Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 761393 keer bekeken

Reputatie 7

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.


2066 reacties

Reputatie 7
De plaatsing van een wifi toegangspunt voor dekking in de tuin is best lastig.
Spouwmuren en HR-isolatieglas hebben een enorme impact op de reikwijdte van de wifi, vooral bij 5GHz wifi.
Ik heb mijn wifi toegangspunt in de tuinkamer als plafonniere midden voor de openslaande deuren zodat er bij mooi weer geen enkele spouwmuur of HR-isolatieglas in de weg zit.

Idealiter gebruik je op de begane grond de Experia WiFi's en boven de KPN WiFi "versterkers".
Persoonlijk heb ik echter slechte ervaringen met de Experia WiFi's en lijkt het er op dat die dingen nog niet echt tot een stabiele wifi dekking leiden. Ik heb ze dan ook de deur gewezen.
Ik gebruik op de begane grond twee EDIMAX CAP1200's (woonkamer/tuinkamer), op de eerste verdieping een EDIMAX CAP1200. En op de tweede verdieping een KPN WiFi "versterker".
.yG
Reputatie 1
Thanks @wjb ,

Dankzij je uitgebreide forum posts en een aantal andere posts heb ik mijn Unifi setup werkende in mijn huis.

Setup
1x Unifi USG 3P
1x Unifi Switch 8P
1x Unifi Cloud Key
3x Unifi AC In-Wall

Na wat gepuzzel met de configs op de USG icm Cloud Key en een block-all-multicast vinkje werkt IPTV helemaal top!
Bedankt voor je instellingen, dat is helemaal gelukt. Eitje eigenlijk als je de stappen volgt.

Alleen even een probleempje met het internet zelf. Ik heb een kleinere versie utp die uit de muur komt... En de edge 3 ziet deze niet. Nu een RJ11naar RJ45 gekocht... Werkt ook niet.

Nog even uitzoeken waar ik de mist in ga.
Reputatie 7
Jij hebt dus een DSL verbinding en daar kan je een EdgeRouter Lite 3 niet rechtstreeks op aansluiten.
Je reageert ook in het topic waarin beschreven wordt hoe je een eigen router achter de Experia Box kunt aansluiten. Ik snap dan ook niet waarom je probeert die EdgeRouter rechtstreeks met de Internet aansluiting te verbinden.
Wjb, excuses! Ging iets helemaal fout met het wisselen van tabs op mijn telefoon, sorry 🙂
Hoi,

Ik heb een abonnement van NordVPN waar ik 6 apparaten mee kan verbinden. Het probleem is nu dat ik bijvoorbeeld mijn Chromecast hier niet op kan aansluiten. Nu heb ik gelezen dat ik een router met ingebouwde VPN cliënt kan gebruiken zodat alle apparaten achter die router via die VPN tunnel communiceren. Dat kan alleen met de Experia Boxen niet. Daarom wil ik een router achter de Experia Box plaatsen. Hiervoor wil ik dan waarschijnlijk deze router (NordVPN Linksys WRT3200ACM AC3200 DD-WRT FlashRouter) kopen. Aangezien deze router al voor NordVPN is voorbereid (als ik het goed begrijp). Het enige wat ik niet op internet kan vinden is hoe ik deze router moet instellen en waar ik allemaal op moet letten. Kan iemand me daar verder mee helpen?

Groeten.
Reputatie 7
In het startbericht van dit topic staat het stappenplan om zo'n router in jouw thuisnetwerk op te nemen. Dat is immers voor elke router identiek.
Wat je op die router moet instellen voor die NordVPN verbinding weet ik niet, daar zal de documentatie van die router duidelijkheid over moeten geven.
Wel vind ik het een enorm kostbare oplossing om je Chromecast aan te kunnen sluiten.
Wat wil je naast die Chromecast allemaal nog meer bereiken met die NordVPN verbinding?
Weet dat de TV ontvangers op de Experia Box aangesloten moeten blijven.
In het startbericht van dit topic staat het stappenplan om zo'n router in jouw thuisnetwerk op te nemen. Dat is immers voor elke router identiek.
Oke goed om te weten! Bedankt.


Wat je op die router moet instellen voor die NordVPN verbinding is de vraag.

Hier heb ik wel wat youtube videos over gezien. Alleen weet ik niet goed of daar verschillen in zitten als je in de Verenigde Staten woont of dat je in Nederland woont qua specifieke instellingen. Ook weet ik niet of dan alles nog goed gaat met de TV ontvangers op de Experia Box e.d.


Wel vind ik het een enorm kostbare oplossing om je Chromecast aan te kunnen sluiten.
Wat wil je naast die Chromecast allemaal nog meer bereiken met die NordVPN verbinding?

