zakelijk netwerk van de tweede router te distribueren.
Dus beneden komt dan EB op poort1 en de Asus op poort2. De kabel naar boven komt dan op poort3

Boven.. Kabel van beneden poort1, Tv poort2 en accespoint Asus poort3.

Deze switches zijn dan via een interface weer te benaderen of zo?

Ik ben vrij onbekend met deze materie

Even over een andere boeg... De tv boven staat amper aan. Kun je met de app van KPN ook naar Chromcast casten?

ps bedankt voor je reactie!
Reputatie 7
Klopt maar dan moet je wel vlans geconfigureerd hebben op die switches. Ik gebruik zelf switches van Netgear uit de ProSafe serie. (GS105Ev2 (5 poorts) en de GS108Ev3 (8 poorts)).
Onderstaand een voorbeeld van de vlan configuratie waarbij vlan 1 het lan van de Experia Box is en vlan 10 het lan van mijn zakelijke router.

Op poort 1 is de Experia Box aangesloten.
Op poort 2 is de WAN poort van mijn zakelijke router aangesloten.
Op poort 8 is een LAN poort van mijn zakelijke router aangesloten.

De huidige ITV app ondersteunt nog geen Chromecast, maar de nieuwe, die momenteel door 500 abonnees getest wordt, gaat dat wel doen. (Tenminste, dat heeft KPN beloofd.)
Dat scheelt je €5,- per maand omdat je dan geen tweede TV ontvanger nodig hebt. Het is zo dat alleen de SD zenders bekeken kunnen worden via de app en dat zal dan waarschijnlijk via die Chromecast niet anders zijn.
Bedankt voor de uitleg!
Dag,

Ik heb boven op zolder 1 aansluiting van bekabeld internet. En dit levert me aardig wat problemen op met WIFI en KPN HD tv ontvanger.

Boven op zolder aansluiting van Internet, daarin gaat een internet kabel naar de Netgear ProSAFE GS105 - Switch, in die Switch zitten interkabels van KPN Hd tv ontvanger en van de Computer en nog een EnGenius Multi-Function 7 + 1 AP. Deze EnGenius heb ik zo ingesteld dat hij zeg maar zijn eigen WIFI heeft.

Maar nu komt het, als ik mijn HD tv ontvanger aanzet zend de EnGenius geen WiFi meer uit. En ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is en dat iemand mij kan helpen. Ik heb namelijk geen idee hoe dit allemaal werkt. Heb wel dit hele forum door gelezen maar ik kom er maar niet uit.

Mvg,

Mark
Reputatie 7
Is die switch een GS105 of een GS105Ev2?
De reden is namelijk IGMP snooping, die moet op de switches aan staan om te voorkomen dat de TV stream (IGMP multicast) op alle poorten van de switch doorgestuurd wordt en zo ook door jouw Engenius via de wifi verzonden gaat worden. Daardoor wordt de wifi zender van de Engenius zo zwaar belast dat er nauwelijks nog ander (Internet) verkeer mogelijk is.
Bedankt voor je reactie :)

