Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761317 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Ik heb onlangs twee routers gekocht, TP-Link TL-WR841N, die ik om diverse redenen allebei achter de Experiabox wil (en heb) hangen. Ik heb zojuist stap 1 en stap 2 van pagina één uitgevoerd op één router en alles werkt perfect, computers en NAS (die via een switch achter de Experiabox hangt) zijn over en weer benaderbaar en internet is ook beschikbaar op de eerste eigen router.

Echter, hoe krijg ik de tweede router ook zover dat hij onder andere bedraad de NAS kan benaderen. Of eigenlijk, dat apparaten achter de Experiabox, apparaten achter de eerste eigen router en apparaten achter de tweede eigen router met elkaar en met het www kunnen communiceren? Ik kan maar 1x een static DHCP koppelen aan de DMZ Host van de Experiabox, toch?

Op de tweede router wil ik o.a. videobewaking aansluiten.

Reputatie 7
Er kan inderdaad maar één DMZ Host zijn.

Je geeft aan dat één router goed werkt, is deze nu als DMZ Host gedefinieerd?

Staat deze router in router mode of in bridge mode.

Je geeft aan dat je computers en NAS over en weer beschikbaar zijn.

Dit zou alleen mogen als jouw router in bridge mode staat. Als deze in router mode staat, dan kan je wel vanaf apparaten aangesloten op jouw eigen router apparaten aangesloten op de Experia Box benaderen, maar andersom niet.

De tweede router (die niet als DMZ Host gedefinieerd kan worden) kan je het beste in bridge mode (of accesspoint mode) configureren. Hij hoeft dan ook niet als DMZ Host ingesteld te worden en je kunt alle apparaten met elkaar laten praten.

Alleen routers die in router mode staan moeten als DMZ Host opgenomen.

Reputatie 1
Hoi wjb,

Nadat de nieuwe netwerk omgeving stabiel is heb ik ook de IPTV dmv VPN gemaakt op mijn routerboard en dit werkt ook prima kan vanaf nu overal TV kijken (Als ik niet over mijn MB bundel ga :D ) en anders de gratis netwerk punten van KPN gebruiken KPN Fon werkt ook prima.

Eindelijk een dik te vrede iemand over dit alles (zonder de EB) :p:D;)

Reputatie 7
Tja, prettig om in het buitenland gewoon via je eigen KPN netwerk TV te kunnen kijken.

Dat doe ik ook al geruime tijd via een VPN met mijn Synology NAS achter mijn Experia Box.

Ook telefoneer ik overal ter wereld met mijn Android via de sip server van de Experia Box met anderen. (Scheelt aanzienlijk in roaming costs.)

Daarnaast belt ons hele gezin onderling gratis vanaf willekeurige plekken ter wereld.

Reputatie 1
wjb,

Dat is mijn volgende project maar ik krijg mijn gsm nog niet aangemeld op de SIP Server wel op de PBX met SIPdie ik in huis heb voor 10.000 toestellen maar ja heb er maar 3 opzitten een klein beetje overdon denk ik 😃. Maar misschien dat de VPN een oplossing kan brengen.

Reputatie 7
WvA,

Het "probleem" is dat jouw Experia Box nu (als het goed is) geen Internet meer op VLAN 6 ontvangt.

Dat betekent dus ook dat je vanuit het netwerk achter jouw eigen router niet met de sip server van de Experia Box kunt communiceren. (Je kunt als het goed is ook in jouw browser niet de homepage van jouw experia box op 192.168.2.254 benaderen.)

Dat is ook de reden dat jouw GSM geen verbinding meer kan maken met de sip server van de Experia Box.

Heeft jouw eigen router de mogelijkheid om static routes te defniëren? (Vast wel.)

Wat je dan zou kunnen doen is een UTP kabel trekken tussen een LAN poort van jouw eigen router en een LAN poort van de Experia Box en een static route te definiëren die al het verkeer richting het subnet 192.168.2.0/24 naar deze LAN poort zet.

Je zou dan de Experia Box weer moeten kunnen benaderen en dus ook de trunk in jouw PBX moeten kunnen opzetten richting de sip server op de Experia Box.

Je laat jouw GSM dan een verbinding met jouw PBX maken en belt uit via de trunk richting de Experia Box.

Ik gebruik zelf de Asterisk server op mijn Synology NAS en dit werkt vlekkeloos.

