Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

• 13 december 2013
  • 1276 reacties
  • 536635 keer bekeken

Toon eerste bericht

1276 reacties

Reputatie 6
Badge +10
@wjb Ik ben nog iets anders aan het bedenken. Als ik de eigen router in de meterkast achter de V10 hang (dus LAN V10 naar WAN eigen router). Vervolgens 2 UTP op de LAN naar boven en de 3e op LAN naar de woonkamer. Daar hangt dus de Zyxel switch met daaraan diverse apparaten waaronder een 2 tal itv-ontvangers. Gaat dat werken of kunnen de itv-ontvangers nooit achter de eigen router geplaatst worden?

Dus:

LAN V10 -->WAN eigen router --> switch --> diverse apparaten waaronder itv
-->via LAN eigen router naar 1e verdieping
-->via LAN eigen router naar zolder
Ik heb de aanwijzingen opgevolgd die jij op de eerste pagina hebt gegeven wat erop neerkomt dat mijn twee router in routed mode achter de Experia zit. Daarom vroeg ik of op de tweede router IGMP moet uitschakelen aangezien die al op de Experia draait. Verder viel het mij op dat de snelheid van mijn wifi (throughput) omlaag ging als ik dezelfde SSID voor beide bandbreedtes gebruikte. Hier en daar op internet gestruind werd geadviseerd om ze verschillend te maken. Jij zegt nu dat het juist hetzelfde moet zijn. I'm confused.

Tot slot de Firewall. Elk apparaat komt tegenwoordig met een firewall. De vraag is hoeveel je van die dingen nou moet hebben? De Experia heeft een Firewall, dus neem ik aan dat die alle verkeer afvangt die via glasvezel mijn huis binnenkomt. Waarom zou ik op die Asus dan ook nog een Firewall hebben draaien? Omdat die in DMZ mode staat bij de Experia?

Hallo, dit is mijn eerste post. Ik hoop dat ik het topic niet hijack, maar ik heb een korte vraag, die met mijn netwerk te maken heeft. Ik heb gezocht op het forum, maar kon over mijn vraag niets vinden (sorry?).

Setup: Asus RT-AC87U routed achter Experiabox V10. Belangrijkste reden: ik heb mijn 1Gbit netwerk grotendeels bedraad. Ik heb mijn wifi via de AC87U beneden en boven nog een RT-AC66U als puur AP geconfigureerd. Beide draaien WRT Merlin. Ik wil mijn netwerk zo laten en de Experiabox vooral als "veredelde modem" gebruiken, zodat ik nog eens moeiteloos over kan stappen naar een andere provider in de toekomst zonder alles weer overhoop te hoeven halen (Ik ben net van ziggo overgestapt). Ik heb bijvoorbeeld geen mogelijkheid om extra kabels te trekken om de TV ontvanger boven direct op de Experiabox aan te sluiten, ik wil deze op mijn eigen netwerk kunnen aansluiten.

Op de AC87U staat IGMP Proxy en snooping aan. Arris TV ontvangers boven en beneden werken probleemloos voor TV. So far so good.

De vraag:

Ik heb HBO erbij, en heb nu maar 1 probleem: HBO on demand (in de videotheek) geeft niks door, de gewone HBO-TV zenders wel. De films en series on demand zijn zichtbaar en te selecteren in de videotheek, maar bij het afspelen komt er geen stream opgang. Als ik de ontvanger beneden direct aansluit op de experiabox werkt het wel. AC87U heeft een static IP adres (192.168.2.250). Met/zonder DMZ op de Experiabox maakt niks uit voor on demand... 

Suggesties? Alvast dank.

Reputatie 7
Badge +27
Beste KPN,

Door een zwak wifi signaal heb ik bovenstaande stappen uitgevoerd en een eigen router achter de Experiabox geplaatst. Echter wil ik ook dat ik deze vanaf buitenaf kan benaderen en gebruik kan maken van de VPN opties die de nieuwe router heeft (ASUS RT-AC66U) maar ik ben nu beperkt omdat de Experiabox die wij hebben een tg789vn is en je hier totaal niets kan instellen (DMZ, DHCP etc).

Graag zou ik een recentere experiabox ontvangen waar ik wel de opties heb om alles juist in te stellen, is dit mogelijk?

Edit: Ik lees veel positieve berichten over de V10 en dat deze ook de 5ghz band heeft en goed zou werken met Chromecast. Wellicht kan ik (mits deze goed wifi bereik heeft) de eigen router die ik nu heb geplaatst nog weg doen en het alleen bij de experiabox laten.

