Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560619 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Nee, hij gaf aan dat het een onveilige connectie is ofzo. Heb inmiddels een hard reset op de router gedaan. Nu kan ik hem wel weer benaderen, maar iedere stopt hij wanneer ik de command invoer

Krijg de melding remote 'site unexpectedly closed the connection' op hey moment dat ik op execute druk. Daarna kan ik niet meer inloggen op de router

Laat maar. Ik heb over een gedeelte heen gelezen. Het werkt nu. Kan ik de op range nog aanpassen waarin hij nu verkeerd?

Reputatie 7

Dat kan, dan zal je een nieuwe DHCP server moeten aanmaken en eth1 het router IP adres/subnet van die nieuwe DHCP server moeten geven.

Een DHCP server kan je aanmaken onder Services -> DHCP Server.

In de Config Tree kan je eth1 het overeenkomstige router IP adres/subnet geven onder interfaces -> ethernet -> eth1.

Ook zal je NAT rule 5000 moeten aanpassen zodat deze naar het nieuwe subnet wijst.

Is dat ook de plek waar ik eventueel een guest netwerk kan maken met een andere ip range?

Reputatie 7

Is dat ook de plek waar ik eventueel een guest netwerk kan maken met een andere ip range?

Daar voor zal je ook een vlan op eth1 moeten opzetten en dat vlan ook op jouw switches en wifi accesspoint moeten instellen.

Is dat ook de plek waar ik eventueel een guest netwerk kan maken met een andere ip range?

Daar voor zal je ook een vlan op eth1 moeten opzetten en dat vlan ook op jouw switches en wifi accesspoint moeten instellen.

Kan dat gewoon in het menu zelf, of doe ik dat in cli?

Reputatie 7

De CLI hoef je voor het configureren nooit te gebruiken bij een EdgeRouter, je kunt alles via de GUI (Config Tree) configureren.

Uiteraard komt er best wat kijken bij het opzetten van een gast netwerk.

Ik heb na mijn ER4 ook een ubiquiti switch 8 150w, maar hoe benader ik die en waar vind ik de aangesloten apparaten in de edge is?

Reputatie 7

Ik heb na mijn ER4 ook een ubiquiti switch 8 150w, maar hoe benader ik die en waar vind ik de aangesloten apparaten in de edge is?

De aangesloten apparaten vind je onder Services - DHCP Server - Actions - View leases.

Hoe je jouw ubiquiti switch kunt benaderen weet is niet maar ik neem aan dat deze op zijn IP adres in de browser te benaderen is.

Ik heb na mijn ER4 ook een ubiquiti switch 8 150w, maar hoe benader ik die en waar vind ik de aangesloten apparaten in de edge is?

De aangesloten apparaten vind je onder Services - DHCP Server - Actions - View leases.

Hoe je jouw ubiquiti switch kunt benaderen weet is niet maar ik neem aan dat deze op zijn IP adres in de browser te benaderen is.

Hoe kom ik achter het ip adres van de switch en van mijn cloud key?

Reputatie 7

Ik zou verwachten dat jouw switch en cloud key tussen de DHCP leases staan.

En anders denk ik dat @Multiedje je daarmee vast verder kan helpen.

Okay, alles werkt. Tv werkt perfect. Nu nog de onderneming om mijn Asus router als AP te laten functioneren.

Top Asus router doet ook zijn werk. Heel erg bedankt voor jullie hulp, alles werkt hier naar behoren. Haal bekabeld 504/572 en over de wifi met de Asus router 472/640. Goede resultaten!

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb na mijn ER4 ook een ubiquiti switch 8 150w, maar hoe benader ik die en waar vind ik de aangesloten apparaten in de edge is?

De aangesloten apparaten vind je onder Services - DHCP Server - Actions - View leases.

Hoe je jouw ubiquiti switch kunt benaderen weet is niet maar ik neem aan dat deze op zijn IP adres in de browser te benaderen is.

Hoe kom ik achter het ip adres van de switch en van mijn cloud key?