Ja het is een GS105,

Dus als ik de GS105Ev2 haal, zouden die problemen er niet zijn? Of moet ik dan nog wat instellen?
Badge
Hallo,
Naar aanleiding van wat hier allemaal staat is het mij gelukt om mijn TPLink AC3200 draaiende te krijgen, alles functioneert prima. Ik zit alleen met één vraagje. Volgens mij is het niet goed om op beide routers DHCP ingeschakeld te hebben. Ik heb alles via mijn AC3200 lopen, alleen de tvboxen van KPN heb ik via DHCP van de Experiabox lopen, dus daarom is DHCP van de Experiabox nog aan, of zou ik er beter aan doen om de tvboxen (3) via de AC3200 te laten lopen en dan alles van de Experiabox afsluiten. Het liefste zou ik het laten zoals nu, maar ik heb dus ergens gelezen dat 2 DHCP uitgiftes kan gaan conflicteren.
Wie weet wat ik het beste zou kunnen gaan doen.
Camthelion
Reputatie 7
De TV boxen kan je niet via de AC3200 laten lopen, die moeten op de Experia Box aangesloten blijven.
Twee DHCP servers voor hetzelfde subnet is inderdaad niet gewenst echter dat is hier niet het geval.
Het subnet achter jouw AC3200 is een andere dan die van jouw Experia Box en beide subnets hebben hun eigen DHCP server, niets mis mee.
Badge
Bedankt voor je goeie raad. Dankzij jullie is het mij eindelijk gelukt en het loopt allemaal perfect, nogmaals bedankt. Het was gewoon een kwestie van goed lezen en proberen.
Succes.
Camthelion
Ik heb een AC-5300 gekocht en achter mijn Experia Box V9 geplaatst als router. In de Experia Box heb ik mijn nieuwe router als DMZ aangegeven. Op zolder heb ik nog een RT-N66U staan en deze heb ik gekoppeld aan mijn AC-5300 router en als AP ingesteld. Mijn settop boxen voor de TV connect ik direct op de Experia Box, de rest van mijn netwerk apparaten zitten aangesloten op het AC-5300 en gebruiken het subnet 192.168.1.x (standaard voor de router)

De aanschaf van deze router is tweeledig: een betere wireless verbinding en het maken van een verbinding met een VPN service. In mijn geval NordVPN. Om dit juist in te stellen heb ik de volgende handleiding doorgelopen: https://support.nordvpn.com/#/Connectivity/Router/1047410562/How-to-configure-AsusWRT.htm. Mijn setup is een klein beetje anders omdat de AC-5300 met Fusion VPN komt, echter de NordVPN heb ik als standaard VPN ingesteld, hierdoor communiceren alle apparaten via VPN met de buitenwereld.

Nu heb ik overal uitgaand internet en ik ben beschermd volgens NordVPN. Wat nu nog niet lukt is om ook inkomend verkeer te routeren naar mijn Synology voor het hosten van mijn website en Mumble. Hoewel ik vanuit mijn interne netwerk, deze twee services kan aanroepen, blijkt dit van verkeer van buiten niet te lukken. Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd heb gezien, of gaat dit überhaupt niet lukken in mijn huidige setup?
Badge
Rode Beer, bedankt voor deze info, want ik denk er ook over om VPN te gaan gebruiken en de uitleg van jou kan ik hierbij goed gebruiken. Wil je mij op de hoogte houden hoe je dat gaat doen met de Synology, want ik heb er twee, maar ik heb de eerstkomende weken geen tijd om mij hierin te gaan verdiepen. Dus mocht jij iets vinden daarover dan hou ik mij aanbevolen. Bedankt en succes.
Ik heb trouwens de AC 3200 aangeschaft in de tijd dat ik nog bij Ziggo zat en toen met hun spul een slechte doorgifte had. Ik ben het bij KPN gaan gebruiken vanwege de betere draadloze verbindingen en de betere contacten met apparaten in mijn Netwerk, wat door het gebruik van de AC 3200 enorm verbeterd is.
Reputatie 4
Badge +2
Ik begrijp dat je een client VPN gebruikt op de WAN poort van de AC-5300.

Dan lijkt het me logisch dat inkomend verkeer niet werkt, immers alle ingaand en uitgaand verkeer loopt via de VPN server van NordVPN. En dan zal het zowel via het WAN IP adres van de Experiabox als via het IP adres dat je van NordVPN krijgt niet werken. Tenzij de router de mogelijkheid heeft om verkeer van specifieke apparaten (in dit geval de Synology) niet via de VPN verbinding te sturen. Ik weet niet of deze router dat kan.

