Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561289 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Goed dat je dat nog benoemt tav de FRITZ!Box. Ik ben namelijk juist wel van plan gescheiden vlans te maken. Met name voor mijn Chinese robotstofzuiger… Dank, dan wordt het waarschijnlijk de ER4.

Dan zal je dus ook wifi accesspoints moeten gebruiken die meerdere SSID's en meerdere VLAN's ondersteunen.

Klopt, als het goed is moet dat met mijn Unifi AP's lukken. Goed punt overigens. 

Mijn Experiabox v8 is kapot gegaan, nu heb ik de v12 ontvangen, maar nu werkt de telefonie niet meer via de Experiabox. Moet ik hierin iets wijzigen?

Reputatie 7

Mijn Experiabox v8 is kapot gegaan, nu heb ik de v12 ontvangen, maar nu werkt de telefonie niet meer via de Experiabox. Moet ik hierin iets wijzigen?

Nee, dat zou gewoon moeten werken.

Je doet er overigens verstandig aan om een eigen topic te starten aangezien het probleem dat jij ervaart niets van doen heeft met hetgeen hier in dit topic behandeld wordt.

Mijn Experiabox v8 is kapot gegaan, nu heb ik de v12 ontvangen, maar nu werkt de telefonie niet meer via de Experiabox. Moet ik hierin iets wijzigen?

Nee, dat zou gewoon moeten werken.

Je doet er overigens verstandig aan om een eigen topic te starten aangezien het probleem dat jij ervaart niets van doen heeft met hetgeen hier in dit topic behandeld wordt.


Waarom ik het hier post is dat ik wel mijn eigen router gebruik voor internet en tv, maar telefonie gaat via de Experiabox. Sluit ik de Experiabox 'normaal’ zonder mijn eigen router werkt telefonie, maar gebruik ik met ERL met de Experiabox voor telefonie dan werkt alles behalve de telefonie.

Reputatie 7

Heb je dan de V12 aan eth2 van de ERL hangen en is de ERL geconfigureerd m.b.v. de scripts in het openingsbericht?

Dat heb ik bewust nog niet gedaan, want ik hoopte dat dit niet nodig is. Ik heb wat aanvullende instellingen gedaan en die moet ik dan weer opnieuw doen. Maar als het niet mogelijk is om slechts wat aanpassingen te doen dan zit er niets anders op.

 

Ik heb nu gewoon de V12 aan de eth2 gehangen en de telefoon op de V12 aangesloten.

Reputatie 7

Dan zal.je toch echt vlan 7 moeten bridgen en dat zit dus in die configuratiescripts.

Even voor de duidelijkheid, ik had mijn eigen router al draaien. Alleen is de Experiabox in de tussentijd kapot gegaan. Deze is nu vervangen. Is het dan alsnog nodig om het hele script opnieuw uit te voeren?

Reputatie 7

Is het dan alsnog nodig om het hele script opnieuw uit te voeren?

Daarom vroeg ik ook of de ERL m.b.v. de scripts uit het startbericht geconfigureerd hebt.

Als je dat gedaan hebt dan hoeft dat script nu niet opnieuw uitgevoerd te worden.

Is het dan alsnog nodig om het hele script opnieuw uit te voeren?

Daarom vroeg ik ook of de ERL m.b.v. de scripts uit het startbericht geconfigureerd hebt.

Als je dat gedaan hebt dan hoeft dat script nu niet opnieuw uitgevoerd te worden.


Excuus dan heb ik je niet goed begrepen. De ERL heb ik geconfigureerd, maar niet opnieuw nu ik de V8 heb vervangen voor de V12. Op mijn V12 brandt nu power groen, internet knippert groen en telefonie brandt niet. Als ik het script niet opnieuw uit hoef te voeren wat kan er dan mis zijn?

Reputatie 7

Heb je de V12 eerst wel een tijdje rechtstreeks aangesloten gehad zodat deze de configuratie in heeft kunnen lezen?

Dit heb ik niet heel lang gehad, maar wel totdat de telefonie het deed. Ik zal hem er nu eens wat langer aan laten zitten.

Afgelopen nacht de hele nacht de Experiabox er aan gehad. Vanmorgen de boel omgewisseld, maar helaas nog geen telefonie.

Reputatie 7

Dan ben ik bang dat de V12 vlan 6 (Internet) gebruikt voor telefonie i.p.v. vlan 7.

Dat betekent dat je die V12 niet kunt gebruiken achter een eigen router immers dan heeft de V12 geen toegang tot vlan 6. Je zult dan dus een VoIP ATA moeten gaan gebruiken zoals bijvoorbeeld een Grandstream HT801 of HT802.

Ik zal overigens eens kijken of ik dit kan monitoren.