Hi Bounto,

Zoals @wjb al aangaf kan je het ip adres van je Unificontroller en switch gewoon in de dhcp lease zien staan van je edgerouter. Ook kan je deze tool gebruiken (Advanced IP Scanner). Als je het IP adres hebt gevonden van je controller (SW), kan je via je webbrowser naar de management omgeving van je site en naar de KEY zelf. Ik heb de unifi controller een fixed IP gegeven zodat ik deze kan terugvinden en via mijn phone kan benaderen. Als je de CloudKey in wilt dan moet je deze via je SSH gegevens benaderen.

Als je alleen de Edgerouter gebruikt en de unifiswitch zonder unifi AP's dan heb je eigenlijk niet zo veel aan de cloudkey. deze komt pas echt tot zijn recht als je meerdere switches en AP's van unifi hebt.

Ik heb na mijn ER4 ook een ubiquiti switch 8 150w, maar hoe benader ik die en waar vind ik de aangesloten apparaten in de edge is?

De aangesloten apparaten vind je onder Services - DHCP Server - Actions - View leases.

Hoe je jouw ubiquiti switch kunt benaderen weet is niet maar ik neem aan dat deze op zijn IP adres in de browser te benaderen is.

Hoe kom ik achter het ip adres van de switch en van mijn cloud key?

Hi Bounto,

Zoals @wjb al aangaf kan je het ip adres van je Unificontroller en switch gewoon in de dhcp lease zien staan van je edgerouter. Ook kan je deze tool gebruiken (Advanced IP Scanner). Als je het IP adres hebt gevonden van je controller (SW), kan je via je webbrowser naar de management omgeving van je site en naar de KEY zelf. Ik heb de unifi controller een fixed IP gegeven zodat ik deze kan terugvinden en via mijn phone kan benaderen. Als je de CloudKey in wilt dan moet je deze via je SSH gegevens benaderen.

Als je alleen de Edgerouter gebruikt en de unifiswitch zonder unifi AP's dan heb je eigenlijk niet zo veel aan de cloudkey. deze komt pas echt tot zijn recht als je meerdere switches en AP's van unifi hebt.

Bedankt, het was mij allemaal al gelukt.

 

Weet iemand hoe je port forwarding doet? Heb voor Plex een port forward en ook voor transmission, maar ze geven aan dat deze nog steeds dicht is.

Reputatie 4
Badge +4

Bedankt, het was mij allemaal al gelukt.

 

Weet iemand hoe je port forwarding doet? Heb voor Plex een port forward en ook voor transmission, maar ze geven aan dat deze nog steeds dicht is.

Je kan dit doen via tab Firewall/NAT en dan poort forward, vink hier ook Hairpin NAT aan.

 

Bedankt, het was mij allemaal al gelukt.

 

Weet iemand hoe je port forwarding doet? Heb voor Plex een port forward en ook voor transmission, maar ze geven aan dat deze nog steeds dicht is.

Je kan dit doen via tab Firewall/NAT en dan poort forward, vink hier ook Hairpin NAT aan.

 

Super, bedankt. Ik zie nu wat ik verkeerd gedaan heb. Ik had eth0 bij wan staan.

Staan UPnP an NAT-PMP standaart uit?

Reputatie 7

Staan UPnP an NAT-PMP standaart uit?

Die staan standaard inderdaad uit.

 

Vergeet overigens ook niet Auto firewall aan te zetten als je port-forwardings gaat gebruiken, dat bespaart je een hoop handmatig beheer van de firewall.

 

Oke en voor de zekerheid of ik het goed begrijp:

De Experia box is dus eigenlijk niet een modum maar een router? Als je dan je eigen routen wil gebruiken kan je die dus gelijk aansluiten op het witte kastje van mijn glasvezel aansluiting. Klopt dit?

Ik begrijp dat alleen de TV  tv voor problemen kan zorgen? Maar als je router IPTV ondersteund zou dit waarschijnlijk kunnen werken als ik het goed begrijp?

Graag hoop ik dat iemand mijn bevestiging kan geven van of ik het goed begrijp?

