Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 december 2013
  • 1386 reacties
  • 594687 keer bekeken


Toon eerste bericht

1386 reacties

Reputatie 7

Hoe heb de WAN poort van de TC ingesteld staan?

Plaats eens een screenshot.

Het aansluiten van de TC (en nu ook zelfs de Airport Express) veroorzaken totale chaos in de Experia. Bedraad internet doet het dan helemaal niet meer en een Experia reset is vereist.

De Experia doet het net weer na een goed gesprek met KPN technische dienst, maar ik durf voorlopig niets meer van Apple aan te sluiten. Morgen komt er een monteur voor de te lage snelheid - misschien kan die iets proberen (hoewel ik weet dat ze niet aan andere apparatuur komen).

Ik houd je op de hoogte als ik het weer aandurf.

Dank alvast voor het meedenken!

Reputatie 7

Plaats nu toch eens een screenshot van de WAN instellingen van de TC.

Gewoon los aanzetten, met de wifi van de TC verbinden, screenshot maken, met de wifi van de Experia Box verbinden en screenshot uploaden.

De TC is in die tijd dus niet verbonden met de Experia Box.

Gelukkig nieuw jaar!

Het duurde even, maar bij deze. Weet alleen niet zeker of het de WAN instellingen betreft, dus ik heb maar screenshots van alles gemaakt. Heb de naam van mijn TC geblurred omdat het te googlebaar is :-)

Het static IP adres komt van eerdere pogingen met de Experia box waarbij ik volgens jouw oorspronkelijk post de DHCP binding van de Experia naar het MAC adres van de TC heb ingesteld als 192.168.2.195.

 

TC staat in deze screenshots in Bridge mode. Dat was de laatste instelling toen ik ‘m aan de Experia hing omdat als ‘router’ het fout ging. Later bleek het zelfs in bridge mode fout te gaan met de Experia : gevolg, geen internet op de Experia (rood lampje). Reset vereist.

 

Bij voorbaat dank voor tips.

 

Reputatie 7

Laat op de Internet tab "Connect using" op DHCP staan.

Als je de TC als accesspoint gebruikt (bridge-mode) zet deze dan niet als DMZ Host op de Experia Box. Dit moet je alleen doen als je de TC in router-mode gebruikt.

 

Je zegt dat het service lampje van de V10 rood wordt als je de TC aansluit. Dat is vreemd en kan ik niet echt verklaren. Ik ga er wel vanuit dat jij de WAN poort van de TC met een LAN poort van de Experia Box verbindt, klopt dat?

Het lijkt nu wel te werken als ik de TC inderdaad in Bridge modus heb staan en de DMZ Host op de Experia uit zet. Misschien was dat hetgeen dat elkaar beet? DMZ en Bridge mode?

Dank voor je hulp!

Reputatie 5
Badge +4

Zo.. Vandaag mijn glasvezelverbinding op laten leveren. Ik heb de Experia box eigenlijk direct vervangen door een Fritz!Box. Heeft het nog voordelen om de Experiabox er wel tussen te laten zitten? Of er gewoon tussen uit laten?

Reputatie 7

Zo.. Vandaag mijn glasvezelverbinding op laten leveren. Ik heb de Experia box eigenlijk direct vervangen door een Fritz!Box. Heeft het nog voordelen om de Experiabox er wel tussen te laten zitten? Of er gewoon tussen uit laten?

Die moet je er vooral niet tussen willen zetten.

Heb je vaste telefonie bij KPN ondergebracht dan zal je nog heel even moeten wachten op de mogelijkheid om jouw telefoonnummer in de FRITZ!Box vast te leggen.

Reputatie 5
Badge +4

Zo.. Vandaag mijn glasvezelverbinding op laten leveren. Ik heb de Experia box eigenlijk direct vervangen door een Fritz!Box. Heeft het nog voordelen om de Experiabox er wel tussen te laten zitten? Of er gewoon tussen uit laten?

