Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561240 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 4
Badge +4

@jb345,

Heb je disable quickleave op het plusje staan? anders kan het zijn dat de streams open blijven na het zappen.

En.. op welke eth heb je je IMGP proxy op staan?

 

Reputatie 7

Op mijn ERL-3 lijkt het verbruik alleen op poort niveau juist weergegeven te worden.

Ik hecht geen waarde aan de cijfers op vlan niveau want van de 13,93Mbps op eth0 is zo'n 12,5Mbps voor een TV stream die uiteraard via eth0.4 loopt.

 

Reputatie 7

 

 

Overigens interessant om te zien dat er geen IGMP snooping actief is op de ER-X immers we zien de TV stream op alle aangesloten poorten gedistribuerd worden.

Als je maar één TV ontvanger hebt dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om bijvoorbeeld eth3 in een apart subnet te plaatsen voor IPTV en de IGMP proxy server alleen voor die poort configureren.

Bedankt voor je snelle reactie. Achter disable-quickleave staat een +. Dus quickleave is niet disabled.

Ik kan ook gewoon zappen. Dan heb ik even een grotere hoeveelheid verkeer en daarna gaat het snel weer terug naar 7Mbps op eth4.4 en 14Mbps op eth4.

Het rare is alleen dat als ik zap zowel eth4.4 als eth4 met zo’n 7Mbps omhoog lijken te gaan. Het ziet er niet naar uit dat eth4 altijd het dubbele is van eth4.4 maar dat er 1 extra kanaal binnen komt.

Als ik de settop  box uit zet gaat alles naar 0.

Ik heb ook een setup gemaakt waarin ik IPTV in een apart subnet had geplaatst. Dat werkte ook prima maar daar had ik hetzelfde. VLAN 4 op de WAN poort krijgt netjes 1 kanaal maar de WAN poort zelf lijkt een extra kanaal binnen te krijgen.

Daarom heb ik eerst alles terug gedraaid naar de configuratie zoals die in de scripts staan op de eerste pagina. Om te zien of ik daar niet dat extra kanaal op de WAN zag. Maar met die “kale” configuratie gebeurt het dus ook.

Ik heb overigens ook wat met het switch commando in een root shell gespeeld. Ik heb de datasheet van de MT7621 gezocht maar die kon ik niet vinden. Ik kon wel de datasheet van de MT7620 vinden die lijkt vrijwel identiek. Uit die gegevens heb ik wat details proberen te destileren voor de IGMP snooping commandos. Met switch igmpsnoop enable <port> en switch igmpsnoop on 125 1111111 wordt inderdaad igmp snoopng aangezet op de ingebouwde switch. Als je vervolgens in de DIP table kijkt (switch dip dump) zie je dat de switch precies weet welke multicast adressen door welke poort worden gebruikt. Helaas reageert de edgerouter er niet zelf op en stuurt alle binnenkomende multicast data naar alle LAN poorten van de switch waar een device aanhangt.

Het lijkt erop dat igmp snooping op de edgerouter X zou moeten kunnen werken maar ergens in de firmware zit er toch iets niet goed.

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb ook een setup gemaakt waarin ik IPTV in een apart subnet had geplaatst. Dat werkte ook prima maar daar had ik hetzelfde. VLAN 4 op de WAN poort krijgt netjes 1 kanaal maar de WAN poort zelf lijkt een extra kanaal binnen te krijgen.

Daarom heb ik eerst alles terug gedraaid naar de configuratie zoals die in de scripts staan op de eerste pagina. Om te zien of ik daar niet dat extra kanaal op de WAN zag. Maar met die “kale” configuratie gebeurt het dus ook.


Heb je (als dit ook met de edgerouter x mogelijk is) alleen het juiste eth/subnet  gedefinieerd?

Anders blaast inderdaad al het multicast verkeer over alle poorten. Dus alleen de gedefinieerde poort voor multicast verkeer (bijvoorbeeld zoals wjb aangeeft eth3)

misschien heb je hier wat aan?

https://community.ui.com/questions/EdgeOS-greater-EdgeRouter-X-SFP-and-IGMP-Snooping/f2d166fc-6afe-43ad-891c-02d1c33c4475

Reputatie 7

Ik heb IPTV momenteel aan LAN zijde ook op een apart vlan geplaatst.

In jouw geval zou ik echt overwegen om eth3 voor de éne TV ontvanger te gebruiken in een apart subnet en alleen eth3 in de IGMP proxy server op te nemen.


@wjb  ik heb je post met aandacht gelezen. Zoals je deze week al hebt kunnen lezen kom ik van Ziggo af, en ben ik overgestapt naar VDSL(vPLUS) van KPN. Ik heb gelezen dat we op dit moment uit moeten gaan van routed-IPTV.

Mijn UDM (opvolger USG) kan niet heel veel, geen IGMP proxy en niet meer dan 1 vlan aan de WAN zijde.

