Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560574 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Ik heb contact gehad met de helpdesk van KPN. 

Welke "help"desk, de "gewone" klantenservice of de tech desk?

Als ik de documentatie van de FRITZ!Box lees dan kan deze niet in bridge-mode gezet worden.

Dat was de gewone helpdesk. Maar je hebt dus gelijk. De fritzbox ondersteunt geen bridge-mode dit is ook netjes per mail bevestigd door de producent AVM en vanuit de techdesk.

Er is mij vanuit de techdesk geadviseerd om een tweedehandse Experiabox V8 op de kop tikken aangezien deze volgens hen wel in bridge gezet kan worden. Nu zie ik in de handleiding van de V8 dat de maximum rate 140 Mbps is. Daar heb ik met m'n 200 Mbps niet zoveel aan uiteraard.

 Kun je dit bevestigen of heb je wellicht een andere oplossing voor mijn "probleempje".

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb contact gehad met de helpdesk van KPN. 

Welke "help"desk, de "gewone" klantenservice of de tech desk?

Als ik de documentatie van de FRITZ!Box lees dan kan deze niet in bridge-mode gezet worden.

Dat was de gewone helpdesk. Maar je hebt dus gelijk. De fritzbox ondersteunt geen bridge-mode dit is ook netjes per mail bevestigd door de producent AVM en vanuit de techdesk.

Er is mij vanuit de techdesk geadviseerd om een tweedehandse Experiabox V8 op de kop tikken aangezien deze volgens hen wel in bridge gezet kan worden. Nu zie ik in de handleiding van de V8 dat de maximum rate 140 Mbps is. Daar heb ik met m'n 200 Mbps niet zoveel aan uiteraard.

 Kun je dit bevestigen of heb je wellicht een andere oplossing voor mijn "probleempje".


Ik heb afgelopen dinsdag bij ons op het werk nog een V8 in de container zien liggen. Volgens mij nog een gewoon werkend exemplaar alleen niet meer in gebruik. Morgen ben ik daar weer, als je interesse hebt kan ik nog wel eens kijken voor je. Hoewel de max van 140Mbps voor jou niet echt handig is maar daar heb ik nergens een bewijs van kunnen vinden. Wel diverse topics van mensen met een V8 en een 500/500 abonnement, dus het lijkt met niet dat die max er op zit.

Ik had hier ooit een v8 op een 500/500 glasverbinding werkte gewoon 

Dat die dingen in bridge mode konden is verleden tijd 

Volgens mij kan dat niet meer 

Gebruik nu een fritzbox 7590 

En als hoofdrouter een netgear r9000 

De fritzbox handeld itv en telefoon af 

En de r9000 het internet 

Ik heb DMZ naar de r9000 lopen 

Poorten open zetten en vpn enz. Regel ik alleen op de r9000 

Of het moet weer kunnen als ik dit zo lees 

https://www.iwally.nl/experiabox-v8-bridge-mode

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen om zo'n V8 in bridge-mode te zetten.

Die bridge-mode wordt niet ondersteund door KPN.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen om zo'n V8 in bridge-mode te zetten.

Die bridge-mode wordt niet ondersteund door KPN.


en leg uit waarom niet ?

jij gebruikt een edge router en dat wordt ook niet door kpn ondersteund

ik ben benieuwd

als ik die link zo door lees wat ik hier geplaatst heb werkt het toch

Reputatie 7

leg uit waarom niet ?

Omdat de V8 geen scherm heeft om de bridge-mode aan of uit te zetten, dit moet gedaan worden met een truuk. Ik vraag me zelfs af of deze "hack" nog mogelijk is, ik dacht dat die ondertussen al door KPN de nek omgedraaid was. In ieder geval zal het niet werken i.c.m. televisie van KPN.

Ik zou er dus nooit aan beginnen.

@wjb 

dus dit verhaal van die link is gelogen dan ?

IPTV en telefonie blijven gewoon werken via de Experiabox! Veel plezier met de Experiabox in bridge.

Reputatie 7

@wjb

dus dit verhaal van die link is gelogen dan ?

IPTV en telefonie blijven gewoon werken via de Experiabox! Veel plezier met de Experiabox in bridge.

Nee, destijds niet, toen werkte bridged IPTV nog maar sinds april 2020 werkt dat echt niet meer en zal je in die situatie het onderstaande scherm te zien krijgen op de TV ontvanger.

 

@wjb 

oké dan is het duidelijk dat het niet meer werkt met itv

dan weten we dat ook weer

Ik heb contact gehad met de helpdesk van KPN. 

Welke "help"desk, de "gewone" klantenservice of de tech desk?

Als ik de documentatie van de FRITZ!Box lees dan kan deze niet in bridge-mode gezet worden.

Dat was de gewone helpdesk. Maar je hebt dus gelijk. De fritzbox ondersteunt geen bridge-mode dit is ook netjes per mail bevestigd door de producent AVM en vanuit de techdesk.

