Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8531 reacties
  • 560304 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8531 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@jensnijland

M.b.t. User ID en wachtwoord m.b.t. PPPoE gegevens. Heb zelf geen EdgeRouter X, maar in een  set-up met een andere router heb ik gemerkt dat dat niet uitmaakt.

Je kunt elk willekeurig User ID naam daarvoor invullen. Eveneens voor wachtwoord.
(Zelf heb ik in testen daarvoor bij een KPN aansluiting als ID en ww daarvoor “KPN” gebruikt).

@jensnijland

M.b.t. User ID en wachtwoord m.b.t. PPPoE gegevens. Heb zelf geen EdgeRouter X, maar in een  set-up met een andere router heb ik gemerkt dat dat niet uitmaakt.

Je kunt elk willekeurig User ID naam daarvoor invullen. Eveneens voor wachtwoord.
(Zelf heb ik in testen daarvoor bij een KPN aansluiting als ID en ww daarvoor “KPN” gebruikt).


Hey Babylonia, meeverhuisd vanaf het Telfort forum zie ik? Daar heb ik ook al veel van je adviezen gelezen toen ik voor het eerst mijn EdgeRouter X ging inrichten :)

 

Voor de gebruikersnaam maakt het dus helemaal niets uit wat je er neerkwakt? Zelfs het @internet stukje en de karakters met streepjes ertussen mogen gewoon genegeerd worden?

Reputatie 7

Onder Interfaces > vif 6 . pppoe 0 > dien ik een user-d op te geven in de vorm van XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet, maar ik zou niet weten waar ik die kan vinden.

Dat is het MAC adres van de router maar eigenlijk maakt het niet uit wat je daar invult, als er maar iets ingevuld wordt.

Ik begrijp dat je niet gewoon één van scripts gebruikt en de KPN-Setup draait. In dat script zie je ook hoe dat MAC adres bepaald wordt.

Onder Interfaces > vif 6 . pppoe 0 > dien ik een user-d op te geven in de vorm van XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet, maar ik zou niet weten waar ik die kan vinden.

Dat is het MAC adres van de router maar eigenlijk maakt het niet uit wat je daar invult, als er maar iets ingevuld wordt.

Ik begrijp dat je niet gewoon één van scripts gebruikt en de KPN-Setup draait. In dat script zie je ook hoe dat MAC adres bepaald wordt.


Ik heb zaken als een VPN die ook via de EdgeRouter X draaien dus ik mik er niet zomaar een kant en klaar script op inderdaad. Anders moet ik dat allemaal achteraf gaan corrigeren en werkend krijgen. Mocht het handmatig niet lukken dan ga ik alsnog het script op en ga ik dat tweaken naar eigen smaak :)

 

Thanks voor je uitleg!

Toch nog een vraag. Ik heb uiteindelijk het script gepakt van dit topic voor KPN zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger

 

Nou configureer je met dat script twee DHCP servers. Eén voor IPTV en één voor Thuis (internet). Apparaten in mijn netwerk kregen ook gewoon IP adressen uitgedeeld door die IPTV DHCP server en kregen vervolgens geen (goede) toegang tot internet en de server die ik in mijn netwerk heb hangen. Ik heb die DHCP server uitgeschakeld en de Thuis DHCP server zo ingesteld dat mijn apparaten en mijn server goed verbinden met het internet. Nu krijgt mijn TV ontvanger geen IP adres meer.

 

In mijn vorige configuratie had ik geen aparte DHCP server voor IPTV staan en werkte het verder wel. Ik heb het gevoel iets over het hoofd te zien met die setting. Waarom een DHCP server voor IPTV? En hoe voorkom ik, als ik die DHCP server toch nodig heb en inschakel, dat mijn apparaten door die DHCP server een IP adres toegewezen krijgen?

Reputatie 7
Badge +10

Waarom een DHCP server voor IPTV?

Omdat de IPTV data-stream van een ander VLAN gebruik maakt.
Daar heb je dus een IP-adres voor nodig vanuit dat VLAN van het IPTV platform.
 

