Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560585 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Goed te lezen dat het gelukt is.

Wat was er dan gebeurd met de oorspronkelijke pppoe0 interface uit het configuratiescript?

 

Je kunt een backup maken van de configuratie via het systeem menu.

hmm, misschien is mijn setup dan nu toch wel wezenlijk anders dan die van jou.

ik mis volgensmij toch een hoop dan.
 

 ethernet eth0 {
description FTTH
duplex auto
mtu 1512
pppoe 0 {
default-route auto
mtu 1500
name-server auto
password internet
user-id internet
}
speed auto
vif 4 {
address dhcp
description "KPN IPTV"
dhcp-options {
client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
default-route no-update
default-route-distance 210
name-server update
}
mtu 1500
}
vif 6 {
description "KPN Internet"
mtu 1508
}
}

 

ik denk dat ik het toch nog maar een keer opnieuw moet proberen want ik heb nu ook geen ipv6, maar met jou script lukt het mij niet. :/

@wjb 

Ik heb jouw script moeten aanpassen naar hetvolgende voor interface eth0:

    ethernet eth0 {
description FTTH
duplex auto
mtu 1512
pppoe 0 {
default-route auto
dhcpv6-pd {
no-dns
pd 0 {
interface switch0 {
host-address ::1
prefix-id :1
service slaac
}
prefix-length /48
}
rapid-commit enable
}
firewall {
in {
ipv6-name WANv6_IN
name WAN_IN
}
local {
ipv6-name WANv6_LOCAL
name WAN_LOCAL
}
}
idle-timeout 180
ipv6 {
address {
autoconf
}
dup-addr-detect-transmits 1
enable {
}
}
mtu 1500
name-server auto
password internet
user-id internet
}
speed auto
vif 4 {
address dhcp
description "KPN IPTV"
dhcp-options {
client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
default-route no-update
default-route-distance 210
name-server update
}
mtu 1500
}
vif 6 {
description "KPN Internet"
mtu 1508
}
}

dat lijkt dus niet het goede niveau (parent is nu eth0 ipv eth0.6). Ik ben er namelijk een beetje bang voor dat ik IPTV zo niet werkend ga krijgen. (dit kan ik volgende week uitproberen als de tv aanwezig is)

Gaat dit goed met de DHCP options denk je?

 

Wel heb ik het idee dat vlan 4 en 6 allebei samen binnenkomen op eth0. Dus misschien moet ik daar weer 2 vlans van maken op 1 of andere manier. Ik zie ook geen verkeer gaan over eth0.6 bijvoorbeeld.

 

wjb of iemand anders tips om dit (netjes) op te lossen?

Reputatie 7

Hmmm, de twee vlans (4 en 6) behoren beide apart gebridged te zijn en horen dus ook aan eth0 van de EdgeRouter aangeboden te worden.

Er moet dus eigenlijk iets niet goed zijn aan de instellingen op de Zyxel.

Reputatie 7

Staat de laatste firmware op die Zyxel?

Hmmm, de twee vlans (4 en 6) behoren beide apart gebridged te zijn en horen dus ook aan eth0 van de EdgeRouter aangeboden te worden.

Er moet dus eigenlijk iets niet goed zijn aan de instellingen op de Zyxel.

Ja je zou het bijna zeggen.. maar ik heb niet echt veel opties verder lijkt.

 

Staat de laatste firmware op die Zyxel?

Dat is een goeie vraag. Ik kon de firmwares eigenlijk niet zo snel vinden. Dat ga ik morgen maar eens doen. Dan pak ik meteen de edgerouter mee.


IPV6 werkt iig goed 👍 

 

@wjb 

het werkt!

Wat je moet doen aan de zyxel kant is vrij makkelijk (en logisch achteraf).

Je doet niks met de vlans.

Dus ik heb nu gewoon een verbinding open op de modem in bridge modus.

Dan kan de edgerouter daarna de vlan afhandelen.

 

Thanks voor je scripts!

Reputatie 7

het werkt!

Goed te lezen dat het werkt.

Ik ben ook blij met de eerste echte bevestiging in dit topic dat de Zyxel VMG4005-B50A goed werkt. Ik denk dat dit een prachtig apparaat is voor de VDSL abonnee die toch alle vrijheid wil hebben in de keuze van hun router.

het werkt!

Goed te lezen dat het werkt.