Als ik bij een klant in bijvoorbeeld Zürich ben mijn telefoon gaat thuis over, dan neem ik hem gewoon in Zürich op.

Als ik in Londen even iemand in Nederland wil bellen, dan doe ik dat over Internet via mijn Asterisk server. Geen roaming kosten meer.

Zit ik op kantoor en mijn dochter op de universiteit, dan bellen we elkaar over Internet via onze Asterisk server. (Daar is de Experia Box dus niet eens bij betrokken.)

Edit:

Je kan dan overigens ook (als het goed is) jouw GSM direct moeten kunnen verbinden met de sip server van de Experia Box op bijvoorbeeld de *103.

Met behulp van de benodigde port-forwarding zou dat dan ook via Internet moeten kunnen, maar persoonlijk ben ik daar geen voorstander van.

De beveiliging van de sip server van de Experia Box is zo gammel als wat. Op elke Experia Box is de gebruikersnaam gelijk aan de poort (*103, *104, etc) en wachtwoord gelijk aan kpn. (Niet echt veilig dus :@)

Vergeet overigens niet om het gebruikte account (*103, *104) op de Experia Box te enablen.

Reputatie 1
wjb,

Deze is via poort 9 van de Routerboard aangesloten dus kan hem gewoon aan (moet ook wel want mijn Smart node zit er achter) en die wil ik graag beheerd houden. dus ik kan pingen naar de EB en ook terug dus dat is het probleem niet ik denk dat het in een routering zit naar de andere SIP-Server die er is moet ik nog even een trace van maken maar stapje voor stapje opbouwen en eerst kijken of dit stabiel blijft enne, Asterix kan ik ook heeft ook op een van de QNap`s gedraaid maar de SIP-Server die nu draait heeft lego meer mogelijk heden ten op zichte van de Asterix.

Voor de beveiliging heb ik de Firewall ingezet bepaalde IP adressen mogen maar met poort 5060 communiceren en andere IPadersen dus helemaal niet worden gewoon genegeerd, dus veiliger kan het eigenlijk niet. En ik kan dat stikje Firewall op afstand instellen als ik op een onbekend IP adres zit kan ik deze voor een uurtje open zetten en dan sluit hij weer automatisch.

Reputatie 7
Is de WAN poort van de EB verbonden met poort 9 van de Routerboard of één van de LAN poorten van de EB.
De sip server is namelijk alleen via het LAN te benaderen en dat is maar goed ook met die gammele beveiliging.

Overigens gebruik ik extern niet UDP poort 5060, maar een TCP poort.
UDP is killing voor accu's van mobiele apparaten die een verbinding met mijn Asterisk server open hebben staan.
Reputatie 1
Hoi wjb,

Nee poort 10 van de Routerboard zit op de WAN (EB) aansluiting en poort 9 van de routerboard zit aan de LAN-1 (EB) aansluiting. en poort 2 van de EB zit aan de Smart Node van Patton. Ik heb geen analoge toestellen in huis alleen maar systeem toestellen van Alcatel (Novo Office) vandaar de Patton die maakt van VoIP weer ISDN en visa versa. Ik zal het volgend weekend is in de VoIP storten van GSM naar ExperiaBox.

De accu van de GSM is sneller leeg als normaal maar kan er nog een heledag met een lading doen (Samsung S3) en anders hebben we nog een powerbank bijons voor de zekerheid 😉.

In vervolg op de kwestie van tv en ASUS-router: geeft het bekijken van intgeractieve tv op je computer ook problemen als je een ASUS router (ik heb RT-N13U) als router achter de Experia hebt gezet (volgens instructies in het eerste bericht)?

Mbt dat eerste bericht: ik zie niet waar ik op de ASUS kan instellen dat hij DHCP client is. Via Experia DMZ zijn wel Mac en Ip zoals het moet.

Derde vraag: ik neem aan dat ik een tweede (Sitecom) router als 'verlengstuk' van de eerste moet configureren, dus DHCP en Firewall uit en IPadres bovenin de ASUS-range. En zelfde SSID, wachtwoord en kanaal.

Vierde vraag: levert het nog complicaties op als ik aan dat Sitecom AP een Sonos-systeem hang? Op een eigen kanaal...