En hoe voorkom ik, als ik die DHCP server toch nodig heb en inschakel, dat mijn apparaten door die DHCP server een IP adres toegewezen krijgen?

Dan heb je je apparaten kennelijk aan de verkeerde DHCP server gekoppeld?

Je apparaten moeten een IP-adres krijgen vanuit het intern gebruikte LAN sub-net.

De TV-ontvanger voor “beide” netwerken.
Zowel van het intern gebruikte thuis sub-net, EN tevens vanuit het IPTV platform gebruikte sub-net.

Reputatie 7

Toch nog een vraag. Ik heb uiteindelijk het script gepakt van dit topic voor KPN zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger

 

Nou configureer je met dat script twee DHCP servers. Eén voor IPTV en één voor Thuis (internet). Apparaten in mijn netwerk kregen ook gewoon IP adressen uitgedeeld door die IPTV DHCP server en kregen vervolgens geen (goede) toegang tot internet en de server die ik in mijn netwerk heb hangen. Ik heb die DHCP server uitgeschakeld en de Thuis DHCP server zo ingesteld dat mijn apparaten en mijn server goed verbinden met het internet. Nu krijgt mijn TV ontvanger geen IP adres meer.

 

In mijn vorige configuratie had ik geen aparte DHCP server voor IPTV staan en werkte het verder wel. Ik heb het gevoel iets over het hoofd te zien met die setting. Waarom een DHCP server voor IPTV? En hoe voorkom ik, als ik die DHCP server toch nodig heb en inschakel, dat mijn apparaten door die DHCP server een IP adres toegewezen krijgen?

Als je jouw TV ontvanger in het gewone LAN wilt plaatsen dan moet je het script KPN zonder telefonie via Experia Box gebruiken.

Er zijn best veel mensen die last hebben van STB-NMC-400 meldingen en dat is de reden om de TV ontvanger op een eigen subnet te plaatsen. Ook abonnees die een Arris VIP 5202 als TV ontvanger hebben en de DNS servers van Cloudflare willen gebruiken zullen de TV ontvanger op een eigen subnet moeten plaatsen want de 5202 heeft moeite met de uncompressed DNS responses die Cloudflare stuurt.

Daarnaast moet je je realiseren dat de EdgeRouters geen IGMP snooping ondersteunen en dat IGMP multicasts dus op alle poorten die in de switch zijn opgenomen zal worden doorgezet als je geen apart subnet gebruikt. Als er dan op één van die poorten een apparaat aangesloten is wiens netwerkkaart op 10Mbps is ingesteld (computer die standby/uit staat) dan krijg je al snel haperingen en in ieder geval als je naar een HD-"Glas" zender kijkt.

Al met al is het best aan te raden om de TV ontvangers apart te houden. Ook ik heb mijn TV ontvangers op een apart vlan staan.

 

En hoe voorkom ik, als ik die DHCP server toch nodig heb en inschakel, dat mijn apparaten door die DHCP server een IP adres toegewezen krijgen?

Dan heb je je apparaten kennelijk aan de verkeerde DHCP server gekoppeld?

Je apparaten moeten een IP-adres krijgen vanuit het intern gebruikte LAN sub-net.

De TV-ontvanger voor “beide” netwerken.
Zowel van het intern gebruikte thuis sub-net, EN tevens vanuit het IPTV platform gebruikte sub-net.

Ja, maar hoe kan het dan, dat mijn apparaten aan de IPTV server koppelen, waar stel ik in dat dit niet moet gebeuren?

Ik kan niet vinden of en zo ja hoe je een dhcp server (of sub-net) maar op één of twee interfaces koppelt bijvoorbeeld, nu lijkt het random te gaan van welke DHCP server ze een IP toegewezen kregen.

Reputatie 7

Je apparaten moeten een IP-adres krijgen vanuit het intern gebruikte LAN sub-net.