Ik ben ook blij met de eerste echte bevestiging in dit topic dat de Zyxel VMG4005-B50A goed werkt. Ik denk dat dit een prachtig apparaat is voor de VDSL abonnee die toch alle vrijheid wil hebben in de keuze van hun router.

Hij klokt ook iets sneller in dus dat is mooi meegenomen. Ergens tussen de 5 en 10%.

nu even afwachten of de tv plug and play is.

maar daar ga ik wel van uit als ik zie hoeveel mensen jouw config hebben gebruikt.

nogmaals dank

Reputatie 7

Zou jij in de Config Tree onder service -> dns -> forwarding de onderstaande option kunnen toevoegen:

listen-address=192.168.1.254

Werkt de TV ontvanger dan wel?

@Michell792021, Ik heb de configuratiescripts aangepast naar aanleiding van jouw melding.

Zou je het door jou gebruikte configuratiescript opnieuw kunnen downloaden en kijken of daarmee de TV ontvanger wel goed werkt. 

@wjb 

Allereerst top voor al het uitzoekwerk dat je hebt gedaan!

 

Ik loop alleen tegen een probleem aan. Ik heb zelf XS4ALL internet en iptv, maar sinds een half jaar/jaar is dat qua config identiek aan KPN.

Ik heb een Edgerouter X, met daarachter een Ubiquiti Switch24 (managed switch).

 

Met jouw script werkt iptv probleemloos via de switch en heb ik overwegend snel internet. Maar om de één of andere reden willen apps die afhankelijk zijn van internet op mobiele apparaten (zoals de bankieren apps, buienradar en PostNL app) maar slecht openen. Het duurt erg lang voor ze geladen worden en geven vaak time-outs. Foutmeldingen zijn vaak niet meer dan “host niet bereikbaar” of vergelijkbaar.

 

Als experiment heb ik de configuraties overgenomen van (jouw eigen?) github pagina Configure EdgeRouter X for KPN fiber / glasvezel. Met die instellingen werkt internet super snel, apps openen vrijwel direct, internet is stabiel.
iptv werkt ook, behalve terugkijken van opnames en software updaten, wat ook weer niet de bedoeling is.

Ik zie wel de nodige verschillen in de configuratie van de interfaces, maar mijn kennis is absoluut niet toereikend om te zien welke verschillen relevant zijn.

Reputatie 7

Ik heb zelf XS4ALL internet en iptv, maar sinds een half jaar/jaar is dat qua config identiek aan KPN.

Het netwerk van XS4ALL is qua configuratie altijd al identiek geweest aan dat van KPN.

 

Met jouw script werkt iptv probleemloos via de switch en heb ik overwegend snel internet. Maar om de één of andere reden willen apps die afhankelijk zijn van internet op mobiele apparaten (zoals de bankieren apps, buienradar en PostNL app) maar slecht openen. Het duurt erg lang voor ze geladen worden en geven vaak time-outs. Foutmeldingen zijn vaak niet meer dan “host niet bereikbaar” of vergelijkbaar.

Dat duidt er eigenlijk op dat er een probleem is met IPv6 op jouw aansluiting.

Zet IPv6 eens uit op jouw EdgeRouter (zie openingsbericht) en verbindt die mobiele apparaten opnieuw met wifi. Is het probleem daarmee verholpen?

Ik twijfel op het moment een beetje. Ik ben al een tijdje bezig om tegelijk op twee STBs TV te kijken, wanneer ik er eentje draai dan werkt het perfect. Zodra ik de tweede aanzet dan krijg ik binnen een aantal minuten de STB-NMC-400 melding. 

 

Nu zag ik in dit topic dat iemand anders dat ook had en het heeft opgelost met de ER-4 te kopen. Daarmee was bij hem het probleem opgelost. Kan dat niet duiden op een probleem met hardware, dat de capaciteit van een de ER-POE / ER Lite wellicht te laag is voor meerdere STBs?

 

Reputatie 7

Ik twijfel op het moment een beetje. Ik ben al een tijdje bezig om tegelijk op twee STBs TV te kijken, wanneer ik er eentje draai dan werkt het perfect. Zodra ik de tweede aanzet dan krijg ik binnen een aantal minuten de STB-NMC-400 melding. 