Die moet je er vooral niet tussen willen zetten.

Heb je vaste telefonie bij KPN ondergebracht dan zal je nog heel even moeten wachten op de mogelijkheid om jouw telefoonnummer in de FRITZ!Box vast te leggen.

Analoge telefonie hebben we al enige jaren niet meer, dus… dat is gelukkig geen issue.

Maar mooi… Dan gaat de Experiabox lekker de kast in.

Reputatie 7

Maar mooi… Dan gaat de Experiabox lekker de kast in.

Wel goed bewaren want als er ooit problemen zijn met een TV ontvanger dan gaat KPN nu nog als eerste vragen om de Experia Box aan te sluiten.

Zelf heb ik een Experia Box V10 rechtsboven in mijn meterkast hangen en ligt de stroomadapter er bovenop. Just in case. :wink:

Mijn EdgeRouter Lite 3 heeft voor Internet en TV mijn Experia Box al ruim een jaar vervangen.

Vaste telefonie loopt via mijn Gigaset N300A IP.

Reputatie 5
Badge +4

Maar mooi… Dan gaat de Experiabox lekker de kast in.

Wel goed bewaren want als er ooit problemen zijn met een TV ontvanger dan gaat KPN nu nog als eerste vragen om de Experia Box aan te sluiten.

Zelf heb ik een Experia Box V10 rechtsboven in mijn meterkast hangen en ligt de stroomadapter er bovenop. Just in case. :wink:

Mijn EdgeRouter Lite 3 heeft voor Internet en TV mijn Experia Box al ruim een jaar vervangen.

Vaste telefonie loopt via mijn Gigaset N300A IP.

TV zit ik heel erg in dubio.

We kijken eigenlijk zelden “live” TV meer. Meestal gebruiken we Disney+, Videoland, Netflix of DPlay. Voor die enkele keer dat we wel live TV willen kijken heb ik getest met Canal Digitaal & NL Ziet. De laatste heeft een betere beeldkwaliteit. Canal Digitaal meer zenders en een fijnere app.

Indien het echt niet bevalt, upgrade ik nog wel naar het 4K pakket van KPN. Zou ook prima met de Fritzbox moeten werken lees ik net, omdat deze hetzelfde profiel gebruikt als XS4ALL voor IPTV.

De Experiabox bewaar ik toch wel. Wellicht dat deze ooit teruggestuurd moet worden zoals nu met mijn Ziggo modem :)

@wjb Hi! Ik draai hier nu de Experiabox v10A met firmware v5.00.31 build420. Sinds deze firmware is er ipv6 ondersteuning. Ik heb de setup staan zoals in deze handleiding. Ik heb een USG achter de Experiabox met ipv4 DMZ ingesteld. Verder de TV direct op de Experiabox aangesloten. Mijn vraag is, hoe krijg ik ipv6 werkend op de USG en het onderliggende netwerk? Ik heb https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115005868927-UniFi-USG-UDM-Addressing-How-to-Implement-IPv6-with-DHCPv6-and-Prefix-Delegation gebruikt, maar met de standaard instellingen werkt het helaas niet. Tevens prefix delegation size 48, 54 en 64 geprobeerd, maar vanuit de USG geen werkende ping6 gekregen. Aangezien het daar al niet werkt heeft het doorvoeren naar LAN ook weinig zin in mijn optiek. Bij het listen van de USG interfaces komt ook geen ipv6 adres te staan voor eth0, enkel ipv4. Enig idee hoe dit aan de praat te krijgen?

 

Thanks!

 

[edit]

De response die ik kreeg van ping6 naar google:

From mijnmodem.kpn icmp_seq=1 Destination unreachable: Beyond scope of source address

Reputatie 7

Ik weet niet of de V10a netjes IPv6 prefix-delegation ondersteunt en dat is cruciaal voor een juiste werking.

De V10 (zonder a) ondersteunt IPv6 prefix-delegation maar of dat ook voor de V10a geldt?

