Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561243 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Je doet er verstandig aan om de volgorde van de interfaces wel goed te zetten.

 

Zou je me kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt? Heb net alvast wat gekeken en heb de backup uitgepakt met 7zip.

 

 

btw ik zie dat in het config hwnat op disabled staat. Maar haal wel de 1Gbit.

Na de herstart is eth0 de WAN poort en zijn eth1 t/m 4 de LAN poorten. Ik neem dus aan dat je de PC waarmee je configuratie via eth0 hebt doorgevoerd daarna op eth1, 2, 3 of 4 aangesloten hebt.

Inderdaad, zodra de router opstart sluit ik mijn PC aan op eth1 en de modem op eth0. Helaas geen geluk.
Ik heb ook een handmatige configuratie geprobeerd op basis van kriegsman.io blog en daarmee werkt lokale DHCP goed (ik krijg adres en kan ssh-en in de ErX), maar de PPPOE komt niet tot stand: status is disconnected in de webinterface.
Weet je of er een mac-adres filter aan KPN zijde kunnen staan? … of iets anders.

Reputatie 7

Je doet er verstandig aan om de volgorde van de interfaces wel goed te zetten.

 

Zou je me kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt? Heb net alvast wat gekeken en heb de backup uitgepakt met 7zip.

Bij de interfaces staat eth0 bovenaan en eth3 onderaan.

 

btw ik zie dat in het config hwnat op disabled staat. Maar haal wel de 1Gbit.

Hardware offloading wordt op de ER-X aangestuurd met hwnat maar op de ER-4 zie je andere hardware offloading opties.

Reputatie 5
Badge +4

@WbjZag het inderdaad ja.

 

Ik neem aan als ik dat boot bestand bewerkt heb, ik deze vervang in jouw scriptmap en dan de setup opnieuw moet uitvoeren?

Reputatie 7

Ik neem aan als ik dat boot bestand bewerkt heb, ik deze vervang in jouw scriptmap en dan de setup opnieuw moet uitvoeren?

Nee, je moet een backup maken van de configuratie (op het scherm system), de config.boot in die backup aanpassen en de backup restoren. Niets meer.

Reputatie 5
Badge +4

Ik neem aan als ik dat boot bestand bewerkt heb, ik deze vervang in jouw scriptmap en dan de setup opnieuw moet uitvoeren?

Nee, je moet een backup maken van de configuratie (op het scherm system), de config.boot in die backup aanpassen en de backup restoren. Niets meer.


Daar loop ik juist tegen een probleem aan. Sorry, het is allemaal nog zo nieuw, al zie ik wel dat het eigenlijk allemaal wel wat makkelijker werkt.

 

Als ik een backup maak, dan is het een tar.gz bestand. Pak ik die uit, dan is het een bestand, geen idee welke extentie. Pak ik die weer uit, dan zie ik dat bootbestand. Echter als ik de aangepast heb, hoe maak ik er dan weer hetzelfde bestand van als die geen extentie heeft?

 

Als ik er een rar extentie van maak, deze aanpas en dan de rar extentie weer verwijder, kan dat gewoon?

Reputatie 7


Als ik een backup maak, dan is het een tar.gz bestand. Pak ik die uit, dan is het een bestand, geen idee welke extentie. Pak ik die weer uit, dan zie ik dat bootbestand. Echter als ik de aangepast heb, hoe maak ik er dan weer hetzelfde bestand van als die geen extentie heeft?

Je plaatst de config.boot weer terug in dat bestand met "geen idee welke extentie" en vervolgens plaats je die weer terug in het tar.gz bestand.

Reputatie 5
Badge +4

@wjb  Dankje, Snap nu hoe dat werkt.

 

Ik krijg het niet voor elkaar om portforwarding goed in te stellen. Mijn synology krijg ik niet benaderbaar vanuit buiten. Heb veel gelezen en getest maar naar mijn idee, heb ik het goed ingesteld. Zou je eens een blik erop willen werpen of ik misschien toch wat vergeten ben? Ik gebruik nog de standaard configiguratie zoals jij die gemaakt hebt. Getest met en zonder hairpin (geen idee wat het is, ook forward to port leeg getest.

 

 

Reputatie 7

De WAN interface is niet eth0 maar pppoe0.

De WAN interface is niet eth0 maar pppoe0.

