Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557948 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 2
Genoeg stof tot nadenken. Ik heb de zwarte accesspoints van KPN , geen idee of die vlan ondersteunen...

Ik ga morgen eens even kijken. Nogmaals dank voor je snelle reactie!
Hallo WJB

Nou het is vakantie, dus ik ben met de Edgerouter X aan de gang en heb je laatste script vor de ER-X gedownload. Ik loop tegen een aantal dingen aan.

Ten eerste: in het script sluit je elke sectie (firewall, interfaces, protocols, service, system) af met een commit, save en dan exit. Gevolg is nu dat na de eerste sectie (firewall) het script ophoud omdat de bash exit. Dat kon ik simpel oplossen door elke volgende exit/configure cominatie eruit te halen en alleen de eerste configure en laatste exit er in te laten staan.

Tweede probleem is dat in de firewall configuratie na de commit EdgeOS klaagt dat de entries WANv6_LOCAL, WANv6_IN, WAN_LOCAL en WAN_IN niet gedefinieerd zijn waardoor de rest fout loopt. Dat was op te lossen door handmatig de volgende commando's te geven:

configure

set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL

set firewall ipv6-name WANv6_IN

set firewall name WAN_LOCAL

set firewall name WAN_IN

commit; save

Dan het script draaien en de firewall configuratie gaat goed.

Ten derde: aan het einde van de tweede sectie (interfaces), na de commit krijg ik de volgende foutmelding: "Warning: priority inversion [interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 address](400) [interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0](400) changing [interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 address] to (401)" en vervolgens valt de verbinding weg. Na wat nadenken bleek dat je dan de UTP op eth1 moet aansluiten. Ik heb het script dus opgedeeld in twee delen: voor en na de herdefiniering van het adres van de router.

Aangekomen bij de sectie service klaagt de ER-X vervolgens dat pppoe0 niet bestaat (en dat blijkt ook te kloppen als ik de config tree bekijk.



Any clues? Lucien
Ik heb het idee dat er enkele foutjes in de configuratie zitten, maar ik hoor het graag



Lucien
Reputatie 7
@Luos_3m,



Dank je voor jouw feedback. :-)

De eerste twee punten zouden nu verholpen moeten zijn, ik heb de scripts aangepast.

Voor het derde punt heb ik zo één twee drie geen oplossing maar aan de andere kant, als het goed is, is de configuratie wel goed gegaan.



Werkt alles op jouw EdgeRouter X?



Edit: Blijkbaar nog niet direct.

Kan jij het pppoe stukje eens handmatig in de config tree opnemen en dan met show configuration commands het stukje omtrent vif 6 pppoe 0 hier posten?
Hallo WJB.



Dat werkte dus niet: om de een of andere reden werken de regels die ik noemde niet als je ze in het script opneemt. Alleen als ik ze handmatig invoer werkt het. Iets met de soort sh omgeving te maken misschien? Anyway, dat heb ik dus nog even handmatig gedaan.

Het script loop nu idd wel door, maar na de herdefinitie van de interfaces raak ik de verbinding kwijt. Ik heb het script wederom dus in twee delen opgesplitst (firewall en interfaces als eerste, connected aan eth.0; services, protocols en system als tweede maar dan connected aan eth.1). Daarmee liep ik weer tegen de 'pppoe0 not defined' aan, maar door het tweede deel van het script nog een keer uit te voeren, ging dat nu wel goed (!). Alles *lijkt* goed te zijn gedefinieerd. Ik ga hem morgen eens aan de NT hangen



/Lucien😬
Dit is mijn dashboard nu:

De connectiviteit voor zowel internet als IPTV is prima op de ER-X SFP, echter kan ik maar niet uitkomen rond de 500Mbps, dit stokt rond de 200Mbps (bedraad). Terwijl dit op de experiabox (v10a) geen enkel probleem is. Alle mogelijke opties mbt HW offloading op dit model staan aan.

Iemand een idee waar dit in zou kunnen zitten?
Reputatie 7
Hmmm, zelf heb ik mijn abonnement een tijd terug van 500Mbps naar 200Mbps teruggezet.

Nu wordt eigenlijk alleen de download echt geknepen door KPN waardoor upstream hogere waarden te behalen zijn.

De onderstaande meting laat de down- en upstream snelheid zien van een EdgeRouter Lite 3 met daarop een via wifi aangesloten OnePlus 5T.