Nu zag ik in dit topic dat iemand anders dat ook had en het heeft opgelost met de ER-4 te kopen. Daarmee was bij hem het probleem opgelost. Kan dat niet duiden op een probleem met hardware, dat de capaciteit van een de ER-POE / ER Lite wellicht te laag is voor meerdere STBs?

Nee, ook de EdgeRouter Lite 3 kan die load met twee vingers in z'n neus aan.

Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met het tegelijk kijken op twee TV ontvangers achter een ERL-3.

Ik twijfel op het moment een beetje. Ik ben al een tijdje bezig om tegelijk op twee STBs TV te kijken, wanneer ik er eentje draai dan werkt het perfect. Zodra ik de tweede aanzet dan krijg ik binnen een aantal minuten de STB-NMC-400 melding. 

Nu zag ik in dit topic dat iemand anders dat ook had en het heeft opgelost met de ER-4 te kopen. Daarmee was bij hem het probleem opgelost. Kan dat niet duiden op een probleem met hardware, dat de capaciteit van een de ER-POE / ER Lite wellicht te laag is voor meerdere STBs?

Nee, ook de EdgeRouter Lite 3 kan die load met twee vingers in z'n neus aan.

Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met het tegelijk kijken op twee TV ontvangers achter een ERL-3.

Dan ben ik even lost… want ik ben al weken bezig met allerlei instellingen voor de proxy en aan het testen, zoals je aangaf de DNS server veranderen enz. Dat heeft allemaal geen effect. Wat ik zie dat anders is ten opzicht van de buitenlandse implementaties is dat bij KPN/Telfort de TV op VLAN 4 zit, en het internet of PPPOE of VLAN 34. Bij de buitenlandse versies zit dat allemaal op hetzelfde (vlan). 

  • Ik heb gelezen dat White-List handig kan zijn voor de IGMP-Proxy
  • Ik heb configuraties gezien dat men additionele firewall rules heeft gemaakt tussen 0.4 en WAN_LOCAL
  • ik heb gezien dat er IGMP accept rules bijgemaakt zijn in WAN_LOCAL
  • Ik heb gezien dat er verschillende alt.subnets gedefinieerd zijn voor IGMP-Proxy
  • DNS Server aanpassingen

Deze heb ik allemaal geprobeerd en altijd weer STB-NMC-400 bij het gebruik van twee tuners, 

Pascal,

 

Ik zelf gebruik de laatste firmware, geen white list, DNS servers nu van cloudfare, in verleden KPN.

Geen add firewall rules

Geen IGMP rules

Geen aparte subnets

Draait op 2 verschllende TV's zonder problemen, 6 weken zonder een enkels onderbreking.

Proxy instellingen heb ik niet aan veranderd.

Dus misschien even terug van scratch?

Heb je wellicht een switch die niet compatible is?

 

Overigens: TV zit bij KPN op vlan 4, internet op vlan 6. pppoe is de weg de naar buiten

 

Jaap

Reputatie 7

Een whitelist op de IGMP proxy server is niet nodig.

Er hoeven geen firewalls op vlan 4 geplaatst te worden.

Er hoeven geen IGMP accept rules opgenomen te worden in WAN_LOCAL.

De upstream en downstream alt subnets in de IGMP proxy kunnen beide gewoon op 0.0.0.0/0 ingesteld worden.

Vrijwel elke DNS server is goed. Het enige is dat je de DNS servers van Cloudflare moet vermijden als je een VIP5202 in gebruik hebt.

Plaats anders jouw config.boot hier eens.

Ik heb zelf XS4ALL internet en iptv, maar sinds een half jaar/jaar is dat qua config identiek aan KPN.

Het netwerk van XS4ALL is qua configuratie altijd al identiek geweest aan dat van KPN.

 

Met jouw script werkt iptv probleemloos via de switch en heb ik overwegend snel internet. Maar om de één of andere reden willen apps die afhankelijk zijn van internet op mobiele apparaten (zoals de bankieren apps, buienradar en PostNL app) maar slecht openen. Het duurt erg lang voor ze geladen worden en geven vaak time-outs. Foutmeldingen zijn vaak niet meer dan “host niet bereikbaar” of vergelijkbaar.

Dat duidt er eigenlijk op dat er een probleem is met IPv6 op jouw aansluiting.

Zet IPv6 eens uit op jouw EdgeRouter (zie openingsbericht) en verbindt die mobiele apparaten opnieuw met wifi. Is het probleem daarmee verholpen?

Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat IPv6 met XS4ALL wel zou werken, aangezien XS4ALL één van de eersten in Nederland was die volledig IPv6 aanbood (al sinds 2011 en sinds 2012 zou het ook standaard aan moeten staan).

 

Het staat nu in ieder geval uit (ik heb het persoonlijk niet nodig) en het lijkt inderdaad de oplossing te zijn. :thumbsup:

Thanks, bij deze dan een 

Een whitelist op de IGMP proxy server is niet nodig.

Er hoeven geen firewalls op vlan 4 geplaatst te worden.

Er hoeven geen IGMP accept rules opgenomen te worden in WAN_LOCAL.

De upstream en downstream alt subnets in de IGMP proxy kunnen beide gewoon op 0.0.0.0/0 ingesteld worden.

Vrijwel elke DNS server is goed. Het enige is dat je de DNS servers van Cloudflare moet vermijden als je een VIP5202 in gebruik hebt.

Plaats anders jouw config.boot hier eens.

firewall {
all-ping enable
broadcast-ping disable
ipv6-name WANv6_IN {
default-action drop
description "WAN inbound traffic forwarded to LAN"
enable-default-log
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related sessions"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
ipv6-name WANv6_LOCAL {
default-action drop
description "WAN inbound traffic to the router"
enable-default-log
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related sessions"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
rule 30 {
action accept
description "Allow IPv6 icmp"
protocol ipv6-icmp
}
rule 40 {
action accept
description "allow dhcpv6"
destination {
port 546
}
protocol udp
source {
port 547
}
}
}
ipv6-receive-redirects disable
ipv6-src-route disable
ip-src-route disable
log-martians enable
name WAN_IN {
default-action drop
description "WAN to internal"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
name WAN_LOCAL {
default-action drop
description "WAN to router"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 30 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
receive-redirects disable
send-redirects enable
source-validation disable
syn-cookies enable
}
interfaces {
ethernet eth0 {
duplex auto
mtu 1500
poe {
output off
}
speed auto
vif 4 {
address dhcp
description "IPTV Extern"
dhcp-options {
client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
default-route no-update
default-route-distance 210
name-server update
}
}
vif 34 {
address dhcp
description Internet
firewall {
in {
ipv6-name WANv6_IN
name WAN_IN
}
local {
ipv6-name WANv6_LOCAL
name WAN_LOCAL
}
}
mac XX:XX:XX:XX:XX:XX
}
}
ethernet eth1 {
address 192.168.1.1/24
description Local
duplex auto
poe {
output off
}
speed auto
}
ethernet eth2 {
description "Local 2"
duplex auto
poe {
output off
}
speed auto
}
ethernet eth3 {
description "Local 2"
duplex auto
poe {
output off
}
speed auto
}
ethernet eth4 {
description "Local 2"
duplex auto
poe {
output off
}
speed auto
}
loopback lo {
}
switch switch0 {
address 192.168.2.1/24
description "Local 2"
mtu 1500
switch-port {
interface eth2 {
}
interface eth3 {
}
interface eth4 {
}
vlan-aware disable
}
}
}
protocols {
igmp-proxy {
interface eth0.4 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role upstream
threshold 1
}
interface eth1 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role downstream
threshold 1
}
}
}
service {
dhcp-server {
disabled false
global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;"
global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;"
hostfile-update disable
shared-network-name LAN1 {
authoritative enable
subnet 192.168.1.0/24 {
default-router 192.168.1.1
dns-server 192.168.1.10
domain-name unique.local
lease 86400
start 192.168.1.38 {
stop 192.168.1.243
}
static-mapping ArrisBedroom {
ip-address 192.168.1.43
mac-address 00:02:9b:ec:3e:01
}
static-mapping ArrisLivingroom {
ip-address 192.168.1.44
mac-address 00:02:9b:e6:c4:81
}
unifi-controller 192.168.1.10
}
}
shared-network-name LAN2 {
authoritative enable
subnet 192.168.2.0/24 {
default-router 192.168.2.1
dns-server 192.168.2.1
domain-name unique.local
lease 86400
start 192.168.2.38 {
stop 192.168.2.243
}
unifi-controller 192.168.1.10
}
}
static-arp disable
use-dnsmasq disable
}
dns {
forwarding {
cache-size 4000
listen-on eth1
listen-on switch0
name-server 192.168.1.10
}
}
gui {
http-port 80
https-port 443
older-ciphers enable
}
nat {
rule 5000 {
description IPTV
destination {
address 213.75.112.0/21
}
log disable
outbound-interface eth0.4
protocol all
source {
address 192.168.0.0/16
}
type masquerade
}
rule 5002 {
description "masquerade for WAN"
outbound-interface eth0.34
type masquerade
}
}
ssh {
port 22
protocol-version v2
}
unms {
disable
}
upnp2 {
listen-on eth1
nat-pmp enable
secure-mode disable
wan eth0.34
}
}
system {
conntrack {
expect-table-size 2048
hash-size 32768
modules {
sip {
}
}
table-size 262144
}
host-name edgerouter
ipv6 {
}
login {
user ubnt {
authentication {
encrypted-password $6$dz2VL78Z99Xr$N3GCkNIgMtD8WUtSIUxwyjH27VS9PSbF6kzXXzamQEAmwTbtThWFO5ng6A22tXkxWXWbnL850WiJHWK349sdr1
}
level admin
}
}
ntp {
server 0.ubnt.pool.ntp.org {
}
server 1.ubnt.pool.ntp.org {
}
server 2.ubnt.pool.ntp.org {
}
server 3.ubnt.pool.ntp.org {
}
}
offload {
hwnat disable
ipsec enable
ipv4 {
forwarding enable
gre enable
pppoe enable
vlan enable
}
ipv6 {
forwarding enable
pppoe disable
vlan enable
}
}
syslog {
global {
facility all {
level notice
}
facility protocols {
level debug
}
}
}
time-zone UTC
traffic-analysis {
dpi disable
export disable
}
}