Wij hebben al maanden steeds verder haperend internet van XMS en zijn nu net overgestapt naar KPN, met de Experia V8. Wij hebben Apple spullen en Windows PC maar geen beamers of airplay of games of behoefte aan toegang van buiten, dus het zou gemakkelijk moeten wezen. Helaas leverde de eerste opstelling, met ASUS als AP en Sitecom als 2e AP, na een dag alweer uitval op. De Sonos werd eerst ook niet gevonden, uiteindelijk wel. In elk geval begon bij bekijken tv via de computer e.e.a. uit te vallen. En sindsdien is in dat deel van het huis (bediend door de Sitecom) de boel weer af en toe van slag (incl e-mail van een variabel aantal adressen die gedurende bepaalde periodes niet wordt opgehaald via mailprogramma).

Ik hoop op tips die mijn speurtocht kunnen bekorten. Ik heb al veel opgestoken op dit forum, veel nuttigs hier! Maar ik ben eigenlijk niet zo van het netwerk enzo, nu noodgedwongen toch al een paar dagen aan het klooien.

Reputatie 1
Hoi Yola,

Het lijkt mij het beste dat je eerst met de basis begint eerst alleen de EB gebruiken kijken of alles stabiel blijft en vervolgens het volgende stukje op bouwen enz... Pas wel op de de AP`s niet allemaal op het zelfde kanaal zitten dit kan problemen geven (Dit is niet de SIDD) de meeste AP`s zitten op het zelfde kanaal en kunnen dus elkaar wegdrukken dit kun je met WiFi analyzer (Android) goed zien zet in ieder geval de AP`s dus op verschillende kanalen BV 3, 6 en 9 Liefst 3 kanalen verschil ertussen.

Maar stap voor stap opbouwen en kijken wanneer het fout gaat is de makkelijkste zoek metode.

Veel Succes met zoeken.

Dank WvA, ik ben al een eindje hoor, mede dankzij dit forum. De EB doet het, tv en telefoon en alles prima, en ASUS-router erachter ook (behalve dat ik niet zie waar je moet instellen dat een DHCP client is).

Kanalen verschillend, da's een goeie, ik dacht juist dat ze als ze 1 netwerk zijn (dus in geval van AP's) zelfde kanaal moesten hebben- ga ik nog ff checken en aanpassen.

Iedereen om ons heen zit op kanaal 11 heb ik gezien dus er zijn er genoeg over :-)

Ik hoop dat iemand iets meer weet van ASUS & computer-tv, en van Sonos, want je gaat anders toch vaak in cirkels rond - en een leek als ik is er zo weer een paar uur mee zoet!

Reputatie 1
Hoi Yola,

Je moet onder WAN kijken en deze instellen op Dynamic IP dan zal de Router een IP adres krijgen van de EB. Staat ook op de handleiding (Engelse 3 Chapter 4: Configuring via the web GUI ) daar staat het beschreven.

En wel even naar de IPAdressen kijken want de Asus heeft 192.168.1.x en volgens mij heeft de Sitecom dit ook en dan zullen die twee nooit lekker samen werken als ze in de zelfde range zitten dan zou je een van de twee kunnen omzetten naar 192.168.3.x Maar zeker geen 192.168.2.x want dat is je EB.

Ik hoor het wel.

Beste WvA, Dynamic IP was okee, dank voor de uitleg.

Ik heb nu gedaan wat ik eerder ook had, nl de Sitecom met draad verbinden met ASUS (die aan de EB hangt) en dan de twee routers in 1 netwerk houden. De Sitecom heb ik IP gegeven in de range van ASUS (hij heeft van zichzelf 192.168.0.xxx) en verder alles uitgezet van DHCP en Firewall e.d. Ook hetzelfde kanaal en wachtwoord en SSID omdat het 1 netwerk is.

Aan de Sitecom zit mijn Sonos-systeem, op een ander kanaal (dat kiest ie zelf, maar het is idd anders).

Of het stabiel is zal moeten blijken maar nu werkt het wel. En de vraag ivm het eigenaardige gedrag van  de ASUS  mbt tv (eerder aan de orde geweest op dit forum, pagina 14 ofzo): op de computer kijken naar interactieve tv via KPN, levert dat ook problemen op? die vraag staat nog - maar wie weet ga ik dat ooit zelf uitvinden.

Nu niet want ben veel te blij dat het lijkt te werken en wil niks verstoren.

