Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561142 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Toch riekt alles naar een tweede proxy server in jouw netwerk, vooral als je de klok er ongeveer op gelijk kunt zetten na hoeveel tijd dit probleem gaat optreden.

De aanpak zou dan zijn om eens te beginnen met alleen een TV ontvanger rechtstreeks aangesloten op de EdgeRouter en te kijken of het probleem dan ook opgeeft.

Dat kost je een paar minuten, maar kan wel heel veel vertellen over waar te zoeken.


Klopt. Had ik al geschreven (geen verwijt). Alleen edgerouter en een STB, geen probleem. Edgerouter, Unifi US-24 en STB, geen probleem. WiFi AP er aan (zelfs zonder SSID's) zonder clients en dan gaat het al fout. Er zit dus iets in mijn UAP-AP-LR. Maar wat. Hij hing ook aan mijn EBv9 en dat gaf geen problemen.



Ik moet een goede en korte analyse maken en posten op de UBNT-community.



Ook overweeg ik het eens te proberen met een andere AP of een USG ipv Edgerouter, maar ja, dat kost geld terwijl ik niet weet of het wat oplost.



Jullie hulp helpt sowieso, dank daarvoor. Alvast goede Kerstdagen!
Reputatie 7
Had jij hier twee jaar terug ook last van i.c.m. een V9?

Zie https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/tv-beeld-valt-weg-als-een-device-zich-meldt-op-wifi-413759



Persoonlijk zie ik overigens weinig heil in het gebruik van een USG.

Mocht het probleem echter inderdaad een tweede IGMP proxy server zijn, dan zou het wijzigen van het IP adres van de EdgeRouter van .254 naar .1 ook een oplossing kunnen zijn.

De richtlijnen schrijven immers voor dat de IGMP proxy met het laagste IP adres gebruikt moet worden.

Niet geschoten is altijd mis. 😉
Had jij hier twee jaar terug ook last van i.c.m. een V9?

Zie https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/tv-beeld-valt-weg-als-een-device-zich-meldt-op-wifi-413759



Persoonlijk zie ik overigens weinig heil in het gebruik van een USG.

Mocht het probleem echter inderdaad een tweede IGMP proxy server zijn, dan zou het wijzigen van het IP adres van de EdgeRouter van .254 naar .1 ook een oplossing kunnen zijn.

De richtlijnen schrijven immers voor dat de IGMP proxy met het laagste IP adres gebruikt moet worden.

Niet geschoten is altijd mis. ;-)


Klopt, dat was ik ook. En het is inderdaad een goed idee om 'even' het IP adres om te zetten. En alle default gateways in DHCP-servers etc.


Niet geschoten is altijd mis. ;-)




Router aangepast van 192.168.2.254 naar 192.168.2.1. Reboot. STB uit en weer aan. Zender die als eerste tevoorschijn komt laten staan. Uur beeld, geen enkel probleem. Zap naar een andere zender en na 4 minuten is het weer over met de pret. Zeg het maar...


Niet geschoten is altijd mis. ;-)Router aangepast van 192.168.2.254 naar 192.168.2.1. Reboot. STB uit en weer aan. Zender die als eerste tevoorschijn komt laten staan. Uur beeld, geen enkel probleem. Zap naar een andere zender en na 4 minuten is het weer over met de pret. Zeg het maar...




Hmmmm, na enige tijd pakt hij het wel weer automatisch op en gaat de uitzending verder.
Reputatie 7
Niet geschoten is altijd mis. ;-)Router aangepast van 192.168.2.254 naar 192.168.2.1. Reboot. STB uit en weer aan. Zender die als eerste tevoorschijn komt laten staan. Uur beeld, geen enkel probleem. Zap naar een andere zender en na 4 minuten is het weer over met de pret. Zeg het maar...Hmmmm, na enige tijd pakt hij het wel weer automatisch op en gaat de uitzending verder.

Dan wordt het toch een vraag stellen binnen de ubnt community en desnoods moet die UAP-AC-LR er toch maar uit.
Reputatie 1
Hallo wjb,

Interessant topic.