/* Warning: Do not remove the following line. */
/* === vyatta-config-version: "config-management@1:conntrack@1:cron@1:dhcp-relay@1:dhcp-server@4:firewall@5:ipsec@5:nat@3:qos@1:quagga@2:suspend@1:system@4:ubnt-pptp@1:ubnt-udapi-server@1:ubnt-unms@1:ubnt-util@1:vrrp@1:webgui@1:webproxy@1:zone-policy@1" === */
/* Release version: v1.10.11.5274249.200221.0849 */

Daar is de config dan, ik ben benieuwd of er iets is van Oh ja dat zou anders moeten. Ter info ik heb het script van 21 November gebruikt, de router is een ER-POE5, de verbinding is Telfort Glasvezel. En ETH0 is de WAN port en ETH1 is verbonden aan een EdgeSwitch waarop de ontvangers zitten. Verder zijn alle switches in staat om IGMP Snooping te verwerken en zie ik geen tekenen van flooding op het moment dat het verkeer wegvalt.  Het aanpassen van de DNS server heb ik al geprobeerd, en dat was geen probleem ik heb een domein draaien vanuit de 192.168.1.10 is er een forward naar OpenDNS, daar heb ik ook de KPN DNS gehad maar dat maakt niets uit. 

 

Reputatie 7

Zou jij het script "Telfort zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 14 januari 2021 11:47)" eens willen gebruiken en daar dan helemaal niets aan willen veranderen. Koppel vervolgens de Raspberry Pi eens los en start beidde TV ontvanger opnieuw op.

Kan je nu wel op twee TV ontvangers tegelijkertijd kijken zonder dat je de STB-NMC-400 melding krijgt.

Als je die foutmelding dan nog steeds krijgt dan zou er eigenlijk een instelling op de EdgeSwitch fout moeten staan.

Krijg je die foutmelding niet meer, koppel dan de Raspberry Pi waar aan en kijk of het probleem dan weer gaat optreden. Je verandert hierbij dus nog niet de DNS server in de configuratie van de EdgeRouter.

Zou jij het script "Telfort zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 14 januari 2021 11:47)" eens willen gebruiken en daar dan helemaal niets aan willen veranderen. Koppel vervolgens de Raspberry Pi eens los en start beidde TV ontvanger opnieuw op.

Kan je nu wel op twee TV ontvangers tegelijkertijd kijken zonder dat je de STB-NMC-400 melding krijgt.

Als je die foutmelding dan nog steeds krijgt dan zou er eigenlijk een instelling op de EdgeSwitch fout moeten staan.

