Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2066 reacties
  • 760361 keer bekeken

Reputatie 7

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.


2066 reacties

Het aansluiten van de TC (en nu ook zelfs de Airport Express) veroorzaken totale chaos in de Experia. Bedraad internet doet het dan helemaal niet meer en een Experia reset is vereist.

De Experia doet het net weer na een goed gesprek met KPN technische dienst, maar ik durf voorlopig niets meer van Apple aan te sluiten. Morgen komt er een monteur voor de te lage snelheid - misschien kan die iets proberen (hoewel ik weet dat ze niet aan andere apparatuur komen).

Ik houd je op de hoogte als ik het weer aandurf.

Dank alvast voor het meedenken!

Reputatie 7

Plaats nu toch eens een screenshot van de WAN instellingen van de TC.

Gewoon los aanzetten, met de wifi van de TC verbinden, screenshot maken, met de wifi van de Experia Box verbinden en screenshot uploaden.

De TC is in die tijd dus niet verbonden met de Experia Box.

Gelukkig nieuw jaar!

Het duurde even, maar bij deze. Weet alleen niet zeker of het de WAN instellingen betreft, dus ik heb maar screenshots van alles gemaakt. Heb de naam van mijn TC geblurred omdat het te googlebaar is :-)

Het static IP adres komt van eerdere pogingen met de Experia box waarbij ik volgens jouw oorspronkelijk post de DHCP binding van de Experia naar het MAC adres van de TC heb ingesteld als 192.168.2.195.

 

TC staat in deze screenshots in Bridge mode. Dat was de laatste instelling toen ik ‘m aan de Experia hing omdat als ‘router’ het fout ging. Later bleek het zelfs in bridge mode fout te gaan met de Experia : gevolg, geen internet op de Experia (rood lampje). Reset vereist.

 

Bij voorbaat dank voor tips.

 

Reputatie 7

Laat op de Internet tab "Connect using" op DHCP staan.

Als je de TC als accesspoint gebruikt (bridge-mode) zet deze dan niet als DMZ Host op de Experia Box. Dit moet je alleen doen als je de TC in router-mode gebruikt.

 

Je zegt dat het service lampje van de V10 rood wordt als je de TC aansluit. Dat is vreemd en kan ik niet echt verklaren. Ik ga er wel vanuit dat jij de WAN poort van de TC met een LAN poort van de Experia Box verbindt, klopt dat?

Het lijkt nu wel te werken als ik de TC inderdaad in Bridge modus heb staan en de DMZ Host op de Experia uit zet. Misschien was dat hetgeen dat elkaar beet? DMZ en Bridge mode?

Dank voor je hulp!

Reputatie 6
Badge +8

Zo.. Vandaag mijn glasvezelverbinding op laten leveren. Ik heb de Experia box eigenlijk direct vervangen door een Fritz!Box. Heeft het nog voordelen om de Experiabox er wel tussen te laten zitten? Of er gewoon tussen uit laten?

Reputatie 7

Zo.. Vandaag mijn glasvezelverbinding op laten leveren. Ik heb de Experia box eigenlijk direct vervangen door een Fritz!Box. Heeft het nog voordelen om de Experiabox er wel tussen te laten zitten? Of er gewoon tussen uit laten?

Die moet je er vooral niet tussen willen zetten.

Heb je vaste telefonie bij KPN ondergebracht dan zal je nog heel even moeten wachten op de mogelijkheid om jouw telefoonnummer in de FRITZ!Box vast te leggen.

Reputatie 6
Badge +8

Zo.. Vandaag mijn glasvezelverbinding op laten leveren. Ik heb de Experia box eigenlijk direct vervangen door een Fritz!Box. Heeft het nog voordelen om de Experiabox er wel tussen te laten zitten? Of er gewoon tussen uit laten?

Die moet je er vooral niet tussen willen zetten.

Heb je vaste telefonie bij KPN ondergebracht dan zal je nog heel even moeten wachten op de mogelijkheid om jouw telefoonnummer in de FRITZ!Box vast te leggen.

