Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 760378 keer bekeken

Reputatie 7

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.


2066 reacties

Reputatie 7
Hoi WvA, welkom op het forum.

Afgaande op de specificaties van de Vigor 2920 zou het geen probleem mogen zijn om deze als tweede router achter de Experia Box op te nemen.

Ik kan alleen nergens vinden of de Vigor 2920 in bridge mode geplaatst kan worden, maar aangezien dit bij de meeste routers het geval is, verwacht ik dat dit bij de Vigor 2920 ook het geval zal zijn.

Overigens kan hij ook "gewoon" in router mode opgenomen worden.
Reputatie 1
Hoi jwb,

Ik wil de EB in bridge mode zetten en deze op de Vigor 2920 aansluiten ik heb net zoals jij een netwerk erachter zitten met een eigen DHCP server voor het hele netwerk incl 2 NASSEN van 20 Tb totaal die ik vanaf remote wil benaderen, wat nu niet helemaal goed gaat met de EB er tussen en met OBN was dit totaal geen probleem.

Reputatie 7
De EB's zijn helaas niet in bridge mode te zetten.
Als je jouw netwerk zou inrichten op basis van het vierde voorbeeld, dan gebruik je de EB alleen nog maar voor TV en telefoon, al het andere wordt door jouw eigen router afgewikkeld.
Je zou dan ook geen problemen mogen hebben met het van buitenaf benaderen van jouw NASsen.

Ik vind het vreemd dat jij daar problemen mee ondervindt, ik benader mijn NASsen ook zonder problemen.
Welke type EB heb je?
Staat de DMZ Host correct geconfigureerd?
Zijn er geen port-forwardings op de EB van poorten die naar jouw eigen router moeten doorlopen?
Reputatie 1
wjb

Ik heb zoals in het eerste bericht staat een EB 8 en 9 volgens de helpdesk in Groningen kon ik de EB 8 in bridge mode zetten maar heb dus mijn twijfel over die opmerking, vandaar dat ik hier de vraag stel en ja ik heb ALLEEN de DMZ ingeschakeld sommige dingen doen het goed met het benaderen van de NAS maar de videobewaking kan ik niet activeren ik zie hem voor de EB binnen komen maar er niet uitkomen (Wireshark) dus is het duidelijk dat de EB het tegen houdt terwijl de poort wel open staat omdat ik bv Qfile wel kan gebruiken, (op de zelfde poort) bv 8181 zelf ben ik redelijk bekend met networking dus weet hoe ik moet kijken maar de EB is en blijft een ramp ding en van een vrij internet is geen spraken met de EB dat men poort 25 voor spam en 8085 voor onderhoud blokkeren kan ik bekrijpen maar bepaalde protocolen tegen houden zoals life video streaming dmv Java lijkt mij te ver gaan.

Kan iemand mij zeggen of ik met onderstaande Belkin router mijn apple TV goed moet kunnen laten praten samen met mijn ipad/iphone. (Belkin AC 1000 DB WiFi Dual-Band AC + Gigabit Router) 

 

Idee is dus dat ik deze router achter de Experiabox plaats zoals in dit eerdere forum beschreven is.

 

http://www.belkin.com/us/p/P-F9K1112/

Reputatie 1
En we hebben er weer een probleem in de EB V9 bij, nummers die geheim bellen komen niet binnen deze geven in/FAIL aan zodra ik nummer weergave aanzet komen de gesprekken wel binnen. Lang leven de EB V9.

Reputatie 7
@WvA,

En ik maar op zoek naar een oplossing om verborgen nummers te blokkeren, blijkt die V9 dat al voor je te kunnen doen.

Welk vinkje heb je gezet om dat voor elkaar te krijgen, op mijn V9 lukt het me maar niet om verborgen nummers te blokkeren. ;)

On topic:

Ik ben tot nu toe nog geen enkele poort tegengekomen die geblokkeerd wordt, uitgezonderd TCP poort 8085.

Welke port-forwardings heb je opgenomen de videobewaking te benaderen?

