Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561271 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7
We hebben in ieder geval 1 medeklant die met een dsl verbinding bij Telfort de FB 7490 volledig werkend heeft ook telefonie, dus niet de EB als ata erbij.

De vraag is dan nog of dit bridged-IPTV is of routed-IPTV is. Bridged-IPTV zal binnenkort volledig gestopt worden waardoor de TV ontvangers geen IP adres meer zullen krijgen.

Voor telefonie staat of valt alles bij de vrijgave van de SIP gegevens. Zodra ik die heb, draait binnen vijf minuten telefonie op mijn Gigaset N300A IP.
Routedtv dus gewoon Meertv mogelijk uhm Apps op Tv nu dus.

De sip gegevens zijn zover ik begrijp vanuit een v8 met wireshark oid achterhaald.ik meen in de startpost te lezen dat jou dit ook gelukt was dus ik was in de veronderstelling dat je het volledig werkend had.



Hier hoe bij telfort er werkend Ipv6 op gekregen is.

Hier een topic over het routed tv en voip
Om IPv6 werkend te krijgen heb ik o.a. het volgende gedraaid (zoals in het script).



code:
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 address autoconf
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 0 ipv6 enable




Echter krijg ik enkel en alleen een fe80::/10 adres op de pppoe interface. Kan ik hieruit concluderen dat er in mijn regio nog geen IPv6 wordt aangeboden of zou dit inmiddels landelijk moeten zijn?
Nee waarschijnlijk niet althans zover ik weet niet bij elke provider bij Telfort zeker niet en klein gokje bij KPN ook nog niet, waarschijnlijk wel bij XS4all. Alleen 6 to 4 werkt zie die FB link uit mijn andere post. Er moet bij de isp wel de nodige hardware voor zijn. Was dit het geval hadden we op de v10 ook ipv6.



Onder andere op het Concepts glasvezel platform (nu Telfort) had ik wel een native ipv6 adres. Vanwege het afbouwen van dat 'oude' systeem zal dit ook verdwijnen.
Reputatie 7
Alleen 6 to 4 werkt zie die FB link uit mijn andere post. Er moet bij de isp wel de nodige hardware voor zijn. Was dit het geval hadden we op de v10 ook ipv6.

Bij KPN is IPv6 op een behoorlijk aantal aansluitingen (ruim 30%) actief.

Nogmaals, als je een IPv6 adres op eth1 of switch0 hebt die begint met 2a02 dan is IPv6 actief op jouw aansluiting.
Reputatie 7
De sip gegevens zijn zover ik begrijp vanuit een v8 met wireshark oid achterhaald.ik meen in de startpost te lezen dat jou dit ook gelukt was dus ik was in de veronderstelling dat je het volledig werkend had.

De SIP gegevens zijn bij KPN absoluut niet te achterhalen met Wireshark aangezien de hele communicatie encrypted plaatsvindt.


De sip gegevens zijn zover ik begrijp vanuit een v8 met wireshark oid achterhaald.ik meen in de startpost te lezen dat jou dit ook gelukt was dus ik was in de veronderstelling dat je het volledig werkend had.De SIP gegevens zijn bij KPN absoluut niet te achterhalen met Wireshark aangezien de hele communicatie encrypted plaatsvindt.


Dat is dus 1 van de technische verschillen met Telfort blijkbaar, net als dat hier geen wachtwoord nodig is bij de internet instelling.

Voor de liefhebber De Telfort instellingen.



Op mijn huidige verbinding is in ieder geval ook geen ipv6 actief.
Reputatie 4
Badge +4
Avond wjb,



Allereerst mijn complimenten, je script/config werkt uiterst stabiel! geen enkele hapering in TV signaal

Ook ik heb last van een niet werkende ipv6 verbinding, wat voor mij eigenlijk ook niet hoeft.

Ik had wel een uitdaging in mijn portforwards naar mijn NVR en VPN op mijn synology. Het blijkt dat ik pppoe als wan verbinding moet kiezen ipv eth0. Maakt mij niet zoveel uit want de boel werkt maar kan wel de reden zijn dat ipv6 niet werkt op de WAN eth0.



Kan ook zijn dan ik iets verkeerd heb staan maar wil het even meegeven.



Grt. Ed
Reputatie 7
Ik had wel een uitdaging in mijn portforwards naar mijn NVR en VPN op mijn synology. Het blijkt dat ik pppoe als wan verbinding moet kiezen ipv eth0.

Je moet inderdaad pppoe0 kiezen als WAN interface voor de port-forwardings immers dat is de interface die contact heeft met de buitenwereld en het publieke IP adres heeft.





Ook ik heb last van een niet werkende ipv6 verbinding, ...

Heb jij in de dashboard een IPv6 adres op eth1 staan die begint met 2a02?