Ik wil Netflix met de Chromecast casten. Hierbij wil ik eenvoudig kunnen switchen tussen verschillende landen en dat is mogelijk met de FlashRouters Router Privacy App die als dienst met de router wordt meegeleverd.
En het is dan een vrij dure router, maar wel één die goed is zodat ik van met deze router geen problemen ga ondervinden. Ook denk ik dat ik deze router door de hoge kwaliteit lange tijd kan gebruiken en over de jaren heen is het dan niet zo´n dure investering.
Reputatie 7
Weet dat Netflix veel VPN servers blokkeert en probeert om VPN servers volledig uit te bannen.

Zelf gebruik ik overigens een travelroutertje om tijdens zakenreizen mijn Chromecast en tablet in hetzelfde wifi netwerk te hebben en een OpenVPN verbinding op te zetten naar mijn netwerk thuis. Zie dit bericht.

NordVPN werkt ook op basis van OpenVPN en op dat travelroutertje zijn meerdere OpenVPN profielen op te zetten voor verschillende VPN servers.
Hoe je op zo'n travelroutertje een OpenVPN verbinding naar een NordVPN server configureert kan je hier lezen.
Weet dat Netflix veel VPN servers blokkeert en probeert om VPN servers volledig uit te bannen.
Oke. Dat is minder, maar verder zijn er weinig alternatieven toch?


Zelf gebruik ik overigens een travelroutertje om tijdens zakenreizen mijn Chromecast en tablet in hetzelfde wifi netwerk te hebben en een OpenVPN verbinding op te zetten naar mijn netwerk thuis. Zie dit bericht.

Dus als ik het goed begrijp kan ik met deze travelrouter ook al uit de voeten en hoef ik niet een dure Linksys te kopen?

NordVPN werkt ook op basis van OpenVPN en op dat travelroutertje zijn meerdere OpenVPN profielen op te zetten voor verschillende VPN servers.
Hoe je op zo'n travelroutertje een OpenVPN verbinding naar een NordVPN server configureert kan je hier lezen.

De uitleg is nu voor deze travelrouter, maar is deze instructie ook van toepassing op die Linksys?
Reputatie 7
Weet dat Netflix veel VPN servers blokkeert en probeert om VPN servers volledig uit te bannen.Oke. Dat is minder, maar verder zijn er weinig alternatieven toch?
Klopt, maar de reden dat ik dit zeg is dat er dus een risico aan zit die die dure router wel eens buitenspel zou kunnen zetten.

Dus als ik het goed begrijp kan ik met deze travelrouter ook al uit de voeten en hoef ik niet een dure Linksys te kopen?
Klopt, voor het casten van Netflix is zo'n travelroutertje prima te gebruiken. Als je echter die router dagelijks gaat gebruiken om al je apparaten "beveiligd" op Internet aan te sluiten, dan is de capaciteit van zo'n travelroutertje ontoereikend.

De uitleg is nu voor deze travelrouter, maar is deze instructie ook van toepassing op die Linksys?
Voor die Linksys kan je de instructies hier lezen.
Heel erg bedankt voor je hulp!

Nu ga ik eerst een router kopen en als ik met de installatie begin zal ik wellicht weer vragen hebben.

Groeten.
Fijn dat ik dit bericht heb gevonden. Meteen een forum account aangemaakt!
Here goes;

Na heel wat frustratie en Google kan ik inmiddels de conclusie trekken dat de V10A tot op heden nog niet stabiel is. Deze verliest willekeurig zijn draad(loze) verbinding. Onze telefoons, tablets, laptops, Sonos en Google apparatuur zijn hierdoor ook regelmatig niet meer online terwijl mijn pc en iTV (allebei op een kabel) wel verbonden blijven. Nou las ik nog ergens anders dat het veranderen van de 5GHz naam al een verbetering zou moeten zijn vwb de WiFi signalen, maar of dit in de praktijk ook zo is moet nog blijken. Ik ga het gewoon eens proberen.

Afijn terug naar dit topic;
In het verleden had ik achter de V8 en/of V9 mijn R7000 hangen, maar door verhuizing etc. heb ik de moeite niet eens genomen. Wij hadden na de verhuizing bijna tot geen verbinding wat men toen heeft opgelost (twijfel nog steeds of het aan de V10A ligt of aan de aansluiting zelf) door de wijkcentrale in te gaan en een V10A te monteren. Nu dus wel (bekabeld) internet en tv, maar draadloos is nog steeds vreselijk. Niet het bereik, maar de verbinding zelf. Ik vind het alleen lastig te testen waar het probleem ligt. Heel frustrerend.