Oplossing: de Synology rechtstreeks op de Experiabox aansluiten.
@jrxs4all dank voor je reactie. Ik was er al een beetje bang voor. Gelukkig heeft de AC-5300 de beschikking over VPN Fusion. Hierdoor kan ik mijn Synology direct aan het internet koppelen in plaats van direct aan de Experia Box. Hiedoor kan ik gebruik blijven maken van de uitgebreidere security settings die de ASUS router geeft.

Helaas heb ik sinds vandaag ook issues met Netflix, zij geven aan dat ik gebruik maak van VPN (wat niet gelogen is) en dat ik daarom niet kan streamen. Voor meer informatie zie de onderstaande link: https://help.netflix.com/nl/node/277.

Echter volgens NordVPN zou er geen probleem moeten zijn bij het gebruik van hun service in combinatie met Netflix in Nederland. http://support.nordvpn.com/#/path/1047407532. Dit lijkt dus niet meer waar te zijn. Ook hiervoor heb ik een device weer om de VPN heen moeten laten verbinden.

Ook met sommige games lijk ik door het gebruik van de VPN wat issues te hebben wanneer ik fungeer als host. Mijn conclusie is dat een VPN in theorie mooi lijkt om je privacy te waarborgen, maar dat er nog wel wat praktische hordes te nemen zijn.
Reputatie 7
Daar komt bij dat zo'n VPN maar schijnveiligheid biedt.
De communicatie tussen de VPN server van de VPN provider en de uiteindelijke host/site die jij benadert is net zo "unsecure" als zonder die VPN verbinding. Wat dat betreft is het gebruik van zo'n VPN verbinding dus niet echt zinvol.

Wat je er wel mee bewerkstelligt is een hogere privacy doordat je jouw eigen publieke IP adres niet prijsgeeft aan de partij waarmee je communiceert.

De downside van VPN verbindingen is dat deze een behoorlijke impact kunnen hebben op de snelheid van jouw verbinding. Het is een zeer zwaar rekenproces om al die datapakketjes en encrypten en decrypten.

We zien ook steeds meer partijen die "copyrighted" materiaal aanbieden verbindingen via die VPN providers blokkeren.
Badge
beste allemaal ,

ik ben sinds kort ook even aan de game issues met de ps4 en switch aan de gang gegaan de swtup was een exp box v8 , daarna v9, en een v10 dit alles geen goed resultaat toen de knoop doorgehakt en een losse router gekocht de asus rt ac 88 u , na ongeveer 10 minuten rommelen met vlan’s en passwords is het volgende een feit.

mijn netwerk begint nu vanaf glasvezelkastje muur -> asus ac88u -> diverse apperatuur alles werkt ,zelfs de ip tv heeft een eigen poort op de router met een vlan en beeld blijft aan zonder haperingen.

conclusie het is mogelijk om de gehele experia box eruit te gooien het enige wat je zal missen (en dat hadden we toch niet is telefonie) verder viel me op met speedtest dat mn 430 mb/s nu ineens een 640 mb/s is geworden dus ik ben erg dik tevreden zal binnenkort een schema posten als kpn hier geen bezwaar tegen heeft.
Reputatie 7
Maar waarschijnlijk werkt MeerTV niet meer op jouw TV ontvangers, klopt dat?
Badge
Maar waarschijnlijk werkt MeerTV niet meer op jouw TV ontvangers, klopt dat?

jawel hoor gewoon pportje toegewezen in de router en vlan op die vd tv , internet is 1 uit het hoofd en tv 3 of 4 maar als je de vlan daarop zet kan net zonder issues.
zie foto voor de settings ik ga niet de hele procedure uitleggen eerst wil ik dat kpn zegt het mag want ik wil geen boze kpn omdat ik hun box eruit haal en vervang door eigen router.
Edit: ]foto is van de oude router (bios zelfde maakt niet uit maar ben nu niet thuis dus kan even geen screen shot maken) deze stond nog op de ipad 🙂 ik heb nu een 5300 gaming

Reageer