Er is mij vanuit de techdesk geadviseerd om een tweedehandse Experiabox V8 op de kop tikken aangezien deze volgens hen wel in bridge gezet kan worden. Nu zie ik in de handleiding van de V8 dat de maximum rate 140 Mbps is. Daar heb ik met m'n 200 Mbps niet zoveel aan uiteraard.

 Kun je dit bevestigen of heb je wellicht een andere oplossing voor mijn "probleempje".


Ik heb afgelopen dinsdag bij ons op het werk nog een V8 in de container zien liggen. Volgens mij nog een gewoon werkend exemplaar alleen niet meer in gebruik. Morgen ben ik daar weer, als je interesse hebt kan ik nog wel eens kijken voor je. Hoewel de max van 140Mbps voor jou niet echt handig is maar daar heb ik nergens een bewijs van kunnen vinden. Wel diverse topics van mensen met een V8 en een 500/500 abonnement, dus het lijkt met niet dat die max er op zit.

Ik maak geen gebruik van IPTV dus dat is voor mij niet van belang. Het zou fijn zijn als je dat modem in bridge kunt zetten om te kijken of het werkt.

Heeft er iemand ervaring met dit modem.Zou moeten werken in bridge met bonded vdsl.

https://m.routershop.nl/zyxel-vmg4005-b50a-vdsl-bridge-modem/pid=68168

 

 

Er is mij vanuit de techdesk geadviseerd om een tweedehandse Experiabox V8 op de kop tikken aangezien deze volgens hen wel in bridge gezet kan worden. Nu zie ik in de handleiding van de V8 dat de maximum rate 140 Mbps is. Daar heb ik met m'n 200 Mbps niet zoveel aan uiteraard.

 Kun je dit bevestigen of heb je wellicht een andere oplossing voor mijn "probleempje".

In de KPN ExperiaBox-v8.pdf staat o.a.

Maximum rate: 24 Mbps for downstream and 1 Mbps for
upstream


De V8 is geen VDSL, max ADSL2+

Ik zou een Vigor 130 of 165 inzetten, daar zijn genoeg voorbeelden van anderen die die  gebruiken met DSL en eigen modem en/of router draaien.

Reputatie 7

Ik zou een Vigor 130 of 165 inzetten, daar zijn genoeg voorbeelden van anderen die die  gebruiken met DSL en eigen modem en/of router draaien.

Die Vigors ondersteunen helaas geen bonded VDSL dus die moet je ook niet willen.

Reputatie 7

Ik maak geen gebruik van IPTV dus dat is voor mij niet van belang. Het zou fijn zijn als je dat modem in bridge kunt zetten om te kijken of het werkt.

Toch zou ik die V8 links laten liggen.

Ik maak geen gebruik van IPTV dus dat is voor mij niet van belang. Het zou fijn zijn als je dat modem in bridge kunt zetten om te kijken of het werkt.

Heeft er iemand ervaring met dit modem.Zou moeten werken in bridge met bonded vdsl.

https://m.routershop.nl/zyxel-vmg4005-b50a-vdsl-bridge-modem/pid=68168

Waar wil je PPP draaien, op de Zyxel of verderop in een ander apparaat?

Als je nu bonding hebt en je wilt dat ook houden en hebt niet al te korte telefoonlijn, dan lijkt me deze, ook kwa prijs, een goede keuze. Het is niet direct duidelijk hoe je VLAN en PPP moet instellen voor KPN, maar misschien kan je de routershop pollen. Er is weinig anders dan KPN in NL als het gaat om telefoonlijnen, dus er zal zeker wel ervaring mee zijn. Of ze hebben er nog maar 0 verkocht.

Reputatie 7

Ook die Zyxel ondersteunt geen bonded VDSL en dus is die ook niet geschikt voor @KitKat.

Wel is de vraag ook of deze in full-bridge kan, waarmee ik aan wil geven dat er naast de pppoe verbinding voor Internet ook nog een verbinding op vlan 4 voor IPTV opgezet wordt o.b.v. DHCP. Als ik de documentatie bekijk dan lijkt het er wel op en daarmee zou dit wel eens een heel interessant apparaatje kunnen zijn.

 

Edit: Bericht aangepast naar aanleiding van terechte opmerking van @tmoesel.

Ik zeg wel dat ik bonded vdsl heb omdat ze me dat aan de telefoon verteld hebben. Maar ik begin overal aan te twijfelen nu. Ik heb m'n verbindingstype eindelijk kunnen vinden zie screenshot.

Wat heb ik nu voor aansluiting. 

 

Ook die Zyxel ondersteunt geen bonded VDSL en dus is die ook niet geschikt voor @KitKat.

Dan interpreter jij zaken anders dan ik. Of je hebt het verkeerde product voor je.

Bij de technische eisen van KPN kwa DSL staat:

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

Kijk de specs van de VMG4005-B Series er nog eens op na.

 

Daarnaast is de vraag ook of deze in full-bridge kan, waarmee ik aan wil geven dat er naast de pppoe verbinding voor Internet ook nog een verbinding op vlan 4 voor IPTV opgezet wordt o.b.v. DHCP.