Ik heb dit overigens getest met en zonder het gebruik van de ingebouwde hardware switch. Maar de getallen ontlopen elkaar eigenlijk niet.
Reputatie 7
Ik heb dit overigens getest met en zonder het gebruik van de ingebouwde hardware switch. Maar de getallen ontlopen elkaar eigenlijk niet.

Welke hardware offloading heb je aangezet?

Zonder hardware offloading lijkt the throughput van de EdgeRouter X SFP beperkt tot zo'n 220Mbps terwijl met hwnat offloading snelheden van 980Mbps haalbaar zouden moeten zijn.
HWNAT offloading heb ik aangezet. Maar dit is niet voor routed verkeer als ik het goed heb.
Reputatie 7
HWNAT offloading heb ik aangezet. Maar dit is niet voor routed verkeer als ik het goed heb.

Verder wordt er geloof ik geen hardware offloading ondersteund of wel?

Het onderstaande filmpje gaat dan weliswaar over de X en niet de X SFP, maar ik kan me niet voorstellen dat dat heel andere resultaten zou geven.

Alleen IPSEC offloading. Maar dat maakt hiervoor natuurlijk niet uit. En volgens mij zijn de twee modellen zo goed als gelijk, uitgezonderd de SFP port.
Reputatie 7
Offloading van IPSec heeft alleen zin als je VPN tunnels op basis van IPSec gaat gebruiken.

De EdgeRouter Lite 3 heeft meer hardware offloading opties.

Onderstaand de opties die ik aan heb staan.





Reputatie 1
Ik probeer met behulp van de scripts de EdgeRouter Lite 3 aan de praat te krijgen maar heb wat problemen.

Om verbinding te krijgen met de router moet ik verbinding maken met eth0 dan kan ik de scripts in /config/user-data zetten.

Als ik dan het setup script draai, kan het WAN MAC adres van eth0 (uiteraard) niet gevonden worden, want de router kan dan niet aan de NTU hangen. Als ik het script met de hand aanpas zodat het goede MAC adres er al in staat, dan kan KPN-Config-Commands niet worden gevonden, volledige pad ontbreekt. Aangepast zodat dat weer klopt. Maar dan krijg ik een melding over een commit failure en kan de router ook niet opnieuw worden opgestart.



Wat doe ik fout?
Reputatie 7
Het script moet gewoon het MAC adres van eth0 kunnen vinden, het MAC adres heeft immers niets met de verbinding met de NTU te maken, het MAC adres is immers van de eth0 poort zelf.



Hoe start je het script (exacte commando)?

Wat is de exacte foutmelding die je krijgt?

Nadat de EdgeRouter Lite 3 opnieuw is opgestart moet je de PC met eth1 verbinden om deze te controleren.

Draai je het script voor met telefonie of voor zonder telefonie?
Reputatie 1
Voor telefonie.

Heb het zoeken naar Mac adres van eth0 weer terug gezet.

Heb een paar screen shots gemaakt:

Reputatie 1
Ik kan ook niet via een browser (Chrome, Egde, IE) inloggen op de router via https://192.168.1.1

Krijg dan de melding:

Deze site kan geen beveiligde verbinding leveren

192.168.1.1 gebruikt een niet-ondersteunde protocol.



Ook na een factory reset van de router blijft dit zo, kan alleen via ssh inloggen....

Het is een nieuw apparaat.
Reputatie 7
@Arthur71,

Ik heb het configuratie script aangepast, kan jij deze opnieuw downloaden, naar de EdgeRouter kopiëren en uitvoeren.

Zou jij het resultaat willen terugkoppelen?



Na succesvolle configuratie sluit je jouw PC aan op eth1 en is de router benaderbaar op http://192.168.2.254
Reputatie 1
Helaas.



Ten eerste, kun je deze regel vast aanpassen:

sed -i 's,XX-XX-XX-XX-XX-XX,'"$MAC_Address"',' KPN-Config-Commands

in

sed -i 's,XX-XX-XX-XX-XX-XX,'"$MAC_Address"',' /config/user-data/KPN-Config-Commands



maar dan:



------------------



login as: ubnt

Welcome to EdgeOS



By logging in, accessing, or using the Ubiquiti product, you

acknowledge that you have read and understood the Ubiquiti

License Agreement (available in the Web UI at, by default,

http://192.168.1.1) and agree to be bound by its terms.



ubnt@192.168.1.1's password:

Linux ubnt 2.6.32.13-UBNT #1 SMP Tue Jun 4 14:54:28 PDT 2013 mips64

Welcome to EdgeOS

ubnt@ubnt:~$ chmod 744 /config/user-data/KPN-Setup

ubnt@ubnt:~$ sudo su -c /config/user-data/KPN-Setup

Heb je vaste telefonie bij KPN (j/n)?j

sed: KPN-Config-Commands: No such file or directory

De configuratie van jouw EdgeRouter voor KPN is gestart.