Dat is niet waar, je kunt de TV ontvangers gewoon op een eigen subnet plaatsen en dat heeft zo zijn voordelen. (Zie mijn vorige bericht.)

Ook ik heb mijn TV ontvangers op een apart vlan staan.

Reputatie 7
Badge +10

Ook in het geval dat je dat onder een eigen VLAN instelt, gaat het om intern gebruikt LAN sub-net.
Wat los staat van het IPTV datastream platform zelf.  Ofwel bij elkaar twee sub-nets.

Indien andere apparaten dan een IP-adres krijgen van dat aparte VLAN wat je voor die TV-ontvanger hebt opgezet. Worden die in dat geval (ook) aan het verkeerde sub-net gekoppeld.

Ik snap het niet meer.

 

Wat ik wil is:

IPTV liefst in een apart subnet plaatsen zodat die ongestoord kan werken.

Overige apparaten ook een eigen subnet voor internet verbinding.

 

Welk script kan ik dan het beste gebruiken?

 

Ik ben echt slecht met al die termen, subnets, vlans, switches, interfaces, ik haal ze door elkaar en weet niet waar ze precies voor staan. Ik kan met logisch denken en een beetje de scripts naast elkaar leggen best een eind komen maar ik ben nu echt de weg kwijt. Mijn internet werkt nu maar hoe maak ik nou een apart subnet aan voor de TV ontvanger, moet ik daarbij ook specifieke poorten toewijzen of kan dat niet? Heeft iemand een kant en klaar stukje script wat hij/zij kan plaatsen van het IPTV subnet, dan kan ik daarmee aan de slag.

Reputatie 7

Ook in het geval dat je dat onder een eigen VLAN instelt, gaat het om intern gebruikt LAN sub-net.
Wat los staat van het IPTV datastream platform zelf.  Ofwel bij elkaar twee sub-nets.

Nee @Babylonia, het gaat ook dan om twee verschillende subnets. Mijn LAN heeft subnet 192.168.2.0/24 en mijn vlan voor IPTV heeft subnet 192.168.4.0/24.

Dat script dat @jensnijland gebruikt heeft plaatst met opzet de TV ontvanger in een apart subnet. Of dat subnet nu voor een vlan is of voor een specifieke LAN poort die buiten de switch gehouden wordt maakt daarbij helemaal niets uit. 

Als @jensnijland de TV ontvanger in het gewone LAN wil plaatsen dan kan hij, zoals eerder aangegeven, een ander configuratiescript gebruiken. Als ik hem een advies mag geven, laat de TV ontvanger op een eigen subnet staan.

Reputatie 7

Wat ik wil is:

IPTV liefst in een apart subnet plaatsen zodat die ongestoord kan werken.

Overige apparaten ook een eigen subnet voor internet verbinding.

Welk script kan ik dan het beste gebruiken?

Dan had je het juiste script, laat je de tweede DHCP server gewoon actief en sluit je jouw TV ontvanger op eth1 aan. De rest van jouw netwerk sluit je op eth2, 3 en/of 4 aan.

Ook in het geval dat je dat onder een eigen VLAN instelt, gaat het om intern gebruikt LAN sub-net.
Wat los staat van het IPTV datastream platform zelf.  Ofwel bij elkaar twee sub-nets.

Nee @Babylonia, het gaat ook dan om twee verschillende subnets. Mijn LAN heeft subnet 192.168.2.0/24 en mijn vlan voor IPTV heeft subnet 192.168.4.0/24.

Dat script dat @jensnijland gebruikt heeft plaatst met opzet de TV ontvanger in een apart subnet. Of dat subnet nu voor een vlan is of voor een specifieke LAN poort die buiten de switch gehouden wordt maakt daarbij helemaal niets uit. 

Als @jensnijland de TV ontvanger in het gewone LAN wil plaatsen dan kan hij, zoals eerder aangegeven, een ander configuratiescript gebruiken. Als ik hem een advies mag geven, laat de TV ontvanger op een eigen subnet staan.

