Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761692 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Reputatie 1
Hoi wjb,

Ik heb nu de MikroTik RB29011LS-IN maar krijg de PPPoE verbinding niet aan de gang, dit is helemaal nieuw voor mij en het wiel op nieuw uitvinden vindt ik niet echt leuk, heb jij nog tips of opmerkingen ik heb de programmering van netwerkje.com gehaald en al twee maal in getypt.

:D

Reputatie 7
Hoi WvA,

Nee, helaas heb ik geen tips, ik gebruikte een Cisco RV180W achter een managed switch waarbij op de switch vlan-6 omgezet werd naar vlan-1 naar de poort naar van de Cisco.
PPPoE werkte in één keer met zowel gebruiker als wachtwoord gelijk aan kpn.

Weet ze zeker dat op de WAN poort vlan-6 gebruikt wordt voor de PPPoE verbinding?
Reputatie 1
Hoi wjb,

Ik weet het niet meer ik heb het precies zoals staat omschreven gemaakt maar het werkt dus niet, dan gaat het ding terug ga geen €100 voor niets uitgeven.

:(

Reputatie 1
Hoi wjb

Vandaag de heledag liggen stoeien met de routerboard RB2011LS-IN maar hij doet het alles dus geen EB meer Nou ja alleen nog voor de telefoon, er zit een foutje in de handleiding van de routerboard op de site van netwerkje.com in de volgende regel moet men voor KPN het volgende intoetsen.

"dial-on-demand=no disabled=no interface=vlan1.6 keepalive-timeout=20 max-mru=1500 max-mtu=1500 "

Als men het zo invuld zal het direct werken (bij mij dan wel) is een heel verhaal om in te type 4 maal gedaan en nu werkt het na volle tevredeheid. De EB alleen nog voor de telefoon !!!!!!!:D

😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 😃 :D

Reputatie 7
Gefeliciteerd!
Reputatie 1
Thanx !

Beste wjb,

Na hier het forum gelezen te hebben kom ik erachter dat ik toch veel minder van mijn netwerk/ tv weet dan verwacht en dat er veel meer fout kan gaan.

Onlangs heb ik door een verhuizing de experiabox v9 gekregen (geen idee welke versie het daarvoor was (2011) maar toen geen probleem). 

Probleem/ setup nu:

- Experiabox in de meterkast (v9)

- verbonden met ethernet kabel aan switch die de KPN (Tv); AC Ryan; Stereo (Marantz) verbind

Nu leek eerst de switch niet goed te werken (maar dit lag aan de ethernet kabels). De enige echte problemen die ik nu heb:

* Zeer beperkte wifi signaal, kan dit doordat het gestoord word door het netwerk van de buren?

Hoe zou ik dit het beste kunnen verbeteren? Is dit dmv. een WIFI accesspoint?

* Airplay functionaliteit van de Marantz is volledig weg - deze was daarvoor wel aanwezig - je snapt dat het frustrerend is dat je eerst iets hebt en nu niet meer (ipad/spotify/ stereo moeten gewoon werken)

Nu twijfel ik of ik een extra router moet aanschaffen of toch een accespoint.. Je antwoord wordt gewaardeerd! MVG Bram

Reputatie 1
Hoi Bram Welkom op het forum,

Ik denk dat in jouw geval een accespoint (AP) voldoende, je kunt overwegen om een 2,4 Ghz en 5 Ghz AP te pakken de 2,4 Ghz is nog al druk en de 5 Ghz is rustiger, maar je randapp. moet het wel aan kunnen natuurlijk, je kunt ook even wifianalyser op je GSM zetten en kijken welke Frequentie niet druk is en daar je EB op te zetten dit kun je doen onder het kopje WLAN misschien dat dat helpt maar een AP is aan te raden en dan achter de switch, de meterkast is namelijk de slechtste plaats om een EB te zetten, maar soms kom je er gewoon niet onderuit.

Groetjes wva

Hoi wjb,

Je schreef op pagina 5 van dit onderwerp: Het blijft daardoor onmogelijk om de TV ontvangers achter een eigen router te plaatsen, deze moeten altijd op de Experia Box aangesloten worden.

Dit snap ik niet helemaal. Ik heb een asus rt-n66u router achter mijn experiabox v8 staan. De asus staat op acces point mode. ivm het wk heb ik een tv ontvanger aangesloten op de asus router zodat we op de beamer tv voetbal konden kijken. dit gaat perfect echter ..... mijn wifi is vervolgens compleet van slag. iedereen die meekeek verloor elke keer de connectie van zijn mobiel. Heeft dit ermee te maken?

