Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8529 reacties
  • 557864 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8529 reacties

Reputatie 1

ik heb een probleem als ik een VPN client start op m'n telefoon op 4g naar de server.

na een tijdje komt er nmc-400. en als de vpn verbinding gestopt word hersteld deze weer en komt de tv/radio weer terug. iemand een idee?

Reputatie 7
Badge +10

If I understand correctly now it is allowed to not use the Experia Box anymore and I could connect the cable from the wall (or that thing where the fiber goes in from outside) directly to my TP link router? Is that correct?

Do you have television and/or land-line telephone from KPN?

Hi, no I don't have tv or land-line, I only have the 1gb fiber internet

If there is an option to set VLAN 6 for WAN port, and set PPPoE credentials as for this WAN port.
It could be possible.  If the TP-Link do not have these abilities to set these functions. You can't.
And have to buy another router for direct connection.

Reputatie 7

ik heb een probleem als ik een VPN client start op m'n telefoon op 4g naar de server.

na een tijdje komt er nmc-400. en als de vpn verbinding gestopt word hersteld deze weer en komt de tv/radio weer terug. iemand een idee?

Vreemd. Ik zie zo één twee drie geen correlatie tussen die twee. 

Op wat voor een apparaat draait die VPN server?

Welk type VPN gebruik je?

Wat voor een wifi apparatuur heb je in jouw thuisnetwerk hangen?

Reputatie 1

@wjb

1. ubunu server.
2. een L2TP VPN
3. wifi lijkt me uitgesloten verbinding is via 4g. Maar het zijn unifi accespoints long range.

If I understand correctly now it is allowed to not use the Experia Box anymore and I could connect the cable from the wall (or that thing where the fiber goes in from outside) directly to my TP link router? Is that correct?

Do you have television and/or land-line telephone from KPN?

Hi, no I don't have tv or land-line, I only have the 1gb fiber internet

If there is an option to set VLAN 6 for WAN port, and set PPPoE credentials as for this WAN port.
It could be possible.  If the TP-Link do not have these abilities to set these functions. You can't.
And have to buy another router for direct connection.

 

The model is TP Link Archer C2300, how can I find out if I can set the port as you mentioned? Is there anything I could refer to?

Reputatie 1

@MisterElbad Probably the manual or the options from the GUI.
So far i found this router can't work with VLANS as it is a consummer model and only business models can work with VLAN's.

maybe you have something on this:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1584/

@MisterElbadProbably the manual or the options from the GUI.
So far i found this router can't work with VLANS as it is a consummer model and only business models can work with VLAN's.

maybe you have something on this:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1584/

I do have the page mentioned there, I attached a screenshot, is this what I need to configure? Where can I find the values that I need to set for KPN?

 

 

Reputatie 7

Vlan ID 6 is used by KPN for internet.

Since you don't have TV and land-line telephony from KPN the other vlan ID's are not used.

You can also untag the "enable IPTV".

Vlan ID 6 is used by KPN for internet.

Since you don't have TV and land-line telephony from KPN the other vlan ID's are not used.

You can also untag the "enable IPTV".

Unfortunately if I don't select “Enable IPTV” it does not let me change any of the other options… maybe it's not the right section after all, the whole thing is called IPTV which seems weird to me

Reputatie 7

Vlan ID 6 is used by KPN for internet.

Since you don't have TV and land-line telephony from KPN the other vlan ID's are not used.

You can also untag the "enable IPTV".

Unfortunately if I don't select “Enable IPTV” it does not let me change any of the other options… maybe it's not the right section after all, the whole thing is called IPTV which seems weird to me

Then leave the "Enable IPTV" tagged and use vlan ID 4 for IPTV.

Vlan ID 6 is used by KPN for internet.

Since you don't have TV and land-line telephony from KPN the other vlan ID's are not used.

You can also untag the "enable IPTV".

Unfortunately if I don't select “Enable IPTV” it does not let me change any of the other options… maybe it's not the right section after all, the whole thing is called IPTV which seems weird to me

Then leave the "Enable IPTV" tagged and use vlan ID 4 for IPTV.

 

Ok, thank you. Is that enough or do I have to also set connection type as PPPoE? Below are the settings that I can put:

 

 

Reputatie 7

You need to use pppoe where the username and password may be anything.

Goedemorgen,

Ik heb een Edgerouter-X draaien op een KPN glasvezel verbinding. Met de firmware versie 2.0.8 werkt het KPN TV kastje en geeft hij gewoon beeld en geluid zoals het hoort.

