Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8546 reacties
  • 560638 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8546 reacties

Reputatie 7

@wjb gebruik jij voor je aparte iptv vlan nog steeds egress-qos "0:5 1:5 2:5 3:5 4:5"

 

kun je misschien kort uitleggen wat dit precies doet?

Hiermee geef ik de datapakketjes voor IPTV een hogere prioriteit op het lokale netwerk dan de datapakketjes voor Internet. Hiermee krijgt IPTV dus voorrang op Internet.

 

Reputatie 1

@wjb gebruik jij voor je aparte iptv vlan nog steeds egress-qos "0:5 1:5 2:5 3:5 4:5"

 

kun je misschien kort uitleggen wat dit precies doet?

Hiermee geef ik de datapakketjes voor IPTV een hogere prioriteit op het lokale netwerk dan de datapakketjes voor Internet. Hiermee krijgt IPTV dus voorrang op Internet.

 

 

ok helder… en dit doe je alleen op de ethernet 1 (interne netwerk) vlan 1.4 toch?

Reputatie 7

ok helder… en dit doe je alleen op de ethernet 1 (interne netwerk) vlan 1.4 toch?

Klopt.

Reputatie 7
Badge +10

Inmiddels gecorrigeerde officiële nieuwe firmware update voor Synology routers voorhanden,
met ondersteuning van IPTV routed mode.  Zie reactie onderaan in het onderwerp waar ik enkele maanden terug een vooraankondiging over heb geschreven < HIER >

Reputatie 1

Vraagje voor wat betreft firmware update (ER-X SFP); EdgeRouter ER-X/ER-X-SFP/EP-R6/ER-10X: Firmware v2.0.9-hotfix.1

Als ik deze verwerk, verknoeid dat nog instellingen of de custom scripts van hier? Of gaat dat wel goed? Of noodzakelijk om de huidige settings uit de ERX-spf te exporteren, firmware upgraden en dan de settings weer importeren? (of moet je ook wel de custom van pagina1 ook opnieuw doen vanaf factor reset)?

 

Ik dacht ik informeer toch eerst even zekerheidshalve 🙈

 

 

Reputatie 7

Vraagje voor wat betreft firmware update (ER-X SFP); EdgeRouter ER-X/ER-X-SFP/EP-R6/ER-10X: Firmware v2.0.9-hotfix.1

Als ik deze verwerk, verknoeid dat nog instellingen of de custom scripts van hier? Of gaat dat wel goed? Of noodzakelijk om de huidige settings uit de ERX-spf te exporteren, firmware upgraden en dan de settings weer importeren? (of moet je ook wel de custom van pagina1 ook opnieuw doen vanaf factor reset)?

 

Ik dacht ik informeer toch eerst even zekerheidshalve 🙈

De configuratie blijft gewoon behouden, don't worry. :wink:

Je doet er natuurlijk altijd verstandig aan om een backup te maken van je configuratie.

Reputatie 1

Ja doe ik altijd sowieso wel, bedankt voor de bevestiging. Geldt hetzelfde ook voor eventuele script updates van hier?

Reputatie 7

Ja doe ik altijd sowieso wel, bedankt voor de bevestiging. Geldt hetzelfde ook voor eventuele script updates van hier?

Ja, alles blijft werken met de script updates.

Reputatie 1

Ik gebruik nu KPN zonder telefonie via Experia Box (zip 14 februari 2021 12:17) op mijn ER-X SFP, hiervoor de scripts van voor 14feb en super content mee. Nu wil ik denk ik toch liever de 2 STB's in een eigen vlan zetten, want heb soms toch gedoe met Cloudflare icm update/herstart van de STB's (VIP5202). Krijg dan Stb-nmc-400 foutmelding (of fout 563). 

Is dit dan "de beste" basis, of kan ik dan beter/liever een andere script als basis nemen dan? Vlans zou ik kunnen nabouwen zoals op pagina 216 beknopt is uitgelegd zag ik. 

Ik heb nu de STB's rechtstreeks op eth.3 en eth.4 zitten, maar dat is ook zeker geen must overigens. Eth.0 de glasvezel en Eth.1 een DGS-108 switch (D-Link) waar alle data opzit (oa. nas, 2x Superwifi, pihole, etc.).

