Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

Toon eerste bericht

1213 reacties

Beste wjb,

Ik heb daar inderdaad gevonden waarover je het hebt.
Echter is er door mij zoveel info verzameld dat ik door de bomen, met mijn zeer beperkte kennis, het bos niet meer zie.
Alles geprint en geprobeerd.
Als ik als provider XS4All in typ dan wordt de fritz inderdaad geinstalleerd.
Echter daarna worden er vragen gesteld die ik invul maar niet echt begrijp.
Ik dank je voor de tip.
Hoop er op een dag uit te komn.

dutch66
Reputatie 7
Je zit hier toch echt in het verkeerde topic.
Dit topic gaat over het plaatsen van een tweede router ACHTER de Experia Box en, zoals eerder gezegd, is jouw Fritz!Box 7490 ongeschikt om als tweede router achter de Experia Box te plaatsen, het is immers een VDSL modemrouter.
Helaas lukt het ook nog niet om de Experia Box te vervangen door die Fritz!Box omdat daarvoor de benodigde configuratiegegevens nog niet vrijgegeven zijn door KPN.

Er zit dus voor nu niets anders op dan die VoIP account op een VoIP ATA te plaatsen en daar de telefoon op aan te sluiten, of gebruikte je dect rechtstreeks naar de Fritz!Box?
Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef:

Geen zorgen, daar komen we wel uit.

Switch meterkast:
LAN poort 1 richting een LAN poort van de V10.
- vlan 2 untagged
LAN poort 2 richting LAN poort 2 van switch in woonkamer.
- vlan 1 untagged
- vlan 2 tagged
LAN poort 3,4 en 5.
- vlan 2 untagged als er een TV ontvanger op aangesloten wordt.
- vlan 1 untagged als er een ander apparaat op aangesloten wordt.

Switch woonkamer:
LAN poort 1 richting een WAN poort van de eigen router.
- vlan 2 untagged
LAN poort 2 richting LAN poort 2 van switch in meterkast.
- vlan 1 untagged
- vlan 2 tagged
LAN poort 3 richting een LAN poort van de eigen router.
- vlan 1 untagged
LAN poort 4 t/m 8.
- vlan 2 untagged als er een TV ontvanger op aangesloten wordt.
- vlan 1 untagged als er een ander apparaat op aangesloten wordt.

@wjb : het is even stil geweest van mijn kant maar het speelt nog steeds.

Als ik naar bovenstaande omschrijving kijk kom ik er denk ik wel uit. Een ding is me echter nog niet helemaal duidleijk: Op welke poort van de switch in de meterkast wordt de NTU dan aangesloten? Die zie ik namelijk nergens terug.
Reputatie 7
Edwin_Merks schreef:

Als ik naar bovenstaande omschrijving kijk kom ik er denk ik wel uit. Een ding is me echter nog niet helemaal duidleijk: Op welke poort van de switch in de meterkast wordt de NTU dan aangesloten? Die zie ik namelijk nergens terug.

De NTU blijft gewoon aangesloten op WAN poort van de V10 die in de meterkast hangt.
Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef:

Edwin_Merks schreef:

De NTU blijft gewoon aangesloten op WAN poort van de V10 die in de meterkast hangt.

@wjb : Dank je. Als ik het routeren dus over wil laten aan een eigen router (achter de V10) heb je dan een tip welke hiervoor uitermate geschikt is? Het gaat me dus niet om wifi want die wordt afgehandeld door 2x TP-Link EAP245v3.
Reputatie 7
Heb je glasvezel of VDSL?
Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef:

Heb je glasvezel of VDSL?

Glasvezel 200/200
Reputatie 7
Heb je ooit overwogen om de Experia Box te vervangen door een eigen router?
Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef:

Heb je ooit overwogen om de Experia Box te vervangen door een eigen router?

Ja, maar dat is me op dit moment nog te complex. Vandaar nu een eigen router achter de V10. Wellicht in de toekomst een vervanger vor de V10 maar dan moet ik eerst wat meer ervaring krijgen met de instellingen etc. zodat ik dat ik een evnetuele calamiteit zelf en snel kan herstellen.
Reputatie 7
Elke Router met een RJ45 WAN poort is geschikt om als router achter de Experia Box te plaatsen. Keuze genoeg dus.
Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef:

Elke Router met een RJ45 WAN poort is geschikt om als router achter de Experia Box te plaatsen. Keuze genoeg dus.

Dat hebben ze in pricipe allemaal lijkt me. Ben voornamelijk op zoek naar stabiliteit, snelheid en instelmogelijkheden zoals voldoende DHCP-bindings etc. Ik neem aan dat ik het beste kan kijken naar de betere merken zoals Asus, Netgear, Ubiquiti etc.? De eerste twee met name vanwege de mogelijkheid om er dd wrt op te zetten.
Reputatie 7
Edwin_Merks schreef:

Dat hebben ze in pricipe allemaal lijkt me.

Modemrouters voor VDSL hebben geen RJ45 WAN poort, vandaar mijn opmerking.
Op de routers vrijwel alle merken zijn voldoende instelmogelijkheden voorhanden en zullen ze allemaal de snelheid makkelijk kunnen bolwerken.
Verdiep je in de specs en lees reviews, daar kan je heel veel van leren.
Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef:

Edwin_Merks schreef:

Dat hebben ze in pricipe allemaal lijkt me.

Modemrouters voor VDSL hebben geen RJ45 WAN poort, vandaar mijn opmerking.
Op de routers vrijwel alle merken zijn voldoende instelmogelijkheden voorhanden en zullen ze allemaal de snelheid makkelijk kunnen bolwerken.
Verdiep je in de specs en lees previews, daar kan je heel veel van leren.

ga ik zeker doen. Dank je.

Reageer