Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557986 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Misschien goed om in de startposts te vermelden @wjb @Erik_ 

 

Ik heb wat navraag gedaan bij Draytek.

 

Vigor 165 als full bridge met EdgeRouter Lite

In deze oplossing kan de Vigor 165 volledig transparant gemaakt worden en fungeert eigenlijk als media converter. DSL signaal wordt omgezet naar Ethernet, zodat de UBNT EdgeRouter het data verkeer af kan handelen. Zowel VLAN 4 als VLAN 6, IGMP en alle aanverwante zaken worden ingesteld op de UBNT EdgeRouter Lite.

Reputatie 7

Vigor 165 als full bridge met EdgeRouter Lite

In deze oplossing kan de Vigor 165 volledig transparant gemaakt worden en fungeert eigenlijk als media converter. DSL signaal wordt omgezet naar Ethernet, zodat de UBNT EdgeRouter het data verkeer af kan handelen. Zowel VLAN 4 als VLAN 6, IGMP en alle aanverwante zaken worden ingesteld op de UBNT EdgeRouter Lite.

Ik heb het opgenomen in de startpost.

Dat lijkt wel heel erg veel op de fictieve Experia Box V11:wink:

Heb je het zelf werkend op deze manier?

Zelf heb ik vele jaren terug zakelijk een Vigor 120 in full-bridge-mode gebruikt met daarachter een Cisco 877 op een ADSL lijntje van KPN met 8Mbps download en 0,75Mbps upload.

Die Vigor 120 staat nu in mijn rariteitencabinet. :smile:

Reputatie 7

moet ik gewoon heel die config tree → service → dns → forwarding eruit gooien? Ik heb nl al eerder die :::54 eruit gegooid die daar stond, maar die blijft wel in mijn iPhone dns verschijnen...

Welke IPv4 DNS server(s) krijgt die iPhone toegewezen?

moet ik gewoon heel die config tree → service → dns → forwarding eruit gooien? Ik heb nl al eerder die :::54 eruit gegooid die daar stond, maar die blijft wel in mijn iPhone dns verschijnen...

Welke IPv4 DNS server(s) krijgt die iPhone toegewezen?

 

Ik heb de hele config tree → service → dns eruit gehaald, maar probleem blijft hetzelfde.

De iPhone krijgt 1 IPv4 (die van PiHole): 192.168.1.93

Hij krijgt dus 2 IPv6 DNS servers toegewezen:

2a02:a47f:e000::53

2a02:a47f:e000::54

Twee IPv6 addressen en een IPv6 router address.

 

Ik gebruik Unifi Access Points met een guest network. Als ik inlog op het guest network krijg ik wel alleen het IPv4 adres...

Badge

Goedenavond,

Ik zie in de startpost staan dat je bij option vendor-class-identifier code 60 IPTV_RG moet hebben staan. Bij mij staat option vendor-class-identifier code 60 = string;

 

Hoe noteer ik dat op de juiste manier in de config tree? 

vendor-class-identifier code 60 = ‘IPTV_RG’;

Zo?

Reputatie 7

Let op die & quot ; notatie maar dan zonder de spaties.

Badge

Bedankt! Kan je het anders misschien kopiëren? Of is dit hem

option vendor-class-identifier code 60 "IPTV_RG";

 

Reputatie 7
send vendor-class-identifier "IPTV_RG";

 

Ik heb de hele config tree → service → dns eruit gehaald, maar probleem blijft hetzelfde.

De iPhone krijgt 1 IPv4 (die van PiHole): 192.168.1.93

Hij krijgt dus 2 IPv6 DNS servers toegewezen:

2a02:a47f:e000::53

2a02:a47f:e000::54

Twee IPv6 addressen en een IPv6 router address.

 

Ik gebruik Unifi Access Points met een guest network. Als ik inlog op het guest network krijg ik wel alleen het IPv4 adres…

Extra info: ik krijg ook een IPv6 DNS toegewezen (2a02:a47f:e000::53 en 2a02:a47f:e000::54) op mijn Win10 HTPC...

 

Klopt ook wel want jouw edge router deelt deze uit in Router Advertisements, of hij deelt het uit via DHCPv6.

Grote kans dat er ergens een vinkje aan staat “deel ISP dns servers uit” onder één van beide noemers. Kan vanuit twee plaatsen komen.

Reputatie 7

Ik heb de hele config tree → service → dns eruit gehaald, maar probleem blijft hetzelfde.

De iPhone krijgt 1 IPv4 (die van PiHole): 192.168.1.93

Hij krijgt dus 2 IPv6 DNS servers toegewezen:

2a02:a47f:e000::53

2a02:a47f:e000::54

Twee IPv6 addressen en een IPv6 router address.