Andere vraag die ik heb: Ik heb de router om het bereik te vergroten zodat we ook acherin de tuin tv kunnen kijken met onze tablets, laptops etc. Moet ik dan de DHCP van de router nog steeds op een ander ip range zetten? Ik krijg namelijk bij mijn ap modes geen DHCP te zien bij de instellingen van mijn router.

ik zie je reactie graag tegemoet.

groet,

sander

Reputatie 7
Hoi SanderStembert, welkom op het forum.

Je geeft het antwoord op jouw vraag eigenlijk zelf al.

Jij hebt jouw asus rt-n66u in access-point mode geconfigureerd.

Dit betekent dat je dus geen router achter jouw Experia Box hebt staan, maar een access-point (met ingebouwde switch).

En inderdaad is het geen probleem om een TV aan te sluiten op een switch.

Interessant om te horen dat jouw asus rt-n66u volledig van slag raakt.

Dit is een bekend probleem bij de Airport routers van Apple, maar ik wist nog niet dat dit ook bij de asus speelde.

Jazeker heeft het wegvallen van de wifi te maken met de TV stream. Een TV stream is een broadcast. Deze TV stream wordt blijkbaar door de asus (net als door de Apple Airports) vrolijk over wifi gebroadcast en dat is killing voor wifi. (Veel te zwaar.)

Dit betekent dus dat voor jou ook geldt dat je geen TV ontvangers op jouw asus rt-n66u moet aansluiten.

Jij hebt jouw asus dus in access-point mode geconfigureerd en dus is het niet nodig om een andere IP range te kiezen. Dit is alleen van toepassing als je de asus in router mode configureert.

Hoi wjb,

Dank voor je snelle antwoord.

De Asus is aangesloten via een cat6 kabel met de experiabox. Als het goed is moet het tv signaal dus via de utp kabel gaan en niet via de wifi.

Kan ik dit nog controleren om zo erachter te komen wat het tv signaal nu doet? 

Is het eventueel een oplossing om de tv ontvanger op een switch aan te sluiten en de asus ook Een soort workaround dus.

Sander

Reputatie 3
Hoi Sander en wjb,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb tussen mijn Experia Box v9 en mijn interactieve TV kastje een Airport Extreme (brugmodus) staan maar zodra ik verbinding probeer te maken met het WiFi netwerk van de Airport (zelfde SSID als van de Experia Box) dan werkt het internet niet over het draadloze netwerk, het bekabelde internet blijft wel werken.

Ik heb ook al geprobeerd een switch (kun je gratis bij KPN aanvragen) tussen het modem en de Airport te plaatsen en de Airport in router modus gezet, maar dit heeft voor mij het probleem ook niet opgelost. Ik denk eerder dat het iets met het modem te maken heeft. Zo lijkt het dat die het niet mogelijk maakt om het draadloosnetwerk uit te breiden.

Reputatie 7
@SanderStembert

Het gaat er ook niet om dat de TV Stream door de asus via een UTP kabel ontvangen wordt, maar wat de asus er vervolgens mee doet.

Net als de Airports van Apple lijkt de asus deze TV stream (broadcast) dus vrolijk over zijn wifi door te sturen naar alle devices die op de wifi aangesloten zijn en dat is dus killing voor wifi.
@eh8001

Het heeft inderdaad geen zin om een switch tussen de Experia Box en de Airport te plaatsen.

Dit issue wordt veroorzaakt door de Airport (en naar nu blijkt dus ook de asus) omdat zijn de TV stream gaan broadcasten.

De enige manier om dit te voorkomen is door er voor te zorgen dat de Airport aangesloten is op een LAN poort van de Experia Box waar niet (via een switch) ook een TV ontvanger op aangesloten is.

Nogmaals het issue wordt dus niet veroorzaakt door de Experia Box, maar door de Airport (asus).

Reputatie 7
Hoi Bramchen, welkom op het forum.

Het klopt dat meerdere routers van KPN problemen hebben met de ondersteuning van bonjour, Airplay en Airprint.

Ik heb daarover op dit forum al een ander topic aan gewijd.

Voor het uitbreiden van de wifi raad ik je aan om accesspoints te gebruiken.

Dit is echter geen oplossing voor het bonjour, Airplay en Airprint probleem.

Dit kan wel opgelost worden door een tweede router (in router mode) achter Experia Box te plaatsen.

Haha,dat wordt dus een extra kabeltje trekken. tv kijken op de beamer is toch echt wel gaaf. voor mij geen series en films meer op de gewone tv kijken.  :-)

weet je zeker dat een switch ertussen niet werkt? Als ik deze aansluit op de cat6 kabel die van de experiabox komt en op de swith de asus en de tv ontvanger aansluit dan gaat het signaal toch van de tv ontvanger via de switch door de cat6 kabel naar de experia box. of denk ik nu te kort door de bocht.

Een cat6 kabel moet dit toch allemaal aankunnen qua bandbreedte.

