Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761343 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Reputatie 7
Je zit hier toch echt in het verkeerde topic.
Dit topic gaat over het plaatsen van een tweede router ACHTER de Experia Box en, zoals eerder gezegd, is jouw Fritz!Box 7490 ongeschikt om als tweede router achter de Experia Box te plaatsen, het is immers een VDSL modemrouter.
Helaas lukt het ook nog niet om de Experia Box te vervangen door die Fritz!Box omdat daarvoor de benodigde configuratiegegevens nog niet vrijgegeven zijn door KPN.

Er zit dus voor nu niets anders op dan die VoIP account op een VoIP ATA te plaatsen en daar de telefoon op aan te sluiten, of gebruikte je dect rechtstreeks naar de Fritz!Box?
Badge +12
Geen zorgen, daar komen we wel uit.

Switch meterkast:
LAN poort 1 richting een LAN poort van de V10.
- vlan 2 untagged
LAN poort 2 richting LAN poort 2 van switch in woonkamer.
- vlan 1 untagged
- vlan 2 tagged
LAN poort 3,4 en 5.
- vlan 2 untagged als er een TV ontvanger op aangesloten wordt.
- vlan 1 untagged als er een ander apparaat op aangesloten wordt.

Switch woonkamer:
LAN poort 1 richting een WAN poort van de eigen router.
- vlan 2 untagged
LAN poort 2 richting LAN poort 2 van switch in meterkast.
- vlan 1 untagged
- vlan 2 tagged
LAN poort 3 richting een LAN poort van de eigen router.
- vlan 1 untagged
LAN poort 4 t/m 8.
- vlan 2 untagged als er een TV ontvanger op aangesloten wordt.
- vlan 1 untagged als er een ander apparaat op aangesloten wordt.


@wjb : het is even stil geweest van mijn kant maar het speelt nog steeds.

Als ik naar bovenstaande omschrijving kijk kom ik er denk ik wel uit. Een ding is me echter nog niet helemaal duidleijk: Op welke poort van de switch in de meterkast wordt de NTU dan aangesloten? Die zie ik namelijk nergens terug.
Reputatie 7
Als ik naar bovenstaande omschrijving kijk kom ik er denk ik wel uit. Een ding is me echter nog niet helemaal duidleijk: Op welke poort van de switch in de meterkast wordt de NTU dan aangesloten? Die zie ik namelijk nergens terug.
De NTU blijft gewoon aangesloten op WAN poort van de V10 die in de meterkast hangt.
Badge +12

Als ik naar bovenstaande omschrijving kijk kom ik er denk ik wel uit. Een ding is me echter nog niet helemaal duidleijk: Op welke poort van de switch in de meterkast wordt de NTU dan aangesloten? Die zie ik namelijk nergens terug.De NTU blijft gewoon aangesloten op WAN poort van de V10 die in de meterkast hangt.


@wjb : Dank je. Als ik het routeren dus over wil laten aan een eigen router (achter de V10) heb je dan een tip welke hiervoor uitermate geschikt is? Het gaat me dus niet om wifi want die wordt afgehandeld door 2x TP-Link EAP245v3.
Reputatie 7
Heb je glasvezel of VDSL?
Badge +12
Heb je glasvezel of VDSL?

Glasvezel 200/200
Reputatie 7
Heb je ooit overwogen om de Experia Box te vervangen door een eigen router?
Badge +12
Heb je ooit overwogen om de Experia Box te vervangen door een eigen router?

Ja, maar dat is me op dit moment nog te complex. Vandaar nu een eigen router achter de V10. Wellicht in de toekomst een vervanger vor de V10 maar dan moet ik eerst wat meer ervaring krijgen met de instellingen etc. zodat ik dat ik een evnetuele calamiteit zelf en snel kan herstellen.
Reputatie 7
Elke Router met een RJ45 WAN poort is geschikt om als router achter de Experia Box te plaatsen. Keuze genoeg dus.
Badge +12
Elke Router met een RJ45 WAN poort is geschikt om als router achter de Experia Box te plaatsen. Keuze genoeg dus.