Analoge telefonie hebben we al enige jaren niet meer, dus… dat is gelukkig geen issue.

Maar mooi… Dan gaat de Experiabox lekker de kast in.

Reputatie 7

Maar mooi… Dan gaat de Experiabox lekker de kast in.

Wel goed bewaren want als er ooit problemen zijn met een TV ontvanger dan gaat KPN nu nog als eerste vragen om de Experia Box aan te sluiten.

Zelf heb ik een Experia Box V10 rechtsboven in mijn meterkast hangen en ligt de stroomadapter er bovenop. Just in case. :wink:

Mijn EdgeRouter Lite 3 heeft voor Internet en TV mijn Experia Box al ruim een jaar vervangen.

Vaste telefonie loopt via mijn Gigaset N300A IP.

Reputatie 6
Badge +8

Maar mooi… Dan gaat de Experiabox lekker de kast in.

Wel goed bewaren want als er ooit problemen zijn met een TV ontvanger dan gaat KPN nu nog als eerste vragen om de Experia Box aan te sluiten.

Zelf heb ik een Experia Box V10 rechtsboven in mijn meterkast hangen en ligt de stroomadapter er bovenop. Just in case. :wink:

Mijn EdgeRouter Lite 3 heeft voor Internet en TV mijn Experia Box al ruim een jaar vervangen.

Vaste telefonie loopt via mijn Gigaset N300A IP.

TV zit ik heel erg in dubio.

We kijken eigenlijk zelden “live” TV meer. Meestal gebruiken we Disney+, Videoland, Netflix of DPlay. Voor die enkele keer dat we wel live TV willen kijken heb ik getest met Canal Digitaal & NL Ziet. De laatste heeft een betere beeldkwaliteit. Canal Digitaal meer zenders en een fijnere app.

Indien het echt niet bevalt, upgrade ik nog wel naar het 4K pakket van KPN. Zou ook prima met de Fritzbox moeten werken lees ik net, omdat deze hetzelfde profiel gebruikt als XS4ALL voor IPTV.

De Experiabox bewaar ik toch wel. Wellicht dat deze ooit teruggestuurd moet worden zoals nu met mijn Ziggo modem :)

@wjb Hi! Ik draai hier nu de Experiabox v10A met firmware v5.00.31 build420. Sinds deze firmware is er ipv6 ondersteuning. Ik heb de setup staan zoals in deze handleiding. Ik heb een USG achter de Experiabox met ipv4 DMZ ingesteld. Verder de TV direct op de Experiabox aangesloten. Mijn vraag is, hoe krijg ik ipv6 werkend op de USG en het onderliggende netwerk? Ik heb https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115005868927-UniFi-USG-UDM-Addressing-How-to-Implement-IPv6-with-DHCPv6-and-Prefix-Delegation gebruikt, maar met de standaard instellingen werkt het helaas niet. Tevens prefix delegation size 48, 54 en 64 geprobeerd, maar vanuit de USG geen werkende ping6 gekregen. Aangezien het daar al niet werkt heeft het doorvoeren naar LAN ook weinig zin in mijn optiek. Bij het listen van de USG interfaces komt ook geen ipv6 adres te staan voor eth0, enkel ipv4. Enig idee hoe dit aan de praat te krijgen?

 

Thanks!

 

[edit]

De response die ik kreeg van ping6 naar google:

From mijnmodem.kpn icmp_seq=1 Destination unreachable: Beyond scope of source address

Reputatie 7

Ik weet niet of de V10a netjes IPv6 prefix-delegation ondersteunt en dat is cruciaal voor een juiste werking.

De V10 (zonder a) ondersteunt IPv6 prefix-delegation maar of dat ook voor de V10a geldt?

Wellicht dat iemand van KPN daar antwoord op kan geven.

Ik weet niet of de V10a netjes IPv6 prefix-delegation ondersteunt en dat is cruciaal voor een juiste werking.

De V10 (zonder a) ondersteunt IPv6 prefix-delegation maar of dat ook voor de V10a geldt?