Jouw posts zijn gebaseerd op een NTU met glas, met onderstaande DrayTek 165 zou ik hetzelfde kunnen realiseren op VDSL? Stel ik schaf een ER-Lite aan, dan laat ik deze de PPPOE sessie opzetten in vlan 6 door de Draytek 165 heen.

De TV ontvanger komt gewoon op het LAN. Zou het dan moeten werken of zie jij beperkingen in de Draytek 165 icm met IPTV. Heb Draytek ook even gemaild, wellicht nog handige input voor dit topic.

https://www.draytek.nl/producten/vdsl2-supervectoring/vigor-165-serie/?tab=specificaties

Reputatie 7

Ik ben bang dat dat niet zal gaan werken.

Ik heb nog geen enkele succesvolle configuratie gezien waarbij zowel vlan 6 (Internet) als vlan 4 (IPTV) naar een achterliggende router gebridged worden.

Als het je te doen is om die IPv6 prefix delegation, zorg dan dat je die UDM achter een V10 (zonder a) of een FRITZ!Box hangt.

Bedankt voor alle tips. Ik heb IPTV naar eth3 gezet en de WAN op eth4 gelaten. De andere poorten zitten in de switch. De poorten van de switch krijgen nu geen verkeer meer van de IPTV. Maar de IPTV poort krijgt nog steeds de dubbele hoeveelheid data.

Als ik hardware offloading uit zet (hwnat disable) krijgt eth3 wel slechts 7Mbps (i.p.v. 14Mbps). Het lijkt alsof er een conflict is tussen igmpproxy en hardware offloading.

Op zich is het voor mij overigens geen probleem. Ik heb slechts één settopbox en ook niet zo’n snelle internet verbinding dus die extra 7Mbps op eth3 gaat bij mij geen problemen veroorzaken. Maar ik vraag me wel af of andere mensen met een edgerouter X (SFP) dit probleem ook zien.

Ik heb een SFP en draai op 2.0.8 hotfix-1

Dat artikeltje over het switch igpmsnoop commando had ik gezien. Maar daar staat helaas niets zinvols in behalve het bestaan van het commando. Daar heb ik wat mee gespeeld maar tot nu toe zonder veel succes

Reputatie 7

Als ik hardware offloading uit zet (hwnat disable) krijgt eth3 wel slechts 7Mbps (i.p.v. 14Mbps). Het lijkt alsof er een conflict is tussen igmpproxy en hardware offloading.

Ik denk dat dit puur een weergave probleem is in de dashboard en dus niet iets om je druk om te maken. Zoals ik een paar berichten terug heb aangegeven klopt bij mij de weergave van de verbruikte bandbreedte ook niet.

Als jouw aansluiting meer dan 100Mbps kan leveren dan zou ik hardware offloading wel weer aan zetten.

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

Kort vraagje:

Ik dacht ik gooi mijn STB's ook even in een apart VLAN, die krijgen netjes een IP adres echter stopt het bij 85%. Ik zie net, nadat ik alles weer had teruggezet,  dat er nog een regel staat die ik in alle haast over het hoofd heb gezien. Moet je deze ook aanpassen naar het nieuwe subnet? bijvoorbeeld 192.168.5.0/24

Ik denk het wel maar voor de zekerheid;-)

Reputatie 7

@wjb,

Kort vraagje:

Ik dacht ik gooi mijn STB's ook even in een apart VLAN, die krijgen netjes een IP adres echter stopt het bij 85%. Ik zie net, nadat ik alles weer had teruggezet,  dat er nog een regel staat die ik in alle haast over het hoofd heb gezien. Moet je deze ook aanpassen naar het nieuwe subnet? bijvoorbeeld 192.168.5.0/24

Ik denk het wel maar voor de zekerheid;-)

Die moet dan inderdaad aangepast worden.

Zelf heb ik hem als onderstaand staan.

 

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

Kort vraagje:

Ik dacht ik gooi mijn STB's ook even in een apart VLAN, die krijgen netjes een IP adres echter stopt het bij 85%. Ik zie net, nadat ik alles weer had teruggezet,  dat er nog een regel staat die ik in alle haast over het hoofd heb gezien. Moet je deze ook aanpassen naar het nieuwe subnet? bijvoorbeeld 192.168.5.0/24

Ik denk het wel maar voor de zekerheid;-)

Die moet dan inderdaad aangepast worden.

Zelf heb ik hem als onderstaand staan.

 


That did the trick;-)

Thx!

Badge

Ik heb vandaag mijn ER 6P moeten resetten. Ik heb daarna een recente backup van mijn configuratie terug gezet. De setup draait goed, wat mij echter opvalt is dat ipv6 niet meer actief is. Zou het kunnen zijn dat deze bij back up van de config niet correct wordt meegenomen? 
 