Op dit moment heb ik namelijk mijn router als access-points ingesteld achter de Experia box 10A. Echter zal ik het liefst al mijn netwerkintellingen in willen stellen in mijn routers.

 

Alvast bedankt.

Reputatie 7

De Experia box is dus eigenlijk niet een modum maar een router?

Voor VDSL aansluitingen is de Experia Box zowel modem als router maar op een glasvezel aansluiting is een Experia Box alleen een router.

 

Als je dan je eigen routen wil gebruiken kan je die dus gelijk aansluiten op het witte kastje van mijn glasvezel aansluiting. Klopt dit?

Mits dat witte kastje een NTU is en niet het kleine witte vierkante kastje van een GPON glasvezel op afgemonteerd is.

 

Ik begrijp dat alleen de TV  tv voor problemen kan zorgen? Maar als je router IPTV ondersteund zou dit waarschijnlijk kunnen werken als ik het goed begrijp?

Daar komt iets meer bij kijken. We hebben het hier over routed IPTV die extern via vlan 4 loopt.

Veel routers die pretenderen IPTV te ondersteunen ondersteunen feitelijk alleen bridged IPTV en dat is niet voldoende voor IPTV van KPN want dat is routed IPTV.

Bij de aanschaf van een router is dit cruciaal. Er zijn helaas nog maar heel weinig routers die routed IPTV via een dedicated extern vlan ondersteunen.

 

Op dit moment heb ik namelijk mijn router als access-points ingesteld achter de Experia box 10A. Echter zal ik het liefst al mijn netwerkintellingen in willen stellen in mijn routers.

Wat is het mwrk en type van jouw router?

wjb schreef:

Mits dat witte kastje een NTU is en niet het kleine witte vierkante kastje van een GPON glasvezel op afgemonteerd is.

Waar kan ik een NTU aan herkennen ? (zie onderstaande afbeelding)

 

mijn aansluiting

wjb schreef:

Daar komt iets meer bij kijken. We hebben het hier over routed IPTV die extern via vlan 4 loopt.

Veel routers die pretenderen IPTV te ondersteunen ondersteunen feitelijk alleen bridged IPTV en dat is niet voldoende voor IPTV van KPN want dat is routed IPTV.

Bij de aanschaf van een router is dit cruciaal. Er zijn helaas nog maar heel weinig routers die routed IPTV via een dedicated extern vlan ondersteunen.

En

wjb schreef:

Wat is het mwrk en type van jouw router?

Ik heb achter mijn exerian v10a twee Asus RT-AX92U routers staan als mesh.

Ook ben ik aan het overwegen mn TV abonnement op te zeggen omdat ik hier weinig tot geen gebruik mee van maak.

Reputatie 7

Dat is een NTU.

Die Asus is niet geschikt om de Experia Box te vervangen als er ook iTV afgenomen wordt.

Hallo allen,

Al enige tijd heb ik dankbaar gebruik gemaakt van al jullie tips en trucs. Ben zelf aan de slag gegaan met het verwijderen van mijn V10A uit mijn netwerk en te vervangen door de EdgeRouter X van Ubiquiti. Middels het script in dit topic alles perfect aan het werken gekregen. Ook de mogelijkheden die het biedt voor inregelen van gast- en IoT-netwerk met verschillende VLAN's. Helemaal top!

Maar, vorige week kwam KPN met een software update van de TV-ontvangers. Ziet er mooier uit, scrollen/zappen gaat stukken langzamer. Even wennen zeg maar. Echter gisteravond kreeg ik een nieuwe update. Nu kan ik alleen nog maar neer NPO1 kijken. Alle andere zenders bevriezen na een paar seconden. Gaan dan weer twee tellen verder en bevriezen dan weer.

Sluit ik mijn V10A weer aan met alleen een TV-ontvanger, dan werkt alles weer OK.

Weet iemand wat er verandert is met de update? En herkent iemand dit probleem? En het allermooiste zou natuurlijk een oplossing zijn ;-)

Ik maak gebruik van een glasvezel aansluiting.

 

Groet, Peter

Reageer