Krijg je die foutmelding niet meer, koppel dan de Raspberry Pi waar aan en kijk of het probleem dan weer gaat optreden. Je verandert hierbij dus nog niet de DNS server in de configuratie van de EdgeRouter.

Hoi… even ter verficiatie om een IP adres te krijgen wel gewoon het MAC adres invullen in de installatie toch?  Ik heb geen RaspberryPi in deze setup. Dus snap dat gedeelte even niet. Bedoel je dat ik de Synology Directory Server/Active Directory moet uitschakelen?

Reputatie 7

Hoi… even ter verficiatie om een IP adres te krijgen wel gewoon het MAC adres invullen in de installatie toch?  

Oeps, ja klopt dat is noodzakelijk.

 

Ik heb geen RaspberryPi in deze setup. Dus snap dat gedeelte even niet. Bedoel je dat ik de Synology Directory Server/Active Directory moet uitschakelen?

My mistake. Ik bedoel de Unifi controller en ja, laat de Synology ook nog maar even uitgeschakeld. Ik heb het vermoeden dat één van die apparaten roet in het eten gooit.

Het mooiste zou zijn als je begint met alleen die twee TV ontvangers aangesloten op de EdgeSwitch en er om de paar minuten een extra apparaat aan koppelt totdat het weer mis gaat met TV kijken op beide TV ontvangers.

Hoi… even ter verficiatie om een IP adres te krijgen wel gewoon het MAC adres invullen in de installatie toch?  

Oeps, ja klopt dat is noodzakelijk.

 

Ik heb geen RaspberryPi in deze setup. Dus snap dat gedeelte even niet. Bedoel je dat ik de Synology Directory Server/Active Directory moet uitschakelen?

My mistake. Ik bedoel de Unifi controller en ja, laat de Synology ook nog maar even uitgeschakeld. Ik heb het vermoeden dat één van die apparaten roet in het eten gooit.

Het mooiste zou zijn als je begint met alleen die twee TV ontvangers aangesloten op de EdgeSwitch en er om de paar minuten een extra apparaat aan koppelt totdat het weer mis gaat met TV kijken op beide TV ontvangers.

Kan het kloppen dat zo lang de WAN poort geen IP krijgt je geen contact kunt maken met de router? Gisteren heb ik de configuratie geprobeerd en die kreeg geen IP maar ik kon ook op geen enkele manier meer contact leggen met de router. 

Na een uur proberen, en geen toegang tot de router en geen TV en internet heb ik maar de experiabox aangesloten. Zonder enkele andere aanpassing heb ik alles draaiend, en TV op twee tuners. Dus terug bij af. 

 

Reputatie 7

Kan het kloppen dat zo lang de WAN poort geen IP krijgt je geen contact kunt maken met de router?

Nee, ook zonder IP adres op de WAN poort moet je gewoon verbinding kunnen maken op de LAN poort.

 

Gisteren heb ik de configuratie geprobeerd en die kreeg geen IP maar ik kon ook op geen enkele manier meer contact leggen met de router. 

Als je geen contact kon maken met de EdgeRouter, hoe weet je dan dat hij geen IP adres kreeg op de WAN poort?

Kan het kloppen dat zo lang de WAN poort geen IP krijgt je geen contact kunt maken met de router?

Nee, ook zonder IP adres op de WAN poort moet je gewoon verbinding kunnen maken op de LAN poort.

 

Gisteren heb ik de configuratie geprobeerd en die kreeg geen IP maar ik kon ook op geen enkele manier meer contact leggen met de router. 

Als je geen contact kon maken met de EdgeRouter, hoe weet je dan dat hij geen IP adres kreeg op de WAN poort?

 

Dat is wat ik vermoed, want normaal gesproken kon ik pas weer contact leggen nadat de router een IP ontving vanuit de FTTH connectie. Aangezien ik nu geen contact meer kon leggen neem ik dus aan dat er geen IP werd aangeboden. 

 

Ik heb intussen alle mogelijkheden geprobeerd (vast IP 192.168.1. (voor ETH1) en Vast IP voor 192.168.2.xxx voor ETH 2 en verder) en dan is de router niet meer bereikbaar. Maar goed… op dat punt kon ik dus niet via SSH of via de web-ui toegang krijgen.  Wat ik ook probeerde. 

 

 

 

 

 

Reageer