Wellicht dat iemand van KPN daar antwoord op kan geven.

Ik weet niet of de V10a netjes IPv6 prefix-delegation ondersteunt en dat is cruciaal voor een juiste werking.

De V10 (zonder a) ondersteunt IPv6 prefix-delegation maar of dat ook voor de V10a geldt?

Wellicht dat iemand van KPN daar antwoord op kan geven.

Zo’n vermoeden had ik al. Ik wilde het in ieder geval proberen, niet geschoten altijd mis.

Mogelijk kan ik beter proberen de Experiabox er uit te halen. Ik zag net dat de handleiding voor de USG nu vernieuwd/compleet was!

Reputatie 7
Badge +19

Ik denk dat @wjb  dat toejuicht, @JoeyNL  Ik ook trouwens want ik kom er net achter dat je op glasvezel zit :-)

Reputatie 7

Ik denk dat @wjb  dat toejuicht, @JoeyNL 

Zeer zeker. :wink:

Misschien de verkeerde toppic, ik heb een asus router en bij tweakers een howto gevonden.
Ok ik heb het boekwerk doorgelezen, had eerst de verkeerde script (denk ik), Internet werkt, maar IPTV (op port 4) blijt de STB op 85% hangen en code 563 geven. (Jammer kan je niet binnen dit topic zoeken) .
Heeft iemand een idee, wat ik fout heb gedaan. Kan ik aanvullen met het log bestand en waar moet ik op zoeken in dat log. Gaarne hulp, ben wel technische , maar netwerken is niet waarvoor ik gestudeerd heb.

Of moet ik echt een nieuwe router kopen van Ubiquiti ?


Peter

Reputatie 7

Een beter topic voor je is het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

En wellicht maken vele handen licht werk dus leg contact met anderen die hetzelfde voor ogen hebben zoals in dit topic.

Al enige tijd heb ik een router hangen achter mijn Experiabox. De verbinding valt alleen vaak weg. Nu dacht ik dat dit aan de router lag, maar ook met een nieuw gekochte router was dit het geval. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bijdeze wat context.

Mijn doel is meer wifi dekking.

Huidige setup up:

  • Hardware: Een Linksys router is bekabeld aangesloten op mijn experiabox (LAN port 1) De kabel is een meter of 7 gok ik. Ik heb alleen internet abbonement (dus geen TV)
  • Configuratie: Linksys router staat in bridge mode. DHCP bindig is gemaakt (192.168.2.195). DHCP server op linksys router staat uit (gaat vanzelf uit als ik het modem in bridge mode zet)
  • SSID zijn verschillend (oftewel ik gebruik de out of the box wifi instellingen van de Linksys router)
  • Verder heb ik eigenlijk niet ingesteld (Geen port forwards oid)
  • DMZ staat uit

Het probleem is dus dat ik soms geen internet meer heb als ik verbonden ben met mijn wifi op de 2de router. Verbinding via kabel en wifi vanaf de Experiabox is goed. Soms heb ik vol bereik, maar vooral als ik een tijdje video bel dan valt de verbinding weg. Ik kom dan ook niet meer in mijn experiabox terwijl mijn Wifi verbinding met de Linksys router prima is. Mijn conclusie is dus dat er iets mis gaat in de communicatie van de Linksys router naar de exepriabox, maar wat? 

Alvast bedankt voor de hulp.

Reputatie 5
Badge +4

Al enige tijd heb ik een router hangen achter mijn Experiabox. De verbinding valt alleen vaak weg. Nu dacht ik dat dit aan de router lag, maar ook met een nieuw gekochte router was dit het geval. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bijdeze wat context.

Mijn doel is meer wifi dekking.