Edit: het is toch niet de bedoeling dat is eerste het wjb configuratie script draai en daarna de configuratie backup terug zet?

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb vandaag mijn ER 6P moeten resetten. Ik heb daarna een recente backup van mijn configuratie terug gezet. De setup draait goed, wat mij echter opvalt is dat ipv6 niet meer actief is. Zou het kunnen zijn dat deze bij back up van de config niet correct wordt meegenomen? 
 

Edit: het is toch niet de bedoeling dat is eerste het wjb configuratie script draai en daarna de configuratie backup terug zet?


Reboot gedaan?

Ik maak altijd eerst backup voor ik wat aanpas en na het laden een reboot

Reputatie 7

Zou het kunnen zijn dat deze bij back up van de config niet correct wordt meegenomen? 

De instellingen t.a.v. IPv6 zijn gewoon onderdeel van de backup.

 

Edit: het is toch niet de bedoeling dat is eerste het wjb configuratie script draai en daarna de configuratie backup terug zet?

Nee, het terugzetten van de backup zou voldoende moeten zijn.

Badge

Ik heb de backup opnieuw geladen en nu staat het hele zaakje weer goed. Is er waarschijnlijk toch ergens een bitje omgevallen bij de vorige restore.

Hebben jullie wel eens ervaren dat een FritzBox 7581 veel packetloss geeft op ICMP? Op HTTPS en DNS geen enkele loss. Ik heb al gespeeld met de filters voor internet prioriteiten.

 

Ik loopt tegen het feit aan dat ik graag IPv6 wil maar de 10A geen prefix-delegation ondersteund naar de achterliggende router. Vandaar dat ik een FB 7581 had gehaald op marktplaats.

 

Als je bij KPN een V10 aanvraagt, kan je de V10A dan nog houden om uitvoerig te testen?

 

DNS

 

 

HTTPS

 

 

ICMP

 

 

Reputatie 7

En welke IP adressen worden dan door smokeping gepingd?

Veel servers reageren namelijk niet of niet altijd op ping verzoeken als de workload een bepaald percentage overschrijdt.

De servers die al 5 jaar in mijn smokeping groen zijn, de servers die met de 10A ook groen zijn. Maar met de FritzBox direct op rood knallen. Maar om het heel concreet te maken: ping.xs4all.nl en nog 50 anderen oid.

Als ik een vraag stel over netwerken mag je er voorzichtig aannemen dat de “1th line zaken” allemaal gecontroleerd zijn. Ik ben dagdagelijks met netwerken bezig,  ik ben vooral nieuw op het VDSL gebied en hoe KPN dit heeft ingericht vlans/pppoe.

De ICMP uitdaging het is echt FritzBox gerelateerd, ik ben benieuwd of anderen het ook ervaren?

Hallo, ik gebruik een Edgerouter X ipv de Experiabox. Om dit te doen heb ik het script uit de startpost gebruikt:EdgeRouter X met telefonie via Experia Box (zip 13 april 2020 14:13). dus mijn experiabox hangt nog wel achter de edgerouter voor telefonie.

 

Ik heb sinds kort PiHole geinstalleerd om ad-blocking voor elkaar te krijgen zonder configuratie op devices te hoeven doen. Ik gebruik daarbij de PiHole ook als DHCP server om gemakkelijk local hosts te kunnen resolven. Hiervoor heb ik DHCP op de Edgerouter uitgezet. Dit werkt goed op mijn windows en linux devices, maar niet op mijn iPhone en MacBook. Al mijn IPv6 capable devices hebben een IPv6 adres, maar mijn iPhone en MacBook krijgen ook een IPv6 DNS (2a02:a47f:e000::53 en ::54). Als ik de DNS op deze devices handmatig instel en alleen de pihole DNS opgeef gaat het wel goed, maar wil dat ook nieuwe devices meteen goed gaan. Deze ipv6 DNS servers zijn de dns servers van KPN, dus ik verdacht de experiabox ervan (ook al zit hij op zijn eigen vlan). Maar na uitschakelen van de experiabox gebeurt het nog steeds. Het zal dus denk ik ergens iets in de Edgerouter zijn, maar ik kan niet vinden wat. Kan iemand me helpen?

Reputatie 7

Dat heeft niets met de Experia Box te maken.

In jouw EdgeRouter zijn de IPv6 DNS servers van KPN geconfigureerd.

Zie Config Tree - service - dns - forwarding

Dat heeft niets met de Experia Box te maken.

In jouw EdgeRouter zijn de IPv6 DNS servers van KPN geconfigureerd.

Zie Config Tree - service - dns - forwarding


moet ik gewoon heel die config tree → service → dns → forwarding eruit gooien? Ik heb nl al eerder die :::54 eruit gegooid die daar stond, maar die blijft wel in mijn iPhone dns verschijnen...

Reageer