Blijft een top topic dit, toch al veel van geleerd en ook sowieso eel interessant leesvoer 👌

Reputatie 7

Het gebruikte script (de basis) is dan nog altijd de juiste en je kunt gewoon de "instructies" op pagina 216 volgen. 

Je moet daarbij echter niet een vlan 4 op eth2 definiëren maar vlan 4 op switch0. 

Je zult binnen de switch vervolgens de poorten 3 en 4 moeten voorzien van vlan 4 untagged en het native lan moeten uitsluiten. Ik weet dat je die switch kunt configureren op de EdgeRouter maar het hoe en wat daarvan weet ik niet immers ik heb geen ER-X.  

Reputatie 1

Ga ik met die nuance/opmerkingen even aan het spelen, dank je voor die 'heads-up' 👍

Reputatie 1

Ja doe ik altijd sowieso wel, bedankt voor de bevestiging. Geldt hetzelfde ook voor eventuele script updates van hier?

Ja, alles blijft werken met de script updates.

Uitvoeren van sudo su -c /config/user-data/KPN-Setup *reset* wel je instellingen naar de defaults van hier, dat bedoelde ik eigenlijk (static mappings zijn weg en dns forwarding bijv. staat weer op de defaults van KPN).

! in de readme staat dit overigens ook wèl netjes hoor trouwens: let op de huidige configuratie zal overschreven worden. 

Waarschijnlijk volstaat vwb een update van hier de 2 rfc3442 bestandjes kopiëren en dan dus niet die kpn-setup draaien? (Alleen mis je dan wel eventuele aanpassingen in de config.boot)

Zijn de static mappings overigens ook afzonderlijk expliciet te ex- en importeren? 

Reputatie 1

Tag/Untag vlan @ ER-X SFP info heb ik hier gevonden, mocht iemand het handig vinden, bij deze ter naslag mogelijkheid:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115012700967-EdgeRouter-VLAN-Aware-Switch

Reputatie 7

Zijn de static mappings overigens ook afzonderlijk expliciet te ex- en importeren? 

Dat is veel werk, dan kan je veel beter gewoon even de backup terugzetten.

Je hoeft nooit de scripts opnieuw uit te voeren tenzij je van scratch af aan de configuratie wilt hervatten.

Reputatie 1

Zijn de static mappings overigens ook afzonderlijk expliciet te ex- en importeren? 

Dat is veel werk, dan kan je veel beter gewoon even de backup terugzetten.

Je hoeft nooit de scripts opnieuw uit te voeren tenzij je van scratch af aan de configuratie wilt hervatten.


die backup zet dan teveel terug in potentie want die neemt de config.boot ook mee. Het is niet zo’n drama overigens maar explicite aanpassingen hierin vanuit dit forum undo je dan dus ook weer als je je eigen export (backup) weer terug zet.

Reputatie 1
current interfaces

heb de interfaces met de nieuwe VLAN 4 op switch0 er nu zo in staan, maar nog geen prik helaas

vlan config
dhcp servers
dhcp 'iptv’ config

wellicht zit het in dat tag/untag vermoed ik? Zo kan ik die opgeven (via config switch0 =‘Thuis netwerk’ config en dan via vlan aware is pvid en vid op te geven):

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115012700967-EdgeRouter-VLAN-Aware-Switch

 

Reputatie 7

Heb je de downstream interface van de IGMP proxy server ook aangepast?

Heb je de source nat rule IPTV ook aangepast?

Zijn de TV ontvangers opnieuw opgestart?

 

Overigens pvid = untagged en vid = tagged.

Reputatie 1

Heb je de downstream interface van de IGMP proxy server ook aangepast?

Heb je de source nat rule IPTV ook aangepast?

Zijn de TV ontvangers opnieuw opgestart?