Zou je alsjeblieft even de link van het script waarin het aparte subnet voor ITV opgenomen is kunnen plaatsen, ik ben echt helemaal de draad kwijt welk script ik nou had, moet hebben of wil hebben. Ik denk dat als ik het juiste script weer heb, ik die wel kan aanpassen zodat mijn server er ook mee op internet komt en alles gaat werken. Momenteel hangen er vooral heel veel vraagtekens boven mijn hoofd..

Reputatie 7

Zou je alsjeblieft even de link van het script waarin het aparte subnet voor ITV opgenomen is plaatsen, ik ben echt helemaal de draad kwijt welk script ik nou had, moet hebben of wil hebben. Ik denk dat als ik het juiste script weer heb, ik die wel kan aanpassen zodat mijn server er ook mee op internet komt en alles gaat werken. Momenteel hangen er vooral heel veel vraagtekens boven mijn hoofd..

Zie mijn vorige bericht.

Zou je alsjeblieft even de link van het script waarin het aparte subnet voor ITV opgenomen is plaatsen, ik ben echt helemaal de draad kwijt welk script ik nou had, moet hebben of wil hebben. Ik denk dat als ik het juiste script weer heb, ik die wel kan aanpassen zodat mijn server er ook mee op internet komt en alles gaat werken. Momenteel hangen er vooral heel veel vraagtekens boven mijn hoofd..

Zie mijn vorige bericht.

Ja ik ben de draad kwijt en ik zou liever de concrete link hebben, weet ik zeker dat ik goed zit ;)

Ik denk dat ik deze dus moet hebben?

Correctie, deze dus:

KPN zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 14 februari 2021 12:17).

Reputatie 7

Zou je alsjeblieft even de link van het script waarin het aparte subnet voor ITV opgenomen is plaatsen, ik ben echt helemaal de draad kwijt welk script ik nou had, moet hebben of wil hebben. Ik denk dat als ik het juiste script weer heb, ik die wel kan aanpassen zodat mijn server er ook mee op internet komt en alles gaat werken. Momenteel hangen er vooral heel veel vraagtekens boven mijn hoofd..

Zie mijn vorige bericht.

Ja ik ben de draad kwijt en ik zou liever de concrete link hebben, weet ik zeker dat ik goed zit ;)

Ik denk dat ik deze dus moet hebben?

Correctie, deze dus:

KPN zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 14 februari 2021 12:17).

Klopt en dan sluit je jouw TV ontvanger aan op eth1 en de rest van jouw netwerk op eth2, 3 en 4.

Zou je alsjeblieft even de link van het script waarin het aparte subnet voor ITV opgenomen is plaatsen, ik ben echt helemaal de draad kwijt welk script ik nou had, moet hebben of wil hebben. Ik denk dat als ik het juiste script weer heb, ik die wel kan aanpassen zodat mijn server er ook mee op internet komt en alles gaat werken. Momenteel hangen er vooral heel veel vraagtekens boven mijn hoofd..

Zie mijn vorige bericht.

Ja ik ben de draad kwijt en ik zou liever de concrete link hebben, weet ik zeker dat ik goed zit ;)

Ik denk dat ik deze dus moet hebben?

Correctie, deze dus:

KPN zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 14 februari 2021 12:17).

Klopt en dan sluit je jouw TV ontvanger aan op eth1 en de rest van jouw netwerk op eth2, 3 en 4.


Helder, ga ik doen. Nog één vraag voor nu. In het standaard script staat het volgende voor DNS geconfigureerd onder services:

 

dns {
forwarding {
cache-size 4000
listen-on eth1
listen-on switch0
name-server 195.121.1.34
name-server 195.121.1.66
name-server 2a02:a47f:e000::53
name-server 2a02:a47f:e000::54
options listen-address=192.168.1.254
options listen-address=192.168.2.254

Ik heb zogezegd een eigen server die ook dns afhandelt. Ik heb hier dus andere name-servers geconfigureerd staan. Is dat nog iets wat roet in het eten kan gooien voor IPTV/internet?

