Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 760382 keer bekeken

Reputatie 7

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.


2066 reacties

Reputatie 7
Helemaal correct. :D

Hallo wjb,

recentelijk van vodafone glasvezel overgestapt naar KPN glasvezel. maar krijg m'n externe portforwards niet werkend.

heb de router en experiabox ingesteld zoals aangegeven in je eerste bericht, maar kan van buitenaf niet bij mijn internet apparaten.

De router die ik reeds had stond al ingesteld met de juiste portforwards, op de router heb ik enkel het WAN IP ingesteld op 192.168.2.250. Op de experiabox mac adres van de wanport van de router gekoppeld aan het .250 address, en vervolgens de DMZ open gezet op het 250 adres.

Wat zie ik over het hoofd? Intern werken de portforwards wel via dyndns. maar van buitenaf kom ik er niet bij..?

Reputatie 7
Hoi Clover, welkom op het forum.

Welk type Experia Box heb jij?

Wat bedoel je nu met "op de router heb ik enkel het WAN IP ingesteld op 192.168.2.250".

Staat jouw router ingesteld als "verkrijg IP adres van de Experia Box" en is op de Experia Box een DHCP binding gemaakt voor de router, of is het IP adres hard op jouw router ingesteld?

Hallo, het is me toch nog niet helemaal duidelijk. Dit is mijn situatie: Ik ben in bezit van de experiabox v8.

Op dit moment werken airplay en een ip camera niet goed of meestak helemaal niet.

Nu heb ik mij een router aangeschaft (Dlink 868L). Morgen wil ik die gaan aansluiten. Waar begin ik mee?

Wat moet ik het eerst aanzetten? Wat moet ik veranderen en wat vooral niet?

Ik wil de EB alleen nog gebruiken voor de TV, de telefoon en om het internet door te geven aan mijn eigen router. Op die router wil ik dan bedraad mijn pc aansluiten en alle andere apparaten draadloos.

Ik weet dat ik veel vraag en zelf weinig van dit soort zaken weet, maar zou het mogelijk zijn om een iets meer stap voor stap uitleg te geven, zodat zelfs ik dit klaar ga krijgen...

Alvast hardstikke bedankt.

wjb,

ik heb een v8 experiabox. mijn router heb ik zowel via DHCP als via statisch een IP address toe laten kennen, in beide gevallen kan ik van buiten niet bij mijn apparaten. Intern werkt alles prima.

Op de experiabox heb ik een DHCP binding gemaakt naar 192.168.2.250, op het MAC adres van mijn router. de router krijgt via DHCP dus het 192.168.2.250 IP adres. DMZ staat enabled op datzelfde IP.

/edit; mijn IP wordt via dyndns updater app op de pc netjes geupdate dat het matched met het internet IP van de experiabox. Misschien een nachtje overheen laten gaan dat het volledig gesynced is over inet? maar normaal gesproken zijn wijzigingen daar direct actief.

Reputatie 7
Kijk eens of het wel werkt als je jouw publieke IP adres gebruikt in plaats van de dynamic dns.

Als het dan nog steeds niet werkt, dan gaat er intern toch nog iets fout.

had ik nog niet aan gedacht..:S internet ip gebruiken ipv de dyndns hostname werkt WEL.

maar wanneer ik op dyndns kijk wijzen mijn dns namen naar het juiste internet IP? zou er dan toch een of andere vertraging zitten in de dns refresh? beetje vreemd wel... nog nooit problemen mee gehad eigenlijk..

/edit: dyndns een schop gegeven en lijkt nu beter te werken. als morgen alles nog werkt heb ik er wel vertrouwen in..

Reputatie 7
Hoi WielPaguay,

Als het goed is heb jij een handleiding van de Dlink 868L.

Zo niet, dan kan je die hier downloaden.

De onderstaande beschrijving is gebaseerd op dit manual en gaat er vanuit dat de DLink 868L fabrieksinstellingen heeft en dat de Quick Setup Wizard nog niet doorlopen is.