Reputatie 1
wjb

Na een reset Spanning eraf en erop is het opgelost Jammer voor je en het is geen vinkje (Its a unknown build in future) 😃 Maar even wat anders ik heb geen poorten staan in de NAT ik gebruik de DMZ en andere dingen zoals Qfile op de zelfde poort doet het uitstekend ook andere apps van deze firma (QNAP) maar de VMobil app komt er niet door heb al op IP gedaan op mijn domeinnaam niets werkt draadloos op mijn eigennetwerk doet hij het uitstekend Ga het weekend met de V8 stoeien en misschien al zometeen ff want de V9 geeft geenn oplossing voor dit probleem, misschien de V8 wel dan maar iets maken met Adrunio dat om de 24 uur even de spanning eraf wordt gehaald, want de videobewaking moet werken hoe dan ook. En de Vigor 2920 kan zover ik weet alles aan PPP, Bridge, Ip en nog iets dus mag geen probleem zijn kan een poort intakt laten en met de andere aan het rommelen gaan en als ik het genoeg vind steek ik hem gewoon weer om. :D

Reputatie 7
Ik snap het nu geloof ik niet helemaal meer.

Heb je die Vigor nu al wel of niet in jouw netwerk opgenomen?

Je spreekt over ppp, bridge, IP, maar de enige manier om een tweede router achter de EB te plaatsen is door deze als DHCP client van de EB te configureren. (Zie eerste bericht in dit topic.)

Al het andere zal niet werken omdat het KPN netwerk meerdere vlan's gebruikt.

Als je de Vigor niet hebt aangesloten, welk apparaat is dan nu jouw DMZ Host?

Hoe is het videobewakingsapparaat aangesloten?

(Op welke router, IP adres static op apparaat zelf of static via DHCP)

Als het videobewakingsapparaat niet als DMZ Host is ingesteld (van de EB of van de Vigor) dan moeten er uiteraard wel port-forwardings gedefinieerd worden of is dit apparaat m.b.v. UPnP aangesloten en staat UPnP dan aan op de router waar deze op aangesloten is?

Reputatie 1
wjb

Eerst even een update heb net EB V8 weer terug gezet probleem van het geheime nummer is opgelost BUCK in de V9 denk ik (SIP Protocol).

Ik heb Glasvezel UB. EB Vigor en dan de rest dus mijn Vigor staat als een router ingesteld incl. de firewall hardware matig en de EB is mijn provider Vigor ontvangt het IP van de EB en mijn DHCP Server W2K3 zorgt voor het netwerk intern voor de IP Adressen.

Uhm een beetje duidelijk nu of moet ik het uittekenen (Niet rot bedoeld) maar het zit nogal ingewikkeld in elkaar O ja en de TV en VoIP komt van de EB af dmv een Patton Smart node wordt VoIP over gezet naar ISDN (Gateway voor voice).

;)

Reputatie 1
Maar weer terug naar versie 9 ik krijg wat van de EB V8 zat muur vast maar nu heb ik weer dat geheime nummers niet doorkomen (jammer dan) als de V9 voor de rest stabiel blijft hoop ik de KPN de BUG gaat oplossen het nummer wordt vanaf de EB niet meegezonden de SIP trunck op hierdoor kunnen SIP toestellen die kijken naar het nummer wat moet binnen komen niet signaleren, wil best proef persoon zijn, als het maar opgelost wordt. :mansad:

Reputatie 3
Beste wjb,

Na overgestapt te zijn van UPC naar KPN loop ik tegen een aantal problemen aan met mijn wifi en de router.

Mijn situatie is als volgt:

Experiabox - Interactieve TV

                 - Airport Extreme - Apple TV

                                           - Interactieve TV

Ik heb een Experiabox v9 en een Apple Airport Extreme en ik wil dat deze één draadloos netwerk vormen. Het is de bedoeling dat de Airport Extreme de SSID van de Experiabox overneemt en dus het wifi van de Experiabox vergroot, echter krijg ik steeds een foutmelding op de Airport Extreme dat het draadloosnetwerk niet uit te breiden is. Na meerdere belletjes met KPN ben ik nog niks wijzer geworden. In combinatie met het UPC-modem werkte deze contructie vlekkeloos maar bij KPN krijg ik het gewoon niet aan de praat.

Ik heb al allerlei instellingen veranderd op zowel de Experiabox en de Airport Extreme maar de foutmelding op de Airport Extreme blijft. Zijn er bepaalde instellingen waar ik rekening mee moet houden en is dit überhaupt mogelijk met een KPN modem?