Reputatie 7


Helder, ga ik doen. Nog één vraag voor nu. In het standaard script staat het volgende voor DNS geconfigureerd onder services:

dns {
forwarding {
cache-size 4000
listen-on eth1
listen-on switch0
name-server 195.121.1.34
name-server 195.121.1.66
name-server 2a02:a47f:e000::53
name-server 2a02:a47f:e000::54
options listen-address=192.168.1.254
options listen-address=192.168.2.254

Ik heb zogezegd een eigen server die ook dns afhandelt. Ik heb hier dus andere name-servers geconfigureerd staan. Is dat nog iets wat roet in het eten kan gooien voor IPTV/internet?

Persoonlijk zou ik de DNS servers voor de TV ontvangers gewoon die van KPN laten zijn.

Dat kan je doen door de DNS servers van KPN bij de DHCP server voor IPTV in te vullen.

Voorbeeld:

 

Bij de DNS forwarder kan je dan "listen-on eth1" en "options listen-address=192.168.1.254" weghalen.

Daarna kan je de DNS forwarder naar jouw eigen DNS server laten wijzen.

Je kunt ook het IP adres van jouw eigen DNS server bij de DHCP server "thuis" invullen zodat de cliënts die direct zullen benaderen en dan dus geen gebruik maken van de DNS forwarder.


Helder, ga ik doen. Nog één vraag voor nu. In het standaard script staat het volgende voor DNS geconfigureerd onder services:

dns {
forwarding {
cache-size 4000
listen-on eth1
listen-on switch0
name-server 195.121.1.34
name-server 195.121.1.66
name-server 2a02:a47f:e000::53
name-server 2a02:a47f:e000::54
options listen-address=192.168.1.254
options listen-address=192.168.2.254

Ik heb zogezegd een eigen server die ook dns afhandelt. Ik heb hier dus andere name-servers geconfigureerd staan. Is dat nog iets wat roet in het eten kan gooien voor IPTV/internet?

Persoonlijk zou ik de DNS servers voor de TV ontvangers gewoon die van KPN laten zijn.

Dat kan je doen door de DNS servers van KPN bij de DHCP server voor IPTV in te vullen.

Voorbeeld:

 

Bij de DNS forwarder kan je dan "listen-on eth1" en "options listen-address=192.168.1.254" weghalen.

Daarna kan je de forwarder naar jouw eigen DNS server laten wijzen.

Je kunt ook het IP adres van jouw eigen DNS server bij de DHCP server "thuis" invullen zodat de cliënts die direct zullen benaderen en dan dus geen gebruik maken van de DNS forwarder.

Ah ja, dit maakt een aantal dingen duidelijk, fijn!

Ik had de dns server al bij de dhcp server thuis staan, dus die laat ik mooi zo staan en ik haal de listen-on eth1 en options listen-adress=192.168.1.254 weg.

 

Ip range in jouw IPTV DHCP server is anders dan in het script aangegeven, dat is verder irrelevant toch?

 

 

Enige bijzondere wat ik net nog zag, was dat er toch een andere apparaat een ip had gekregen van de IPTV DHCP server. Maar dat kan ook nog zijn van voor ik weer aan het wijzigen ging. Ga dat apparaat er even af trappen en opnieuw op het netwerk laten, eens zien wat er dan gebeurd :)

Reputatie 7

Ik had de dns server al bij de dhcp server thuis staan, dus die laat ik mooi zo staan en ik haal de listen-on eth1 en options listen-adress=192.168.1.254 weg.

En wat heb je dan als DNS server(s) bij de DHCP server IPTV staan?

 

Ip range in jouw IPTV DHCP server is anders dan in het script aangegeven, dat is verder irrelevant toch?

Dat maakt niets uit.

 

Enige bijzondere wat ik net nog zag, was dat er toch een andere apparaat een ip had gekregen van de IPTV DHCP server. Maar dat kan ook nog zijn van voor ik weer aan het wijzigen ging. Ga dat apparaat er even af trappen en opnieuw op het netwerk laten, eens zien wat er dan gebeurd :)

Als een apparaat via eth2, 3 of 4 aangesloten is dan zal deze een IP adres van.de DHCP server "Thuis" krijgen.

