Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 760346 keer bekeken

Reputatie 7

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.


2066 reacties



in beide gevallen werkt het niet en de melding in experia box blijft .

03/16/2014 22:47:21 User from 192.168.2.1 timed out

03/16/2014 22:22:05 User from 192.168.2.1 timed out

Na dit alles weer eens verwijderd en weer opnieuw alles ingesteld.

geen poorten geforward op de expb  dmz naar router  daar wel weer  en weer hetzelvde probleem .

ik vind het gek dat de  experia box geeft dat de router timed out .

03/17/2014  08:05:50 User from 192.168.2.1 timed out

firmware d link 

Hardware Version: B1  Firmware Version: 2.06EU

Reputatie 7
Hoi Pearljamfixed,

De melding "User from 192.168.2.1 timed out" is een melding die je kunt negeren.

Je bent waarschijnlijk op de beheerpagina's van de Experia Box ingelogd vanaf een PC achter jouw eigen router en hebt enige tijd geen acties gedaan. Je wordt dan door de router uitgelogd (timeout).

De andere meldingen die je me via een privé bericht stuurde is heel andere koek.

Welk spel speel je cq welke toepassing heb je gestart en vanaf wat voor een apparaat. (PC, gameconsole zoals een PS3)

 .

wij spelen geen consoles alleen  pc  winz 7

Was benieuwd of dit is gelukt. Heb de dezelfde router van TP-Link en wil de waarden wel overnemen om de router te installeren.

bvd

No veel contact eindelijk de v9 onderweg .

Nu hopen dat dat alles oplost .

Badge
@wjb
Dank voor de beschrijving. Ik heb via een kabel een eigen router achter de V8 gehangen.

Het meeste ging automatisch al goed. De eigen router kreeg automatisch een IP-adres van de V8. Later heb ik V8 een vast IP-adres 192.168.2.200 aan de eigen router laten toebedelen. De eigen router geeft zelf IP-adressen uit 192.168.1.1xx. En de V8 geeft 192.168.2.1xx uit. Het lijkt er dus op dat het totaal als ‘router-mode’ werkt. Ik heb DMZ nog niet aangezet. Alles werkt wel naar behoren en tot grote tevredenheid.

Vraag: Waarom moet DMZ aanstaan op de V8? En welk IP adres moet ik vullen. Is dat 192.168.2.200 welke gebruikt wordt door de eigen router?

P.S.
Ik heb ook een tijdje de V9 gebruikt. Ik had hier om gevraagd en van KPN gekregen omdat het wifi signaal zwak is en instabiel is. Het wifi signaal van de V9 was nauwelijks sterker (max 2db) en niet stabieler. De wifi situatie in huis werd met de V9 niet veel beter. Bij de V9 kreeg ik er wel een ander probleem bij. Regelmatig viel op alle PC’s het internet weg en moest ik de V9 resetten. Ik was dit snel zat en heb de V8 teruggehangen en ik heb de V9 teruggestuurd. Verwacht niet te veel van een V9. Een eigen router is voor goed wifi in huis een echte aanrader!

Reputatie 7
Hoi ArievandenBerg,

Goed te horen dat je naar tevredenheid een eigen router achter jouw Experia Box hebt draaien.

Voor uitgaande communicatie is het inderdaad niet nodig om jouw eigen router als DMZ Host te definiëren, echter het als DMZ Host definiëren van de eigen router is wel noodzakelijk als je daar apparaten acher hebt staan die je vanaf Internet wilt kunnen bereiken.

 

Als je bijvoorbeeld een eigen Cloud (NAS) achter jouw eigen router hebt staan en je wilt daar vanaf een willekeurige plek op de wereld bij kunnen om documenten/foto's te uploaden of downloaden, dan werkt dat alleen als jouw eigen router als DMZ Host gedefinieerd is. 

