Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557965 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 7

@wjb aan wie vraag je dat?

Aan @Valigarmanda.

@Valigarmanda , Heb jij IPv6 actief?

 

Nee.

Reputatie 4
Badge +1

Sinds kort heb ik wat problemen met de Wi-Fi. Ik gebruik de Edgerouter4 met Unify AP lite AP's (x3). Regelmatig heb ik dat als mijn apparaat van AP verandert door naar een andere verdieping te gaan, de Wi-fi netjes naar een ander AP roamt, maar ik daarmee de melding zie 'Wi-Fi verbonden, geen internet'. Ik heb niets aan instellingen veranderd. Wel heb ik mijn abonnement omgezet naar Hussel 1gbit.

Kan het zijn dat jij in jouw netwerk meerdere DHCP servers hebt die elkaar kunnen "zien”?

Reputatie 4
Badge +4

Sinds kort heb ik wat problemen met de Wi-Fi. Ik gebruik de Edgerouter4 met Unify AP lite AP's (x3). Regelmatig heb ik dat als mijn apparaat van AP verandert door naar een andere verdieping te gaan, de Wi-fi netjes naar een ander AP roamt, maar ik daarmee de melding zie 'Wi-Fi verbonden, geen internet'. Ik heb niets aan instellingen veranderd. Wel heb ik mijn abonnement omgezet naar Hussel 1gbit.

Intussen heb ik;
- Instellingen van AP's naar allerlei mogelijke combinaties aangepast.
- De AP's en hun controller een fabrieksreset gegeven en opnieuw ingesteld.
- Uiteraard alles meerdere malen opnieuw opgestart, uit/aan, powercycle.

Ik begin nu te vermoeden dat het aan de ER4 ligt. Ik heb immers Wi-Fi verbinding, alleen geen internet. Het vreemde daarbovenop is dat het probleem zich niet altijd voordoet (~1x per dag), en de meeste tijd het wél goed gaat. 

Daarbij de vragen;
- Kan dit probleem liggen aan het veranderen van mijn abonnement (500mbit, naar hussel1gbit)?
- Kan dit probleem in de ER4 zitten, zijn het echt de AP’s die in storing zitten?
- Wat kan ik in de ER4 aanpassen wat dit überhaupt zou kunnen beïnvloeden?

Ik gebruik dezelfde apparatuur en ook hussel en ervaar geen problemen. Ipv6 kan zoals wjb aangeeft wel een dingetje zijn. Ik heb alle ipv6 settings uitstaan. Heb je wel een ipv6 IP adres op je telefoon aanstaan/gekregen?

 Kan het zijn dat jij in jouw netwerk meerdere DHCP servers hebt die elkaar kunnen "zien”?

 

Nou, de spijker op zijn kop hier denk ik. Had mijn GS108Ev3 gereset op het moment van de overgang naar 1gbit, en toen is de DHCP daarop op ‘active’ gegaan. Helemaal niet bij stilgestaan. Dat zou de timing en het probleem verklaren. Heb DHCP nu disabled, en hopen dat het probleem zich niet meer voordoet. 

 

Ipv6 kan zoals wjb aangeeft wel een dingetje zijn. Ik heb alle ipv6 settings uitstaan. Heb je wel een ipv6 IP adres op je telefoon aanstaan ?

 

Ik heb voor zover ik weet alles uitgezet met de minnetjes op de ER4 en op test-ipv6.com staat ook inderdaad dat ik enkel ipv4 heb. Vreemd genoeg zegt mijn Android10 telefoon wel dat ik een ipv6 adres heb op mijn Wi-Fi, is dat normaal?

Reputatie 7

Maar een Netgear GS108Ev3 heeft helemaal geen DHCP server.

Ik vraag me dan ook af wat je nu gedisabled hebt.

Waarschijnlijk dat de GS108Ev3 zijn IP adres van de DHCP server krijgt, maar dat zou geen enkel probleem mogen zijn.

Maar een Netgear GS108Ev3 heeft helemaal geen DHCP server.

Ik vraag me dan ook af wat je nu gedisabled hebt.

 

 

Ik heb deze optie in de startpagina op ‘Disable' gezet. Dit voorkomt dus gewoon dat de switch zijn ip volgens DHCP krijgt…. Volgens mij ben ik dus toch niks opgeschoten. :face_palm_tone1:

Reputatie 4
Badge +1

Ik dacht eigenlijk meer in de richting van de AP’s en/of de Edgerouter. Ik ken jouw AP’s verder niet, maar gebruikelijk kun je dat soort dingen in hetzij router of bridge mode instellen. In router mode moeten deze de DHCP aan hebben staan, maar in bridge mode juist niet omdat dan minimaal ook de Edgerouter in datzelfde segment als DHCP server fungeert en dat levert conflicten op.

De AP lite’s van Ubuiqity hebben geen DHCP server op zich. Daar heb je een security gateway voor nodig, en die heb ik niet. De apparaten krijgen netjes hun IP van de ER4. Ook het gebruiken van een statisch IP op mijn wi-fi apparaten verhelpt het probleem niet. De kans blijft bestaan dat ze bij wisselen van AP kun internetverbinding kwijtraken.