Reputatie 7
Op de computer TV kijken heeft geen consequenties voor de stabiliteit van jouw wifi van de ASUS.

Ik krijg echter wel het vermoeden dat een Sonos leidt tot dezelfde problematiek.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik krijg ook berichten van Apple Airport routers waarvan de wifi begint te haperen als er een Sonos op aangesloten wordt.

Heb jij dat ook?

En wat als je jouw sitecom niet op de Asus aansluit, maar op de Experia Box?

Goedemorgen WJB,

Dank voor de info mbt tv op de computer. Dat is alweer een punt afgestreept.

De Sonos had ik vroeger icm Airport, en dat werkte nooit goed. Op fora werd veel negatiefs gezegd over de combinatie Airport-Sonos, dus ik ben daar van afgestapt.

In plaats daarvan heb ik een tweede router geïnstalleerd, met een draad vanaf de centrale ASUS router. De Sonos moet immers een bedrade verbinding hebben met een modem/router, en daarvoor had ik in dit deel van het huis geen mogelijkheden.  De wi-fi werd als bonus ook wat beter. De tweede router was toen precies zo geconfigureerd als nu.

Een hele tijd hadden we redelijk goed internet/wi-fi -althans voor onze doeleinden, want wat ik kon meten aan capaciteit kwam qua snelheid  in de verste verte niet in de buurt van die 100mbs. Maar we zijn geen grootgebruikers wb streamen of gamen. Met de Sonos is er een constant probleem geweest dat ie zichzelf niet kan vinden, moet je het 2 of 3 keer proberen, maar als de muziek eenmaal aan staat valt ie niet weg ofzo.

De afgelopen maanden hadden we zeer haperend internet, en steeds slechter, voor 1 website moest ik het de afgelopen weken soms 5,6,7 keer opnieuw proberen ('Oeps, Google etc' zag ik wel 100 x per dag). Omdat het steeds slechter werd zonder dat we iets veranderden aan de opstelling heb ik steeds aangenomen dat het niet aan routers of Sonos kon liggen. Routers heb ik trouwens ook wel es verwisseld om te testen of er eentje stuk was. 

Inmiddels hebben we wel een Sonos Bridge aan de ASUS hangen, voor draadloos geluid elders in huis. De heb ik er ook wel es afgegooid om te testen of ie de stoorzender was maar dat leek niks uit te maken.

Totnutoe heb ik in onze nieuwe (EB) situatie geen probleem met Sonos ervaren waarom ik de opstelling zou aanpassen -maar de hele zaak draait nog maar sinds gisteravond. De Sitecom op de Experia - waarom zou ik dat doen? Heb het nu niet gedaan eenvoudig omdat de bedrading dat niet zomaar toelaat. En de Bridge op de Experia, zou dat een stap voorwaarts wezen? Dat is heel gemakkelijk te doen.

Kan ik met deze instructie ook een router achter een AVR7519 hangen?
Ik wil zowel multicasting gebruiken als een spelcomputer. Welke router kun je mij adviseren? Ikzelf denk aan een asus rt-ac66u. Vast bedankt voor je reactie DikB
Reputatie 7
Hoi DikBraam, welkom op het forum.

Helaas kan je achter een ARV7519 geen eigen router (in router mode) achter een ARV7519 plaatsen aangezien de ARV7519 geen DMZ functionaliteit ondersteunt.

Als jouw Internet aansluiting over een ISDN lijn loopt en je gebruikt géén twee telefoonnummers, overweeg dan om de ISDN lijn te vervangen door een "gewone" analoge lijn. Deze is sneller dan een ISDN lijn, en je krijgt dan een router die wel DMZ ondersteunt.

Reputatie 1
Hoi DikBraam,

Als je inderdaad met ISDN zit zou je kunnen overwegen om een Draytek Vigor 120 B te nemen dit is een modem met een DMZ en een firewall heb deze zelf jaren gehad en beviel mij zeer goed Maar je moet dus wel een B versie hebben de A is voor analoog.

L.S.,

Aan de hand van de eerste post heb ik geprobeerd een tweede router op te zetten achter de Experia Zte H220N. Ik krijg echter de verbinding niet werkend, kan iemand me een advies geven of me vertellen bij welke stap ik een fout maak?