 

Ook als je dit nu nog niet wilt, dan doe je er toch verstandig aan om jouw eigen router als DMZ Host op de Experia Box te definiëren. (Kan jij je over een half jaar dit bericht nog voor de geest halen of moet je dan weer opnieuw "het wiel uitvinden" ;))

 

Het IP adres dat je bij de DMZ Host moet invullen is het WAN IP adres dat door de Experia aan de eigen router is toegewezen. (In jouw geval dus 192.168.2.200)

 

Overigens wel vreemd dat jij problemen ondervond met die V9, bij mij draait sinds 8 oktober 2013 een V9 en ik heb tot nu toe (afkloppen) geen enkel probleem ondervonden.

Daarentegen krijg ik wel steeds meer indicaties binnen (via pm's van forumleden) die er op duiden dat de V8 nog wel een probleem heeft met de DMZ functionaliteit.

 

Ja, de wifi van een V9 is niet beter en ook niet slechter dan de V8, maar dat is in mijn woning verholpen door powerlines met ingebouwd accesspoint in mijn tuinkamer en op de tweede verdieping waardoor ik overal een goede wifi dekking heb. 

Hoi.

Ik heb de v9 binnen en we hebben direct alles aangesloten en nu werkt alles naar behoren  alleen de voice servers nog testen  maar ik heb goede hoop.

de wireless funtie van de v9 staat zoiezo uit  bij ons en we hebben gewoon de router erachter net als bij de v8 .

Update 21-3

We hebben nu 2 dagen alles getest en alles werkt PRIMA.

Als ik mijn Time Capsule wil aansluiten op de Experiabox V9, welke UTP ingang moet ik dan gebuiken?

En het klopt dat ik de TC in 'router modus' moet zetten?

Mijn doel is louter om de HD voor iedereen in het netwerk te kunnen delen.

Reputatie 7
Je gebruikt de WAN poort en zet de TC in "bridge" mode als er ook apparaten rechtstreeks op de V9 aangesloten zijn of in "router" mode als alle apparaten op de TC aangesloten zijn en de V9 alleen nog voor TV en telefonie gebruikt wordt.
WJB; dank voor je snelle antwoord.

Inderdaad, op de Experiabox zijn Interactieve TV en onze vaste lijn aangesloten.

Voor de zekerheid: dus als ik de TC in 'bridge mode' zet, dan gebruikt ie niet zijn wifi mogelijkheid?

Reputatie 7
Zijn er apparaten (anders dan de TV ontvangers) die bedraad of via wifi op de V9 aangesloten zijn (het derde voorbeeld uit het eerste bericht) of zijn alle apparaten (anders dan de TV ontvangers) aangesloten op de TC (het vierde voorbeeld uit het eerste bericht)?

In het eerste geval kies je voor bridge mode, in het tweede geval kies je voor router mode.

Waarom wil je de wifi van de TC uitzetten?

Reputatie 5
Badge +5
In het algemeen is er geen enkele reden om 'een tweede router' aan te sluiten op een Experiabox.

De juiste aanpak is om een switch op de Experiabox aan te sluiten. Alle daarop aangesloten apparaten krijgen netjes een 192.168.2.x/24 IP-address van de DHCP-server in de Experiabox. Alle apparaten worden door de DHCP-server netjes geconfigureerd wat betreft IP-address, Netmask en Gateway. Alle apparaten (mits correct geconfigureerd) zullen dus perfect met elkaar kunnen communiceren.

Als er zich ‘een probleem’ met de Experiabox voordoet, zal dat er gewoonlijk alleen maar ertoe leiden dat de apparaten het internet niet meer op kunnen. Als de stroom van de Experiabox af gaat, zal dat er alleen maar toe leiden dat de apparaten het internet niet meer op kunnen want zij kunnen de Gateway niet meer bereiken. Door de Lease-tijd (de periode dat een apparaat het IP-adres mag lenen van de DHCP-server) zullen de apparaten zelfs nog een tijd netjes met elkaar blijven communiceren.

Een draadloos netwerk!