Dat hebben ze in pricipe allemaal lijkt me. Ben voornamelijk op zoek naar stabiliteit, snelheid en instelmogelijkheden zoals voldoende DHCP-bindings etc. Ik neem aan dat ik het beste kan kijken naar de betere merken zoals Asus, Netgear, Ubiquiti etc.? De eerste twee met name vanwege de mogelijkheid om er dd wrt op te zetten.
Reputatie 7
Dat hebben ze in pricipe allemaal lijkt me.
Modemrouters voor VDSL hebben geen RJ45 WAN poort, vandaar mijn opmerking.
Op de routers vrijwel alle merken zijn voldoende instelmogelijkheden voorhanden en zullen ze allemaal de snelheid makkelijk kunnen bolwerken.
Verdiep je in de specs en lees reviews, daar kan je heel veel van leren.
Badge +12

Dat hebben ze in pricipe allemaal lijkt me.Modemrouters voor VDSL hebben geen RJ45 WAN poort, vandaar mijn opmerking.
Op de routers vrijwel alle merken zijn voldoende instelmogelijkheden voorhanden en zullen ze allemaal de snelheid makkelijk kunnen bolwerken.
Verdiep je in de specs en lees previews, daar kan je heel veel van leren.


ga ik zeker doen. Dank je.
Hallo wjb,
eerst maar een groot compliment voor jouw bijdrage, heel helder. Ik wil verifieren dat ik alles goed heb begrepen, want ik lees veel tegenstrijdige berichten.

Ik krijg binnenkort een glasvezelaansluiting, met een Experia Box v10. Ik ga ook vaste telefonie & TV via KPN krijgen.

Ik wil echter als ik niet thuis ben toegreep op mijn netwerk krijgen (met name voor mijn Synology). Ik heb al vaak gelezen dat de Experia V10 geen VPN functie heeft, en dat het ook niet mogelijk is een router achter de Experia V10 te zetten. Echter, in jouw sticky post lijkt het helemaal geen probleem te zijn. Ik heb precies dat nodig wat in jouw variant zakelijk VPN beschreven is.

Dus het enige is een router met een RJ45 WLAN poort, die ook VPN ondersteund, correct? En dan configureren zoals in jouw sticky post?

Welke IP krijg ik dan in het internet als ik van buitenaf inlog, de IP van mijn Experia?

Mvg,
Dillon
Reputatie 7
Ik heb jaren een eigen router achter de Experia Box gehad en dat is geen enkel probleem.
Het IP adres vanaf Internet blijft gewoon het publieke IP adres van jouw Experia Box.
Als het je puur te doen is om die VPN verbinding ... je weet toch wel dat de Synology NAS een ingebouwde VPN server heeft zodat je daarvoor geen tweede router nodig hebt.
Sinds vandaag heb ik de Experia Box V10A nadat mijn V8 de geest heeft gegeven. Ik heb de handleiding uit deze draad gevolgd en ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb achter de Experia Box een router van Asus en daarachter een nas. Met de V8 werkte alles prima. Zover ik kan zien heb ik alle instellingen zoals beschreven aangepast, alleen zegt mijn router "Internet status: Disconnected". Dit geeft dus aan dat ik iets niet goed heb gedaan. De V10A ziet de router overigens wel.

Ik vermoed dat ik een stap heb overgeslagen of niet juist heb uitgevoerd. Gezien ik zo snel niet een vergelijkbaar voorbeeld kan vinden, hoop ik dat hier iemand mij de juiste richting op kan wijzen.

Het is de bedoeling dat ik de nas gewoon weer van buitenaf kan bereiken.
Reputatie 7
Ik neem aan dat je op de Asus helemaal niets veranderd hebt, klopt dat?
Plaats eens screenshots van de aanpassingen die je op de V10A hebt doorgevoerd.
Ik neem aan dat je op de Asus helemaal niets veranderd hebt, klopt dat?
Plaats eens screenshots van de aanpassingen die je op de V10A hebt doorgevoerd.

Inmiddels kan ik van buitenaf bij de nas. Het volgende probleem is dat ik slecht WiFi heb via de Experia Box. Met mijn telefoon heb ik geen probleem, wel met mijn laptop. WiFi via de router werkt niet.

Bijgevoegd de aanpassingen die ik volgens mij heb gedaan.