Ik misbruik nu even dit topic om te melden, dat ik nu begrijp  dat je een ethernet STB van KPN best een “ontvanger” mag noemen. Dat komt omdat jij mij hebt gewezen op IGMP multicasting. Dat is dus niet veel anders dan wat gebeurt met coaxkabel broadcasting. 

Bedankt nog voor het inzicht, het was een missing link die ik altijd had. (TV is niet echt mijn kennisgebied, maar toevallig heb ik alle uitzendvormen wel een keer als gebruiker gedaan). 

Als een moderator dit bericht morgen wil weghalen, dan bedankt. 

Reputatie 5
Badge +4

De WAN interface is niet eth0 maar pppoe0.


En ik twijfelde nog, maar kan m nu inderdaad van buitenaf benaderen.

Wederom dankjewel kerel.:grinning:

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Anyway, geachte @wjb - mag ik nog één keer de procedure hoe dit probleem te tackelen? Ik beloof plechtig om het deze keer voor mezelf te documenteren zodat ik het niet nogmaals hoef te vragen… :innocent:

[edit] - never mind, ik heb de snelle fix inmiddels gevonden: 

restart igmp-proxy

Maar kennelijk was de fix van 21 november dus niet afdoende. Kan ik nog meer doen om deze handmatige actie na iedere update, overbodig te maken?

Reputatie 7

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

Reputatie 4
Badge +2

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

Bij mij was die ook gesneuveld moest hem ook opnieuw starten.

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.


Bedankt voor deze workaround en het uitzoeken. Wat me verder opvalt is als de VIP5202 van het stroom is geweest / een harde reboot heeft gehad, de decoder ook niet werkt totdat het restart igmp-proxy commando wordt uitgevoerd (hotfix 2 geïnstalleerd).

Reputatie 7

Wat me verder opvalt is als de VIP5202 van het stroom is geweest / een harde reboot heeft gehad, de decoder ook niet werkt totdat het restart igmp-proxy commando wordt uitgevoerd (hotfix 2 geïnstalleerd).

Dat heb ik nog niet mogen ervaren.

Wat me verder opvalt is als de VIP5202 van het stroom is geweest / een harde reboot heeft gehad, de decoder ook niet werkt totdat het restart igmp-proxy commando wordt uitgevoerd (hotfix 2 geïnstalleerd).

Dat heb ik nog niet mogen ervaren.

 

Ik heb dit even getest (voordat ik hotfix-2 ga installeren), maar kan het ook niet reproduceren. Gebruik wel een apart VLAN voor TV, maar dat zal weinig uitmaken denk ik.

Reputatie 1

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

wat is dit probleem precies? word igmp-proxy te vroeg gestart?

Hi everyone, sorry if I write in English but my Dutch is not good enough to understand what is being said in this topic. My question is: right now I have my Experia Box 10 conncted to my other router (TP Link Archer C2300) in bridge mode, I had to do it like this in 2018 because it was mandatory to have the Experia Box connected. If I understand correctly now it is allowed to not use the Experia Box anymore and I could connect the cable from the wall (or that thing where the fiber goes in from outside) directly to my TP link router? Is that correct? Can anyone direct me to an explanation on how to do that? I saw a page on the kpn website that talks about using your own modem but it feels like it's about switching the thing on the wall, which I do not want to do.
Thank you to anyone that answers me!

Reputatie 7

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

wat is dit probleem precies? word igmp-proxy te vroeg gestart?

Het lijkt er inderdaad op dat de IGMP proxy server te vroeg gestart wordt. De configuratiescripts configureren een timeout van twee minuten maar blijkbaar is dat toch nog te kort de eerdte keer nadat een nieuwe firmware geplaatst is.

Reputatie 7

Hi everyone, sorry if I write in English but my Dutch is not good enough to understand what is being said in this topic. My question is: right now I have my Experia Box 10 conncted to my other router (TP Link Archer C2300) in bridge mode, I had to do it like this in 2018 because it was mandatory to have the Experia Box connected. If I understand correctly now it is allowed to not use the Experia Box anymore and I could connect the cable from the wall (or that thing where the fiber goes in from outside) directly to my TP link router? Is that correct? Can anyone direct me to an explanation on how to do that? I saw a page on the kpn website that talks about using your own modem but it feels like it's about switching the thing on the wall, which I do not want to do.
Thank you to anyone that answers me!