Zodra ik deze Edgerouter-X voorzie van de firmware versie 2.0.9 hotfix 1 of hotfix 2, dan loopt het KPN TV kastje binnen 1 minuut na opstarten vast. Beeld blijft hangen en geluid valt weg. Ik heb ook na een uurtje de "IGMP Proxy server" via CLI van de Edgerouter X herstart. Ook dat gaf geen verandering.

De configs van de 2.0.8 en de 2.0.9 installaties met elkaar vergeleken en deze waren identiek. Ik weet dat in de 2.0.9 versie de IGMP Proxy geupdate is naar een nieuwere versie.

Heeft iemand een idee wat er anders ingesteld moet worden in de config als je de 2.0.9 firmware gebruikt?
 

Reputatie 1

Goedemorgen,

Ik heb een Edgerouter-X draaien op een KPN glasvezel verbinding. Met de firmware versie 2.0.8 werkt het KPN TV kastje en geeft hij gewoon beeld en geluid zoals het hoort.

Zodra ik deze Edgerouter-X voorzie van de firmware versie 2.0.9 hotfix 1 of hotfix 2, dan loopt het KPN TV kastje binnen 1 minuut na opstarten vast. Beeld blijft hangen en geluid valt weg. Ik heb ook na een uurtje de "IGMP Proxy server" via CLI van de Edgerouter X herstart. Ook dat gaf geen verandering.

De configs van de 2.0.8 en de 2.0.9 installaties met elkaar vergeleken en deze waren identiek. Ik weet dat in de 2.0.9 versie de IGMP Proxy geupdate is naar een nieuwere versie.

Heeft iemand een idee wat er anders ingesteld moet worden in de config als je de 2.0.9 firmware gebruikt?
 

ik heb een edgerouter 4, heb nog geen problemen gehad met de laatste firmwares...

Reputatie 7

Zodra ik deze Edgerouter-X voorzie van de firmware versie 2.0.9 hotfix 1 of hotfix 2, dan loopt het KPN TV kastje binnen 1 minuut na opstarten vast. Beeld blijft hangen en geluid valt weg. Ik heb ook na een uurtje de "IGMP Proxy server" via CLI van de Edgerouter X herstart. Ook dat gaf geen verandering.

Vreemd want na een "restart igmp-proxy" zou het eigenlijk probleemloos moeten functioneren.

Krijg je ook een blauw scherm met een foutmelding?

Zo ja, welke foutmelding?

Welke configuratiescript uit het startbericht heb je oorspronkelijk gebruikt?

Zijn er meerdere apparaten rechtstreeks op de ER-X aangesloten?

Zodra ik deze Edgerouter-X voorzie van de firmware versie 2.0.9 hotfix 1 of hotfix 2, dan loopt het KPN TV kastje binnen 1 minuut na opstarten vast. Beeld blijft hangen en geluid valt weg. Ik heb ook na een uurtje de "IGMP Proxy server" via CLI van de Edgerouter X herstart. Ook dat gaf geen verandering.

Vreemd want na een "restart igmp-proxy" zou het eigenlijk probleemloos moeten functioneren.

Krijg je ook een blauw schrem met een foutmelding?

Zo ja, welke foutmelding?

Welke configuratiescript uit het startbericht heb je oorspronkelijk gebruikt?

Zijn er meerdere apparaten rechtstreeks op de ER-X aangesloten?

De foutcode die ik krijg is:

Foutcode: stb-nmc-400

 

Ik zal ook even de config delen zoals die in de router gebruikt wordt. Ik heb meerdere VLAN’s in mijn Edgerouter zitten welke middels een trunk doorgezet worden naar een managed switch.
Daarnaast zitten er 2 Ubiquiti AP’s direct aangesloten op de Edgerouter ivm PoE. De managed switch support IGMP-snooping (met versie 2.0.8 werkt het wel gewoon over deze switch).

Het KPN TV kastje is verbonden aan de managed switch.

Edit: Hierbij de link naar de config.

Reputatie 7

Ik denk dat de accesspoints op eth2 en 3 nu roet in het eten gooien. Aangezien de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt zullen die ook de IGMP multicasts ontvangen en dat leidt nogal eens tot dergelijke problemen.

Persoonlijk zou ik de TV ontvangers op een apart vlan plaatsen. Zelf heb ik mijn TV ontvangers ook op een apart vlan staan, zie dit bericht.

Ik denk dat de accesspoints op eth2 en 3 nu roet in het eten gooien. Aangezien de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt zullen die ook de IGMP multicasts ontvangen en dat leidt nogal eens tot dergelijke problemen.

Persoonlijk zou ik de TV ontvangers op een apart vlan plaatsen. Zelf heb ik mijn TV ontvangers ook op een apart vlan staan, zie dit bericht.