Krijgt jouw PC/tablet/telefoon een IPv6 adres beginnend met 2a02?
Reputatie 4
Badge +4
Yep, begint idd op eth1 een ipv6 die begint met 2a02.

Ik zie op eth1 en pppoe een ipv6 adres. krijg op iPhone het ipv6 adres van de pppoe verbinding.

en 2 x ipv6 die beginnen met 2a02
Reputatie 7
Yep, begint idd op eth1 een ipv6 die begint met 2a02.

Ik zie op eth1 en pppoe een ipv6 adres.


Maar die op pppoe begint met fe80 en dat zijn zogenaamde "link-local" adressen voor IPv6 communicatie binnen het LAN.

Als de IPv6 tests niet succesvol zijn, maar jouw PC/tablet/telefoon heeft wel een IPv6 adres, dan kan dat eigenlijk niets anders betekenen dan dat er ergens op de route een probleem optreedt op één van de servers van KPN. Ik hoop dat er iemand van KPN mee leest die zich geroepen voelt om hier eens navraag naar te doen.
Reputatie 4
Badge +4



Klopt wjb, hierbij
Reputatie 4
Badge +4
Zie dat meer mensen er last van hebben, Ik zat net hier te lezen maar dit gaat boven mijn pet (SLAAC).

https://blog.daknob.net/setting-up-edgemax-devices-for-ote-ipv6/



Mss kan jij hier iets mee.



Voorlopig heb ik een stabiele omgeving waar ik zeer blij mee ben👍🏻
Reputatie 7
Dat ziet er allemaal prima uit en als die IPv6 tests geen positief resultaat geven, dan moeten we toch echt naar KPN kijken.

De instellingen t.a.v. IPv6 zijn op jouw EdgeRouter identiek aan die van mijn EdgeRouter en zoals je weet zijn die IPv6 tests bij mij wel succesvol. Dat zijn ze op mijn aansluiting overigens al meerdere jaren.

Ik hoop dat iemand van KPN hier op zal reageren.
Reputatie 2
Hier totaal geen problemen met IPv6. 20 uit 20.

Af en toe komt de IPv6 Hostname niet tevoorschijn bij de test en krijg ik 19 uit 20.

Met mijn beperkte kennis van de Ubiquiti Edgerouters is het mij gelukt om een Edgerouter X met behulp van het configuratie script van wjb te installeren. Dank hiervoor! IPTV en Internet via de glasvezel werken nu al dagen vlekkeloos zonder de EB. Icm de Unifi AP AC LR haal ik de 500Mb zowel up als down. Maar nu komt mijn probleem. Ik merk dat bij surfen op her internet het regelmatig gebeurt dat het circa 2 seconden duurt om een pagina te laden ipv milliseconde. Dit ervaar ik als het traag laden van een website en stoort mij. Zodra er eenmaal 'verbinding' met de desbetreffende is gemaakt dan (her)laad de pagina wel snel. Mijn eerste ingeving was dat dit een DNS probleem is. Ik heb daarom in de DHCP service van de Edgerouter handmatig twee andere DNS servers (van Google) opgegeven (ipv de standaard DNS servers van KPN) waardoor de DHCP clients op de Edgerouter de DNS servers van Google gebruiken. Dit loste gedeeltelijk mijn probleem van langzaam ladende pagina's op. Echter bleef ik toch nog soms last hebben van langzaam ladende pagina's. Als ik op m'n Macbook kijk welke DNS servers er worden doorgegeven dan zie ik er 4 stuks. Namelijk de twee DNS servers van Google die ik zelf heb opgegeven en twee DNS servers met een IPv6 adres. Als ik de DNS servers in m'n Macbook handmatig wijzig naar de DNS servers van Google lijkt het probleem van langzaam ladende pagina's opgelost. Mijn voorlopige conclusie is dan ook dat er een probleem is met de verwerking van de IPv6 servers die KPN standaard doorgeeft. Het liefst zou ik IPv6 voorlopig helemaal uit willen zetten op de Edgerouter zodat de clients enkel de DNS servers van Google gebruiken. Klopt mijn redenatie? Heeft iemand een tip om dit te bewerkstelligen op de Edgerouter? Als ik op ipv6-test.com een test uitvoer dan is mijn score 4/20. IPv6 lijkt dus niet te werken op mijn adres. Graag jullie advies.
Reputatie 7
Het kan heel goed liggen aan het nog ontbreken van IPv6 op jouw internet aansluiting.

Heb jij op switch0 een IPv6 adres gekregen die met 2a02 begint? (Zie dashboard.)



Ik denk overigens dat het voldoende is om de IPv6 DNS servers bij "Config Tree" -> "service" -> "dns" -> "forwarding" weg te halen.