 

Overigens pvid = untagged en vid = tagged.

igmp downstream (switch0 toch? ipv eth2 uit voorbeeld pag.216)
nat rule iptv was 'src address’ al leeg

bij pvid eth3 & eth4 heb ik daar dus 4 opgegeven voor wat betreft untag (vid is tag), maar durf niet te zeggen of ik eth0=wan/1=lan/2=vrij/5=sfp nog iets zou moeten opgeven, leek mij niet namelijk.

=> en inderdaad STB's herstart, zo ook de Edgeroute (ER-X SFP).

Reputatie 7

De dowstream interface voor de IGMP proxy server moet niet switch0 zijn maar switch0.4.

 

Reputatie 1

De dowstream interface voor de IGMP proxy server moet niet switch0 zijn maar switch0.4.

 


Damn dat lijkt het te zijn, even niet direct bij mij geland als dusdanig, sorry…

Maar lijkt het nu dus allemaal top te doen, very very nice. Mijn hartelijke dank!

(hopelijk voor andere ER-X SFP gebruiker ok nog weer een handig stukje naslag zo)

Reputatie 1

Misschien een hele suffe vraag, maar qua werking, 'wat is wellicht beter’?

Ik heb in mijn dhcp-server 'Thuis’ (van mijn ER-X SFP) bij DNS1 mijn Pi-hole expliciet opgegeven, dat is mijn DNS-(sinkhole)server, heeft ook cache, dnscrypt, etc.etc. Maar ik heb ook nog op mijn Edgerouter bij Service >Dns >Forwarding alle kpn dns-servers verwijderd en hier ook nog mijn Pihole extra staan. Voelt beetje dubbelop, maar door de dns echt bij de dhcp mee te pushen lijkt het beter te functioneren dan alleen opgegeven bij de 'Dns Forwarding’. Zou ik die 'Dns Forwarding’ wellicht beter kunnen uitschakelen of gewoon zo laten wel (dus allebei)?

Gr, Tim

Reputatie 7

Als je bij de DHCP server al jouw PiHole hebt staan dan zal het IP adres van jouw PiHole dus als DNS server aan de DHCP cliënts doirgegeven worden.

DNS forwarding heeft dan geen zin.

Let er wel op dat de EdgeRouter zelf ook wel een DNS requests verstuurt en daarvoor is die DNS forwarding wel handig, anders moet je ook de systen DNS aanpassen.

Reputatie 1

Als je bij de DHCP server al jouw PiHole hebt staan dan zal het IP adres van jouw PiHole dus als DNS server aan de DHCP cliënts doirgegeven worden.

DNS forwarding heeft dan geen zin.

Let er wel op dat de EdgeRouter zelf ook wel een DNS requests verstuurt en daarvoor is die DNS forwarding wel handig, anders moet je ook de systen DNS aanpassen.

Omdat laatste had ik het dus zekerheidshalve nog maar toch bewust wel nog gehandhaafd (just in case...), het is niet persé overkill het te handhaven of dat het mogelijk dwars zou kunnen zitten. Merk geen verschil volgens mij als ik het disable, ter test wel eens een periode uitgeschakeld (dns forwarding) en liep niet tegen merkbare problemen op. 

Reputatie 2

@wjb Dank voor het script en de moeite die je er in gestoken hebt/ in steekt. 
Vanmorgen werd bij ons glasvezel geactiveerd en na het draaien van het script en een herstart van de EdgeRouter 4 werkt alles als een zonnetje ( het niet IPTV script).

Misschien nog handig om op te nemen in je openingsbericht: router wachtwoord wordt ook gereset naar standaard wachtwoord.

Hoi! Ik ben een oud-Telfort abonnee en KPN wil mij nu blijkbaar technisch helemaal goed overhevelen naar hun techniek. Nu ben ik met een handleiding van deze pagina aan de slag gegaan op mijn EdgeRouter X, prima handleiding dus complimenten daarvoor. Echter op 1 punt blijf ik hangen.

 

Onder Interfaces > vif 6 . pppoe 0 > dien ik een user-d op te geven in de vorm van XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet, maar ik zou niet weten waar ik die kan vinden. In mijn huidige config kom ik dat niet tegen en ik gebruik al een hele tijd geen experiabox meer dus ik denk ook niet dat ik het daaruit kan halen.

 

Iemand enig idee?

Reageer