Het enige apparaat dat je nodig hebt om een draadloos netwerk te realiseren, is een Wireless Access Point (WAP). Sluit de WAP aan op je switch, geef het een 192.168.2.x adres (bijvoorbeeld .254) en je hebt een draadloos netwerk! Alle aan de WAP gekoppelde apparaten krijgen ook weer netjes een IP-address e.d. van de DHCP-server van de Experiabox:-)

Heb je een oude WiFi-router of (al) een fancy WiFi-router? Geef het een 192.168.2.x adres (bijvoorbeeld .254). Zet de DHCP-server uit! Sluit LAN poort 1 aan op de switch, configureer LAN en Wireless en gaan!

Geen enkel apparaat zal de behoefte hebben om de Router functionaliteit van de Router aan te spreken! Je zal ook geen problemen ondervinden van NAT of PAT of RIP of iets dergelijks. Vaak heeft een WiFi-Router een 4-poort switch. Als dit voldoende poortjes geeft kan de eerder genoemde switch komen te vervallen.

Sluit in een standaard thuissituatie nooit de WAN poort van een Router aan op de Experiabox. Dit is volkomen zinloos! Waarom zou je in je thuisnetwerkje achter een internet Router alsnog een Demilitarized Zone (DMZ) willen creëren?!

Reputatie 7
@Marco_H,

Dank voor jouw bijdrage.

Ik ben het volledig met je eens dat het niet nodig zou moeten zijn om een tweede router achter de Experia Box te plaatsen.

Helaas bieden de Experia Boxen (soms) niet de functionaliteit die je als gebruiker zou mogen verwachten.

Een voorbeeld daarvan is VPN.

Daarnaast zijn er jaren lang bugs geweest in met name de V8 die het verhinderden om met gameconsoles (PS3, Xbox) achter een V8 online te gamen. De enige oplossing was zelfs een tweede eigen router. Gelukkig heeft de laatste firmware update voor de V8 hier verandering in gebracht.

Daarnaast zijn er nog steeds problemen bij meerdere Experia Boxen met Airplay, Airprint en Bonjour die alleen op te lossen zijn door er een eigen router achter te plaatsen die hier wel goed mee overweg kan.

Ik gebruik een tweede router om mijn zakelijke netwerk thuis te scheiden van het privé netwerk en om het zakelijke netwerk via VPN verbindingen van buitenaf benaderbaar te hebben.

Dus dat het volkomen zinloos is, is wat mij betreft iets te kort door de bocht.

Reputatie 5
Badge +5
Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin de inzet van een tweede Router noodzakelijk is. VPN is een slecht voorbeeld. Denk aan een Windows PPTP VPN-server, dat is ook geen Router. Een L2TP VPN-server-device kan ook gewoon op een intern netwerk worden ingeprikt hoor. De VPN-server in een Router hangt doorgaans ook aan het interne LAN-segment.

Ik vind het jammer dat iederen hier meteen een tweede Router wordt geadviseerd die dan ook nog 's met de WAN-poort moet worden aangesloten en dat een WiFi-Router ook altijd met de WAN-poort lijkt te moeten worden aangesloten. Onnodig ingewikkeld!

Nee, ik wil juist niet wifi of TC uitzetten. Sorry voor verwarring  ;)

Nou Marco de super expert .

Door mijn 2de router  heb ik wel alle problemen die kpn mij had opgezadeld kunnen oplossen .

wat mij betreft  leveren de providers alleen MOdems die niks blokeren en geen restrixies hebben ingebouwd . en verder de rand apparatuur die nodig is  .

Als ik een router of raadloos wil kan ik dat zelf wel bepalen, daar heb ik geen kpn voor nodig .

na een half jaar vechten met kpn kreeg ik eindelijk de v9 die voor mij zover alles oploste .

maar op de manier hoe ......

als kpn nu levert wat ze moeten en niks beveiligen en zo , en kijken welke goedkope chinese rotzooi ze aan klanten geven zou een hoop leed bespaart blijven .

en de bull**bleep** dat ze geen gamen ondersteunen , dan moeten ze de advertenties wijzigen .

Reputatie 4
Badge +4
Ze moeten weer terug gaan naar de speedtouch modems, geven nooit problemen.
Heb zelf geen KPN aansluiting en ben m'n vader remote aan het ondersteunen.

