Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761224 keer bekeken


Toon eerste bericht

2066 reacties

Reputatie 7

Kan jij eens screenshots tonen van alle instellingen die je t.b.v. de TP-Link op de Experia Box hebt doorgevoerd.

Krijgt die TP-Link wel het IP adres via de DHCP server van de Experia Box en is deze.dan op.de.Experia Box vastgezet?

 

Ook bij DMZ heb je gewoon double-NAT, maar dat is het probleem niet.

Aangezien de start-post al 7 jaar oud is, even checken: klopt het dat je op dit moment een eigen router (bv van Unifi) achter de Experia box van KPN kan plaatsen bij een glasvezelverbinding, en dat je dan je TV-signaal vanuit de Experia-box rechtstreeks met een kabel naar de TV ontvanger kan doen, en je Access Points bedraad via je eigen router kan laten lopen?

Wifi werkt dan via Access Points met een tussenstap via je eigen router.
TV werkt dan rechtstreeks vanuit de Experia box buiten je eigen router om.

En hiervoor hoef je dan geen config-scripts etc te draaien?


Alvast bedankt​​​​​!

Reputatie 7

Dat klopt, het startbericht is nog altijd valide.

Maar veel mooier is het natuurlijk om.de Experia Box in zijn geheel te vervangen.

Zie 

 

Bedankt! Snelle reactie ;-) Nu weet ik in ieder geval dat dat gaat werken. De Experia box helemaal vervangen lijkt me ook mooi om te doen, misschien later een keer.

 

Ik probeer een eigen router (Asus TUF AX5400) achter mijn Experiabox v10 te hangen. Opmerkelijk is dat de Experiabox over LAN de Asus niet herkent en dus ook geen IP-adres toewijst. Dat heb ik met verschillende kabels geprobeerd (van welke ik allemaal weet dat ze werken, want directe verbinding laptop<->EB doet het). Als ik de Asus in AP modus zet, gaat het ook goed, maar ik wil hem juist een eigen netwerk met eigen IP-reeks laten creëren.

 

Op basis van de AP-modus krijgt de Asus wél een IP adres. Ik heb hem op basis van dat IP-adres en correct MAC adres een DHCP binding gegeven, maar weet niet hoe verder (en vooral als ik van de Access Point modus af wil). Kan iemand me hier mee helpen?

Reputatie 7

Ik neem aan dat je, zoals beschreven in het openingsbericht, de Asus met zijn WAN poort op een LAN poort van de Experia box aansluit.

Zet hem in router-mode en plaats hier dan eens een screenshot van de WAN instellingen op de Asus.

Beste wjb,

 

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb vanochtend de Asus en de EB een factory reset gegeven en daar komt een der wetten van Murphy om de hoek kijken: "Machines die kapot zijn, werken perfect als de monteur komt."

Vrij vertaald naar deze situatie: na de factory reset meldde ik me aan in het open Asus netwerk en kon alles soepel instellen. Geen idee waarom het gisteren niet lukte maar had er veel tijd en hoofdpijn in zitten.

Voor zij die na mij komen:

1. Fabrieksinstellingen voor de Experiabox

1(A) Draadloos netwerk gemaakt op de EB (want de kinderen wilden Netflix...)

1(B) Geverifieerd dat de EB werkt (zodat ik rustig kon klussen...)

2. Geverifieerd dat de kabels goed zaten (stroom, LAN1 van EB naar de WAN van Asus)

3. Ingelogd in het draadloze asusnetwerk van gisteren, de Asus laten factory resetten 

4. Ingelogd in het nieuwe open Asus netwerk en onderstaande stappen doorlopen

a) "Welkom!" -> oranje knop Nieuw netwerk maken

b) "ISP vereiste" -> aangenomen van niet 

c) SSID ingesteld met wachtwoord

d) WiFi 6 vooralsnog UIT gezet 

e) Router toegang ingesteld

f) bevestiging van de nieuwe SSID op de Asus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resultaten in deze plaatjes:

Speedtest (chapeau KPN overigens, dit is niet altijd zo mooi geweest, ook niet vanaf de Experiabox zelf)

Status: standje draadloze router, verbonden, verder niets ingesteld nog

 

Reputatie 7

Wat voor een abonnement heb je?

Glasvezel 100mb/s, geen tv of telefonie

Reputatie 7

Glasvezel 100mb/s, geen tv of telefonie

Dan is dit inderdaad een normale uitkomst voor een Speedtest meting.

Heb een tijdje gehad dat het krap aan 90 was up en down, zonder aanwijsbare oorzaak. Enfin, ik ben blij en heel erg bedankt voor je hulp!

Reputatie 7

Heb een tijdje gehad dat het krap aan 90 was up en down, zonder aanwijsbare oorzaak.

Het kan zijn dat jouw glasvezel toen nog op een EoF (100Mbps) aansluiting gepatched was en recentelijk overgezet is naar een GoF (1000Mbps) aansluiting.

Bij een EoF aansluiting kan er "fysiek" maximaal 100Mbps door de lijn en met 8% overhead kom je dan effectief op zo'n 92Mbps.

