Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561314 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

@wjb



Ik maak al jaren gebruik van voipbuster.com. Hier betaal je alleen voor je bel kosten, vervolgens krijg je hiernaast dan 120 Free days. Pas als die 120 dagen voorbij zijn wordt het ‘tegoed’ opgemaakt. Je kunt hier ook gratis een VoIP nummer krijgen (085).



Dan heb je de KPN sip gegevens niet nodig 😁
Reputatie 7
Ik maak al jaren gebruik van voipbuster.com. Hier betaal je alleen voor je bel kosten, vervolgens krijg je hiernaast dan 120 Free days. Pas als die 120 dagen voorbij zijn wordt het ‘tegoed’ opgemaakt. Je kunt hier ook gratis een VoIP nummer krijgen (085).



Dan heb je de KPN sip gegevens niet nodig 😁


Ik bel uitgaand met CheapConnect, dat is veel goedkoper dan VoipBuster, vooral als je naar een mobiel nummer belt waar ook geen freedays voor geldig zijn. Daarnaast betaal je bij elk gesprek sowieso 5 eurocent starttarief, ook in die "freedays". Voor die 5 Eurocent heb ik al ruim 2 minuten een vast nummer gebeld.

72 seconden bellen naar een mobiel nummer met CheapConnect kost 6 Eurocent terwijl dat bij VoipBuster maar liefst bijna 66 Eurocent kost.

Let op, VoipBuster rekent af per minuut (€0,303 per minuut), opgerond naar hele minuten en hanteert een starttarief van 5 Eurocent terwijl CheapConnect per seconde afrekent (€0,05 per minuut) en geen starttarief hanteert.



Inkomend lopen de gesprekken gewoon via KPN en dat wil ik eigenlijk graag zo houden.



Uitgaand via CheapConnect geef ik gewoon mijn KPN telefoonnummer door als "caller-id" en de nummerherkenning geeft dan dus ook gewoon mijn KPN nummer weer.



Overigens heb ik tijden geleden al besloten mijn telefoonnummer naar CheapConnect te porteren als KPN de SIP gegevens niet gaat vrijgeven of een losse VoIP ATA gaat leveren voor telefonie. Dat zal ik echter pas in gang zetten nadat de wetgeving t.a.v. eindapparaten en het netwerkaansluitpunt door de Nederlandse overheid bekrachtigd is en KPN de tijd heeft gehad haar oplossingen te communiceren. Ik verwacht overigens dat KPN dan de SIP gegevens zal gaan vrijgeven, dit is waarschijnlijk voor iedereen de goedkoopste oplossing.
@wjb kan je aub. de script voor de EdgeRouter X ook aanapassen? Na het uitvoeren van de script krijg ik geen internet. Als ik de script van EdgeRouter Lite gebruik dan werkt het wel maar ik mis twee ports 😞. Alvast bedankt!
Reputatie 7
Het issue is dat het script voor de EdgeRouter Lite 3 nu het kopiëren van de config.boot betreft.

Wat ik kan doen is op basis van de config.boot van de EdgeRouter Lite 3 een config.boot voor de EdgeRouter X en EdgeRouter X SFP opzetten waarbij de switch voor de LAN poorten geconfigureerd wordt. Het betekent echter wel dat iemand bereid moet zijn om dat script te testen en daarbij bestaat de kans dat je de EdgeRouter een factory reset moet geven als er een foutje in de config.boot blijkt te zitten.



Ben jij daartoe bereid?
Het issue is dat het script voor de EdgeRouter Lite 3 nu het kopiëren van de config.boot betreft.

Wat ik kan doen is op basis van de config.boot van de EdgeRouter Lite 3 een config.boot voor de EdgeRouter X en EdgeRouter X SFP opzetten waarbij de switch voor de LAN poorten geconfigureerd wordt. Het betekent echter wel dat iemand bereid moet zijn om dat script te testen en daarbij bestaat de kans dat je de EdgeRouter een factory reset moet geven als er een foutje in de config.boot blijkt te zitten.



Ben jij daartoe bereid?




Jazeker!
Reputatie 7
Ik heb in het openingsbericht nieuwe scripts voor de EdgeRouter X en EdgeRouter X SFP opgenomen. Ik heb deze niet kunnen testen omdat ik geen EdgeRouter X (SFP) bezit en dus hoop ik dat juliie ( positieve 😉 ) feedback zullen geven over de werking van de scripts.