Zo niet, zet reset de DLink naar fabrieksinstellingen. (Zie pagina 126)

Noteer het MAC adres van de WAN (Internet) poort van de DLink 868L.

Als het goed is, dan staat dit op een stickertje op de DLink.

Login op de Experia Box en ga naar de pagina waar je de DHCP instellingen staan.

Maak daar een Static DHCP aan voor het IP adres 192.168.2.250 en het MAC adres van jouw WAN poort van de DLink 868L.

Ga vervolgens naar de pagina waar je de DMZ Host definieert. Zet de DMZ Host functionaliteit aan en geef aan dat het IP adres van de DMZ Host 192.168.2.250 is.

De Experia Box is nu klaar.

Verbindt de WAN poort van de DLink met één van de LAN poorten van de Experia Box.

Sluit een PC aan op de één van de LAN poorten van de DLink.

Zet de DLink aan en vervolgens de PC.

Ga in de browser naar http://192.168.0.1.

Als het goed is wordt nu de DLink Quick Setup Wizard gestart. (Zie pagina 12.)

Volg de procedure.

Kies voor DHCP connection. (Zie pagina 13.)

Stel de WiFi in zoals je dat zou willen.

Als het goed is ben je nu up and running.

Beste jwb,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. De router werkt.

Reputatie 7
Graag gedaan.

Als het goed is, dan is het WAN (Internet) IP adres van de DLink nu 192.168.2.250.

Klopt dat?

Zo ja, dan is alles ok.

Aangezien je alle apparaten op jouw DLink wilt gaan aansluiten kan je de WiFi van de Experia Box dus uitzetten.

Scheelt iets in de energie rekening en is weer een stoorzender minder in huis. ;)

Reputatie 7
Had je op de Experia Box een DHCP binding gemaakt voor het MAC adres 9C-D6-43-C7-85-73 naar het IP adres 192.168.2.250?

Zo nee, doe dat dan alsnog en verwijder de entry die je eventueel wel aangemaakt had.

In alle gevallen, zet de DLink uit, reboot de Experia Box en zet daarna de DLink weer aan.

Het WAN IP adres zou dan wel 192.168.2.250 moeten zijn.

Voor "normaal" gebruik maakt het niet uit, maar als je ooit een van buitenaf benaderbaar apparaat achter jouw DLink wilt hebben, dan wordt het wel essentieel.

Daarom kunnen we het beter in één keer goed doen, heb je er in de toekomst geen omkijken meer naar.

Hallo wjb,

Het lukt maar niet.

Ik heb de EBv8 gereset en de Dlink uitgezet.

Daarna weer static DHCP gemaakt 192.168.2.250 met de mac die onder de Dlink op het etiket staat:

9C-D6-43-C7-85-70.

Toch maakt de EB daarna zelf weer de volgende DHCP lease: 192.168.2.1 met als mac:

9C-D6-43-C7-85-73.

De Dlink gebruikt die laatste ook, zoals je hebt kunnen zien.

In de EB staan dus beide adressen in de lan-afdeling, het ene adres als tijdelijk en de statische als forever.

Maar die laatste wordt niet gebruikt.

Wat nu?

Reputatie 7
Dat dacht ik al wel, je moet het MAC adres van de WAN poort hebben.

Dat is diegene die op een 3 (drie) eindigt. Dat was ook waarom ik in mijn vorige post het MAC adres vet gemaakt had.

1) Wijzig het MAC adres van de DHCP binding naar 192.168.2.250.

2) Zet de Dlink uit.

3) Reboot de Experia Box. (Niet resetten, maar rebooten of even uit en weer aan.)

4) Zet de DLink aan.

wjb, fyi, mijn problemen zijn opgelost. netwerk is van buitenaf weer bereikbaar.

bedankt.

Okay WJB

Nu werkt het, ik heb nu mijn vast ipadres bij de WAN en geen andere DHCP lease meer in de Experiabox.

Hardstikke bedankt.

Reputatie 7
@WielPaquay,

Ik neem aan dat je de DMZ Host op de Experia Box ook weer naar de 192.168.2.250 laat wijzen.

