Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557872 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 2

 

Plaats hier ook eens screenshots van jouw configuratie vsn die switches.

Na je comment nogmaals een poging ondernomen om de settings in switch 1 in te stellen  en het lijkt wederom te werken. Hierbij screenshot van de huidige settings van beide switches

Reputatie 7

Alleen op switch 1 nog even vlan 4 instellen voor IGMP snooping en dan staat alles goed. :relaxed:

Reputatie 2

Dank u! :muscle:
Vlan 4 op switch 1 is nu onder igmp snooping ingesteld.

Nog twee afsluitende vragen:

1) IGMP snooping op static port is nu leeg en deze optie heb ik niet op switch 2 (ondanks laatste firmware); is dit van belang of OK zo.

2) switch 2 is nu niet meer vindbaar met de discovery tool van Netgear. Enig idee hoe ik dit kan oplossen? (Is niet grootste probleem ooit maar uit nieuwsgierigheid)

Reputatie 7

1) Het is geen probleem dat de IGMP snooping static router port leeg is, de switch leert dat vanzelf wel. Je mag hem als je wilt op beide switches vullen met LAN poort 1 immers dat is de LAN poort richting router.

2) Zet de pvid van LAN poort 2 op switch 1 nog even op 1. Dan zal switch 2 ook weer gevonden kunnen worden door de discoverytool van Netgear.

Reputatie 2

Even ter opvolging: alles werkt weer naar behoren. @wjb dank voor je support!

Reputatie 1

Ik heb alles werkend dacht ik maar nu gaat de STB een update uitvoeren (software ophalen),
en komt niet verder dan 33% iemand hier een idee waar te kijken om dit op te lossen?

Reputatie 7

Welk type TV ontvanger heb je?

Welke DNS server heb je ingesteld staan?

Reputatie 1

@wjb STB HMB2260,
DNS server is mijn Gateway.
indien hij deze van DHCP-server gebruikt.

Reputatie 1

Ik heb het probleem gevonden was iets met de netwerk kabel hij is nu na een reset klaar.

Hallo, ik gebruik al een tijdje een Edgerouter X in combinatie met KPN. Echter zijn er problemen ontstaan bij het zappen van de iTV, als ik bij 1 begin met zappen dan wordt de tijd tussen het wisselen van zenders steeds langer, waar hij uiteindelijk meestal precies bij 15 de stb-nmc-400 error geeft. Soms komt hij er zelf weer bovenop, maar somsis er een restart igmp-proxy nodig. Het probleem zit hem dus waarschijnlijk in de igmp-proxy. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het probleem blijft zich voordoen, heeft iemand hier misschien ook problemen mee?

Reputatie 7

Hallo, ik gebruik al een tijdje een Edgerouter X in combinatie met KPN. Echter zijn er problemen ontstaan bij het zappen van de iTV, als ik bij 1 begin met zappen dan wordt de tijd tussen het wisselen van zenders steeds langer, waar hij uiteindelijk meestal precies bij 15 de stb-nmc-400 error geeft. Soms komt hij er zelf weer bovenop, maar somsis er een restart igmp-proxy nodig. Het probleem zit hem dus waarschijnlijk in de igmp-proxy. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het probleem blijft zich voordoen, heeft iemand hier misschien ook problemen mee?

Heb jij bij de igmp-proxy server quickleave wel aan staan?

De instellingen moeten zijn zoals hieronder aangegeven.

 

Bedankt voor je reactie. Volgens mij staat de quickleave gewoon aan. Hieronder mijn instellingen.

 

Reputatie 7

Heb jij zowel op vlan 2 als op vlan 8 TV ontvangers staan?

Zo ja, gebruik jij een switch tussen de ER-X en TV ontvangers en zo ja, is IGMP snooping actief en op welk(e) vlan(s)?

De TV ontvangers zijn momenteel alleen actief op VLAN 8. Het netwerk is al volgt, Router → managed switch → unmanaged switch → iTV. De managed switch tagged de unmanaged switch als 8.

Heb net even gekeken en de ‘VLAN ID Enabled for IGMP Snooping’ van de managed switch staat ingesteld op 8.

Reputatie 7

Zou je dan switch0.2 weg kunnen halen bij de IGMP proxy settings en er voor kunnen zorgen dat vlan 8 alleen toegewezen is aan de LAN poort van de ER-X waar die switch op aangesloten is.