Bij voorbaat dank.

stap 1: de eigen tweede router configureren (Sweex wireless router 54G)

1) Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

            -Dit heb ik gedaan door onder de wan-settings voor de optie Dynamic-Ip te kiezen

            (Ik heb geen DNS server handmatig toegewezen.)

2) Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

-Ik heb de DHCp server aangezet en het bereik van de DHCP server gekozen van: 192.168.2.60 tot: 192.168.2.100

Dit was pas mogelijk nadat ik het lan ip adres van de router had veranderd van: 192.168.50.1 naar: 192.168.2.35

 

Stap 2: De Experia Box configureren. (Experia box zte h220N)

1)Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router.

            -mac adres van de eigen router (Sweex): 00-16-0A-24-84-A0

 

2) Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres bijvoorbeeld: 192.168.2.250.

-Onder Dhcp binding toegevoegd, er staat een groen vinkje voor ip adres: 192.168.2.250 en het correcte mac adres wordt aangegeven.

 

3) Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

-Onder het router menu label kies ik Application, links in de kantlijn kies ik voor DMZ hostDMZ host. Ik enable en vul het DMZ host ipv4 address in: 192.168.2.250

 

4) Onder het router menu Network kies ik links in de kantlijn Lan, Voor de DHCPstart kies ik: 192.168.2.1 en voor de DHCP end kies ik : 192.168.2.45 (dit zodat de DHCP van de Zte h220N en de Tweede router elkaar niet overlappen)

 

5)Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box

            -gedaan

 

6) Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

-Wan poort van de tweede router aangesloten op Lan poort 1 van de Zte h220N, de tweede router verbonden met de computer via Lan poort 1.

 

Als ik  ipconfig/all uitvoer in de CMD:

Dhcp enabled: yes

Ipv4 address: 192.168.2.60

Default gateway: 192.168.2.35

Dhcp server: 192.168.2.35

DNS server: 192.168.2.35

Reputatie 1
Als eerste Welkom Ger006,

De IP adressen zijn die van je SWEEX afkomstig of van de EB, want als ze van je SWEEX zijn zal het niet gaan werken omdat de reeks het zelfde is als de EB 192.168.2.0 t/m 192.168.2.254 Je zal de SWEEX dan een ander IPAdres moeten geven, B.V. 192.168.1.0 t/m 192.168.1.254 Het gaat dus om het derde cijfer dit moet afwijken van de EB Daarbij opgemerkt dat je Netmask dan wel 255.255.255.0 is anders gelden er andere dingen en moet je het gaan berekenen (Nu even niet aan de orde).

Ik hoor het wel Ger006

Hallo WvA,

Dank voor je antwoord.

Inmiddels heb ik succes met de beschreven methode, met de correctie beschreven in de laatste mail (tweede router instellen op 192.168.1.1) ben ik instaat om een werkend netwerk op te zetten, echter slechts met een experiabox V8.

De Experiabox Zte h220n die ik zou willen gebruiken levert echter nog steeds een probleem op, het lijkt alsof de Zte h220N niet een DMZ opzet.

Als er nog andere mogelijkheden te overwegen zijn voor de Zte H220N ("portforwarden", Upnp...?) hoor ik het graag, amders zit er niets anders op dan over te stappen naar een Experiabox V8.

Ger

Reputatie 1
Hoi ger006,

De ZTe h220n moet gewoon werken met DMZ maar je moet wel het juiste IP opgeven en dat static maken zodat hij altijd het zelfde IPadres krijgt, ik heb zelf de V8 en de V9 hier en bij de V9 doet de DMZ het gewoon, alleen ik heb alles vervangen zoals je misschien hier wel hebt gelezen door een Mirotech routerboard werkt prima ik heb alleen nog de EB voor VoIP en voor de rest mijn oude vertrouwde netwerk met de firewall erin.

:D

Hallo, wie is het inmiddels gelukt om het gastnetwerk van de apple time capsule werkend te krijgen achter een Experiabox (ZTE)? welke instellingen? Verder werkt 't prima, alleen gastnetwerk krijg ik niet werkend. Hoor gerucht dat dit door KPN in de Experiabox is geblokkeerd oid. 

Ik heb vanmiddag een apple express gekocht om de bonjour en airstream functie te kunnen gebruiken.
Maar heb vanavond gemerkt dat de experiabox v9 soms er spontaan uitklapt en dan weer opnieuw opstart.
Weet je mischien hoe dit kan en en wat ik er aan kan doen?

Reageer