Na even het weekend niet gewerkt te hebben met de Edgerouter heb ik hem toch weer even aangesloten. Alles werkt op zich prima echter krijg ik nog steeds zender niet beschikbaar met TV kijken. Ik herstart dan de IGMP proxy op de Edgerouter en dan werkt het weer. Ik heb SIP en IPV6 uitstaan op de router. 

Reputatie 4
Badge +4

 Kan het zijn dat jij in jouw netwerk meerdere DHCP servers hebt die elkaar kunnen "zien”?

 

Nou, de spijker op zijn kop hier denk ik. Had mijn GS108Ev3 gereset op het moment van de overgang naar 1gbit, en toen is de DHCP daarop op ‘active’ gegaan. Helemaal niet bij stilgestaan. Dat zou de timing en het probleem verklaren. Heb DHCP nu disabled, en hopen dat het probleem zich niet meer voordoet. 

 

Ipv6 kan zoals wjb aangeeft wel een dingetje zijn. Ik heb alle ipv6 settings uitstaan. Heb je wel een ipv6 IP adres op je telefoon aanstaan ?

 

Ik heb voor zover ik weet alles uitgezet met de minnetjes op de ER4 en op test-ipv6.com staat ook inderdaad dat ik enkel ipv4 heb. Vreemd genoeg zegt mijn Android10 telefoon wel dat ik een ipv6 adres heb op mijn Wi-Fi, is dat normaal?

Als je phone aangeeft dat hij een ipv6 nummer heeft gekregen dan is de dhcp voor ipv6 waarschijnlijk nog actief. Een dood spoor dus. Ik heb daar in het begin eennorm gezeik mee gehad wat lijkt op jou probleem (zie eerder post). Alleen aan de voorkant ipv6 uitzetten werkte bij mij ook niet. 

Reputatie 4
Badge +1

Oh maar dat is wel heel raar. Ik neem tenminste aan dat als je een statisch IP invult dat je dan ook de defaultroute en DNS servers daarbij opgeeft.

Misschien een stomme vraag, maar je praat over apparaten in de zin van meer dan een. Waar hebben we het over, Windows machines of wellicht (ook) iOS of Android? En ben je dan ook daadwerkelijk je internetverbinding kwijt of wordt deze kort daarna weer als actief gemeld?

Reputatie 7

De vraag is nu of die 

Als je phone aangeeft dat hij een ipv6 nummer heeft gekregen dan is de dhcp voor ipv6 waarschijnlijk nog actief. 

Vraag is of dit niet een link local IPv6 adres is die begint met fe80.

Vraag is of dit niet een link local IPv6 adres is die begint met fe80.

Het adres begint inderdaad met fe80::

 

Oh maar dat is wel heel raar. Ik neem tenminste aan dat als je een statisch IP invult dat je dan ook de defaultroute en DNS servers daarbij opgeeft.

Misschien een stomme vraag, maar je praat over apparaten in de zin van meer dan een. Waar hebben we het over, Windows machines of wellicht (ook) iOS of Android? En ben je dan ook daadwerkelijk je internetverbinding kwijt of wordt deze kort daarna weer als actief gemeld?

Ik vul dan alles in, ip, subnet, gateway en dns server. Die laatste heb ik nog geprobeerd via de router of direct de google DNS-en, maar geen van beide verhelpt het probleem.

We hebben het probleem hier met Android apparaten (Samsung S5 tab, Oneplus5 en Oneplus6 telefoons). Met windows-apparaten heb ik het probleem nog niet gezien, maar dat is ook omdat we die niet gebruiken terwijl we door het huis lopen en zo op een ander AP terecht komen… Idem voor onze slimme deurbel.

De internetverbinding blijft onbeschikbaar totdat je wifi uit en aan zet. Zo krijg ik soms ‘s morgens appjes binnen van gisteravond, dus de gehele nacht is de internetverbinding dan weggeweest.

 

Na even het weekend niet gewerkt te hebben met de Edgerouter heb ik hem toch weer even aangesloten. Alles werkt op zich prima echter krijg ik nog steeds zender niet beschikbaar met TV kijken. Ik herstart dan de IGMP proxy op de Edgerouter en dan werkt het weer. Ik heb SIP en IPV6 uitstaan op de router. 

Dit zie ik op de multicast. Ik zie ook Wrong packets lijkt het. Is dit normaal. Hebben anderen dit ook?

Reputatie 4
Badge +1

@Valigarmanda Bizar. Ik blijf van de stomme vragen hoor, maar weet je echt zeker dat jouw apparaten aan jouw AP's koppelen en niet aan bijvoorbeeld een half open router (KPN Fon oid - echt dramatisch, blij dat ze ermee stoppen) van je buren?

@Valigarmanda Bizar. Ik blijf van de stomme vragen hoor, maar weet je echt zeker dat jouw apparaten aan jouw AP's koppelen en niet aan bijvoorbeeld een half open router (KPN Fon oid - echt dramatisch, blij dat ze ermee stoppen) van je buren?