Wellicht dat iemand van KPN daar antwoord op kan geven.

Zo’n vermoeden had ik al. Ik wilde het in ieder geval proberen, niet geschoten altijd mis.

Mogelijk kan ik beter proberen de Experiabox er uit te halen. Ik zag net dat de handleiding voor de USG nu vernieuwd/compleet was!

Ik denk dat @wjb  dat toejuicht, @JoeyNL  Ik ook trouwens want ik kom er net achter dat je op glasvezel zit :-)

Reputatie 7

Ik denk dat @wjb  dat toejuicht, @JoeyNL 

Zeer zeker. :wink:

Misschien de verkeerde toppic, ik heb een asus router en bij tweakers een howto gevonden.
Ok ik heb het boekwerk doorgelezen, had eerst de verkeerde script (denk ik), Internet werkt, maar IPTV (op port 4) blijt de STB op 85% hangen en code 563 geven. (Jammer kan je niet binnen dit topic zoeken) .
Heeft iemand een idee, wat ik fout heb gedaan. Kan ik aanvullen met het log bestand en waar moet ik op zoeken in dat log. Gaarne hulp, ben wel technische , maar netwerken is niet waarvoor ik gestudeerd heb.

Of moet ik echt een nieuwe router kopen van Ubiquiti ?


Peter

Reputatie 7

Een beter topic voor je is het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

En wellicht maken vele handen licht werk dus leg contact met anderen die hetzelfde voor ogen hebben zoals in dit topic.

Al enige tijd heb ik een router hangen achter mijn Experiabox. De verbinding valt alleen vaak weg. Nu dacht ik dat dit aan de router lag, maar ook met een nieuw gekochte router was dit het geval. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bijdeze wat context.

Mijn doel is meer wifi dekking.

Huidige setup up:

  • Hardware: Een Linksys router is bekabeld aangesloten op mijn experiabox (LAN port 1) De kabel is een meter of 7 gok ik. Ik heb alleen internet abbonement (dus geen TV)
  • Configuratie: Linksys router staat in bridge mode. DHCP bindig is gemaakt (192.168.2.195). DHCP server op linksys router staat uit (gaat vanzelf uit als ik het modem in bridge mode zet)
  • SSID zijn verschillend (oftewel ik gebruik de out of the box wifi instellingen van de Linksys router)
  • Verder heb ik eigenlijk niet ingesteld (Geen port forwards oid)
  • DMZ staat uit

Het probleem is dus dat ik soms geen internet meer heb als ik verbonden ben met mijn wifi op de 2de router. Verbinding via kabel en wifi vanaf de Experiabox is goed. Soms heb ik vol bereik, maar vooral als ik een tijdje video bel dan valt de verbinding weg. Ik kom dan ook niet meer in mijn experiabox terwijl mijn Wifi verbinding met de Linksys router prima is. Mijn conclusie is dus dat er iets mis gaat in de communicatie van de Linksys router naar de exepriabox, maar wat? 

Alvast bedankt voor de hulp.

Reputatie 6
Badge +8

Al enige tijd heb ik een router hangen achter mijn Experiabox. De verbinding valt alleen vaak weg. Nu dacht ik dat dit aan de router lag, maar ook met een nieuw gekochte router was dit het geval. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bijdeze wat context.

Mijn doel is meer wifi dekking.

Huidige setup up:

  • Hardware: Een Linksys router is bekabeld aangesloten op mijn experiabox (LAN port 1) De kabel is een meter of 7 gok ik. Ik heb alleen internet abbonement (dus geen TV)
  • Configuratie: Linksys router staat in bridge mode. DHCP bindig is gemaakt (192.168.2.195). DHCP server op linksys router staat uit (gaat vanzelf uit als ik het modem in bridge mode zet)
  • SSID zijn verschillend (oftewel ik gebruik de out of the box wifi instellingen van de Linksys router)
  • Verder heb ik eigenlijk niet ingesteld (Geen port forwards oid)
  • DMZ staat uit

Het probleem is dus dat ik soms geen internet meer heb als ik verbonden ben met mijn wifi op de 2de router. Verbinding via kabel en wifi vanaf de Experiabox is goed. Soms heb ik vol bereik, maar vooral als ik een tijdje video bel dan valt de verbinding weg. Ik kom dan ook niet meer in mijn experiabox terwijl mijn Wifi verbinding met de Linksys router prima is. Mijn conclusie is dus dat er iets mis gaat in de communicatie van de Linksys router naar de exepriabox, maar wat? 