Reputatie 3
@wjb

Ik heb het idee dat dat ook niet helemaal klopt, want als ik mijn iTV los koppel en vervolgens de Experia Box en de Airport opnieuw opstart dan krijg ik nog steeds een foutmelding op mijn Airport. Het lijkt mij dan ook een logische conclusie dat het probleem bij de Experia Box zit.
@SanderStembert

Dat leek mij ook logisch maar schijnbaar zit het ingewikkelder in elkaar. Ik denk dat er inderdaad niets anders op zit dan om een nieuwe kabel te trekken waardoor de router en de iTV niet meer op dezelfde poort zitten op de Experia Box. Al weet ik ook niet zeker of dit klopt.

Je zou het natuurlijk altijd nog kunnen proberen met die switch, als je KPN belt kun je er gratis een krijgen toegestuurd, maar bij mij werkte het niet.

Reputatie 1
Hoi SanderStembert,

De kabel kan het wel aan maar het wifi gedeelte gaat over zijn nek met de broadcast van de TVverbinding als je in de router kijkt zit er een optie Qos misschien dat je de broadcast het tv signaal kunt filteren dat het alleen naar de LAN mag en Niet naar de WLAN, maar helaas is de gebruiksaanwijzing hier niet helemaal duidelijk in of het kan.

Reputatie 7
@eh8001,

Wat voor een foutmelding krijg jij dan op jouw Airport?

Reputatie 3
@wjb

Dan krijg ik dezelfde foutmelding als ik eerder had gepost (zie pagina 10 helemaal bovenaan).

Reputatie 7
@eh8001,

Ik raad het gebruik van wifi repeaters altijd ten zeerste af, dit is een bron van ellende (zelfs als je Apple heet).

Uit die melding die je daar post blijkt dat jouw Airport niet via een UTP kabel met de Experia Box verbonden wordt, maar via WiFi en dus als wifi repeater/extender opereert.

Zorg er voor dat jouw Airport bedraad is aangesloten (is volgens het plaatje op pagina 10 ook het geval) en configureer jouw Airport in bridgemode, niet als wifi repeater/extender.

Hoe dat in te stellen op die Airport weet ik niet, ik heb alleen een Airport Express voor op reis.

Ik weet wel dat dit gewoon mogelijk is.

Die foutmelding heeft overigens weer niets met die TV broadcasts te maken.

Dat die broadcasts door een Airport (en asus) over wifi verder gebroadcast worden is echt een tekortkoming van de Airport (en asus) en dit probleem zit niet in de Experia Box.

Ook ik heb accesspoints in mijn netwerk staan achter switches waar ook de TC streams over gebroadcast worden, maar mijn accesspoints (Netgear en Cisco) broadcasten zo'n TV stream (zoals het hoort) niet.

Reputatie 3
@wjb

De Experia Box is met een UTP kabel verbonden met de Airport en vervolgens stel ik hem in om het netwerk uit te breiden via de UTP kabel (in brugmodus), dus de Airport is niet geconfigureerd als een extender via wifi, maar via de kabel. Deze configuratie werkte wel met mijn UPC modem (voordat ik ben overgestapt naar KPN) dus dan ligt het probleem toch juist wel bij de Experia Box v9.

Reputatie 7
@eh8001,

Ik heb weinig behoefte aan een welles/nietes discussie, maar geloof me, jouw Airport wil een verbinding maken via de WiFi met de Experia Box, niet via de UTP kabel.

Er zijn naar ik weet tientallen anderen die hun Airport zonder problemen op een V9 hebben aangesloten en ik kan met 100% zekerheid aangeven dat dit issue niet door de Experia Box veroorzaakt wordt.

Mogelijke oorzaken:

1) Foutieve configuratie van de Airport?

2) UTP kabel stuk?

Reputatie 1
@eh8001,

De kabel is makkelijk te testen, pak je laptop (even van uitgaande dat je die hebt) en sluit deze op de kabel van de Airport aan (dus i.p.v. de Airport) en kijk of je een ip aders krijgt van de Experia box 192.168.2.x als dit niet het geval is dan even de laptop opnieuw opstarten en kijken of hij dan een IP adres krijgt als het dan nog niet is dan is je kabel defect of de verkeerde kabel, en dan moet ik wjb gelijk geven dat hij d.m.v. wifi contact gaat maken.

O ja denk er aan je wifi even uit te zetten op de laptop.

In de eerste post van dit onderwerp staat:

"Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt. " 

Misschien een domme vraag, maar hoe doe je dat?

Ik heb een belkin ac 1000 db wi-fi dual-band ac+ gigabit router die ik graag achter de experiabox wil hangen.

Thanks!

Reputatie 7
Dat doe je door op jouw belkin de Internet verbinding in te stellen als DHCP cliënt of iets dergelijks.

Reageer