Ja dat weet ik zeker, android geeft ook aan dat ik met mijn eigen Wi-fi verbonden ben. Heb het zelfs geprobeerd met een fabrieksinstellingen op de telefoon, zonder een backup te restoren. Toen had ik enkel mijn eigen wi-fi in mijn settings.

Reputatie 7

Dit zie ik op de multicast. Ik zie ook Wrong packets lijkt het. Is dit normaal. Hebben anderen dit ook?

Ja, dat zie ik ook. Weet dat multicasting voor veel meer gebruikt wordt dan alleen IPTV. Zo zijn UPnP, discovery en IPv6 zwaar afhankelijk van multicasting.

Dit zie ik op de multicast. Ik zie ook Wrong packets lijkt het. Is dit normaal. Hebben anderen dit ook?

Ja, dat zie ik ook. Weet dat multicasting voor veel meer gebruikt wordt dan alleen IPTV. Zo zijn UPnP, discovery en IPv6 zwaar afhankelijk van multicasting.

Oke scheelt weer. Kan het zijn dat de Edgerouter niet goed meer is? Ik heb getest zonder appletv, N300A, zonnepanelen omvormer. Maar ook met deze uit Zender niet beschikbaar. Ik heb nu de Unifi controller op de NAS eens uitgezet kijken wat dit doet.

Dit zie ik op de multicast. Ik zie ook Wrong packets lijkt het. Is dit normaal. Hebben anderen dit ook?

Ja, dat zie ik ook. Weet dat multicasting voor veel meer gebruikt wordt dan alleen IPTV. Zo zijn UPnP, discovery en IPv6 zwaar afhankelijk van multicasting.

Oke scheelt weer. Kan het zijn dat de Edgerouter niet goed meer is? Ik heb getest zonder appletv, N300A, zonnepanelen omvormer. Maar ook met deze uit Zender niet beschikbaar. Ik heb nu de Unifi controller op de NAS eens uitgezet kijken wat dit doet.

Het ligt ook niet aan mn controller… weer zender niet beschikbaar

Reputatie 7

Maar ook met deze uit Zender niet beschikbaar.

Heb je dit issue ook als je alleen de TV ontvanger op de EdgeRouter aangesloten hebt?

Wat is het IP adres van de TV ontvanger zoals dat weergegeven wordt in het instellingen menu op de TV ontvanger?

Reputatie 4
Badge +1

@Valigarmanda Zomaar een ideetje. Lost het onderliggende probleem niet op, maar wanneer je in de DHCP server de leasetijd aanpast van waarschijnlijk 1 dag nu (86.400) naar zeg 12 minuten (720) zou dit er voor moeten zorgen dat de netwerkinstellingen op de telefoon met grotere regelmaat ververst worden. In principe probeert de telefoon dan na ongeveer 6 minuten de lease te vernieuwen en mogelijk is dit voldoende om de verbinding te herstellen.

Maar ook met deze uit Zender niet beschikbaar.

Heb je dit issue ook als je alleen de TV ontvanger op de EdgeRouter aangesloten hebt?

Wat is het IP adres van de TV ontvanger zoals dat weergegeven wordt in het instellingen menu op de TV ontvanger?

Ik heb de TV nu op eth1 zitten en mijn laptop op eth2. Toen ik mijn switch uit eth1 haalde en de tv in eth1 deed had ik niet gelijk beeld. Ik moest eerst IGMP herstarten. Ben nu aan het testen.

Maar ook met deze uit Zender niet beschikbaar.

Heb je dit issue ook als je alleen de TV ontvanger op de EdgeRouter aangesloten hebt?

Wat is het IP adres van de TV ontvanger zoals dat weergegeven wordt in het instellingen menu op de TV ontvanger?

Ik heb de TV nu op eth1 zitten en mijn laptop op eth2. Toen ik mijn switch uit eth1 haalde en de tv in eth1 deed had ik niet gelijk beeld. Ik moest eerst IGMP herstarten. Ben nu aan het testen.

Oke nu wordt het vreemd. Zelfs de TV rechtstreeks op ETH1 zender niet beschikbaar! Ik heb mijn laptop met de kabel op eth2 zitten.

Maar ook met deze uit Zender niet beschikbaar.

Heb je dit issue ook als je alleen de TV ontvanger op de EdgeRouter aangesloten hebt?

Wat is het IP adres van de TV ontvanger zoals dat weergegeven wordt in het instellingen menu op de TV ontvanger?

Ik heb de TV nu op eth1 zitten en mijn laptop op eth2. Toen ik mijn switch uit eth1 haalde en de tv in eth1 deed had ik niet gelijk beeld. Ik moest eerst IGMP herstarten. Ben nu aan het testen.

Oke nu wordt het vreemd. Zelfs de TV rechtstreeks op ETH1 zender niet beschikbaar! Ik heb mijn laptop met de kabel op eth2 zitten.

Net de kabel van mijn laptop uit eth2 gehaald. Nu is de STB het enige device op de ER3 en weer zender niet beschikbaar. Ik ben het spoor bijster. Als ik de experiabox aansluit heb ik geen problemen.

Reageer