Je kunt ze altijd weer terugzetten als IPv6 wel volledig operationeel is op jouw adres.



Mocht dat nog niet het gewenste resultaat geven, dan kan je bij switch0 de instelling IPv6 wegnemen en bij de pppoe definitie de dhcpv6-pd en IPv6 instellingen.

Persoonlijk zou ik dit alleen doen als het weghalen van de IPv6 dns servers nog niet het gewenste resultaat geeft. Let op, je moet wel jouw pc opnieuw opstarten na het wegnemen van de ipv6 dns servers om er voor te zorgen dat deze niet meer gebruikt worden.
Reputatie 1
Dit is wat er ook bij mij gebeurd, bij pppoe0, Fe80 en bij Eth1 2a02.
Reputatie 7
Dit is wat er ook bij mij gebeurd, bij pppoe0, Fe80 en bij Eth1 2a02.

En dat is zoals het hoort te zijn. :-)

Zie ook het screenshot in het openingsbericht.



Krijgt jouw PC/tablet/telefoon ook netjes een 2a02 IPv6 adres?
Reputatie 1


Dit is wat er ook bij mij gebeurd, bij pppoe0, Fe80 en bij Eth1 2a02.En dat is zoals het hoort te zijn. :-)

Zie ook het screenshot in het openingsbericht.



Krijgt jouw PC/tablet/telefoon ook netjes een 2a02 IPv6 adres?



Op mijn laptop niet maar op mijn telefoon wel, maar als ik daar op die ipv6 test op doe dan doet ie het daar ook niet op!

de laptop heb ik zowel via wifi als via de ethernet kabel getest.
Reputatie 7
Kijk op die laptop dan eens bij de instellingen van de netwerkadapters (wifi en LAN) of IPv6 wel aan staat.

Niet dat dat gaat helpen bij die test, maar dan krijgt die als het goed is wel een IPv6 adres.
Het kan heel goed liggen aan het nog ontbreken van IPv6 op jouw internet aansluiting.

Heb jij op switch0 een IPv6 adres gekregen die met 2a02 begint? (Zie dashboard.)



Ik denk overigens dat het voldoende is om de IPv6 DNS servers bij "Config Tree" -> "service" -> "dns" -> "forwarding" weg te halen.

Je kunt ze altijd weer terugzetten als IPv6 wel volledig operationeel is op jouw adres.



Mocht dat nog niet het gewenste resultaat geven, dan kan je bij switch0 de instelling IPv6 wegnemen en bij de pppoe definitie de dhcpv6-pd en IPv6 instellingen.

Persoonlijk zou ik dit alleen doen als het weghalen van de IPv6 dns servers nog niet het gewenste resultaat geeft. Let op, je moet wel jouw pc opnieuw opstarten na het wegnemen van de ipv6 dns servers om er voor te zorgen dat deze niet meer gebruikt worden.




Op switch0 heb ik inderdaad een IPv6 adres gekregen dat begint met 2a02. Ik heb geprobeerd om de IPv6 DNS servers te verwijderen en de IPv4 servers te wijzigen naar de DNS servers van Google maar dat werkt helaas niet. Ik krijg nu via DHCP een DNS server adres van de EdgeRouter (dus 192.168.2.254) en weer de twee IPv6 DNs servers. Kan ik beter de KPN IPv4 DNS servers terug zetten? Overigens werkt DNS gewoon wel want ik kan gewoon surfen op internet.



Hoe haal ik bij switch0 en bij pppoe de dhcpv6-pd en IPv6 instellingen weg?
Reputatie 7
Heb je de IPv6 DNS servers dan echt wel weggehaald op de EdgeRouter?



Immers als ze daar weg zijn dan hoor je na het opnieuw verbinden van een PC die DNS servers uiteraard ook niet meer toegewezen te krijgen.
Ja die heb ik echt verwijderd en de DNS servers gewijzigd naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 Zie bijgevoegde printscreens. Zowel de EdgeRouter heb ik opnieuw opgestart als de Macbook. Tevens heb ik de DHCP lease vernieuwd.



Reputatie 7
Dank je voor het delen van dat screenshot, dat laat direct een foutje in de configuratie zien.

Op de EdgeRouter X (SFP) hoort de "listen-on" op switch0 te staan i.p.v. eth1.

Dat op jouw Mac de DNS server 192.168.2.254 staat is correct de EdgeRouter is de IPv4 DNS server en hij zal indien nodig de dns query doorzetten naar de op de EdgeRouter gedefinieerde IPv4 dns servers.

Waar jouw Mac die IPv6 DNS servers vandaan haalt is mij nog even een raadsel of het moet zijn dat hij die niet weggegooid heeft terwijl dat eigenlijk wel had gemoeten.

Reageer