Alvast bedankt voor de hulp.

Je hebt het eigenlijk precies andersom ingesteld dan wat gangbaar is. Kijk eens naar de eerste post in dit topic om te zien wat wordt aangeraden qua instellingen zoals het aanzetten van DMZ in de experiabox: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

 

Reputatie 7

Huidige setup up:

  • Hardware: Een Linksys router is bekabeld aangesloten op mijn experiabox (LAN port 1) De kabel is een meter of 7 gok ik. Ik heb alleen internet abbonement (dus geen TV)
  • Configuratie: Linksys router staat in bridge mode. DHCP bindig is gemaakt (192.168.2.195). DHCP server op linksys router staat uit (gaat vanzelf uit als ik het modem in bridge mode zet)
  • SSID zijn verschillend (oftewel ik gebruik de out of the box wifi instellingen van de Linksys router)
  • Verder heb ik eigenlijk niet ingesteld (Geen port forwards oid)
  • DMZ staat uit

Dus je hebt jouw Linksys ingesteld zoals in dit filmpje?

 

 

Dus je hebt jouw Linksys ingesteld zoals in dit filmpje?

 

Yes! 

@TFHFony

Volgens mij heb ik exact gedaan wat er in de turorial staat en niet omgekeerd. Enige verschil is DMZ uit, want ik las later in het topic dat dit in Bridge mode NIET de bedoeling is (In Router mode wel, maar die gebruik ik niet)

Reputatie 7

Yes! 

Dan zou dat gewoon moeten werken en spelen de DMZ instellingen geen rol in het geheel.

Inmiddels een nieuwe experiabox v10 gekregen. Exact hetzelfde probleem. Het grootste gedeelte van de dag werkt het internet prima, maar van het 1 op het andere moment valt het weg. Zelfs pingen naar Experiabox lukt niet meer. Na een tijdje (tussen de 2 en 30 minuten) komt hij weer op. Een herstart van de Experiabox zorgt ervoor dat het direct wel weer werkt.

 

Ik heb verschillende lan kabels gebruikt. En 2 verschillende routers (van 2 verschillende de merken) aan de Experiabox gehangen.

 

Ik ben opzoek naar alternatieven. Wellicht toch router mode proberen? Wat zou jullie advies zijn?

@wjb, Helaas doet mijn L2TP VPN het niet door de Experiabox dus ik dacht een Draytek 2760n achter de experiabox te zetten om zo het voorbeeldplaatje: “Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN” te maken, echter werkt mijn VPN dan nog steeds niet. 

Ik heb wel internetverbinding op mijn laptop, via de Draytek door de Experiabox maar VPN dus mooi niet. Ook zit ik met de Draytek netjes in een ander subnet (zoals op het voorbeeldplaatje)

Overigens doet VPN op mijn laptop het wel als ik een hotspot maak met mijn mobiel en daar met mijn laptop aan verbind. En ook zo vreemd is dat ik met mijn mobiel, via de Experiabox wel verbinding kan maken met de VPN.

Wat zie ik over het hoofd?

Reputatie 7

Voor een uitgaande VPN verbinding is het plaatsen van een tweede router achter de Experia Box geen oplossing.

 

En ook zo vreemd is dat ik met mijn mobiel, via de Experiabox wel verbinding kan maken met de VPN.

Dan zal je toch een foutje in de VPN configuratie op de PC hebben gemaakt of je hebt nog last van een bug in Windows 10 built 1903. Zie deze pagina.

Reageer