Kitkat heeft alleen maar internet.

Ik zeg wel dat ik bonded vdsl heb omdat ze me dat aan de telefoon verteld hebben. Maar ik begin overal aan te twijfelen nu. Ik heb m'n verbindingstype eindelijk kunnen vinden zie screenshot.

Wat heb ik nu voor aansluiting.

Ergens bij de DSL status in je modem moeten er duidelijk twee DSL lijnen te zien zijn met ieder eigen downstream en upstream snelheden, FEC, CRC, etc.

Of je kan het ISRA punt inspecteren, er moeten 4 draden doorgelust zijn.

Maar KPN stuurt tegenwoordig op snelheidsprofielen; Als je 200Mbps wil of aanvraagt, dan kan dat in theorie op meerdere manieren bewerkstelligd worden. Met bonding en lager DSL profile (minder Mhz) en enkel aderpaar met hogere snelheid / hoger DSL profile. Afstand bepalende factor wat men doet en je moet natuurlijk wel 4 draden naar je woning hebben liggen.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/VDSL

 

Goedenavond,

 

Ik ben al een paar uur bezig om mijn interactieve tv van kpn werkend te krijgen.

Eerder had ik deze altijd in bridged mode staan en kreeg die een 10.x.x.x ip adres maar ik begreep dat dit niet meer werkte. Nu heb ik in mijn Sophos omgeving zowel vlan4 als vlan6 geprobeerd aan te sluiten aan de ontvanger maar dit werkt niet. hij haalt prima de update binnen maar bij het opstarten daarna blijft die op 85% configuratie geactiveerd hangen en krijg ik een melding dat opstarten niet mogelijk is.

 

is er een oplossing om dit wel werkend te krijgen? anders kan ik mijn tv ontvanger netzo goed weer terug sturen en mn tv abbo cancelen.

Reputatie 7

Ook die Zyxel ondersteunt geen bonded VDSL en dus is die ook niet geschikt voor @KitKat.

Dan interpreter jij zaken anders dan ik. Of je hebt het verkeerde product voor je.

Bij de technische eisen van KPN kwa DSL staat:

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

Kijk de specs van de VMG4005-B Series er nog eens op na.

Het lijkt er inderdaad op dat die Zyxel Bonded VDSL2 ondersteunt en daarmee lijkt hij in ieder geval geschikt als modem voor Internet. Ook VLANs lijken ondersteund te worden en daarmee zou het maar zo kunnen zijn dat hij tevens geschikt is voor iTV van KPN.

 

Ik zeg wel dat ik bonded vdsl heb omdat ze me dat aan de telefoon verteld hebben. Maar ik begin overal aan te twijfelen nu.

Is jouw Experia Box met een zogenaamde Y-kabel aangesloten?

 

Reputatie 7

Ik ben al een paar uur bezig om mijn interactieve tv van kpn werkend te krijgen.

is er een oplossing om dit wel werkend te krijgen? 

Wat voor een router heb je? (Merk en type)

Ik ben al een paar uur bezig om mijn interactieve tv van kpn werkend te krijgen.

is er een oplossing om dit wel werkend te krijgen? 

Wat voor een router heb je? (Merk en type)

 

Ik maak gebruik van Sophos XG Firewall.

Ik had het een en ander gelezen over IGMP Proxy, wat hetzelfde zou zijn als de Multicast Route van Sophos.

 

EDIT: Ik gebruik voor overigens gebruik van een TL-SG1016D switch met IGMP Snooping. Ik heb het als volgt aangesloten: WAN → Glasvezel box → Switch → Sophos → VLAN4 naar tv ontvanger (DHCP).

Reputatie 7

Ik ken die Mutlicast routing functionaliteit van de Sophos XG Firewall niet dus ik weet niet of dit overeenkomt met een IGMP proxy server?

Overigens worden bij routed iTV van KPN de TV ontvangers op hetzelfde (v)lan aangesloten als alle andere apparatuur. Er is aan de LAN zijde van de router dus geen sprake van vlan 4 voor de TV ontvangers.

 

Er stond bij mij blijkbaar iets verkeerd ingesteld. Hier kwam een medewerker van KPN vandaag achter nadat ik er denk ik al een stuk of 10 gesproken heb. Mijn aansluiting maakt momenteel blijkbaar maar gebruik van 1 lijn. Dit zouden er dus 2 moeten zijn. Er komt nu komende week een monteur de aansluiting in orde maken zodat het een paired bonded vdsl aansluiting wordt.

@tmoesel achter de Zyxel zou een UDM Pro moeten komen hangen met daarachter de rest van het netwerk.

ik heb zelf geen ervaring met het opzetten van een PPPoe verbinding. Ik hoop er met de volgende website uit te komen : 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

​​​​​​Ik sta open voor andere adviezen. De UDM pro is inmiddels al wel in het bezit dus deze kan ik niet zomaar aanpassen.

​​​​

Reageer