Ik ben ook op zoek naar een stabielere router situatie. Ik heb een EB V8, 100/100 glas met iptv (3 ontvangers) en voip. De ontvangers hangen direct aan de EB en dat wil ik ook het liefst zo houden. Aan de overgebleven poort van de EB hangt een 8 port switch (4 x poe) met 2 ip cameras een DS418play (NAS) nog 2 x 5 port switch met media spelers, XBOX etc, AV receiver en 2 x een Unifi AP waarvan de controller op de NAS draait. Nog een pi die Domoticz draait. Al met al het nodige. Maar het draait lang niet altijd stabiel. Zou een EdgeRouter Lite 3 hier uitkomst kunnen bieden? Zo ja, is het dan lastig om de door jou gemaakte config aan te passen zodat de IPTV en de VOIP op alleen op een LAN port uit de EdgeRouter komen zodat ik die weer op de EB kan aansluiten en geen problemen ga krijgen met multi cast streams over de rest van mijn LAN?



Ben benieuwd
Reputatie 7
Ik gebruik Netgear GS105Ev2 en GS108Ev3 switches en die ondersteunen IGMP snooping.

IGMP snooping zorgt er voor dat de TV multicasts alleen doorgestuurd worden naar de poorten waar een TV ontvanger achter aangesloten is.

De EdgeRouter Lite 3 heeft maar 2 LAN poorten en als je telefonie van KPN afneemt dan wordt 1 daarvan als bridge voor VoIP ingericht en de andere voor Internet en TV.

Door daar een GS105Ev2 aan te koppelen en vervolgens op poort 2, 3 en 4 de TV ontvangers aan te sluiten en op poort 5 jouw eigen switch zal dat geen enkel probleem opleveren.
Reputatie 1
OK, ja dat kan ook. Had ik niet aan gedacht. Kost alleen wel weer een apparaat en extra stroom, maar is te overzien. Alle opties van IPTV zoals opnemen, on demand, netflix, etc, blijven wel gewoon werken zoals voorheen neem ik aan?
Reputatie 7
Alle opties van IPTV zoals opnemen, on demand, netflix, etc, blijven wel gewoon werken zoals voorheen neem ik aan?

Uiteraard en als je telefonie bij KPN afneemt, dan sluit je de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA aan op LAN poort 2 van de EdgeRouter.



Bij mij hangen er twee GS108Ev3's in de meterkast vanwaaruit er 14 netwerkkabels naar alle uithoeken van onze woning lopen. In de woonkamer en tuinkamer staan Netgear GS105Ev2's met daarop aangesloten een TV ontvanger, TV en Home Cinema Set. In mijn werkkamer staat nog een GS105Ev2 voor mijn zakelijke apparatuur. Daarnaast staat er in de tuinkamer nog een Linksys SE2500 waarop een NAS en desktop aangesloten zijn.
Reputatie 1
Stel dat ik een X SFP zou nemen ipv de Lite 3, zou ik dan die extra switch uit kunnen sparen, of zou ik voor de performance beter de Lite 3 kunnen nemen?
Reputatie 7
In principe zou dat inderdaad zo moeten zijn echter IGMP snooping lijkt nog niet 100% goed te werken op de EdgeRouter X (SFP) en dan heb je weer niets aan die extra poorten.

Zie vanaf hier.
Nou ik ben van het weekend en vandaag druk bezig geweest om mn Edgerouter X (SFP) aan de praat te krijgen. Ik heb mn gehele config omgedraaid.

Ik heb nu 2x DHCP servers draaien een voor IPTV en een voor interne LAN. Dit draait op zich goed



eth0 --> IPTV DHCP1 --> NETGEAR GS105GEv2 --> 2x STB

eth1 --> LAN DHCP2 --> switch0

eth2 --> WIFI DHCP2 --> switch0

eth3 --> NAS DHCP2--> switch0

eth4 --> EXPERIABOX

eth5 --> WAN



Nu heb ik dus alleen multicast verkeer op eth0



Alles werkt goed alleen enige probleem is dat mn TV na een dag of een halve dag vast loopt. Lijkt iets van een buffer die volloopt. Ik moet dus dan mn Edgerouter herstarten en dan doet ie het weer voor een dag. Misschien nog even de routes nakijken.
Reputatie 3
Badge +1
Ik gebruik Netgear GS105Ev2 en GS108Ev3 switches en die ondersteunen IGMP snooping.