Huidige setup up:

  • Hardware: Een Linksys router is bekabeld aangesloten op mijn experiabox (LAN port 1) De kabel is een meter of 7 gok ik. Ik heb alleen internet abbonement (dus geen TV)
  • Configuratie: Linksys router staat in bridge mode. DHCP bindig is gemaakt (192.168.2.195). DHCP server op linksys router staat uit (gaat vanzelf uit als ik het modem in bridge mode zet)
  • SSID zijn verschillend (oftewel ik gebruik de out of the box wifi instellingen van de Linksys router)
  • Verder heb ik eigenlijk niet ingesteld (Geen port forwards oid)
  • DMZ staat uit

Het probleem is dus dat ik soms geen internet meer heb als ik verbonden ben met mijn wifi op de 2de router. Verbinding via kabel en wifi vanaf de Experiabox is goed. Soms heb ik vol bereik, maar vooral als ik een tijdje video bel dan valt de verbinding weg. Ik kom dan ook niet meer in mijn experiabox terwijl mijn Wifi verbinding met de Linksys router prima is. Mijn conclusie is dus dat er iets mis gaat in de communicatie van de Linksys router naar de exepriabox, maar wat? 

Alvast bedankt voor de hulp.

Je hebt het eigenlijk precies andersom ingesteld dan wat gangbaar is. Kijk eens naar de eerste post in dit topic om te zien wat wordt aangeraden qua instellingen zoals het aanzetten van DMZ in de experiabox: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

 

Reputatie 7

Huidige setup up:

  • Hardware: Een Linksys router is bekabeld aangesloten op mijn experiabox (LAN port 1) De kabel is een meter of 7 gok ik. Ik heb alleen internet abbonement (dus geen TV)
  • Configuratie: Linksys router staat in bridge mode. DHCP bindig is gemaakt (192.168.2.195). DHCP server op linksys router staat uit (gaat vanzelf uit als ik het modem in bridge mode zet)
  • SSID zijn verschillend (oftewel ik gebruik de out of the box wifi instellingen van de Linksys router)
  • Verder heb ik eigenlijk niet ingesteld (Geen port forwards oid)
  • DMZ staat uit

Dus je hebt jouw Linksys ingesteld zoals in dit filmpje?

 

 

Dus je hebt jouw Linksys ingesteld zoals in dit filmpje?

 

Yes! 

@TFHFony

Volgens mij heb ik exact gedaan wat er in de turorial staat en niet omgekeerd. Enige verschil is DMZ uit, want ik las later in het topic dat dit in Bridge mode NIET de bedoeling is (In Router mode wel, maar die gebruik ik niet)

Reputatie 7

Yes! 

Dan zou dat gewoon moeten werken en spelen de DMZ instellingen geen rol in het geheel.

Inmiddels een nieuwe experiabox v10 gekregen. Exact hetzelfde probleem. Het grootste gedeelte van de dag werkt het internet prima, maar van het 1 op het andere moment valt het weg. Zelfs pingen naar Experiabox lukt niet meer. Na een tijdje (tussen de 2 en 30 minuten) komt hij weer op. Een herstart van de Experiabox zorgt ervoor dat het direct wel weer werkt.

 

Ik heb verschillende lan kabels gebruikt. En 2 verschillende routers (van 2 verschillende de merken) aan de Experiabox gehangen.

 

Ik ben opzoek naar alternatieven. Wellicht toch router mode proberen? Wat zou jullie advies zijn?

@wjb, Helaas doet mijn L2TP VPN het niet door de Experiabox dus ik dacht een Draytek 2760n achter de experiabox te zetten om zo het voorbeeldplaatje: “Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN” te maken, echter werkt mijn VPN dan nog steeds niet. 

Ik heb wel internetverbinding op mijn laptop, via de Draytek door de Experiabox maar VPN dus mooi niet. Ook zit ik met de Draytek netjes in een ander subnet (zoals op het voorbeeldplaatje)

Overigens doet VPN op mijn laptop het wel als ik een hotspot maak met mijn mobiel en daar met mijn laptop aan verbind. En ook zo vreemd is dat ik met mijn mobiel, via de Experiabox wel verbinding kan maken met de VPN.

Wat zie ik over het hoofd?

Reageer