@wjb zie jij persoonlijk winst in het wederom aansluiten van mijn R7000 en de WiFi mogelijkheden van de V10A gewoon te negeren? Kan ik vervolgens de WiFi extender op de R7000 aansluiten of werkt deze alleen op de ExperiaBox zelf? Heb namelijk ook nog de WiFi extender die bij de R7000 hoort namelijk, de EX7000.

Hoe ik het wil proberen;

Optie 1
ExperiaBox in de meterkast verbinden aan Netgear Nighthawk R7000 ook in de meterkast
EB LAN 1 naar woonkamer switch >>> switch doorverbinden naar overige apparatuur (iTV, smart tv, PS4)
EB LAN 2 naar R7000 WAN >>> R7000 LAN 1 naar zolder voor EX7000 >>> EX7000 naar PC en NAS

Waar ik hier bang voor ben is dat ik door de WiFi verbinding op de R7000 niet meer kan streamen naar de smart tv en PS4 omdat die over het IP gaan lopen van de EB.

Optie 2
ExperiaBox in de meterkast verbinden aan Netgear Nighthawk R7000 in de woonkamer
EB LAN 1 naar woonkamer switch >>> switch naar iTV & WAN R7000
R7000 >>> bekabeld doorverbinden naar iTV, smart tv en PS4
EB LAN 2 >>> KPN WiFi extender op zolder >>> Switch >>> PC & NAS

Waar ik hier bang voor ben is dat ik door de aparte verbinding vanaf de EB naar de zolder ik geen toegang heb tot de data op zowel mijn PC als NAS over het R7000 WiFi kanaal. Ik zou dus niet kunnen streamen vanaf de PC naar de TV.

Optie 3 mits ik een 2e CAT naar de woonkamer krijg
ExperiaBox in de meterkast verbinden aan Netgear Nighthawk R7000 ook in de meterkast
EB LAN 1 >>> iTV woonkamer
EB LAN 2 naar WAN R7000 >>> R7000 LAN 1 naar woonkamer switch >>> switch doorverbinden naar overige apparatuur (iTV, smart tv, PS4)
R7000 LAN 2 >>> EX7000 op zolder >>> PC & NAS

Nogmaals de 2e CAT ligt er nu niet. Ik zou deze echt moeten aanleggen. Liever niet, maar als dit het makkelijkste is...

In alle gevallen loopt er al een CAT kabel vanuit de meterkast naar zowel de woonkamer als de zolder.
Ik heb helaas maar 1 CAT lopen naar de woonkamer anders was optie 3 het meest voor de hand liggend.

Zie ik iets over het hoofd? Kan dit makkelijker?

Bedankt! 🙂
Reputatie 7
Ik zie zeer zeker voordelen als jij jouw Netgear R7000 gaat gebruiken voor alle apparatuur uitgezonderd de TV ontvangers.
Welk merk en type switches gebruik je?
Ik zie zeer zeker voordelen als jij jouw Netgear R7000 gaat gebruiken voor alle apparatuur uitgezonderd de TV ontvangers.
Welk merk en type switches gebruik je?


Bedankt voor de spoedige reactie!
En in welke constructie?

De één hebben we via KPN dat is de Netgear GS105E
De andere is een TP Link SG108E

Eigenlijk hetzelfde dus. Die TP Link had ik al vanwege de VLAN (nooit gesnapt).
De Netgear heb ik toen erbij genomen omdat ik de vorige niet kon vinden...
Reputatie 7
Als je er voor zorgt dat je op zolder geen switch nodig hebt, dan is het mogelijk om via één netwerkkabel op twee aparte vlans zowel het netwerk van de R7000 als die van de Experia Box naar de huiskamer te brengen. Dan kan de TV ontvanger dus op het vlan van de Experia Box en alle andere apparatuur op het vlan van de R7000.
Als je er voor zorgt dat je op zolder geen switch nodig hebt, dan is het mogelijk om via één netwerkkabel op twee aparte vlans zowel het netwerk van de R7000 als die van de Experia Box naar de huiskamer te brengen. Dan kan de TV ontvanger dus op het vlan van de Experia Box en alle andere apparatuur op het vlan van de R7000.