^CDe configuratie van jouw EdgeRouter voor KPN is klaar.

Om de configuratie te activeren moet de EdgeRouter opnieuw opgestart worden.

Wil je de EdgeRouter nu opnieuw opstarten (j/n)?^C

ubnt@ubnt:~$ ^C

ubnt@ubnt:~$ ^C

ubnt@ubnt:~$ chmod 744 /config/user-data/KPN-Setup

ubnt@ubnt:~$ sudo su -c /config/user-data/KPN-Setup

Heb je vaste telefonie bij KPN (j/n)?j

De configuratie van jouw EdgeRouter voor KPN is gestart.

[ firewall ipv6-name WANv6_IN ]

calling cfgPathGetValue() without config session



[ firewall name WAN_LOCAL ]

calling cfgPathGetValue() without config session



[ firewall name WAN_IN ]

calling cfgPathGetValue() without config session



[ firewall ipv6-name WANv6_LOCAL ]

calling cfgPathGetValue() without config session



Commit failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

The specified configuration node is not valid

Set failed

[ firewall ipv6-name WANv6_IN ]

calling cfgPathGetValue() without config session



[ firewall name WAN_LOCAL ]

calling cfgPathGetValue() without config session



[ firewall name WAN_IN ]

calling cfgPathGetValue() without config session



[ firewall ipv6-name WANv6_LOCAL ]

calling cfgPathGetValue() without config session



---------------

Na die laatste melding blijft hij hangen.
Reputatie 7
Heb je dan wel het aangepaste configuratiescript uit het openingsbericht opnieuw gedownload en de bestanden daaruit naar jouw EdgeRouter gekopieerd?



Download het configuratiescript uit het openingsbericht.

Kopieer de bestanden uit de zip naar jouw EdgeRouter en voor de procedure opnieuw uit.

Wat is het resultaat?



PS. Ik heb die sed regel ook aangepast.
Reputatie 1
Yep,



Maar heb het nog eens gedaan, factory reset alles was weg, opnieuw gedownload, zelfde resultaat.

Maar zoals je kunt zien komen er nu ook "Set failed" voorbij en eerder niet.

Ik kan zien dat je verschillenden "save", "exit" en "configure" commando's hebt verwijderd in de KPN-Config-Commands-met-Voip maar dit geeft nu meer fout meldingen dan voorheen.



Wellicht kan ik eea met de hand copy-pasten uit de Config-Commands-met-Voip om te kijken waar het fout loopt?
Reputatie 7
Maar de foutmelding "calling cfgPathGetValue() without config session" zouden helemaal niet meer mogen komen omdat de onderstaande commando's niet meer in het script zitten.

set firewall ipv6-name WANv6_IN

set firewall name WAN_LOCAL

set firewall name WAN_IN

set firewall name WANv6_LOCAL



Jij zegt dat ze nog wel gegeven worden en dat zou betekenen dat je niet de laatste versie van het configuratiescript gebruikt.



Waarschijnlijk zal ik het script in twee fasen moeten splitsen omdat de verbinding verloren gaat na het configureren van de interfaces.

In de eerste fase zal ik dan de eth1 configureren waarna de computer omgeplugd moet worden van eth0 naar eth1 en de tweede fase gestart kan worden waarin alle onderdelen verder geconfigureerd worden.

Ik zal later vandaag de aangepaste scripts klaarzetten.
Reputatie 1
In de versie die ik om 16:53 gedownload heb, zitten ze nog wel gewoon in.

Die sed regel is wel aangepast idd.



Alvast bedankt voor je toewijding om het voor elkaar te krijgen!
Reputatie 7
In de versie die ik om 16:53 gedownload heb, zitten ze nog wel gewoon in.

Die sed regel is wel aangepast idd.



Alvast bedankt voor je toewijding om het voor elkaar te krijgen!


Vreemd want om 16:22 is de laatste versie op de server geplaatst en die bevat die commando's niet.

Als ik die versie download dan zie ik ook echt die statements niet meer in het script.

Reageer