Wat is het merk en type van die switches?

Switch0.2 is nu verwijderd. Ik heb ook even snel een kabel getrokken en de setup is nu als volgt, Router op vlan 8 → unmanaged switch → iTV. Zappen lijkt wel sneller te gaan nu, maar zenders boven de 15 zijn niet te bekijken zonder foutcode.

Reputatie 7

Gebruik je dan nu een tweede LAN poort van de ER-X?

Op hoeveel LAN poorten van de ER-X is vlan 8 actief?

Plaats eens screenshots van

  • de DHCP instellingen voor vlan 8.
  • de IGMP snooping instelling op de switches.
  • de vlan instellingen op deswitches.

Oke om al die switches even uit te sluiten heb ik de iTV box direct aangesloten op eth1.

Switch configuratie is als volgt:

DHCP instellingen van Vlan 8:

edit:

Zou het mogelijk zijn dat de Edgerouter switch geen snooping heeft, ik heb namelijk het idee dat ik al het multicast traffic op alle poorten zie:

 

Reputatie 7

Aangezien de switch van de ER-X geen IGMP snooping ondersteunt doe je er verstandig aan om vlan 8 maar op één LAN poort te plaatsen en daar een switch aan te koppelen die wel IGMP snooping ondersteunt.

De 192.168.0.51 is zeker een piHole, klopt dat?

Zo ja, naar welke DNS servers worden DNS requests geforward door die piHole?

Zelf heb ik IPTV volledig gescheiden van alle andere apparatuur op een eigen vlan waar dus alleen TV ontvangers op aangesloten zijn. De DNS servers heb ik bij de DHCP server voor dat vlan ingesteld op de standaard DNS servers van KPN omdat de 5202 problemen heeft met bijvoorbeeld de DNS servers van CloudFlare.

Haha ik had net mijn vorige post aangepast met mijn vermoedens over igmp snooping van de Edgerouter. De 192.168.0.51 is inderdaad een PiHole met eigen Unbound recursor.

Ik ga even wat aanpassingen doen aan de structuur en zal dan laten weten wat mijn bevindingen zijn.

Oke, de setup is nu als volgt: ER-X eth1 direct verbonden met de iTV. eth1 heeft een eigen subnet met de KPN DNS servers. Ook is eth1 nu de enige downstream van de igmp-proxy. Toch blijft het probleem na 15 keer zappen zich voordoen.

Reputatie 7

Oke, de setup is nu als volgt: ER-X eth1 direct verbonden met de iTV. eth1 heeft een eigen subnet met de KPN DNS servers. Ook is eth1 nu de enige downstream van de igmp-proxy. Toch blijft het probleem na 15 keer zappen zich voordoen.

Kan je tijdens dat zappen eens kijken naar de verbruikte bandbreedte op de WAN poort.

Zie je die bij een switch van zender oplopen en pas na een aantal seconden weer terugvallen? Hoe lang duurt dat ongeveer?

Het lijkt erop dat de verbindingen zich opstapelen. In de grafiek hieronder is te zien dat ik 3x zap. Het duurt ongeveer 2 minuten voordat hij weer terugvalt. Heb ook even gekeken naar de RX-rate, en het lijkt erop dat hij bij ongeveer 200mbps de error geeft, precies wat mijn abonnement is.

 

 

Reputatie 7

Dan gaat er toch echt iets fout met de quickleave functionaliteit.

Bij het switchen van zender hoort de oorspronkelijke TV stream vrijwel direct afgemeld te worden bij de IGMP proxy server maar blijkbaar gebeurt dat niet.

Is het voor jou eenvoudig om eens te testen met een configuratie waarbij de TV ontvanger op een eth poort buiten de switch van de ER-X geconfigureerd wordt?

Zie de configuratiescripts in het startbericht van dit topic.

Als je een eerst backup maakt van je huidige configuratie dan kan je die altijd eenvoudig weer terugzetten.

Het lijkt er inderdaad op dat de quickleave functie niet goed werkt terwijl hij duidelijk uitgeschakeld is. Momenteel is het niet mogelijk om er een hele nieuwe configuratie op te gooien, maar ik heb even de configs vergeleken, degene uit het script is vrijwel identiek aan de huidige, nu is hij ook aangesloten op eth1 buiten de switch om.

Reageer