Welkom Jeroen! De TG789 vervangen we inderdaad op verzoek. Deze Experiabox ontvangt geen softwareupdates meer en mist inderdaad een aantal instellingen die de opvolgers wel hebben. Reageer op mijn privébericht, dan maken we dit in orde!
Reputatie 7
En wat is het WAN IP adres van jouw eigen router?

Plaats eens een screenshot van de WAN instellingen van jouw eigen router.

Zie je die ook bij de DHCP cliënts staan op de V10?

Reputatie 6
Badge +10
Zoals al eerder gezegd kunnen TV ontvangers niet achter een tweede eigen router gehangen worden, deze moeten op het LAN van de Experia Box aangesloten worden.

Ok. Helder. Bedankt.
Wjb schreef het volgende:

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden.

Ik zit echter met een probleem dat mijn router over de optie Aicloud beschikt maar ik kan het met de huidige instellingen niet gebruiken.

Ik heb een ASUS router en ik heb de mogelijkheid om Aicloud op mijn router te configureren. Aicloud werkt met DDNS die via ASUS wordt geregeld. Met behulp van DDNS kan ik mijn lokale data overal ter wereld benaderen. Het probleem is nu dat mijn router gebruikt maakt van een interne IP adres. Het WAN adres is op de Experia box te vinden.

Ik zou de AIcloud kunnen instellen als ik op de Experia gebruik maak van port forwarding. Echter wordt geadviseerd om dit niet te doen.

Hoe kan ik toch AIcloud instellen zonder gebruik te maken van Port Forwarding op mijn Experia Box?

wjb schreef op 24 feb '16 om 00:34uJe kunt dit probleem omzeilen door switches te gebruiken die vlans ondersteunen.

Je kunt dan het netwerk van de Asus AC87U op vlan 1 untagged distribueren en het netwerk van de Experia Box bijvoorbeeld op vlan 2 tagged.

Beide vlans kunnen dan rustig over één netwerkkabel lopen.

Je zult alleen wel zo'n switch bij de Asus AC87U/Experia Box moeten plaatsen en één boven bij de televisie.

Geschikte switches zijn de Netgear GS105Ev2 (5 poorts) en de Netgear GS108Ev3 (8 poorts). Ik gebruik deze switches ook om mijn zakelijke netwerk en ons privé netwerk over dezelfde netwerkkabels te distribueren.

Deze switches ondersteunen ook IGMP snooping, nodig voor efficiënte distributie van de TV streams.

De Netgear GS105Ev2 kost een kleine 35 Euro, maar met twee van die dingen ben je dan wel van het gezeur af.

Succes verzekerd. Smiley Vrolijk

O, orakel, mijn dank is groot. 

I will venture into this world of managed switches.

Ik ga me ff inlezen. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat mijn router deze mogelijkheid ook in zijn pakket heeft. Zou het mogelijk zijn dat ik zowel de WAN ingang voor de router gebruik voor mijn NAT netwerk, en een LAN ingang voor een apart vlan voor de Arris ontvangers? Dus misschien hoef ik er maar eentje te kopen voor boven...?

Lees trouwens net een review op tweakers van de GS105Ev2 van iemand die exact jouw oplossing implementeerde...

D(r)ank!

Reputatie 3
Badge +3
Gewoon brugmodus selecteren heb ik ook gedaan werkt gewoon.

Reputatie 7
WillyWva74 schreef op 23 jan '16 om 09:04uHoi RoyVeekens

Ik heb het probleem sinds dinsdag ook ik denk dat KPN een patch heeft geladen ik kan namelijk vanaf mijn eigen IP adres niet meer via de Public Ip naar mijn nassen website IPcams toe, probeer het eens vanaf een ander IP adres misschien dat het dan wel lukt.

Overigens ik gebruik geen EB meer sinds ze SIP hebben verwijderd.

Voor de V10 heeft KPN geen patch geladen dus dat kan het probleem niet zijn als jij tenminste ook een V10 hebt.

Ik ondervind zelf geen enkel probleem om vanaf mijn LAN via mijn publieke IP adres services achter mijn mijn V10 of achter mijn tweede router te benaderen.

Bij mij lijkt de NAT loopback functionaliteit van de V10 dus wel goed te functioneren. Toch zijn er ook anderen die hetzelfde probleem ervaren.

Reputatie 6
Badge +10
Geen zorgen, daar komen we wel uit.

Switch meterkast:
LAN poort 1 richting een LAN poort van de V10.
- vlan 2 untagged
LAN poort 2 richting LAN poort 2 van switch in woonkamer.
- vlan 1 untagged
- vlan 2 tagged
LAN poort 3,4 en 5.
- vlan 2 untagged als er een TV ontvanger op aangesloten wordt.
- vlan 1 untagged als er een ander apparaat op aangesloten wordt.