Goedenavond,

wij hebben een probleem met de WiFi welke geen internetverbinding krijgt. We hebben een eigen WiFi systeem en een router achter de experiabox welke wij benodigd hebben voor gebruik randapparatuur. 

Dit is de opstelling nu.

1. KPN Experiabox modem.

2. hierop aangesloten een Ubiquiti Unifi USG Security gateway Router.

3. Deze is aangesloten op een Ubiquiti Unifi Poi Switch.

4. Op deze switch staan 3 Ubiquiti UniFi Acces points.

Alles nagekeken maar ik vermoed dat de Experiabox en de USG niet lekker samenwerken.

hopelijk kunnen jullie aangeven wat er in de experiabox dient te gebeuren

 

 

 

 

Reputatie 7

Jouw opstelling zou geen enkel probleem mogen zijn.

Heeft de USG een WAN IP adres uit het subnet van de Experia Box?

Zou jij die Unifi switch er eens tussenuit kunnen halen en kunnen kijken of je dan wel een verbinding hebt?

Waarom snij je die Experia Box er niet helemaal tussenuit?

Heb even alles spanningsloos gemaakt en nu werkt de WiFi weer, maar af en toe valt de internetverbinding weg en hersteld weer.

Hoe moet de usg worden ingesteld?

de experiabox willen we graag houden, want bij kpn geven ze aan er anders problemen voorkomen Kpn er tussenuit blijft!

kpn geeft aan dit zo moet gaan werken met een eigen router achter de experiabox

Reputatie 7

de experiabox willen we graag houden, want bij kpn geven ze aan er anders problemen voorkomen Kpn er tussenuit blijft!

Dat kan KPN nu wel zeggen maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is.

In het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" vind je een link naar de github van @coolhva met scripts voor het configureren van een USG op een KPN aansluiting. 

 

In het openingsbericht van dit topic vind je precies wat ingesteld zou moeten worden op de Experia Box. Maar ook zonder enige aanpassing op de Experia Box moet het prima werken als de USG zijn WAN IP adres maar ophaalt o.b.v. DHCP.

We hebben het modem gereset en vervolgens de usg, UniFi punten en router spanningsloos gemaakt en een voor een weer opgestart.

toen kreeg de imperiabox weer een eigen WiFi en hebben we in de box uitgezet.

nu werkt de Wifi en internet redelijk.

af en toe valt nog de wifi of internet verbinding weg, en gebeurd vaak s’avonds.

hebben nog geen instellingen vast gezet uit je laatste bericht.

wat zouden we nu nog moeten doen om alles 100% werkend te krijgen?

Goedemorgen,

Heb nog geen terugkoppeling mogen ontvangen. Ook overdag krijgen we meldingen dat we geen internet hebben.

kun je ons helpen wat er nu zou moeten gebeuren?

Reputatie 7

kun je ons helpen wat er nu zou moeten gebeuren?

Ik zou niet weten waarom je meldingen krijgt dat er geen Internet is.

 

hebben nog geen instellingen vast gezet uit je laatste bericht.

Dat is t.a.v. het issue dat jij ervaart ook niet nodig.

Bij wie moeten wij dan zijn als kpn klant?

hebben echt problemen met de internetverbinding 

Reputatie 7

Bij wie moeten wij dan zijn als kpn klant?

hebben echt problemen met de internetverbinding 

Aangezien je eigen apparatuur gebruikt zal je ook zelf voor een oplossing moeten zorgen. Dit forum is een uitstekend medium om daarbij hulp te krijgen van andere klanten maar het is en blijft jouw eigen verantwoordelijkheid.

Zou jij de wifi van de Experia/KPN Box eens aan kunnen zetten en eens kunnen kijken of je via die wifi nog wel op Internet kunt als je zo'n storing ervaart.

Badge

Hallo, 

 

Ik heb dus al een lange tijd een eigen router achter mijn box 12 hangen en dit heeft altijd goed gewerkt. 

 

Nu het volgende probleem, sinds de firmware update van vorige week van de box 12 valt mijn internet zo nu en dan uit. 

Zegt dan geen ip adres gevinden op de Amplifi hd router. Hij doet dit op random tijden. 

Is er misschien iets veranderd in de software van de box 12 wat ik nu weer moet aanpassen?

Reputatie 7

Alles zou gewoon zo moeten blijven werken als voorheen.

Je geeft aan dat hij zegt geen IP adres te vinden op de Amplifi HD.

Wel apparaat zegt dat?

Kan je daar eens een screenshot van posten?

Badge

Alles zou gewoon zo moeten blijven werken als voorheen.

Je geeft aan dat hij zegt geen IP adres te vinden op de Amplifi HD.

Wel apparaat zegt dat?

Kan je daar eens een screenshot van posten?

Mijn Amplifi hd zegt dat steeds. 

Ik heb even een scree shot gemaakt van mijn instelling van de box 12. Kan de instelling van binding niet meer terug vinden. 

 

 

Reageer