En wat heb je dan als DNS server(s) bij de DHCP server IPTV staan?

192.121.1.34 en 195.121.1.66, die jij ook hebt.. Of is dat dan weer niet goed? ;)

 

Als een apparaat via eth2, 3 of 4 aangesloten is dan zal deze een IP adres van.de DHCP server "Thuis" krijgen.

Kan je aangeven hoe dat nu geconfigureerd staat? Ik kan in de config/het script maar niet vinden hoe die twee dhcp servers aan bepaalde, specifieke interfaces of een switch gekoppeld worden.

Reputatie 7

En wat heb je dan als DNS server(s) bij de DHCP server IPTV staan?

192.121.1.34 en 195.121.1.66, die jij ook hebt.. Of is dat dan weer niet goed? ;)

Dat is correct alleen bleek dat niet uit jouw vorige bericht, je sprak daar immers over aanpassing van de DNS server bij de DHCP server "Thuis".

 

Als een apparaat via eth2, 3 of 4 aangesloten is dan zal deze een IP adres van.de DHCP server "Thuis" krijgen.

Kan je aangeven hoe dat nu geconfigureerd staat? Ik kan in de config/het script maar niet vinden hoe die twee dhcp servers aan bepaalde, specifieke interfaces of een switch gekoppeld worden.

Het IP adres van switch0 is ingesteld als 192.168.2.254/24 en daarmee is de koppeling gelegd.

En wat heb je dan als DNS server(s) bij de DHCP server IPTV staan?

192.121.1.34 en 195.121.1.66, die jij ook hebt.. Of is dat dan weer niet goed? ;)

Dat is correct alleen bleek dat niet uit jouw vorige bericht, je sprak daar immers over aanpassing van de DNS server bij de DHCP server "Thuis".

 

Als een apparaat via eth2, 3 of 4 aangesloten is dan zal deze een IP adres van.de DHCP server "Thuis" krijgen.

Kan je aangeven hoe dat nu geconfigureerd staat? Ik kan in de config/het script maar niet vinden hoe die twee dhcp servers aan bepaalde, specifieke interfaces of een switch gekoppeld worden.

Het IP adres van switch0 is ingesteld als 192.168.2.254/24 en daarmee is de koppeling gelegd.


Wat betreft het eerste punt, ik bedoelde te zeggen dat ik mijn eigen dns server die ik thuis heb draaien, al had ingesteld bij de dhcp server ‘Thuis’ op de EdgeRouter X :)

 

Wat betreft het tweede punt, het kan soms zo simpel zijn hè.. Man. Weer wat geleerd zullen we maar zeggen ;)

 

Bedankt voor al je hulp, ik heb er vertrouwen in dat de TV het zo weer doet (staat nu op te starten).

Reputatie 1

Goedemiddag,

Ik heb sinds kort een EdgeRouter 4 ipv de experiabox v10. Nu heb ik het script van edgerouter 3 lite gedraaid, zonder de telefonie, maar ik heb veel last van de bekende STB-NMC-400 foutcode, dus wil ik graag mijn tv ontvangers in een eigen subnet plaatsen. Nu zie ik wel voor de EdgeRouter X een script met TV op eth1 en de overige eth2, 3 en 4 voor het gewone internet. Maar omdat er expliciet bij staat dat de edgerouter 4 via het script van de EdgeRouter Lite 3 werkt en ik hier dus een aansluiting voor eth1 configureert krijg en nog niets op eth2 vroeg ik me af of ik dit dan handmatig moet instellen? Of kan ik ook het script KPN zonder telefonie via Experia Box en eth1 voor TV ontvanger (zip 14 februari 2021 12:17) gebruiken en vandaar uit met een switch de tv-ontvangers (3 stuks) aansluiten op eth1 en dan de rest via een switch op eth2 aansluiten? 

Reageer