 

Ik gebruik Unifi Access Points met een guest network. Als ik inlog op het guest network krijg ik wel alleen het IPv4 adres…

Extra info: ik krijg ook een IPv6 DNS toegewezen (2a02:a47f:e000::53 en 2a02:a47f:e000::54) op mijn Win10 HTPC...

Heb jij de IPv6 DNS servers ook weggehaald bij de IPv6 router-advert instellingen van switch0.

En staan ze daar ook niet meer vermeld in de radvd-options.

Heb jij de IPv6 DNS servers ook weggehaald bij de IPv6 router-advert instellingen van switch0.

En staan ze daar ook niet meer vermeld in de radvd-options.

Het lijkt er op dat ik helemaal geen IPv6 router-advert instellingen heb:

Moet ik hiet nog iets wijzigen om geen IPv6 DNS uit te delen?

 

Echter, ik heb el een radvd.conf, waarin de 2 gewraakte dns-en staan:

cat /etc/radvd.conf interface switch0 { # This section was automatically generated by the Vyatta # configuration sub-system. Do not edit it. # # service type [slaac] # IgnoreIfMissing on; AdvSendAdvert on; RDNSS 2a02:a47f:e000::53 2a02:a47f:e000::54 { }; AdvManagedFlag off; AdvOtherConfigFlag off; prefix ::/64 { AdvOnLink on; AdvAutonomous on; }; };
Reputatie 7

Heb jij de IPv6 DNS servers ook weggehaald bij de IPv6 router-advert instellingen van switch0.

En staan ze daar ook niet meer vermeld in de radvd-options.

Het lijkt er op dat ik helemaal geen IPv6 router-advert instellingen heb:

Moet ik hiet nog iets wijzigen om geen IPv6 DNS uit te delen?

Die werden in eerdere installatiescripts uit het openingsbericht inderdaad niet ingesteld op de EdgeRouter X.

En als je ook niets ingesteld heb staan bij de name servers onder service - dns - forwarding, dan weet ik niet zo één twee drie waarom de IPv6 DNS servers toch geforward blijken te worden.

Die werden in eerdere installatiescripts uit het openingsbericht inderdaad niet ingesteld op de EdgeRouter X.

En als je ook niets ingesteld heb staan bij de name servers onder service - dns - forwarding, dan weet ik niet zo één twee drie waarom de IPv6 DNS servers toch geforward blijken te worden.

 

Ik heb wel een radvd.conf, waarin de 2 gewraakte dns-en staan:

cat /etc/radvd.conf interface switch0 { # This section was automatically generated by the Vyatta # configuration sub-system. Do not edit it. # # service type [slaac] # IgnoreIfMissing on; AdvSendAdvert on; RDNSS 2a02:a47f:e000::53 2a02:a47f:e000::54 { }; AdvManagedFlag off; AdvOtherConfigFlag off; prefix ::/64 { AdvOnLink on; AdvAutonomous on; }; };

 

Hoe haal ik dit op de juiste manier weg?

Wil je van die router-advert eens een uitgeklapt screenshot + instellingen sturen?

 

 

Wil je van die router-advert eens een uitgeklapt screenshot + instellingen sturen?

 

 

 

Okey niet een heel helder overzicht, misschien helpt dit

 

https://community.ui.com/questions/How-to-make-IPv6-DNS-requests-to-use-my-preferred-IPv6-DNS-servers-on-EdgeRouter-X/de0b6a6d-8b7e-4cab-b752-73f98bcb8346

Reputatie 4
Badge +4

@mr_blond18,

Gebruik je bij de Unifi AP ook een Unifi cloud controller?

@mr_blond18,

Gebruik je bij de Unifi AP ook een Unifi cloud controller?


nee, ik gebruik de unifi daemon op een raspberry pi (waar ik ook de pihole op draai). Wieso?

Okey niet een heel helder overzicht, misschien helpt dit

 

https://community.ui.com/questions/How-to-make-IPv6-DNS-requests-to-use-my-preferred-IPv6-DNS-servers-on-EdgeRouter-X/de0b6a6d-8b7e-4cab-b752-73f98bcb8346


Ok thanks allemaal, ik heb het voor elkaar maar is wel een beetje houtje touwtje. Mijn zoektocht is als volgt verlopen (wellicht heeft iemand anders er iets aan of kunnen jullie me vertellen hoe ik het beter kan doen).