Ik ga hier op korte termijn eens mee aan de slag! Bedankt voor je voorbeeld.

Wat ik mij nog wel afvraag is waarom het met een FW versie 2.0.8 wel goed gaat en met de nieuwere 2.0.9  versie “ineens” voor problemen gaat zorgen. Werkt de nieuwe IGMP Proxy server in FW versie 2.0.9 anders dan de versie die in FW versie 2.0.8 aanwezig is?

Reputatie 1

Ik denk dat de accesspoints op eth2 en 3 nu roet in het eten gooien. Aangezien de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt zullen die ook de IGMP multicasts ontvangen en dat leidt nogal eens tot dergelijke problemen.

Persoonlijk zou ik de TV ontvangers op een apart vlan plaatsen. Zelf heb ik mijn TV ontvangers ook op een apart vlan staan, zie dit bericht.

Ik ga hier op korte termijn eens mee aan de slag! Bedankt voor je voorbeeld.

Wat ik mij nog wel afvraag is waarom het met een FW versie 2.0.8 wel goed gaat en met de nieuwere 2.0.9  versie “ineens” voor problemen gaat zorgen. Werkt de nieuwe IGMP Proxy server in FW versie 2.0.9 anders dan de versie die in FW versie 2.0.8 aanwezig is?

waar zie je dat de igmp-proxy is geupdate dan?

Ik denk dat de accesspoints op eth2 en 3 nu roet in het eten gooien. Aangezien de EdgeRouter geen IGMP snooping ondersteunt zullen die ook de IGMP multicasts ontvangen en dat leidt nogal eens tot dergelijke problemen.

Persoonlijk zou ik de TV ontvangers op een apart vlan plaatsen. Zelf heb ik mijn TV ontvangers ook op een apart vlan staan, zie dit bericht.

Ik ga hier op korte termijn eens mee aan de slag! Bedankt voor je voorbeeld.

Wat ik mij nog wel afvraag is waarom het met een FW versie 2.0.8 wel goed gaat en met de nieuwere 2.0.9  versie “ineens” voor problemen gaat zorgen. Werkt de nieuwe IGMP Proxy server in FW versie 2.0.9 anders dan de versie die in FW versie 2.0.8 aanwezig is?

waar zie je dat de igmp-proxy is geupdate dan?

Dat staat in de release notes van FW versie 2.0.9:

 

[igmp] - Upgraded igmp-proxy to fix multiple IPTV freeze/disconnect issues

 

Reputatie 7

waar zie je dat de igmp-proxy is geupdate dan?

Dat staat in de release notes van FW versie 2.0.9:

[igmp] - Upgraded igmp-proxy to fix multiple IPTV freeze/disconnect issues

 

De IGMP proxy server is van versie 0.1 naar versie 0.2.1 gegaan.

Reputatie 1

Zijn de versies boven de 2 inmiddels al stabiel? Ik draai nog steeds een versie uit de 1-branche. Ik wil wel updaten, maar heb een beetje het gevoel van ‘never change a winning team’. :-))

Ik heb met Telfort altijd een combi van een TP-Link switch voor de VLAN configuratie en een FritzBox 4040 wifi router met PPPoE om internet tot stand te brengen. Nu werkte het gisteren plots niet meer. Dus ik vermoedde dat KPN de VLAN configuratie heeft gewijzigd naar hun eigen setup (VLAN 6 voor internet, ipv 34 bij Telfort).. Ik de boel omgegooid, maar nog steeds niets. PPPoE timeout.

Toen de ExperiaBox 10 maar eens aangesloten. Werkte ook niet.

Vandaag een ExperiaBox 12 ontvangen en die werkt vlekkeloos. Dus ik dacht, mogelijk krijg ik nu ook weer signaal met de switch/router combinatie, maar helaas…

Nu gebruik ik geen telefonie en TV meer en ik heb nu zelfs m'n abo omgezet naar enkel internet.. Iemand enig idee hoe ik in ieder geval internet aan de praat moet krijgen?

Reputatie 7

Zijn de versies boven de 2 inmiddels al stabiel? Ik draai nog steeds een versie uit de 1-branche. Ik wil wel updaten, maar heb een beetje het gevoel van ‘never change a winning team’. :-))

Ik heb al lange tijd versie 2 draaien. Het is toch wel verstandig over te stappen omdat er ook heel wat security issues verholpen zijn.

Reputatie 7

Iemand enig idee hoe ik in ieder geval internet aan de praat moet krijgen?

Met een pppoe verbinding op vlan 6 zou het gewoon moeten werken. Kan jij eens een screenshot plaatsen van de vlan instellingen op die switch?

Reageer