Switch woonkamer:
LAN poort 1 richting een WAN poort van de eigen router.
- vlan 2 untagged
LAN poort 2 richting LAN poort 2 van switch in meterkast.
- vlan 1 untagged
- vlan 2 tagged
LAN poort 3 richting een LAN poort van de eigen router.
- vlan 1 untagged
LAN poort 4 t/m 8.
- vlan 2 untagged als er een TV ontvanger op aangesloten wordt.
- vlan 1 untagged als er een ander apparaat op aangesloten wordt.

@wjb : het is even stil geweest van mijn kant maar het speelt nog steeds.

Als ik naar bovenstaande omschrijving kijk kom ik er denk ik wel uit. Een ding is me echter nog niet helemaal duidleijk: Op welke poort van de switch in de meterkast wordt de NTU dan aangesloten? Die zie ik namelijk nergens terug.

Dank voor jouw antwoord.

Ik heb op de site van ASUS rondgespeurd en daar staat dat je de router in de DMZ zone ook jou in staat moet stellen om aicloud te gebruiken

Lees hieronder:

FAQ 4 -My router doesn't have a public IP address. Can I use AiCloud?!AiCloud can be used without a public IP, and can register a DDNS name for LAN usageshould you want to access it when away from your home network. AiCloud private IPsupport is currently under development. You can also put your router’s IP in the parentrouter’s port forwarding or DMZ list to access private IP addresses remotely. AiCloudrequires ports 8082 and 443. For further details, you may refer to theport forwarding guide
Hallo,

Sinds een aantal maanden maak ik gebruik van een Netgear r7000 in router-mode (zoals aangegeven ingesteld op de WAN poort). Deze is gekoppeld de meegeleverde Experia Box v10.

De Experia box staat in de kelder, vanaf de kelder loopt een kabel richting de Netgear r7000 die in de hal hangt ivm wifi bereik door het hele huis. Op de Netgear r7000 is ook 1 iTV ontvanger aangesloten. Alles werkt qua iTV functies, wifi is stabiel etc dus geen problemen. iTV wel alleen werkende kunnen krijgen door IGMP proxing aan te zetten. Op de r7000 kan je geen IGMP snooping aanzetten.

Nieuwe situatie is dat ik alles wil bekabelen (android tv, PS4, nieuwe NAS) en geen problemen wil tegenkomen:

Experia Box v10 ---> Netgear GS105E (ivm IGMP snooping) ---> Netgear r7000 ---> Netgear GS105E met daarop android TV, PS4, NAS

Aan de eerste Netgear GS105E (waarop ook de r7000 aangesloten zit) komen alle iTV boxjes. Op de r7000 en/of extra GS105E wordt alle overige media aangesloten zodat deze een eigen netwerk omgeving heeft. Op de r7000 kan ik dan de IGMP proxing weer uitzetten.

Gaat dit zonder problemen werken? De NAS moet vanaf buiten bereikbaar zijn ivm webserver. Feedback is altijd mooi meegenomen:)

Alvast bedankt!

Reputatie 3
Badge +3
Ze moeten weer terug gaan naar de speedtouch modems, geven nooit problemen.
Reputatie 7
WillyWva74 schreef op 23 jan '16 om 17:29uwjb,

Ik gebruik de EB helemaal niet meer heb de Mirotik routerboard er tussen zitten en er is niets veranderd in mijn netwerk en de vraag staat uit bij KPN 3de lijns en deze zouden vrijdag terug bellen maar nog niets gehoord 😞.

Dan kan ik jouw vorige bericht echt niet plaatsen.

WillyWva74 schreef op 23 jan '16 om 09:04uHoi RoyVeekens

Ik heb het probleem sinds dinsdag ook ik denk dat KPN een patch heeft geladen ik kan namelijk vanaf mijn eigen IP adres niet meer via de Public Ip naar mijn nassen website IPcams toe, probeer het eens vanaf een ander IP adres misschien dat het dan wel lukt.

Overigens ik gebruik geen EB meer sinds ze SIP hebben verwijderd.

Als jij vanuit jouw eigen LAN via jouw publieke IP adres services op jouw eigen netwerk benadert, dan komt die communicatie als het goed is niet buiten jouw eigen router. Het betreft immers communicatie naar het eigen publieke IP adres en de NAT-loopback functionaliteit zorgt er voor dat de communicatie direct teruggeleid wordt naar het eigen netwerk. Er is in jouw geval dan ook geen enkel component van KPN betrokken in die communicatie immers jouw router is jouw eigen Mikrotik. Ik snap dan ook niet waarom je aangeeft dat KPN een patch geladen heeft en ik vraag me ook af waarop KPN dan een patch geladen zou hebben.