Reputatie 7
Hoi eh8001, welkom op het forum.

Zoals je in de eerste post van dit topic hebt kunnen lezen moeten alle KPN TV ontvangers rechtstreeks (of via een switch en dus niet een tweede router) op de Experia Box aangesloten zijn.

Daarnaast speelt er nog een ander probleem en dat is dat Airport routers van Apple allemaal een probleem hebben met hun wifi zodra deze wordt aangesloten op een LAN poort van de Experia Box waar (via een switch) ook een KPN TV ontvanger op is aangesloten.

Oorzaak:

Airport routers gaan de TV streams vrolijk broadcasten op het wifi netwerk en dat is veel te zwaar voor die routers.

Als je de "Interactieve TV" achter de Airport Extreme weghaalt en rechtstreeks (of via een switch) op de Experia Box aansluit, dan is de Airport Extreme verder prima te configureren als tweede router. (Zowel in bridge als in router mode.)

Reputatie 3
Beste wjb,

Bedankt voor de hulp. Het probleem lijkt echter nog niet te zijn opgelost.

Na jou advies te hebben gevolgd is mijn situatie is nu als volgt:

Experiabox - Interactieve TV

                 - Switch  - Interactieve TV

                               - Airport Extreme - Apple TV

Ik krijg echter nog steeds de volgende melding:

Melding

Wellicht dat er nog instellingen op de Experiabox v9 moeten worden aangepast?

Reputatie 7
Blijkbaar heb je jouw Airport extreme ingesteld als "repeater" (wifi extender), maar je moet hem gewoon bedraad in bridge mode configureren.

Reputatie 1
Hoi wjb,

Ben al enkele uren aan het stoeien met de Vigor 2920 om ITV VLAN 4 aan de gang te krijgen heb al heel wat docu van internet gehaald maar niets werkt Internet had ik zo aan de gang nu dus alleen nog de ITV en VoIP.

Heb jij nog iets in de hoed zitten.:@

Reputatie 7
Hoi WvA,

Dit topic heet Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

In jouw geval gebruik je een eigen router voor de Experia Box.

Ik heb dat zelf ook operationeel gehad, maar ben daar op teruggekomen omdat

- dit complexer is in het beheer.

- updates van de Experia Box niet meer automatisch geïnstalleerd worden.

- support van KPN komt te vervallen.

- bij het aansluiten van bijvoorbeeld een nieuwe KPN TV ontvanger de Experia Box tijdelijk als hoofdrouter geplaatst moet worden.

- alleen routers met VLAN ondersteuning op de WAN poort geschikt zijn, of er anders zelfs nog een managed switch tussen de FTU en de router geplaatst moet worden.

Wellicht dat netwerkje.com je verder kan helpen.

Reputatie 1
Hoi wjb,

De Vigor is een VLAN Router/Switch met 2 WAN 1Gb poorten en 4 LAN poorten 1Gb (met de laatste FW) ik kan 3 WAN`s (Virtueel) routeren naar een VLAN of koppelen aan een VLAN buiten echter weet ik niet of de ww van de ITV goed zijn daar beginnik nu aan te twijfelen en KPN laat ze niet los De TV box heeft het laatste blokje nodig wat groen moet worden (ik vermoed het aanmelden op het 10.x.x.x netwerk) en daar gaat iets mis denk ik en update`s voor de EB hoef ik niet als het zo werkt dan is het prima en support was al niet veel dus dat kleine beetje wat ze doen zal ik vermoedelijk niet missen (en anders kan ik hem zo weer omhangen van de dames en heren van support is geen probleem doe ik nu ook om elke keer te kunnen testen en te bellen want dat moet nog ff via de oude manier. Tevens zijn alle switches in huis Gb Managed switch (D-Link 24 poorts en TP-Link 10 poort).

Reputatie 7
Hoi WvA,

Zet jij VLAN 4 tagged of untagged door naar de LAN poort(en) waar jouw KPN TV ontvanger op is aangesloten?

Zet jij VLAN 7 tagged of untagged door naar de LAN poort waar jouw Experia Box op is aangesloten?

Deze zouden beide tagged doorgezet moeten worden voor een correcte werking.