Reputatie 7

Uit monitoring blijkt inderdaad dat de V12 vlan 6 (Internet) gebruikt voor telefonie.

Daarmee kan de V12 dus niet gebruikt worden als "veredelde" VoIP ATA achter een eigen router.

Ik heb dit in het openingsbericht opgenomen.

Beste @wjb 

Enige tijd geleden op dit topic heb ik mijn Edgerouter 4 met het installatiescript zonder telefonie geladen. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en is het eea gewijzigd bij KPN. Ik heb sinds kort nieuwe STB's type Arris VIP5202 en loop regelmatig tegen vastlopende tv verbindingen. Lijp word ik ervan!
 

 

Als je dan even een paar minuten wacht dan doet de verbinding het soms weer. Wat heb ik tot nu toe gedaan met welke hardware.

Router: EdgeRouter 4 v2.0.8-hotfix.1 incl installatiescript van begin topic.

Switch: SG350-28P 28-Port met IGMP snooping

 

Tot nu toe gedaan:

  • Meerdere reboots van de switch en router en NTU (Router dubbel reboot ivm IGMP proxy)
  • STB's voorzien van schone installatie vanuit het menu
  • Verbinding omgezet van 100/10 naar 200/200 Hussel KPN Internet

Settings Router:

 

Settings switch:

 

Reputatie 7

Op welk vlan zijn jouw TV ontvangers aangesloten?

Waarom neem je de andere (v)lans ook mee als downstream interface voor de IGMP proxy server?

Waarom heb je bij IGMP snooping "immediate leave" op disabled staan. 

Waarom heb je de IGMP querier aan staan op jouw switch?

Uit monitoring blijkt inderdaad dat de V12 vlan 6 (Internet) gebruikt voor telefonie.

Daarmee kan de V12 dus niet gebruikt worden als "veredelde" VoIP ATA achter een eigen router.

Ik heb dit in het openingsbericht opgenomen.


Heel erg bedankt voor je reacties!

Op welk vlan zijn jouw TV ontvangers aangesloten?

Waarom neem je de andere (v)lans ook mee als downstream interface voor de IGMP proxy server?

Waarom heb je bij IGMP snooping "immediate leave" op disabled staan. 

Waarom heb je de IGMP querier aan staan op jouw switch?


Ik heb de STB's op VLAN10 staan. Inmiddels heb ik IGMP querier uitgezet.

Zal ik Immediate Leave enablen?

Dat met die ander VLAN's in een downstream? Geen idee, ik denk iets verkeerd gegaan? Welke VLAN's moeten hierin staan iig?

Reputatie 7

Als je vlan 10 gebruikt voor jouw televisies dan moet je alleen eth0.4 (upstream) en eth1.10 (downstream) opnemen bij de IGMP proxy.

Immediate leave kan je inderdaad het beste aan zetten.

Als je vlan 10 gebruikt voor jouw televisies dan moet je alleen eth0.4 (upstream) en eth1.10 (downstream) opnemen bij de IGMP proxy.

Immediate leave kan je inderdaad het beste aan zetten.

Zo bedoel je denk ik?

Reputatie 7

Klopt.

Klopt.


Ik heb ook de multicast router port aangezet. GE3, GE5 en GE8 zijn de STB's poorten

 

Inmiddels lijkt het probleem met de STB's opgelost. Het probleem kwam om de 10 minuten en als je lang wacht resette het zichzelf weer na een paar minuten.

 

Ik heb op de switch de aanpassingen gedaan zoals je aangaf, dank voor je hulp!! @wjb 

Allereerst dank voor een ieder die hard gewerkt heeft aan verzorgen van eea.

Ik heb recent ook de stap gewaagd en een edgerouter 4 aangeschaft, experiabox eruit. 

Mbv het script op pagina 1 geinstalleerd zonder problemen.

Configuratie: Van edgerouter naar netgear XS716T switch, daarop een bedraad acces point en STB woonkamer, bedraad naar boven naar een 2e STB zonder switch ertussen.

Op mijn werkkamer een netgear GS105 met daarop (tijdelijk) een oude FB als accespoint

Mijn zoon heeft op zijn buro nog een netgear router in bridge mode staan.

1e vraag: ik wil graag mijn mediaconverter ertussen uit gooien en rechtstreeks de SFP poort van de edgerouter gebruiken. Hoe activeer ik die?

Echte probleem is een bekende: Mijn TV loopt elke 5 min vast met het verzoek naar een andere zender te schakelen. Gids, on  demand, terugkijken, werkt zonder problemen.

Ik heb overal IGMP-snooping uitgezet.

De Netgear XS 716 is echter uitgebreid in te stellen met VLAN/Multicast en IGMP.

Is het verstandig de TV op aparte VLAN het netwerk te over te sturen? Wat adviseren  jullie

 

Dank, Jaap 

 

Reageer