IGMP snooping zorgt er voor dat de TV multicasts alleen doorgestuurd worden naar de poorten waar een TV ontvanger achter aangesloten is.




Ik heb de edgerouter binnen alleen iedereen is nu thuis en hobbyen met het internet gaat nu even niet.



2 vraagjes:



Moeten de switches waaraan de iptv kastjes hangen IGMP ondersteunen?

Nu nog in bridge mode heb ik ze aan een 100Mb switch hangen zonder IGMP, maar maak uit bovenstaande op dat het met IGMP switch moet zijn?



Doen jullie het uploaden van het script via de Consol poort of mag dat ook via eth0 ,eth1 of eth2 ?
Reputatie 7
Alle switches tussen de EdgeRouter en de TV ontvangers moeten IGMP snooping ondersteunen zodra er ook andere apparatuur op zo'n switch aangesloten is.

De console poort gebruik je eigenlijk niet, die is voor een ouderwetse COM verbindng.

Tegenwoordig doen we alles via ethernet verbindingen. 😉
Reputatie 3
Badge +1
De console poort gebruik je eigenlijk niet, die is voor een ouderwetse COM verbindng.

Tegenwoordig doen we alles via ethernet verbindingen. ;-)




Dacht ik al...

bedankt, nu nog even een passend window vinden...
Reputatie 7


De console poort gebruik je eigenlijk niet, die is voor een ouderwetse COM verbindng.

Tegenwoordig doen we alles via ethernet verbindingen. ;-)
Dacht ik al...

bedankt, nu nog even een passend window vinden...


De hele voorbereiding kan je doen zonder dat iemand daar last van heeft.

En het mooie is dat de configuratie dusdanig is dat je daarna simpelweg wat kabeltjes omplugt om de Experia Box te vervangen door de EdgeRouter.
Reputatie 3
Badge +1
De hele voorbereiding kan je doen zonder dat iemand daar last van heeft.

En het mooie is dat de configuratie dusdanig is dat je daarna simpelweg wat kabeltjes omplugt om de Experia Box te vervangen door de EdgeRouter.






Ja ja als alles in 1 x goed gaat 😉



Ga ik ook doen 🙂
Reputatie 7
Ja ja als alles in 1 x goed gaat 😉

Heb vertrouwen in jezelf ... en een beetje in mijn configuratiescript. 😉
Reputatie 2
Hoi,



Allereerst fijne 2e kerstdag allemaal 😀

Met veel interesse heb ik deze thread doorgelezen. Heel veel respect voor wjb, wat een hoeveelheid tijd heb jij hierin gestopt zeg... Dank namens iedereen die deze info goed kan gebruiken!



Ik heb een vraagje. Mijn situatie is helaas wat anders dan die van jullie. Geen glas maar vdsl (pairbonding), 200/60. Geen glas beschikbaar. Maar ik wil wel graag van m'n experiabox af. Heb ik daar mogelijkheden voor of zit ik vast aan het witte gevaarte?

Ik heb een tijdje een Asus router voor de experiabox gehad, dat werkte op zich wel maar dan zit ik met 2 apparaten in m'n woonkamer (daar komt kpn binnen, niet in m'n meterkast helaas).

Ben benieuwd of jullie ideeën hierover hebben, ik hoor het heel graag!





Groetjes,



Rob
Reputatie 7
Ik heb helaas nog geen artikel op Internet gevonden waarin een VDSL modem/router succesvol geconfigureerd is voor KPN i.c.m. routed-IPTV.

Ik hoop dat het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heel snel met definitieve wetgeving t.a.v. de vrije router keuze zal komen, zodat leveranciers van VDSL routers in de gelegenheid gesteld worden om hun apparatuur geschikt te maken voor het KPN netwerk.



Helaas is er ook geen enkel los VDSL modem meer in de markt, terwijl dat mijns inziens de mooiste oplossing zou zijn omdat daarmee de in dit topic beschreven routers dan ook voor VDSL aansluitingen gebruikt kunnen worden. ZIe ook het topic over de fictieve V11.
Reputatie 2
Ik hoop dat het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heel snel met definitieve wetgeving t.a.v. de vrije router keuze zal komen, zodat leveranciers van VDSL routers in de gelegenheid gesteld worden om hun apparatuur geschikt te maken voor het KPN netwerk.