Basis principes van netwerken ken ik wel, echter de werking van de KPN TV boxen niet ....

Probleem is dat het netwerk achter de eigen router het perfect doet met als uitzonderig

de KPN boxen. Deze doen het achter de eigen router niet, als ze direct aan de Experia

hangen wel.

Nou begrijp ik van de thrad start, dat die TV boxen altijd een IP in de range 10.x.x.x krijgen.

Naar welke Gateway zoeken die precies ?

Als ik het goed begrijp zou de oplossing moeten zijn, om het gehele LAN achter de eigen router

in de 10.x.x.x op te zetten en de eigen router het IP van de Gateway voor de TV boxen geven.

Kan iemand dat bevestigen ?

Reputatie 7
Hoi nlrela, welkom op het forum.

De KPN TV ontvangers krijgen inderdaad een IP adres in de 10.x.x.x range. maar zitten in Vlan 4 en niet in Vlan 1.

Het blijft daardoor onmogelijk om de TV ontvangers achter een eigen router te plaatsen, deze moeten altijd op de Experia Box aangesloten worden.

Reputatie 7
@Marco_H,

Met alle respect, in praat hier over VPN en dus niet een PPTP VPN-etje of een L2TP VPN naar één van de zakelijke machines die op het LAN segment van de Experia Box staan.

Ik praat hier ook over het scheiden van het privé netwerk (192.168.2.x) en het zakelijke netwerk (bijvoorbeeld 10.2.1.x).

Als privé en zakelijke machines op hetzelde LAN segment aangesloten zouden zijn, dan kan ik niet, zonder aanpassingen van de firewalls in alle zakelijke machines, voorkomen dat er vanaf een privé machine een verbinding met een zakelijke machine gemaakt wordt. Daarnaast is het dan niet mogelijk om het subnet naar believe in te stellen zodat deze aansluit bij de gebruikte subnets op mijn andere kantoren. (Experia Box = 192.168.2.x en niet anders en dus gaat dat niet werken als je op twee sites een Experia Box hebt staan.)

Resten er twee oplossingen:

1) Een VPN gateway achter de Experia Box. € veel.

2) Een tweede router die VPN ondersteunt. € acceptabel.

Ik ben het met je eens dat er veel onwetendheid is rond de begrippen modem, router en accesspoint en zie ook veel mensen (KPN medewerkers incluis) roepen dat je een router kunt kopen om je wifi te verbeteren. Vandaar mijn opmerking over het verbeteren van wifi in het eerste bericht van dit topic.

M.a.w. je koopt een accesspoint om jouw wifi te verbeteren en een router als je de router functionaliteit ook nodig hebt. Daarna ben ik dan heel rechtlijnig, routers sluit je aan met de WAN poort op een LAN poort van de bovenliggende router. Doe je dat niet, dan heb je de router functionaliteit dus blijkbaar niet nodig en had je dus blijkbaar een accespoint willen/moeten aanschaffen.

Bedankt voor je antwoord .... steek ik er geen energie meer in.

Zo het hele weekend lekker zitten klooien om een router (tp-link WDR3600) achter de Experiabox V8 te krijgen. Had deze  handleiding gevonden en eigenlijk werkte het ook vrij snel.

Totdat er 's avond iemand tv ging kijken, geen ip adres :(

Loskoppelen van de router was de oplossing, maar ja dan was er weer geen internet.

Ook een van de telefoons (Samsung S2) was wel verbonden met wifi maar kreeg maar geen berichten binnen. Naar het raam lopen en even verbinding maken met de overbuurman kwamen de berichten wel binnen (geen data abo).

 

Zondag overdag nog een paar pogingen gedaan het op te lossen maar uiteindelijk maar de router losgekoppeld en wifi van de Experiabox weer aangezet. Telefoon kreeg gelijk weer berichten binnen.

 

Binnenkort deze methode maar eens proberen.

Waar moet ik de kabel aansluiten? Bij de experiabox op bijvoorbeeld lan 1 en op mijn eigen router (Dlink 868) op de internet (wan) poort?

Reageer