Als dat zo is, dan is het helemaal oké.

Ja dat heb ik gedaan. Alles werkt nu naar behoren, ook airplay (eindelijk).

Ik was bijna overgestapt naar xs4all. Omdat ik verder geen problemen had met KPN, heb ik toch maar voor deze oplossing gekozen die uiteindelijk goedkoper is als een nieuwe provider.

Nou nogmaals bedankt en nog prettige paasdagen.

Wiel Paquay

Na lang twijfelen of het zou werken. Heb ik er uit eindelijk gisteravond een sitecom X6 N900 achter gezet!

En het werkt gewoon super! Hartstikke bedankt voor deze info. En dit had ik gewoon vanaf dag 1 al moeten doen!

Reputatie 7
Hoi damdam, welkom op het forum.

Dus jij twijfelt aan wat ik hier post. ;)

Blij te lezen dat ook jij geholpen bent met de beschrijving in dit topic.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn experiabox en het goed werken van airplay. Valt vaak na een paar minuten uit. Ik wil dit graag oplossen en begrijp dat ik een router achter mijn experiabox moet koppelen die die functie wel heeft. Ben niet onhandig maar wel een leek op dit vlak. Ik ben benieuwd of de Netgear 4-poorts video & gaming N900 WiFi Adapter een geschikt apparaat is die ik hiervoor kan gebruiken. Wie kan me dit vertellen? Ik zag de review van dit ding, maar daar haal ik het niet uit. Wie wel? http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32328-netgear-wnce4004-n900-video-and-gaming-adapter-reviewed Dank alvast....
Reputatie 7
Hoi martymartell, welkom op het forum.

De Netgear N900 is geen router maar een accesspoint of een wifi repeater.

Deze gaat je dus niet helpen met het "airplay" issue.

Welk type Experia Box heb je eigenlijk?

Met wat voor een Apple apparatuur gebruik je Airplay? 

Ok die moet ik dus niet hebben dan. :D

Ik heb een Experiabox V8.

Ik gebruik Apple TV voor spotify via mijn iphone en ipad. Probleem is dat de connectie tussen de apple devices er regelmatig uitvalt

Hoi,

Ik vind in al deze discussies niets terug over het toevoegen van een statische route op de Experia Box. Ik kan in de configuratie op de experia box V8 ook niets terugvinden.

Is dit niet mogelijk?

Mijn vraag is dus simpel: kan ik een statische route op de experia Box V8 toevoegen?

P.S. ik heb nu een werkende situatie met dubbele NAT maar die werkt  in mijn situatie verre van optimaal. dus s.v.p. geen vragenover het waarom.

Reputatie 7
Hoi quasibolo, welkom op het forum.

De Experia Boxen van KPN hebben geen functionaliteit om static routes te definiëren.

Ik zal verder geen vragen stellen, maar het zal dus niet lukken om apparaten aangesloten op eigen tweede router te benaderen vanaf apparaten aangesloten op de Experia Box tenzij:

1) De eigen router in bridge mode geconfigureerd is

2) Het apparaat een VPN verbinding heeft met de eigen tweede router.

Het is dan dus (helaas) zaak om servers, NASsen, etc. direct op de Experia Box aan te sluiten zodat ze wel door alle apparaten benaderd kunnen worden of om de Experia Box alleen te gebruiken voor TV en telefonie en alle apparaten op de eigen tweede router aan te sluiten.

Reputatie 1
Hoi wjb,

Ik wil mijn Vigor 2920 achter de EB V8 of V9 hangen kan dit in bridge modes want ik heb 4 beveilings cams hangen en die kan ik niet meer aan sinds ik op Alles in (G)een ben overgegaan voor die tijd bij OBN helemaal geen problemen gehad is dit mogelijk ik heb 2 WAN /LAN aansluitingen van 1 Gb erop zitten.

Ik heb TV en telefonie (IP) er achter zitten en natuurlijk internet.

BVD

Reageer