Helaas is er ook geen enkel los VDSL modem meer in de markt, terwijl dat mijns inziens de mooiste oplossing zou zijn omdat daarmee de in dit topic beschreven routers dan ook voor VDSL aansluitingen gebruikt kunnen worden. ZIe ook het topic over de fictieve V11.




Bedankt voor je reactie en ik hoop met je mee maar ik zie het eerlijk gezegd in de nabije toekomst niet gebeuren...

Dus enige optie is momenteel dus om een router voor de experiabox te zetten zodat ik daar alles op kan configureren. Dan kan ik in ieder geval de configuratie backuppen en restoren en hoef ik niet alles opnieuw te configureren als de experiabox gereset wordt... Maar qua performance zal ik er dan waarschijnlijk niets mee opschieten.

Zit nu (hardop) te denken om mijn tv kastjes mbv devolo powerline adapters, die ik al heb, te verbinden en m'n iot apparatuur rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten. Dan een router (zoals de edgerouter x) ervoor om m'n "normale" thuisnetwerk zoveel mogelijk te scheiden van de onveilige apparatuur. Klinkt dat als een logische stap naar een veiliger thuisnetwerk?
Reputatie 7
Dus enige optie is momenteel dus om een router voor de experiabox te zetten zodat ik daar alles op kan configureren.

Je bedoelt een eigen router achter de Experia Box ... klopt.



Zit nu (hardop) te denken om mijn tv kastjes mbv devolo powerline adapters, die ik al heb, te verbinden en m'n iot apparatuur rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten. Dan een router (zoals de edgerouter x) ervoor om m'n "normale" thuisnetwerk zoveel mogelijk te scheiden van de onveilige apparatuur. Klinkt dat als een logische stap naar een veiliger thuisnetwerk?

Je kunt met switches die vlans ondersteunen de netwerken van de Experia Box en de eigen router via dezelfde netwerkkabels distribueren, daar hoef je niet die powerline adapters voor in te gaan zetten. Bij het gebruik van een router achter de Experia Box kan je volstaan met een beduidend minder complexe router.
Reputatie 2


Dus enige optie is momenteel dus om een router voor de experiabox te zetten zodat ik daar alles op kan configureren.Je bedoelt een eigen router achter de Experia Box ... klopt.





Zit nu (hardop) te denken om mijn tv kastjes mbv devolo powerline adapters, die ik al heb, te verbinden en m'n iot apparatuur rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten. Dan een router (zoals de edgerouter x) ervoor om m'n "normale" thuisnetwerk zoveel mogelijk te scheiden van de onveilige apparatuur. Klinkt dat als een logische stap naar een veiliger thuisnetwerk?Je kunt met switches die vlans ondersteunen de netwerken van de Experia Box en de eigen router via dezelfde netwerkkabels distribueren, daar hoef je niet die powerline adapters voor in te gaan zetten. Bij het gebruik van een router achter de Experia Box kan je volstaan met een beduidend minder complexe router.




Thanks voor je snelle antwoord!



Ik heb nu Netgear GS105Ev2 switches in m'n netwerk, 2 stuks. Die ondersteunen volgens mij gewoon vlans.

Ben al een behoorlijke tijd uit de netwerken, ooit CiscoPro gecertificeerd geweest, maar die kennis is erg weggezakt dus sorry voor de domme vragen 😊 ...

Ik vind de edgerouter x mooi qua prijs/functionaliteit, dus die zou ik er dan achter 😉 plaatsen. Hoe zit het dan met de iot devices die alleen via wifi connecten? Kan ik die dan ook op een specifiek vlan plaatsen?
Reputatie 7
Die Netgears ondersteunen inderdaad vlans. Zelf gebruik ik die ook om drie vlans door mijn woning te distribueren, vlan1 voor ons privé netwerk, vlan2 voor het gasten netwerk en vlan 10 voor mijn zakelijke netwerk. (Zie eth1, eth1.2 en eth1.10 in screenshot in het openingsbericht.) Dat is ook waarom ik EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints gebruik immers die zijn multi ssid/vlan.



Ik zou dan ook zo een vlan voor IoT kunnen maken en een extra SSID kunnen definiëren die wifi op dat vlan beschikbaar stelt.

Reageer