Reputatie 1
Hoi  wjb

Ik heb beide geprobeert maar dat heeft niet geholpen en ik probeer het eerst direct op de vigor voordat ik er verder het netwerk mee in ga (eerst de basis goed en dan verder).

Reputatie 7
Ik heb begrepen dat als een KPN TV ontvanger éénmaal een IP adres heeft gekregen deze niet meer wijzigt. (Dus bij eerste keer aansluiten op de Experia Box waarbij de Experia als hoofdrouter is opgenomen)
Het zou dan zelfs mogelijk moeten zijn om zo'n TV ontvanger rechtstreeks op een managed switch achter de FTU te plaatsen.

Ook mij is dat nooit gelukt.
In de tijd dat ik mijn eigen Cisco router als hoofdrouter gebruikte had ik daar een managed switch voor staan die VLAN 4 en 7 tagged doorzette naar de Experia Box en VLAN 6 untagged op VLAN 1 doorzette naar mijn Cisco router.
De KPN TV ontvangers waren hierbij op de Experia Box aangesloten.

Dit werkte zonder problemen, misschien heb je er wat aan.

Dit zou namelijk betekenen dat ook bij jou een KPN TV ontvanger zou moeten werken als jij deze aansluit op de Experia Box en jij vanuit de Vigor VLAN 4 en 7 tagged doorzet naar de Experia Box.
Reputatie 1
Zal het is gaan proberen kijken wat er gebeurt.

:D

Reputatie 1
Hoi wjb,

Heb 2/3 aan de gang de Vigor kan alleen op WAN 1 omgaan met VLAN en PPPoE na deze omgezet te hebben kreeg ik ff een hart verlamming was vergeten dat de TV aanstand voor het te testen en nu had ik beeld en natuurlijk GELUID. Nu alleen de VoIP nog ik zie dat de link Up is in de Vigor maar ik zie geen verbinding vanaf de EB V8 / V9 komen (Dus geen Internet) en dan is er natuurlijk geen VoIP, heb jij nog iets in de hoed wat eruir kan komen om me uit die beruchte circel te halen, Want dan ben ik verlost van de EB op de VoIP na dan.

Als alles werkt zal ik kijken of ik het hier op het Forum kan plaatsen zodat iemand anders ook zijn voor deel mee kan doen. :D

Reputatie 7
Hoi WvA,

Ik had al verwacht dat de Vigor (zoals de meeste routers) alleen met VLAN 1 om kunnen gaan op de WAN poort. Vandaar ook het laatste bullet point in mijn post van gisteren (14:05). ;)

Dat betekent dat jij twee dingen kunt doen:

1) De instructies van de eerste post in dit topic volgen en de Vigor toch achter de Experia Box plaatsen. Werkt prima, je hebt alleen te maken met double natting.

2) De Vigor naast de Experia Box plaatsen en tussen de NTU en de Vigor / Experia Box een managed switch te plaatsen.

De details van de configuratie van de managed switch staan in detail beschreven op deze pagina van netwerkje.com.

De KPN TV ontvangers zijn daarbij dus aangesloten op de Experia Box.

Je bent dan verlost van de Experia Box voor wat betreft Internet, niet voor telefonie en TV. 

PS: Een gedetailleerde beschrijving is er dus al, en een verwijzing naar die site staat ook in de eerste post van dit topic.

Reputatie 1
Hoi wjb,

De Vigor KAN WEL VLAN ondersteunen alleen op WAN 1 want ik kan VLAN 4 wel naar poort 3 LAN zetten en dat werkt prima alleen VoIP komt niet in de lucht d.m.v. EB. VLAN 7, het is een heel uitgebreide Router Firewall Switch en de docu geeft aan dat het moet kunnen werken, ik zal het eens aan Draytek vragen misschien hebben hun nog een idee.  Bovendien heeft WAN 1 een optie PPPoE pass trough maar misschien dat daar het probleem kan zitten voor de tv doet hij helemaal niets deze blijft werken totdat ik de VLAN verander naar 7 om te kijken of het via die weg wel werkt maar helaas ook niet, Als het moet komt er wel een Managed switch bij maar als het niet hoeft lever niet, is al een dradebende volgens vrouw des huises dus nog meer spul en draden zal niet in dank worden afgenomen, maar nog altijd beter als een EB.

Reageer