Do you have television and/or land-line telephone from KPN?

Hi everyone, sorry if I write in English but my Dutch is not good enough to understand what is being said in this topic. My question is: right now I have my Experia Box 10 conncted to my other router (TP Link Archer C2300) in bridge mode, I had to do it like this in 2018 because it was mandatory to have the Experia Box connected. If I understand correctly now it is allowed to not use the Experia Box anymore and I could connect the cable from the wall (or that thing where the fiber goes in from outside) directly to my TP link router? Is that correct? Can anyone direct me to an explanation on how to do that? I saw a page on the kpn website that talks about using your own modem but it feels like it's about switching the thing on the wall, which I do not want to do.
Thank you to anyone that answers me!

Do you have television and/or land-line telephone from KPN?

Hi, no I don't have tv or land-line, I only have the 1gb fiber internet

Reputatie 1

Na de update naar 2.0.9-hotfix2 op mijn ERLite-3 vanochtend heb ik helaas *weer* problemen met de TV ontvanger. Dit probleem lijkt na iedere update terug te komen hoewel ik volgens mij de laatste keer toch echt @wjb‘s instructies tot op de letter heb opgevolgd.

Ik heb het zelf ook weer ondervonden en dus ga ik er weer eens een keertje rustig voor zitten om nogmaals te kijken waarom fenomeen optreedt.

De herstel actie is door in de cli het commando "restart igmp-proxy" te geven.

wat is dit probleem precies? word igmp-proxy te vroeg gestart?

Het lijkt er inderdaad op dat de IGMP proxy server te vroeg gestart wordt. De configuratiescripts configureren een timeout van twee minuten maar blijkbaar is dat toch nog te kort de eerdte keer nadat een nieuwe firmware geplaatst is.

ja ik heb zelf t idee dat igmp-proxy meteen start na reboot… wellicht een script maken die checkt of netwerk draait en zodra dit werkt restart igmp-proxy uitvoert?

 

dit is wel een leuke topic: https://community.ui.com/questions/IGMP-proxy-not-starting-automatically-after-reboot/7758b3bb-b2fe-44af-9d81-1a083c07d9c6

Reputatie 7

ja ik heb zelf t idee dat igmp-proxy meteen start na reboot… wellicht een script maken die checkt of netwerk draait en zodra dit werkt restart igmp-proxy uitvoert?

Dat is nu precies wat die geconfigureerde time-out al zou moeten regelen.

Na een "normale" reboot doet hij dat ook netjes, alleen na de installatie van een nieuwe firmware duurt het ofwel meer dan twee minuten alvorens het netwerk opkomt of de timeout is nog niet opnieuw geconfigureerd door het script set-WAIT_ONLINE_METHOD in firstboot.d. Op het moment dat dat script draait zou de IGMP proxy server eigenlijk nog niet gestart mogen zijn maar het lijkt er op dat deze dan toch al gestart is en dat zou het issue wel verklaren. Ik ga dan ook kijken of ik de IGMP proxy server vanuit dat script kan herstarten.

 

Edit:

Die ken ik al echter dat is niet echt een nette oplossing. Zo'n scheduled task is niet nodig als die timeout maar correct geconfigureerd is voordat de IGMP proxy server gestart wordt.

Reputatie 1

ja ik heb zelf t idee dat igmp-proxy meteen start na reboot… wellicht een script maken die checkt of netwerk draait en zodra dit werkt restart igmp-proxy uitvoert?

Dat is nu precies wat die geconfigureerde time-out al zou moeten regelen.

Na een "normale" reboot doet hij dat ook netjes, alleen na de installatie van een nieuwe firmware duurt het ofwel meer dan twee minuten alvorens het netwerk opkomt of de timeout is nog niet opnieuw geconfigureerd door het script set-WAIT_ONLINE_METHOD in firstboot.d. Op het moment dat dat script draait zou de IGMP proxy server eigenlijk nog niet gestart mogen zijn maar het lijkt er op dat deze dan toch al gestart is en dat zou het issue wel verklaren. Ik ga dan ook kijken of ik de IGMP proxy server vanuit dat script kan herstarten.

oooh het speelt alleen bij een firmware update? wellicht notitie maken dat mensen extra reboot moeten doen na een firmware update?

Reageer