Reputatie 6
Badge +10

Als ik naar bovenstaande omschrijving kijk kom ik er denk ik wel uit. Een ding is me echter nog niet helemaal duidleijk: Op welke poort van de switch in de meterkast wordt de NTU dan aangesloten? Die zie ik namelijk nergens terug.De NTU blijft gewoon aangesloten op WAN poort van de V10 die in de meterkast hangt.

@wjb : Dank je. Als ik het routeren dus over wil laten aan een eigen router (achter de V10) heb je dan een tip welke hiervoor uitermate geschikt is? Het gaat me dus niet om wifi want die wordt afgehandeld door 2x TP-Link EAP245v3.
ik zit met een probleem. Mijn router in routermode geconfigureerd doet het niet meer. ik ben al twee dagen bezig om te achterhalen wat het probleem is. Via de Experia heb ik toegang tot internet maar vanuit mijn router heb ik alles uitgeprobeerd maar toegang tot internet heb ik niet.

Ik heb een firmware update gedaan om te achterhalen waar het probleem zit maar ik heb toch nog geen toegang.

Ik heb KPN gebeld en de Experia box is tweemaal gereset echter zonder resultaat voor mijn router.

Ik las in de in het begin het volgende:

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Kan het zijn dat mijn verbinding via mijn router door KPN is geblokkeerd?

ik heb wel gewoon toegang tot internet als ik rechtsstreek via de Experia box het internet opga

Tevens heb ik op mijn Experia precies de configuratie gedaan die hier in het begin is aangegeven zoals een dhcp binding en DMZ host configuratie. toch zie ik ieder keer op mijn eigen router dat er een ander ip adres verschijnt dan wat ik heb opgegeven op de experia box.

Ik vraag mij ook af op ik op mijn eigen router niet iets van een gateway / DNS server adres moet invullen? WAN staat geconfigureerd als automatisch verkrijging van een ipadres van de Experia. Op  mijn eigen router heb ik een DHCP pool gedefinieerd.

De router heeft tot 2 dagen toe gewoon gewerkt en nu ineens heb ik geen toegang meer.

Top! Mocht ik probelemen tegenkomen dan meld ik me weer!

Reputatie 3
Badge +2
Ik begrijp dat je een client VPN gebruikt op de WAN poort van de AC-5300.

Dan lijkt het me logisch dat inkomend verkeer niet werkt, immers alle ingaand en uitgaand verkeer loopt via de VPN server van NordVPN. En dan zal het zowel via het WAN IP adres van de Experiabox als via het IP adres dat je van NordVPN krijgt niet werken. Tenzij de router de mogelijkheid heeft om verkeer van specifieke apparaten (in dit geval de Synology) niet via de VPN verbinding te sturen. Ik weet niet of deze router dat kan.

Oplossing: de Synology rechtstreeks op de Experiabox aansluiten.
Reputatie 6
Badge +10
Heb je glasvezel of VDSL?