 

Op de edgerouter draait radvd (router advertisement daemon). Deze geeft (o.a.) IPv6 DNS adressen af. Als ik deze stopte (/etc/init.d/radvd stop) dan kreeg ik op mijn IPv6 enabled devices geen KPN IPv6 DNS servers meer toegewezen (helemaal geen ipv6 dns servers meer). Het komt dus door die radvd, die op een of andere manier de KPN IPv6 DNS servers serveert.

 

Die radvd gebruikt /etc/radvd.conf voor zijn instellingen. In die instellingen kan ik handmatig de IPv6 DNS adressen van KPN vervangen door het ipv6 adres van pi-hole, de service opnieuw starten en dan krijgen mijn IPv6 devices de pi-hole DNS toegewezen. Echter, dit radvd.conf bestand wordt tijdens booten van edgerouter gegenereerd (krijg niet gevonden waar/hoe/obv welke instellingen), dus na een reboot heb ik weer de originele radvd.conf met kpn adressen.

 

Ik heb handmatig een tweede radvd conf file gemaakt (/etc/radvdjeroen.conf) met daarin de gewenste dns server. Vervolgens in /lib/systemd/system/radvd.service verwezen naar deze andere configfile, daarna mbv “sudo systemctl daemon-reload” de geupdate service file geladen. Na een reboot behoudt hij nu wel de gewenste radvd config file. Alles lijkt nu te werken zoals gewenst.

Reputatie 1

Als ik het goed heb gezien wordt de /etc/radvd.conf gevuld met de informatie achter name-server onder router-advert.

Zou daarmee de regel radvd-options weggelaten kunnen worden ?

Reputatie 7

@mr_blond18,

Dat kan een stuk makkelijker en ook boot-proof door die IPv6 DNS servers bij de radvd-options voor switch0 vast te leggen. Dit zijn de gegevens die in radvd.conf worden vastgelegd.

Zelf heb ik daar de IPv6 DNS servers van Cloudflare opgenomen...

...zodat deze doorgegeven worden aan de aangesloten apparaten.

 

Reputatie 4
Badge +4

@mr_blond18,

Gebruik je bij de Unifi AP ook een Unifi cloud controller?


nee, ik gebruik de unifi daemon op een raspberry pi (waar ik ook de pihole op draai). Wieso?

De reden achter de vraag is; als je op je controller je netwerk hebt gedefinieerd voor ipv4 en ipv6 dan staat deze vast, dus elke keer als je een reboot geeft zal de controller SW opnieuw de opgegeven waardes pushen. Tevens kan je op de controller aangeven of deze als dhcp server moet fungeren of gateway of relay.

probeer even mee te denken maar mogelijk had je hier al naar gekeken. Het maakt overigens niet uit of je een officiële controller gebruikt of dat je deze op een PI draait

Hoi, ik heb vandaag een Edgerouter X in gebruik genomen met het script voor de config met Experia box voor telefonie in de eerste post (thanks for the good work).

Internet werkte meteen perfect, de tv settop box maakte ook verbinding echter zonder beeld (Netflix werkte uiteraard wel).

Ik had wel een vermoeden dat het in de proxy instellingen zat maar aangezien ik de detailkennis niet heb dan even gezocht (met google, niet in de 100 paginas hier ;)) en kwam op een oude post op tweakers uit 2018 waar onder andere in stond

Oplossing is om de nieuwe IP reeks (217.166.0.0/16) toe te voegen aan IGMPProxy

Ik heb toen in de edgemax configuratie naar de igmp-proxy instellingen gekeken en heb daar de 0.0.0.0 subnet op de upstream vervangen door 217.66.0.0/16 en de televisie werkte meteen.

 

Misschien is het een optie om dit in het script aan te passen.

 

Reputatie 7

Ik heb toen in de edgemax configuratie naar de igmp-proxy instellingen gekeken en heb daar de 0.0.0.0 subnet op de upstream vervangen door 217.66.0.0/16 en de televisie werkte meteen.

Misschien is het een optie om dit in het script aan te passen.

Nee, ik zal het script daar niet op aanpassen. Je doet er verstandig aan om upstream ook gewoon weer 0.0.0.0/0 in te vullen zodat je geen problemen zult hebben mocht KPN de IP adressen van het IPTV platform een keer wijzigen.

Waarschijnlijk had je, zoals beschreven in de "instructies", de Edgerouter niet nog een keer opnieuw opgestart nadat de initiële configuratie was afgerond.

Hierdoor was de IGMP proxy server namelijk opnieuw gestart en had je ook beeld gekregen.

Je kunt hetzelfde bewerkstelligen door het commando restart igmp-proxy.

Reageer