Reputatie 7
Die configuratie ziet er prima uit.
Goed te lezen dat je jouw NAS van buitenaf weer kunt benaderen.
Dat je slechte wifi ervaart met die V10A is iets waar zeer vele abonnees over klagen.
Ik laat het dan ook graag aan iemand van KPN over om daar op te reageren.
Ik neem aan dat je op de Asus helemaal niets veranderd hebt, klopt dat?
Plaats eens screenshots van de aanpassingen die je op de V10A hebt doorgevoerd.

Ik had inderdaad niks aangepast in de Asus. Nu heb ik bij “Internet connection” van pppoe naar static ip aangepast waardoor ik nu toegang heb tot de nas.
Reputatie 7
Ik neem aan dat je op de Asus helemaal niets veranderd hebt, klopt dat?
Plaats eens screenshots van de aanpassingen die je op de V10A hebt doorgevoerd.
Ik had inderdaad niks aangepast in de Asus. Nu heb ik bij “Internet connection” van pppoe naar static ip aangepast waardoor ik nu toegang heb tot de nas.

Je moet inderdaad geen pppoe instellen op die tweede router.
Static IP is ook niet de bedoeling, er zal neem ik aan ook een optie zijn voor DHCP of iets dergelijks.


Ik neem aan dat je op de Asus helemaal niets veranderd hebt, klopt dat?
Plaats eens screenshots van de aanpassingen die je op de V10A hebt doorgevoerd.
Ik had inderdaad niks aangepast in de Asus. Nu heb ik bij “Internet connection” van pppoe naar static ip aangepast waardoor ik nu toegang heb tot de nas.
Je moet inderdaad geen pppoe instellen op die tweede router.
Static IP is ook niet de bedoeling, er zal neem ik aan ook een optie zijn voor DHCP of iets dergelijks.

Excuus, het is automatic ip.
Reputatie 7
Excuus, het is automatic ip.
Dat is helemaal goed. 🙂
Beste allemaal en WJB in bijzonder,

Ook van mijn kant een welgemeend compliment voor de kennis en energie die WJB hier in stopt, super!

Hier weer zo iemand die iets met een router achter de ExperiaBox v10A wil doen 🙂 Ik heb geen problemen met het Wifi signaal van de v10A, dat komt in ons huis uit 1966 dwars door de houten vloeren zelfs tot de tweede verdieping. Wel zou ik graag het Wifi signaal kunnen beheren zodat het beperken van internettijd per dag voor een specifieke gebruiker mogelijk is of het pauzeren van Wifi voor een groep gebruikers of het instellen van een tijdelijk gastnetwerk, etc.

Er zijn diverse mogelijkheden, bijvoorbeeld de Orbi van Netgear, de DECO van TP-link en de AmpliFi-HD van Ubiquiti. Met name de laatste lijkt me wel wat. De mogelijkheden om het Wifi netwerk te beheren via app op tablet of telefoon vind ik erg aantrekkelijk.

Uiteraard zal ik daarbij de stappen uit eerste bericht volgen, de Wifi functie op EBv10A uit zetten en de router van Ubiquiti via DMZ functie op de EBv10A aansluiten. Alle netwerkapparaten sluit ik vervolgens bedraad of draadloos aan op de Ubiquiti (printer, telefoons/tablet, pc's, NAS, IP cam, etc.). Ik heb alleen telefonie via KPN (naast internet) dus geen iTV.

Twee vragen:
  1. Heeft iemand ervaring met het aansluiten van de Ubiquiti Amplifi in routerfunctie achter de EB?
  2. Is er misschien nog een andere goede/betere optie om een Wifi eenvoudig en snel te kunnen beheren?
Alvast dank voor een reactie. Fijn weekend, Lennart
Reputatie 7
Je kunt prima zo'n AmpliFi-HD als DMZ Host achter de Experia Box plaatsen.
Als je een glasvezelaansluiting hebt, dan kan je ook overwegen om de telefonie bij een VoIP provider onder te brengen en de Experia Box vervangen door die AmpliFi-HD.
Je kunt prima zo'n AmpliFi-HD als DMZ Host achter de Experia Box plaatsen.
Als je een glasvezelaansluiting hebt, dan kan je ook overwegen om de telefonie bij een VoIP provider onder te brengen en de Experia Box vervangen door die AmpliFi-HD.


Thanks, ga ik dat doen. Nee heb gewoon vDSL met keurige snelheid 62 down / 30 up.

Reageer