Glasvezel 200/200
Ik had enige tijd geleden gemeld dat mijn router ermee ophield na enkele weken. Ik heb de adviezen gegeven op de eerste pagina gevolgd en mijn router in de routermode geconfigureerd. In de Experia is mijn router in de DMZ zone geplaatst. Mijn router krijgt keurig het ip adres die ik in de Experia heb geconfigureerd. Na 4 weken kon ik plotseling het internet niet meer op. Als ik mijn laptop op de Experia aansloot had ik wel toegang. Na ettelijke firmware upgrade / downgrades en factory reset weigerde de router mij elk toegang tot het Internet te bieden. Ik had niks in die 4 weken aan de instellingen gedaan en dus gewijzigd waardoor ik zou denken dat daar de oorzaak moest liggen. Ik heb deze splinternieuwe Asus ter reparatie aangeboden bij de winkel waar ik hem heb gekocht en ik kreeg na 2 weken mijn geld terug met als reden dat de router niet gerepareerd kon worden. Ik dacht dat het om een fabrieksfoutje ging dus heb een nieuwe router gekocht weer van het merk Asus maar ditmaal de AC3200. Helaas is die op onverklaarbare wijze na 3 weken weer mee opgehouden. Het heeft het vanaf de eerste dag prima gedaan en ik heb gewoon weer de router geconfigureerd zoals op de eerste pagina van dit forumonderwerp wordt geadviseerd. WJB had destijds aangegeven om de instellingen van mijn router hier te posten, maar als een router en het doet en na 4 weken ermee ophoudt dan ga jij je afvragen of het aan de instellingen ligt. Dus ik heb het maar ter reparatie aangeboden, en ik kreeg mijn geld terug. Ik post mijn bericht hier omdat er misschien mensen zijn die dezelfde ervaring hebben met een router in combinatie met een Experia Box V9. Ik weet wel één ding en dat is dat een Asusrouter mijn huis niet meer in komt. Dit is zowat de duurste router op de markt en toch even instabiel als zijn jongere broertje. ik moet erbij vermelden dat het mij wel opviel dat ik de nieuwe router in de 3 weken 2 keer moest uit en aanzetten omdat ik toen ook geen toegang tot internet had. Na het uit en opnieuw aanzetten bleek alles weer normaal te zijn. Ik wil een stabiele router zonder deze fratsen iedere keer. In de router zelf zie je niks want er staat internet access en alle instellingen zijn goed. Echter vanaf een pc kan je internet toegang via deze router vergeten. Voor de volledigheid wil ik erbij zeggen dat ik dit ook al heb gemeld bij Asus Benelux. Als er iemand op dit forum zit die misschien weet waar dit aan kan liggen dan hoor ik dit graag. Ik heb nu al twee factory resets gedaan en 1 firmware upgrade maar zonder resultaat net als bij de vorige router. Ik had bij het eerste probleem KPN gebeld en mijn Experia Box is toen gereset. Ik heb aan KPN gevraagd of misschien het ipadres  van de router wordt geblokkeerd (aangezien die in de DMZ zone staat) Of dat  het MAC adres waarmee  in de Experia een DHCP binding wordt gemaakt in de blacklist is geplaatst. KPN zegt dat dit niet het geval is.  Kan het kloppen wat KPN beweert? Nogmaals als ik een laptop op de Experiabox aansluit heb ik gewoon internet toegang.

Reputatie 7
Badge +22
Hoi Rob, welkom op het forum! Fijn dat het met behulp van wjb's uitleg in ieder geval gelukt is je eigen router aan te sluiten :)

Wat betreft de snelheid, ik vermoed dat dit een administratieve beperking is. Het oude Alles-in-1 Zilver pakket op VDSL had een maximale snelheid van 16 Mbit/s. Volgens mij is dit in het verleden opgehoogd naar 20 Mbit/s, dus dat komt overeen met wat jij nu thuis meet. Als je reageert op mijn privébericht, kijk ik dit voor je na 🙂
Reputatie 3
Badge +3

Heb bijna alle pagina's van dit topic doorlopen. Groot respect voor de tijd die jij er in steekt en dat je ook kalm kunt blijven als je duidelijke vragen stelt en vervolgens onnozele antwoorden of betweters terug krijgt.

Ik ben afgelopen week anderhalve dag verstoken geweest van internet en bellen: mijn aansluiting bleek zonder mij daar van in kennis te stellen in quarantaine geplaatst te zijn. Ik heb me een slag in de rondte gebeld met de klantenservice van KPN. Die kwamen er niet uit. Gistermorgen 2 monteurs aan huis: nieuwe EB geplaatst (V9). Kan vervolgens de samba server in de EB niet meer gebruiken: weg fileservertje in de meterkast.

Volgens het quarantaineteam was ik in quarantaine geplaatst omdat ik de DMZ had aangezet. Ik ben dus een beetje huiverig geworden.

Ik wil gewoon weer m'n WD MyBookLive als NAS kunnen bereiken en m'n fileservertje op de USB-poort eveneens.

Meer functionaliteit is voor mij niet nodig. Maar gezien het grote aanbod van routers (zonder modem) wordt het mij enigszins zwart voor de ogen.

Kun jij mij misschien een tip geven aan welke router ik meer dan genoeg heb? De prijs maakt me niet uit.

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 23 jan '16 om 18:17uIn de DHCP Binding wil je het laatste vakje veranderen naar 67, volgens mij.

Robin
Helemaal correct 😃 maar daarna wel even de eigen router opnieuw starten.

Reputatie 6
Badge +10
Heb je ooit overwogen om de Experia Box te vervangen door een eigen router?

Ja, maar dat is me op dit moment nog te complex. Vandaar nu een eigen router achter de V10. Wellicht in de toekomst een vervanger vor de V10 maar dan moet ik eerst wat meer ervaring krijgen met de instellingen etc. zodat ik dat ik een evnetuele calamiteit zelf en snel kan herstellen.

Reageer