Tevens heb ik een apart script voor de EdgeRouter Lite 3 opgenomen voor de configuratie zonder telefonie.
@wjb bedankt voor de nieuwe script, vanavond ga ik proberen en ik laat jullie weten wat de resultaten zijn.
@wjb ik heb de script uitgevoerd maar nu krijg ik geen IP via DHCP. Ook als ik de IP handmatig configureer in 192.168.2.x reeks doet het ook niet (192.168.1.x ook geen success).
Reputatie 7
Ik neem aan dat je jouw PC op poort eth2, 3 of 4 aansluit, klopt dat?
Ik neem aan dat je jouw PC op poort eth2, 3 of 4 aansluit, klopt dat?

Yup en ik heb alle poorten geprobeerd.
Reputatie 7
Tja, lastig testen als je zelf niet zo'n router hebt, maar hierbij poging twee.

Er bleek in de definitie van de switch nog een statement "duplex auto" te zitten.

Deze is niet van toepassing voor een switch, alleen voor een ethernet poort.

Het zou kunnen zijn dat hierdoor de configuratie fout is gelopen.

Download het configuratie script opnieuw vanuit het startbericht van dit topic en laadt deze opnieuw op jouw EdgeRouter X. Eventueel zal je eerst jouw EdgeRouter een factory reset moeten geven als je er helemaal niet meer bij kunt.
ik heb de nieuwe script geprobeerd en het blijkt dat na het uitvoeren van de script niets gebeurd.



Na het uitvoeren van de KPN-Setup wordt de ssh verbinding afgebroken maar de router reboot niet. Als ik via ssh reboot dan wordt de router wel gereboot maar na de opstart zijn nog steeds de standard instellingen.
Reputatie 7
Dat moet haast wel betekenen dat er ergens een fout zit in die config.boot.

Ik zal hem nog één keer doorlopen om te zien of ik nog ergens een tikfout kan ontdekken.



Gebruik je overigens het script met VoIP of zonder VoIP?

En welke firmware versie draait er op jouw EdgeRouter X?




Gebruik je overigens het script met VoIP of zonder VoIP? - Script met VoIP


En welke firmware versie draait er op jouw EdgeRouter X? - EdgeRouter X v1.10.7
Reputatie 7
En als je het script voor de EdgeRouter Lite 3 met VoIP gebruikt, dan heb je wel weer een werkende EdgeRouter X maar alleen met eth1 voor jouw lan en eth2 om de Experia Box voor telefonie op aan te sluiten.

Als dat zo is, dan is mijn voorstel jouw EdgeRouter X op die manier in te richten en dat ik daarna via TeamViewer eens kijk of ik jouw EdgeRouter X dan via de GUI kan configureren.
Dat kan natuurlijk ook, ik hoor het graag wanneer wil je dat doen 🙂
Reputatie 7
Als jij zorgt dat je die EdgeRouter X geconfigureerd is met het Lite 3 script dan zouden we morgenavond een uurtje kunnen prikken om te kijken of we hem verder kunnen configureren.

Ik zou dan wel de config.boot willen veiligstellen zodat we die als basis kunnen gebruiken voor de de EdgeRouter X scripts in de startbericht van dit topic.
Perfect! Ik zou morgen avond rond 20.00 kunnen, als je wil ik stuur je via pb mijn 06 en dan kunnen wij via whatsapp de details bespreken.
Reputatie 7
Laten we de hele communicatie via pb's doen.

Ik blokkeer morgen van 20:00 tot 21:00 vast even in mijn agenda.
Reputatie 1
Goedenavond,

Ik toch maar een Netgear gs105e aangeschaft om het mezelf wat makkelijker te maken, na dinsdag alles aangesloten te hebben hopende op een werkend geheel van alles, toch nog wat problemen, de zelfde, als Arthur71 beschreef. internet en telefoon deden het allebei, iptv bleef hangen (niet (k)anaal 655) zappen haalde ook niets uit. toch maar weer van vooraf aan begonnen,

ER gereset, opnieuw ingeladen alles opnieuw opgestart, en nu inmiddels al een 30 minuten tv zonder haperingen, ik durf alleen niet te zappen!

Reputatie 1
Nog 1 vraagje, moet nog wat aan de instellingen van gs105ev2 gedaan worden!

Ik heb er na de firmware update niets meer mee gedaan, alleen gekeken of die igmp snooping aanstond.
Reputatie 7
Meer is ook niet nodig. 😉
Reputatie 1
Toch nog na het zappen dat ie blijft hangen en de melding geeft dat de zender niet beschikbaar is, het vreemde was dat ik in ER naar het dashboard keek om te zien wat er gebeurde, en bij het over zappen verloor ook de computer de verbinding met web gui.

Reputatie 1
terug zappen naar de zender waarmee ik hem heb opgestart, die doet het wel????
Reputatie 7
Kan je ook eens een screenshot plaatsen van de "Routing" tab en kan je de EdgeRouter via System eens opnieuw starten (restart).

Reageer