In welke opbouw zou ik dit het beste kunnen doen?
Reputatie 7
Mijn voorstel.
Meterkast:
- Experia Box
- Netgear GS105Ev2 switch.
Woonkamer:
- R7000
- TP-Link SG108E
Zolder:
- EX7000

LAN1 van Experia Box -> LAN1 van GS105Ev2 op vlan 2 untagged
LAN2 van GS105Ev2 -> LAN1 van SG108E (beide zijden vlan 1 untagged, vlan 2 tagged)
LAN3 van GS105Ev2 (vlan 1 untagged) -> EX7000
LAN2 van SG108E (vlan 2 untagged) -> WAN R7000
LAN3 van SG108E (vlan 1 untagged) -> LAN1 van R7000
LAN4 van SG108E (vlan 2 untagged) -> TV ontvanger

Alle andere LAN poorten zijn allemaal vlan 1 untagged en voor computer apparatuur.
Mijn voorstel.
Meterkast:
- Experia Box
- Netgear GS105Ev2 switch.
Woonkamer:
- R7000
- TP-Link SG108E
Zolder:
- EX7000

LAN1 van Experia Box -> LAN1 van GS105Ev2 op vlan 2 untagged
LAN2 van GS105Ev2 -> LAN1 van SG108E (beide zijden vlan 1 untagged, vlan 2 tagged)
LAN3 van GS105Ev2 (vlan 1 untagged) -> EX7000
LAN2 van SG108E (vlan 2 untagged) -> WAN R7000
LAN3 van SG108E (vlan 1 untagged) -> LAN1 van R7000
LAN4 van SG108E (vlan 2 untagged) -> TV ontvanger

Alle andere LAN poorten zijn allemaal vlan 1 untagged en voor computer apparatuur.


Jeetje dit word iets gecompliceerder haha. Moet weer even uitzoeken hoe die VLAN werkt, maar ik snap waar je heen wilt!
Bedankt voor het meedenken.
is het iemand gelukt een Edgerouter X achter de Experia box te installeren?
Ik wil eigenlijk de Experia v10 gewoon bewaren voor tv, en via de edgerouter X dan mijn lan & wifi regelen (ik heb 2x Unifi accesspoints gebruik deze nu al voor Wifi).
Reputatie 7
is het iemand gelukt een Edgerouter X achter de Experia box te installeren?
Ik wil eigenlijk de Experia v10 gewoon bewaren voor tv, en via de edgerouter X dan mijn lan & wifi regelen (ik heb 2x Unifi accesspoints gebruik deze nu al voor Wifi).

Als je een glasvezelaansluiting hebt, lees dan het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box". Televisie loopt dan ook via de EdgeRouter, maar dat is geen probleem.
En anders staat in het openingsbericht van dit topic wat je moet instellen.

is het iemand gelukt een Edgerouter X achter de Experia box te installeren?
Ik wil eigenlijk de Experia v10 gewoon bewaren voor tv, en via de edgerouter X dan mijn lan & wifi regelen (ik heb 2x Unifi accesspoints gebruik deze nu al voor Wifi).
Als je een glasvezelaansluiting hebt, lees dan het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box". Televisie loopt dan ook via de EdgeRouter, maar dat is geen probleem.
En anders staat in het openingsbericht van dit topic wat je moet instellen.

ok thnx die ga ik proberen. Mocht ik tegen problemen aanlopen reageer ik daar 🙂
wjb, ten eerste hartelijk bedankt voor deze uitleg; ik haal nu zo goed als de maximale snelheid via mijn eigen router, zonder verbindingsproblemen. Ik laat nu mijn iot-apparaten verbinden met de experiabox en mijn persoonlijkere apparaten via een Asus 68u. De apparaten die met de Asus zijn verbonden kunnen inderdaad verbinden met de experiabox-apparaten, maar niet andersom.

Ik vroeg mij echter af of het mogelijk is dat de apparaten van de experiabox (of de experiabox zelf) gebruik kunnen maken van een op de Asus aangesloten pihole? Ook met de firewall uit op de Asus krijg ik geen verbinding. Zelfs al kan ik enkel het verkeer van port 53 doorzetten, dan zou het denk ik moeten lukken. Uiteraard zou ik de pihole ook op de experiabox kunnen aansluiten, maar mijn Asus fungeert ook als vpn-client, wat ik graag ook voor de DNS-requests zo wil houden.

Overigens heb ik in de huidige situatie de DNS-server op de experiabox geconfigureerd als de LAN IP van de Asus op de experiabox en de pihole als DNS server op de Asus, maar dit lijkt ook niet te werken.
Reputatie 7
Heb je op de Asus dan ook fort-forwardings gemaakt voor de benodigde poorten naar de pihole?
Let op: Als je, zoals beschreven in het openingsbericht, de Asus als DMZ Host van de Experia Box ingesteld hebt, dan is die pihole dus ook vanaf Internet te bereiken en dat is niet de bedoeling. Het is zelfs zo dat je dan riskeert dat je aansluiting in quarantaine geplaatst wordt immers TCP poort 53 (DNS) mag niet van buitenaf benaderbaar zijn.

Reageer